Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets mee naar België vanuit Roosendaal of Essen - Forum Wereldfietser

Fiets mee naar België vanuit Roosendaal of Essen

Ik wil graag op een vrijdagmiddag direct uit werk vertrekken naar Brussel om daar op een Flixbus te stappen.
Vanuit mijn werk is het 28 km fietsen naar station Breda, 36 naar Roosendaal, 46 naar Essen en 54 naar Noorderkempen.
Vanuit Essen vertrekt op werkdagen elk uur een Intercity naar Charleroi-Sud en vanuit Roosendaal elk uur een stoptrein naar Puurs.
Weet iemand hoe het zit met het meenemen van een fiets op deze treinen?
Hoe zit het met de tijden dat je een fiets mag meenemen op werkdagen? In Nederland is het van 16:00 tot 18:30 niet mogelijk. Geldt dit ook voor de NMBS trein vanuit Roosendaal en hoe zit dat met de Intercity Brussel als ik in Breda opstap? En als ik in Noorderkempen opstap?

Mijn ervaring met Belgische treinen beperkt zich tot het weekend en de Intercity Brussel (voornamelijk toen die nog via Dordrecht reed) waar je gewoon zelf je fiets aan boord kunt plaatsen en de Intercity van Brussel naar Luxemburg waar je de conducteur nodig hebt om toegang te krijgen tot een ruimte voor in het tractierijtuig om je fiets daar aan een haak te hangen. Ook altijd stressen als je eruit wilt. Hetzelfde soort trein heb ik in 2015 ook een keer gebruikt om van Antwerpen naar Lille te reizen.
In België geldt geen spitsverbod voor de fiets. Wel mag je geen fietsen in- of uitladen op stations in de Brusselse tunnel. Brussel-Noord mag dus wel, De fiets mag mee in alle Belgische treinen, maar niet in buitenlandse HSL-treinen: Thalys, TGV, ICE.
In veel treinen is het aantal fietsplaatsen zeer beperkt. Je moet op het perron de treinbegeleider (conducteur) waarschuwen die de deur van het fietshokje voor je opent. Geef aan waar je uitstapt, want de treinbegeleider moet ook dan voor jou de deur weer openen.
In de spitsuren kan het razend druk zijn in de treinen naar en van Brussel. In Brussel werken 400.000 Vlamingen en de files zijn berucht. Je reist echter tegen de spitsrichting in.

Overigens mag je met een internationaal fietskaartje ook in Nederlandse treinen tijdens de spits met je fiets opstappen. Je kunt dus gewoon in Breda in de Internationale Intercity naar Brussel stappen.

Zie verder: https://www.belgiantrain.be/nl/tickets- ... ike-ticket
bert sitters schreef: Wel mag je geen fietsen in- of uitladen op stations in de Brusselse tunnel.
O dan ben ik een paar jaar geleden in overtreding geweest toen ik op Bruxelles-Central uitstapte en naar Bruxelles-Luxembourg fietste om de trein naar Namen in te halen...
HFvdS schreef:
zo 29 dec, 2019 14:27
bert sitters schreef: Wel mag je geen fietsen in- of uitladen op stations in de Brusselse tunnel.
O dan ben ik een paar jaar geleden in overtreding geweest toen ik op Bruxelles-Central uitstapte en naar Bruxelles-Luxembourg fietste om de trein naar Namen in te halen...
In Het Nederlands is het gewoon Brussel-Centraal en Brussel-Luxemburg, Staat ook op de borden op de perrons.
bert sitters schreef:
zo 29 dec, 2019 13:17

