Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fahrrad mitnehmen im ICE? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fahrrad mitnehmen im ICE?

keesswart schreef:
wo 12 feb, 2020 15:53
Nieuws? Op deze manier kunnen fietsen al jaren mee in hogesnelheidstreinen. Zowel in Duitsland als in Frankrijk. Ook in de Thalys. Een garantie dat je fiets in zo’n verpakking echt meemag, krijg je echter niet.
[/qoute]
De laatste keer dat fiets en ik in het buitenland in de trein zaten is 23 jaar geleden. Dus voor mij is het nieuws :lol:

Er zijn dus meerdere fietstassen. Spatborden en bagagedragers zijn wel iets om rekening mee te houden. Dat vergt voor mij nog onderzoek.
keesswart schreef:
wo 12 feb, 2020 17:52
fud0 schreef:
wo 12 feb, 2020 17:33
Heel mooi, maar ik zie mezelf niet toeren met een frame wat inklapbaar is, met zware bagage en hobbelwegen?
Een frame met S&S-koppelingen is niet inklapbaar, zoals vouwfietsen. Je moet de koppelingen met een haaksleutel losschroeven, waarna de fiets uit twee losse delen bestaat. Wanneer deze koppelingen vastzitten, heb je een volwaardig frame dat net zo stijf is als een vergelijkbaar frame zonder koppelingen. Je kunt dus ook een volwaardige vakantiefiets met zulke koppelingen laten bouwen.
Nou idd. wie weet, voor sommigen toch een uitkomst, zo'n inklapbaar frame; ik moet het denk ik zien voor ik overtuigd ben of horen van mensen dat het echt sterk is, dan nog krijg ik de rest van de bagage niet mee, maar ik heb er wel vaak aan gedacht hoe het iid. zou kunnen en ik ook in een Thalys zou kunnen zonder problemen.
Maar, persoonlijk, zie ik alleen een (lichte) fiets met weinig bepakking voor me, wat transporteerbaar is in bv. zo'n grote 'bag' en als je een manier vindt, om alles stevig in te pakken en handig op te tillen/ te dragen,dan is het wel een goede uitkomst!
Ik denk dat als Marten Gerritsen ze als optie aanbied in zijn door hem gebouwde frames je over de kwaliteit ervan geen zorgen hoeft te maken, Blijft natuurlijk het feit dat je nog een tas extra hebt te sjouwen en daar ook een plekje voor moet vinden in een waarschijnlijk volle trein.
Gelukkig stromen er steeds meer nieuwe ICE4's in met 8 fietsplaatsen. Ook een oudere serie krijgt fietsplaatsen. Dit geldt niet voor de ICE3, die onder andere op Nederland rijdt.
bert sitters schreef:
vr 14 feb, 2020 12:09
Gelukkig stromen er steeds meer nieuwe ICE4's in met 8 fietsplaatsen. Ook een oudere serie krijgt fietsplaatsen. Dit geldt niet voor de ICE3, die onder andere op Nederland rijdt.
Tja, 8 fietsplaatsen is meer dan niks, maar 't houdt ook niet over (ook omdat die ICE's niet heel vaak rijden).

Extra schrijnend is dat er bij de introductie van de ICE er bij hoog en laag werd volgehouden dat hogesnelheidstreinen en fietsen niet samengingen, dat zou "levensgevaarlijk" zijn. Dat zelfde argument werd toentertijd ook "geplakt" op de Thalys, en het wordt nog steeds hooggehouden terwijl in Frankrijk in ieder geval sommige TGV's al langer (in bescheiden mate) fietsen meenemen.

Ofwel: Iedere verbetering is mooi, maar er is nog geen reden tot juichen omdat er eerst gewoon een dramatische verslechtering is uitgerold (en die verslechtering rolt dus nog rustig voort waar het gaat om de dagtrein naar Basel).
De indertijd als traag bestempelde voormalige TEE's waren op allerlei verbindingen altijd nog de snelste en comfortabelste verbindingen voor de fiets, in de meeste gevallen heeft de hogesnelheidstrein voor de fietser de snelheid vertraagd (als er sowieso nog een acceptabele verbinding over is).
Bridgestone SM schreef:
vr 14 feb, 2020 13:24
in de meeste gevallen heeft de hogesnelheidstrein voor de fietser de snelheid vertraagd (als er sowieso nog een acceptabele verbinding over is).
Helemaal mee eens. Daarom is het fijn dat dit topic er is om tips uit te wisselen over hoe wij als fietsers die snelle voor fietsers onbruikbare verbindingen alsnog kunnen gebruiken door de fiets als handbagage te verpakken.
In mijn ervaring is het ook eigenlijk alleen te doen als je een lichte racefiets gebruikt en zo weinig mogelijk bagage. Je moet immers alles in één keer kunnen dragen.
Onlangs maakte ik een reis met verschillende ICE treinen. In elk rijtuig zijn maar een paar plekken waar je een gedemonteerde en verpakte fiets neer zou kunnen en mogen zetten. Op Amsterdam Centraal, een beginstation, waren die plekken een kwartier voor vertrek nog leeg, maar in Utrecht waren ze al goed gevuld met koffers, tassen en ski’s. Ook in de volgende ICE waren deze plekken al in gebruik. Om zo’n plek dan toch te kunnen gebruiken voor een verpakte fiets, moet je kunnen rekenen op de bereidheid van medereizigers om hun koffers ergens anders neer te zetten. Op drukke trajecten in de vakantietijd een niet geringe uitdaging. Als je een flexibel ticket hebt, waarmee je ook in een volgende trein mag reizen, kan het de moeite van het proberen waard zijn, maar anders lijkt het me een garantie voor een stressvolle reis. Als het druk is, roepen conducteurs regelmatig om dat bagage niet in gangpaden of tegen brandblussers mag staan.
Ik heb het idee dat dat toch vooral een Nederlanders probleem is. In Duitsland hoef je niet eens te vragen (ook aan de jeugd niet) of je erbij kan met je fiets, die staan al op als ze de fiets zien. Dat is dan weliswaar in het Nah-Verkehr maar die is altijd nog sneller dan onze IC-treinen. Misschien dat het rond grote steden in Duitsland ook minder is maar het viel me afgelopen jaar wel op.
keesswart schreef:
vr 14 feb, 2020 14:27
Onlangs maakte ik een reis met verschillende ICE treinen.
...[strekking: geen garantie op een plek]
Is het in de Thalys en TGV net zo erg?

