Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets onverpakt mee in TGV in 2020? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets onverpakt mee in TGV in 2020?

derdekeer schreef:
wo 18 dec, 2019 09:14
Georg schreef:
wo 18 dec, 2019 07:52
Het moeizame gedoe met de fiets en de trein heeft er bij mij afgelopen oktober toe geleidt, toen ik een paar dagen door de Alpen wilde fietsen, dat ik uiteindelijk mijn fiets achterin mijn auto heb gelegd en naar Lindau aan de Bodensee ben gereden, de auto bij een camping geparkeerd en zo een ronde door Zwitserland, Italië en Oostenrijk heb gefietst.

Maar nu ben ik nog steeds nieuwsgierig naar het Waarom van fietsen tussen Bergen en Maubeuge als daar een trein rijdt. Heb je ook geen last van de unheimische omgeving.

Overigens zie ik, als ik op de site van SNCF kijk bij de afdeling "TER", dat de reistijd van Lille naar Parijs de helft is (ruim 3 uur met een half uur overstap in Amiens) van die vanuit Maubeuge. Maubeuge lijkt dus een weinig aantrekkelijk vertrekpunt voor die route.
Hoe vind je die TER's van Lille naar Parijs? De site van SNCF stuurt me altijd naar de TGV .
Er gaat géén trein van Bergen naar Maubeuge. Dat kan niet. Er was wel een verbindingsboog, maar die is totaal overwoekerd en alles is verroest.
De trein van Bergen gaat naar Aulnoye. Dat is een station vanaf Maubeuge in de richting Parijs.
Er gaan twee treinen per dag
Om 6:15 vanaf Bergen is ongunstig
Om 17:06 vanaf Bergen
Aankomst 17:33 in Aulnoye
Vertrek 17:53 in Aulnoye
Aankomst 19:41 Paris-Nord.
Ongustige tijd voor aansluitende verbindingen, tenzij je in Parijs overnacht.

Dat is zo weinig reizigers in de trein van Bergen naar Aulnoye zitten, komt natuurlijk ook door het tijdstip en het korte stukje.
Zou meer kunnen zijn als er een trein komt van Brussel naar Parijs over de oude lijn via Bergen, Quevy en Aulnoye.
Wellicht in 2021 met de FlixTrain.
Voor de verbinding Via Rijsel en Amiens naar Parijs lijkt Amiens een plek voor een knip voor een overnachting. Voor Amiens heb je van Amsterdam met de treinen ongeveer 7 uur nodig. De camping is op 20 minuten fietsen van het centrum.
De volgende ochtend kun je dan op tijd naar het station. De treinreis naar Parijs is ongeveer een uur, Je hebt dan nog ruim de tijd voor diverse aansluitingen.
@derdekeer: ik heb op "Google" de twee zoektermen "TER" en SNCF" gebruikt, waarna ik een link vond naar de website www.ter-sncf.fr of zoiets. Via de gewone SNCF site kreeg ik ook alleen maar TGV's te zien.
bert sitters schreef:
wo 18 dec, 2019 10:33
Er gaat géén trein van Bergen naar Maubeuge. Dat kan niet. Er was wel een verbindingsboog, maar die is totaal overwoekerd en alles is verroest.
De trein van Bergen gaat naar Aulnoye. Dat is een station vanaf Maubeuge in de richting Parijs
Bert heeft gelijk. Voor alle duidelijkheid heb ik er even een kaartje van gemaakt. Zo vaak komen de meesten van ons hier immers niet.

Een handig netwerkkaartje van de overige treinverbindingen in deze contreien vind je hier.

Afbeelding
bert sitters schreef:
wo 18 dec, 2019 10:33
Dat er zo weinig reizigers in de trein van Bergen naar Aulnoye zitten, komt natuurlijk ook door het tijdstip en het korte stukje.
keesswart schreef:
wo 18 dec, 2019 10:22
De trein van Bergen of Charleroi naar Maubeuge rijdt slechts 2x per dag en niet in het weekend.
Deze treinen rijden waarschijnlijk om een politieke belofte in te lossen, subsidies binnen te halen of het roest van de rails te slijpen, maar niet om reizigers te vervoeren. Het doet me denken aan het lijntje van Enschedé naar Gronau in de jaren 70 (zie hier).
(In 1981 werd deze lijn gesloten en pas 20 jaar later herbouwd en nieuw leven ingeblazen met elk uur een rechtstreekse trein van Enschede naar Münster en Dortmund. Daar zaten reizigers wèl op te wachten. Inmiddels zijn er plannen om deze diesellijn te elektrificeren (zie hier).

bert sitters schreef:
wo 18 dec, 2019 10:33
Zou meer kunnen zijn als er een trein komt van Brussel naar Parijs over de oude lijn via Bergen, Quevy en Aulnoye. Wellicht in 2021 met de FlixTrain.
Dan moet de SNCF niet dwars gaan liggen (zoals in België de Drielandentrein nog steeds geen groen licht krijgt).
Georg schreef:
di 17 dec, 2019 22:36
In "het seizoen" vliegt het fietsvriendelijke Transavia naar o.a. Bergerac en Montpellier. Goedkoper, sneller en geen onvriendelijke blikken van "wat moet die irritante vakantiefietser in onze trein".
Oké boomer ;-)
bert sitters schreef:
wo 18 dec, 2019 10:33
Er gaat géén trein van Bergen naar Maubeuge. Dat kan niet. Er was wel een verbindingsboog, maar die is totaal overwoekerd en alles is verroest.
Dus dat artikel (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190405_04304104) klopt niet? Het is van april 2019.
gerritdevries schreef:
wo 18 dec, 2019 13:22
bert sitters schreef:
wo 18 dec, 2019 10:33
Er gaat géén trein van Bergen naar Maubeuge. Dat kan niet. Er was wel een verbindingsboog, maar die is totaal overwoekerd en alles is verroest.
Dus dat artikel (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190405_04304104) klopt niet? Het is van april 2019.
Het artikel klopt wel. De treinen rijden van Mons (Bergen) naar Aulnoye en van Charleroi naar Maubeuge.
O zo. Duidelijk nu, ook door het kaartje van keesswart. Bedankt.
Georg schreef:
wo 18 dec, 2019 12:29
www.ter-sncf.fr of zoiets.
Ik gebruik vaak deze: www.sncf.com/fr/offres-voyageurs/carte-et-tarifs-ter. Je krijgt dan een kaartje met de Franse regio's te zien. Klik vervolgens op de regio waarin je met een TER-trein wilt reizen. Let wel goed op dat je geen verbinding met een TER-bus kiest. Die staan er namelijk ook bij, maar nemen geen fietsen mee.