Overigens mag je met een internationaal fietskaartje ook in Nederlandse treinen tijdens de spits met je fiets opstappen. Je kunt dus gewoon in Breda in de Internationale Intercity naar Brussel stappen.
Dit is een hele interessante tip. Geldt dit ook als je een kaartje naar Kaldenkirchen (vlak over de grens by Venlo) of Gronau (vlak over de grens bij Enschede) koopt. Dan kan je dus gewoon de hele spits met de fiets reizen? Weten de conducteurs dit ook?
HFvdS schreef:
wo 08 jan, 2020 11:00
bert sitters schreef:
zo 29 dec, 2019 13:17
Overigens mag je met een internationaal fietskaartje ook in Nederlandse treinen tijdens de spits met je fiets opstappen.
Dit is een hele interessante tip. Geldt dit ook als je een kaartje naar Kaldenkirchen (vlak over de grens by Venlo) of Gronau (vlak over de grens bij Enschede) koopt. Dan kan je dus gewoon de hele spits met de fiets reizen? Weten de conducteurs dit ook?
Conducteurs weten dit beslist niet altijd ... conducteurs weten weten wel meer niet.
Vroeger kreeg een conducteur een heel uitgebreide vooropleiding zo dat hij - het was toen eigenlijk altijd een hij - ongeveer ieder kaartje - incl de buitenlandse - kende, en indien niet dan wist waar hij kon vinden wat de regels waren bij dat kaartje.
Nu weten de conducteur meestal weinig, de chipkaart maakt het kaartjes-controleren ook tot een weinig inspirerende administratieve handeling, dus is er ook nauwelijks een prikkel om de aanvullende kennis te ontwikkelen.
Soms is die onkunde overigens een voordeel voor de reiziger (maar daar zal ik verder niet op ingaan).

Overigens hebben de regels mbt internationaal fietsvervoer vlgs mij ook nog een "gaatje". Sinds een jaar zijn op de meeste stations de fietskaartjes naar "over de grens" niet meer te koop, en ze zitten ook niet meer in de automaat (ik kreeg vorig jaar een antwoord dat dat wellicht weer terug zou komen). Je moet in zulke gevallen een nationaal kaartje kopen en daarna aanvullend je buitenlandkaartje (of je moet vooraf thuis bellen en met credit-card betalen en een email-kaartje uitprinten - je ziet, ik heb nog steeds een stupid-phone, wellicht gaat het met een smartphone makkelijker ).
Nu staat er in de regels dat je bij internationaal fietsvervoer niet door die spitstijden beperkt wordt, en er staat vlgs mijn niet dat je dat internationale fietsvervoer alleen kan bewijzen door een internationaal fietsbiljet te overleggen ... maarrrr je doet er in ieder geval goed aan om even de passage over het internationaal fietsvervoer uit te printen, je zal maar eens een conducteur treffen die z'n dag niet heeft.

O ja, wellicht staat er in Roosendaal een Belgische kaartjes-automaat, een Belgsich kaartje zou maar zo interessanter kunnen zijn als het NS-Internationaal tarief. Het loont om even op de NMBS/SNCB website te kijken naar tarieven etc ... NB er is ook een wat verdekte pagina met de regionale grens-overschrijdende trajecten, zoek daar even naar, daar staan de leukere tarieven.
 
Bridgestone SM schreef:
wo 08 jan, 2020 11:30

Sinds een jaar zijn op de meeste stations de fietskaartjes naar "over de grens" niet meer te koop, en ze zitten ook niet meer in de automaat (ik kreeg vorig jaar een antwoord dat dat wellicht weer terug zou komen).

O ja, wellicht staat er in Roosendaal een Belgische kaartjes-automaat, een Belgsich kaartje zou maar zo interessanter kunnen zijn als het NS-Internationaal tarief. Het loont om even op de NMBS/SNCB website te kijken naar tarieven etc ... NB er is ook een wat verdekte pagina met de regionale grens-overschrijdende trajecten, zoek daar even naar, daar staan de leukere tarieven.
 
Hm, Ik heb vorig jaar op 17 februari toch echt een kaartje voor Brussel en een internationaal fietskaartje uit de automaat in Dordrecht weten te peuren (via Breda en Intercity Brussel), en daarna van Brussel naar huis gefietst.

Belgische kaartjes vanaf Roosendaal kun je gewoon kopen op belgiantrain.be als je een credit card hebt. Je hoeft ze niet eens uit te printen maar mag ze op je smartphone tonen (Roosendaal wordt helaas niet herkend in de NMBS Android App).

Dit jaar wil ik proberen via Roosendaal naar Brussel te reizen en dan van Brussel naar Breskens, Weert of Maastricht fietsen en weer op de trein terug naar huis, maar dan met een NS dagkaart fiets van 7,50 en een op belgiantrain.be aangeschaft fietskaartje Roosendaal - Zone Brussel van 4 euro. (samen nog altijd goedkoper dan een Internationaal fietskaartje dat alleen maar voor één rit geldig is)
HFvdS schreef:
wo 08 jan, 2020 11:52
Bridgestone SM schreef:
wo 08 jan, 2020 11:30

Sinds een jaar zijn op de meeste stations de fietskaartjes naar "over de grens" niet meer te koop, en ze zitten ook niet meer in de automaat (ik kreeg vorig jaar een antwoord dat dat wellicht weer terug zou komen).

O ja, wellicht staat er in Roosendaal een Belgische kaartjes-automaat, een Belgsich kaartje zou maar zo interessanter kunnen zijn als het NS-Internationaal tarief. Het loont om even op de NMBS/SNCB website te kijken naar tarieven etc ... NB er is ook een wat verdekte pagina met de regionale grens-overschrijdende trajecten, zoek daar even naar, daar staan de leukere tarieven.
 
Hm, Ik heb vorig jaar op 17 februari toch echt een kaartje voor Brussel en een internationaal fietskaartje uit de automaat in Dordrecht weten te peuren (via Breda en Intercity Brussel), en daarna van Brussel naar huis gefietst.

Belgische kaartjes vanaf Roosendaal kun je gewoon kopen op belgiantrain.be als je een credit card hebt. Je hoeft ze niet eens uit te printen maar mag ze op je smartphone tonen (Roosendaal wordt helaas niet herkend in de NMBS Android App).

Dit jaar wil ik proberen via Roosendaal naar Brussel te reizen en dan van Brussel naar Breskens, Weert of Maastricht fietsen en weer op de trein terug naar huis, maar dan met een NS dagkaart fiets van 7,50 en een op belgiantrain.be aangeschaft fietskaartje Roosendaal - Zone Brussel van 4 euro. (samen nog altijd goedkoper dan een Internationaal fietskaartje dat alleen maar voor één rit geldig is)
Helaas zijn later in 2019 de internationale fietskaartjes naar België uit de NS-automaten gehaald. Dit in verband met de reserveringsplicht voor de fiets op de Beneluxtreinen in de zomermaanden.
HFvdS schreef:
wo 08 jan, 2020 11:52
Hm, Ik heb vorig jaar op 17 februari toch echt een kaartje voor Brussel en een internationaal fietskaartje uit de automaat in Dordrecht weten te peuren (via Breda en Intercity Brussel), en daarna van Brussel naar huis gefietst.
Een jaar geleden kon dat inderdaad nog. In juli en augustus werd echter een reserveringsplicht ingevoerd voor fietsen in de intercity naar Brussel. Toen zijn de fietskaartjes naar België en Lille uit de automaten verdwenen (zoals voor fietskaartjes naar Duitsland al het geval was). Ook in de resteren 10 maanden, wanneer je zonder reservering een fiets mee kunt nemen in deze intercity, kunnen internationale fietskaartjes alleen nog aan een stationsloket of bij de Treinreiswinkel worden gekocht, waarbij extra boekingskosten worden gerekend. Buiten de zomermaanden kun je waarschijnlijk ook wel bij de conducteur terecht voor zo'n fietskaartje; al sluit ik niet uit dat een conducteur daar anders over denkt en vindt dat je maar met losse binnenlandse fietskaartjes moet reizen.
Zie ook dit topic.
HFvdS schreef:
wo 08 jan, 2020 11:52
Belgische kaartjes vanaf Roosendaal kun je gewoon kopen op belgiantrain.be als je een credit card hebt. Je hoeft ze niet eens uit te printen maar mag ze op je smartphone tonen (Roosendaal wordt helaas niet herkend in de NMBS Android App).

Dit jaar wil ik proberen via Roosendaal naar Brussel te reizen en dan van Brussel naar Breskens, Weert of Maastricht fietsen en weer op de trein terug naar huis, maar dan met een NS dagkaart fiets van 7,50 en een op belgiantrain.be aangeschaft fietskaartje Roosendaal - Zone Brussel van 4 euro. (samen nog altijd goedkoper dan een Internationaal fietskaartje dat alleen maar voor één rit geldig is)
Precies, zoals Bert al schrijft: De internationale fietskaartjes zijn eenvoudigweg uit de automaat gehaald, de argumentatie was divers, waarschijnlijk was het reserveren voor de "Benelux" de belangrijkste drijfveer, maar er werd vaak genoemd dat er te weinig van deze kaartjes verkocht werden (dit "te weinig" argument geldt denkelijk ook voor Roodeschool en bijna alle stations in België etc etc).

Het was vorig jaar overigens een best malle verwarring: Nog vóór die reserveringsmaanden dacht ik eenvoudig een kaartjes naar Dinant uit de automaat te kunnen halen, dat ging ook prima voor mij en mijn wederhelft, alleen dus niet voor de fietsen (een kaartje voor de hond kon weer wel). Daarna vervoegde ik mij bij het loket, en daar was men nogal "resoluut". Nee dat konden zij niet en de automaat ?? daar kon dat toch ook niet (ze wisten niet dat tot voor kort de automaat zulke kaartjes kon leveren). Ik kon een gewoon nationaal kaartje kopen en kreeg direct de spitsuren-instructie mee. Ik suggereerde nog - een beetje stout - dat ik wel zonder kaartje op de trein zou stappen, maar dat vond men een heel slecht idee. Het enige wat ze na even noemde was bellen naar NS-internationaal.
Thuis gebeld met NS-Internationaal ... en daar was het eerste en tamelijk stellige antwoord dat ze de kaartjes gewoon aan het loket konden verkopen. Pas toen ik zei dat ik dat al uitputtend had geprobeerd kwam er na navraag de gedachte dat het loket misschien toch niet kon ... en dus gelukkig de optie om per credit-card en mail en thuis-print een kaartje te kunnen kopen.
Ik vraag me dan wel af hoe je dat dan moet doen als je als buitenlander hier op fietsvakantie moet regelen ... de automaat was misschien even puzzelen maar ik ken kaartjes-automaten die meer voorkennis vragen. Ik weet niet wat er gebeurd als je in het Frans (of een exotischer taal) opbelt met de vraag naar een fietskaartje ... nog afgezien van de vraag hoe je het moet oplossen bij gebrek aan de mogelijkheden het kaartje per email te ontvangen en uit te printen.


En zoals je zelf ook aangeeft: het kan lonend zijn om losse kaartjes te stapelen, soms scheelt het echt aanzienlijk*.
Aan zulke "gestapelde" kaartjes kleeft evenwel één nadeel: Voor een in een maal gekochte reis heb je de EU-rechten op tegemoetkoming etc. op die hele reis. Op losse nationale vervoerbewijzen heb je slechts de nationale rechten op de losse deeltrajecten. Nu heb je sowieso maar beperkte rechten, en bovendien rijden veel treinen gewoon zoals je hoopt ... maar ik heb al een aantal keer het NS-internationaal vertragingen formulier "mogen" invullen (en ook een en ander aan vergoedingen gekregen).

* Ik denk dat als je het echt goed uitzoekt en goed aanvecht dat de eigenaardige verschillen tussen in prijsstelling nationaal en internationaal vervoer (en eventueel zelfs ook het feit dat de overgrote meerderheid van de nationale reizigers met korting reist) strijdig is met EU-regels.
De prijsverschillen worden vaak gerechtvaardigd met nationale stimulering van het OV ... en dat werkt dus onevenwichtig uit. Er is zo sprake van een verborgen discriminatie, een "eigen inwoners eerst" discriminatie, en er is sprake van een (zekere) rem op het vrije (internationale) verkeer van personen en goederen.
Er is al eens iemand geweest die de Belgische regeling voor senioren heeft aangevochten, en heeft gewonnen, het huidige Belgische Senioren-biljet is daar het gevolg van, dat huidige biljet kan voor de 65-plusser interessant zijn !  Zo nu en dan hebben we toch echt voordeel van "Europa".

 
keesswart schreef:
wo 08 jan, 2020 12:13
HFvdS schreef:
wo 08 jan, 2020 11:52
Hm, Ik heb vorig jaar op 17 februari toch echt een kaartje voor Brussel en een internationaal fietskaartje uit de automaat in Dordrecht weten te peuren (via Breda en Intercity Brussel), en daarna van Brussel naar huis gefietst.
Een jaar geleden kon dat inderdaad nog. In juli en augustus werd echter een reserveringsplicht ingevoerd voor fietsen in de intercity naar Brussel. Toen zijn de fietskaartjes naar België en Lille uit de automaten verdwenen (zoals voor fietskaartjes naar Duitsland al het geval was). Ook in de resteren 10 maanden, wanneer je zonder reservering een fiets mee kunt nemen in deze intercity, kunnen internationale fietskaartjes alleen nog aan een stationsloket of bij de Treinreiswinkel worden gekocht, waarbij extra boekingskosten worden gerekend. Buiten de zomermaanden kun je waarschijnlijk ook wel bij de conducteur terecht voor zo'n fietskaartje; al sluit ik niet uit dat een conducteur daar anders over denkt en vindt dat je maar met losse binnenlandse fietskaartjes moet reizen.
Zie ook dit topic.
Allemachtig. Wat een gesodemieter. Het lijkt wel of ze fietsers haten. Moet ik dan in Breda met mijn fiets naar de servicewinkel met een NS International-balie? Zal je zien dat ik met mijn dure fiets daar niet naar binnen mag. Moet ik dat ding dan onbeheerd buiten laten staan? Moet ik een dag eerder naar Breda op en neer en 7,50 administratie kosten betalen omdat de NS te beroerd is een behoorlijk boekingssysteem in elkaar te schroeven?
HFvdS schreef:
wo 08 jan, 2020 12:35
Allemachtig. Wat een gesodemieter. Het lijkt wel of ze fietsers haten. Moet ik dan in Breda met mijn fiets naar de servicewinkel met een NS International-balie? Zal je zien dat ik met mijn dure fiets daar niet naar binnen mag. Moet ik dat ding dan onbeheerd buiten laten staan? Moet ik een dag eerder naar Breda op en neer en 7,50 administratie kosten betalen omdat de NS te beroerd is een behoorlijk boekingssysteem in elkaar te schroeven?
Precies, er bestaat - in ieder geval bij sommige spoorwegmensen - een diepe haat tegen fietsen.

Ooit, in het laatste jaar van de Etoile-du-Nord stelde de SNCF een "fourgon" (een bagage-rijtuig) en zo kon je met deze trein je fiets gratis meenemen tussen Amsterdam en Parijs .... alleen werd dit prachtige initiatief hier in Nederland daadkrachtig gefrustreerd, zodat ongeveer niemand van dit aanbod gebruik heeft gemaakt (wij waren ook slachtoffer van deze goed geregisseerde sabotage-actie ... de trein reed gewoon, incl bagagerijtuig ... slechts een enkele Fransman heeft er gebruik van gemaakt).

Het enige wat je "terug" kan doen is zelf heel goed de regels en mogelijkheden uitzoeken en zorgen dat je heel goed voorbereid je kaartjes koopt.

De kaartjesverkoop, ook bij NS-internationaal (en soms zelfs bij de treinreiswinkel) is soms echt alsof je in een Monty-Python sketch terecht bent gekomen.  
Alsof je in de bakkerswinkel staat en men antwoord: " Brood ... wat is dat ... hebben we dat dan ? Nee, als ik brood intyp in de computer dan komt er niks uit !   En eventueel, als je een meedenkende medewerker treft: Als u wat te eten wilt dan gaat u toch naar de supermarkt."
 
PS   In voorkomende gevallen gaat mijn fiets gewoon mee naar het loket.
HFvdS schreef:
wo 08 jan, 2020 12:35
Allemachtig. Wat een gesodemieter. Het lijkt wel of ze fietsers haten. Moet ik dan in Breda met mijn fiets naar de servicewinkel met een NS International-balie? Zal je zien dat ik met mijn dure fiets daar niet naar binnen mag. Moet ik dat ding dan onbeheerd buiten laten staan?
Je fiets is er vast van harte welkom op het laatste lege plekje in de bewaakte stationsstalling, nadat je aan de andere kant van het station al je bagage nog even netjes in het laatste lege kluisje hebt opgeborgen. Je kunt natuurlijk ook met zo'n gave OV-fiets op vakantie gaan ;-)
(Jaren geleden, toen je voor elk fietskaartje nog naar het loket moest, werd ik op station Haarlem al eens gesommeerd om mijn fiets in de stationshal te laten staan omdat de ruimte waar het loket zich bevond een 'winkel' zou zijn. En op Utrecht Centraal, waar we in afwachting van onze nachttrein wat wilden eten, werden we door een alerte serveerster al eens gewaarschuwd dat elke fiets die zich op het terrein van Hoog Catharijne bevond, rücksichtsloos kon worden meegenomen door de stationsgestapo (zie dit draadje).
Ze kunnen de hik krijgen. Voor die Flixbus van 20:45 uit Brussel-Noord fiets ik wel naar Noorderkempen of Essen. Dan heb ik die hele NS en hun fietsertje-treiteren-maatregelen niet nodig. Misschien als ik wind mee heb fiets ik wel de volle 120 km naar Brussel. Kost het me niks extra. Als ik om 16:00 van kantoor vertrek moet dat best kunnen.
Van 6,20 naar 7,50 euro in 366 dagen. Die even normaal zeg en dan deze shit er ook nog bij.
HFvdS schreef:
wo 08 jan, 2020 13:40
Ze kunnen de hik krijgen. Voor die Flixbus van 20:45 uit Brussel-Noord fiets ik wel naar Noorderkempen of Essen. Dan heb ik die hele NS en hun fietsertje-treiteren-maatregelen niet nodig. Misschien als ik wind mee heb fiets ik wel de volle 120 km naar Brussel. Kost het me niks extra. Als ik om 16:00 van kantoor vertrek moet dat best kunnen.
Van 6,20 naar 7,50 euro in 366 dagen. Die even normaal zeg en dan deze shit er ook nog bij.
Kijk eens hier: https://www.belgiantrain.be/nl/tickets- ... ard-ticket
    en hier: https://www.belgiantrain.be/nl/internat ... roosendaal
      en hier: https://www.belgiantrain.be/nl/tickets- ... E428993%7D

Een fietstreinkaartje Roosendaal => België (waar dan ook) kost € 4,-- en daar verdient de NS dan niks aan.

O ja een eenvoudige Google-vraag leverde op dat er al jaren een Belgische kaartjes-automaat op het station Roosendaal staat (het zou zelfs de eerste Belgische automaat in Nederland zijn).

In Roosendaal met een Belgisch kaartje opstappen is de mooiste lange neus die je naar de NS kan trekken.
Bridgestone SM schreef:
wo 08 jan, 2020 14:32
HFvdS schreef:
wo 08 jan, 2020 13:40
Ze kunnen de hik krijgen. Voor die Flixbus van 20:45 uit Brussel-Noord fiets ik wel naar Noorderkempen of Essen. Dan heb ik die hele NS en hun fietsertje-treiteren-maatregelen niet nodig. Misschien als ik wind mee heb fiets ik wel de volle 120 km naar Brussel. Kost het me niks extra. Als ik om 16:00 van kantoor vertrek moet dat best kunnen.
Van 6,20 naar 7,50 euro in 366 dagen. Die even normaal zeg en dan deze shit er ook nog bij.
Kijk eens hier: https://www.belgiantrain.be/nl/tickets- ... ard-ticket
    en hier: https://www.belgiantrain.be/nl/internat ... roosendaal
      en hier: https://www.belgiantrain.be/nl/tickets- ... E428993%7D

Een fietstreinkaartje Roosendaal => België (waar dan ook) kost € 4,-- en daar verdient de NS dan niks aan.

O ja een eenvoudige Google-vraag leverde op dat er al jaren een Belgische kaartjes-automaat op het station Roosendaal staat (het zou zelfs de eerste Belgische automaat in Nederland zijn).

In Roosendaal met een Belgisch kaartje opstappen is de mooiste lange neus die je naar de NS kan trekken.
Dan zou het de 17:52 vanuit Roosendaal naar Puurs worden met overstap ergens in Essen of Antwerpen op de 18:18 vanuit Essen die via Brussel naar Charleroi-Sud rijdt. Dan kan ik dus net zo goed nog even die 9 km naar Essen op de fiets er aan vastplakken.
Hoef ik ook niet meer over te stappen met alle stress van dien...
Ik heb inmiddels contact gehad via de chat van nsinternational.nl en het blijkt dat je met een credit card telefonisch een internationaal fietskaartje kunt bestellen en per email toegestuurd krijgt waarna je het in de NS International App op je smartphone kunt laden. Volgens de medewerkster hoef je geen 7,50 servicekosten te betalen. Vraag wel om je boekingscode voor als de medewerker je email adres niet goed invoert. Nu nog uitzoeken of dit proces in de praktijk snel genoeg werkt zodat je gewoon op het station je kaartje telefonisch kunt bestellen...

Een samenvatting van de chat:

Helpdesk: Telefonisch kunnen wij ook een fietsticket voor je inboeken op de trein die je hebt.
Ik: Hoe gaat dat dan? Dus ik koop een enkeltje brussel uit de automaat dan bel ik?
Helpdesk: Dan dien je per creditcard het fietsticket te betalen. Het kan ook zijn dat je een fietsplek reservering moet maken.
Dit zullen mijn collega's dan met je afhandelen zodra je telefonisch contact opneemt.
Ik: Reservering op intercity brussel voor de fiets is toch alleen in juli en augustus?
Helpdesk: Dat klopt, maar ik dien er altijd bij te zeggen dat dit wel mogelijk soms nodig is. In jouw geval momenteel niet. Je dient alleen het fietsticket zelf dan per creditcard te kunnen betalen.
Ik: Dat is geen probleem. Hoelang is de wachttijd als ik bel normaal gesproken?
Helpdesk: Momenteel staan er 0 wachtende, dit betekent dat je direct geholpen kan worden.
De wachttijd is per dag, per uur heel verschillend. Er is niet echt een gemiddelde. Momenteel is het in ieder geval rustig.
Ik: maar hoe toon ik dan mijn fietskaartje aan de conducteur?
Helpdesk: Per mail krijg je dan het ticket. Je kunt deze dan printen of laden in de NS International App
Ik: Zijn hier nog extra kosten aan verbonden? Welk nummer moet ik bellen en is dit een betaalnummer?
Helpdesk: Het nummer is: 030 230 0023. Wat betreft de kosten: Je betaalt niet extra dan je gebruikelijke kosten.
Ik: Op de NS international website staat: "Voor telefonische boekingen kunt u terecht bij NS International Service Center op nummer 030-2300023. De boekingskosten die hiervoor in rekening worden gebracht bedragen € 7,50 per persoon met een maximum van € 22,50 per boeking."
Helpdesk: Ja dat klopt dit kan gerekend worden als je een treinticket inboekt. Jouw fietstickets vallen daar niet onder dus je hoeft geen extra boekingskosten te betalen.
Ik: Wat als de NS international medewerker mijn mondeling doorgegeven email adres niet goed invult. Dan krijg ik mijn ticket niet. Heb ik dan een dossiernummer of zoiets om het alsnog te krijgen?
Helpdesk: Je kunt vragen om je boekingscode. Als de medewerker jou die doorgeeft zul je deze goed moeten bewaren want aan de hand daarvan kun je contact over jouw fietsticket met ons opnemen.
Ik: Nog één vraag: Ik heb ergens gehoord dat je met een internationaal fietskaartje ook in de spits de fiets mee mag nemen in de trein in Nederland. Ik kan dit nergens vinden op uw site. Is dit waar?
Helpdesk: Dit klopt inderdaad. Je mag gewoon in de spits reizen met een internationaal fietsticket. Dit staat inderdaad niet op de site aangegeven, ik zal daar een melding van maken.
HFvdS schreef:
do 09 jan, 2020 15:10
Nu nog uitzoeken of dit proces in de praktijk snel genoeg werkt zodat je gewoon op het station je kaartje telefonisch kunt bestellen...
Succes! 30 jaar geleden was dit een handig alternatief geweest voor het stationsloket. :? :
keesswart schreef:
do 09 jan, 2020 16:01
HFvdS schreef:
do 09 jan, 2020 15:10
Nu nog uitzoeken of dit proces in de praktijk snel genoeg werkt zodat je gewoon op het station je kaartje telefonisch kunt bestellen...
Succes! 30 jaar geleden was dit een handig alternatief geweest voor het stationsloket. :? :
Benieuwd welke smartphone jij 30 jaar geleden had...
HFvdS schreef:
do 09 jan, 2020 16:12
Benieuwd welke smartphone jij 30 jaar geleden had...
Zo'n fraaie mosterdgele dumbphone met draaischijf :wink:

Afbeelding