Graag alleen antwoord op basis van kennis of ervaring.
Betaalde fietsplek op de TGV Toulouse Parijs, was wel zo'n goedkope, Oui Go of zo. Na de volgende halte was ook het raam dichtgebouwd.
TGV.jpg
Als je niet eerste op/ laatste af bent lukt het volgens mij niet om je fiets tijdig vrij te maken (of er nog bij te zetten als je opstapt). Toch niet zonder "serieuze spanningen" met de medereizigers, de gang staat dan ook al vol bagage. Enkel de volledige rit beginstation-eindstation boeken is de boodschap.
Gisteren zijn we met snelle Duitse treinen uit de Alpen teruggekomen. Met 2 rugzakken, een rolkoffer en een 2 meter lange tas met langlaufski’s was dat nog te doen. (Anders dan fietsen, kun je ski’s bovenop een paar rugzakken in het bagagerek wurmen; dat schijnt zelfs bij de NS te mogen, zie hier.) We boften dat op de stations waar we in een trein moesten stappen, veel reizigers uitstapten. Bovendien stonden we steeds al op het juiste deel van het perron, waardoor we snel in de juiste wagon konden zijn voordat andere reizigers de laatste lege plekken in de rekken vol hadden kunnen gooien. Verpakte fietsen hadden we er niet zonder slag of stoot tussen kunnen krijgen.

willem.m schreef:
wo 12 feb, 2020 13:20
Wij willen in september naar Bardoneccia (net over de grens F-I, bij Turijn), om daar twee weken met de MTB door de bergen te trekken. Als het even kan, gaan we liever niet met het vliegtuig. Met een overstap in Parijs kan je heel comfortabel in 1 dag met de trein naar Turijn, heb ik afgelopen herfst zelf mogen ervaren. We hebben echter geen ervaring met het meenemen van fietsen in een Thalys of TGV. Openstaande vragen voor mij zijn of er echt plek is voor de fietsen in de trein, hoe dat werkt met bagage als je ook nog een (middel)grote rugzak hebt, en ook het dragen van de fiets naar en van de metro tijdens de overstap in Parijs lijkt me best onhandig.
Nog maar enkele jaren terug was de (auto)slaaptrein van Den Bosch naar Alessandria - met speciale fietskooien - voor jullie een prima optie geweest, mits die in september zou hebben gereden.

Op een rustige dag in september zou je hoogstwaarschijnlijk wel een paar verpakte fietsen in de Thalys kwijt kunnen, als je op Amsterdam Centraal instapt, ruim voordat de Thalys vertrekt. Op grote Franse stations is dat lastiger, omdat de SNCF daar pas kort voor vertrek (vaak maar 10 minuten) bekend maakt vanaf welk spoor een TGV vertrekt. Wanneer je dan niet vooraan staat bij de juiste lift, trap of doorgang, slinkt de kans op succes in de ratrace naar de bagagerekken met de minuut.

Reis je via Duitsland en Zwitserland, waar enkele ICE-treinen met reserveerbare fietsplekken rijden, dan ben je twee dagen onderweg. Je zou dan op de camping van Zürich kunnen overnachten. Van Zürich naar Bardonnecchia is het nog een dag boemelen.
Ook zou je de nachttrein (met reserveerbare fietsplekken) tussen Hannover en Zürich kunnen nemen. Helaas heb je dan wel nog een halve dag nodig om in Hannover te komen (met een flinke tijdsbuffer om te voorkomen dat je door onvoorziene vertraging de nachttrein mist).

Volgend jaar heeft de Thalys een paar fietsplekken en rijdt er misschien een Flixtrein tussen Parijs en Nice. Ook rijdt er dan weer een nachttrein van Nederland naar Innsbruck, hopelijk voorzien van fietsplekken.

Volgens de routeplanner van de ANWB kun je met de auto al in 9 à 10 uur van Den Bosch naar Bardonecchia rijden. Als ik zelf niet tot het Bewust Auto- en Rijbewijsloze deel van de bevolking zou behoren, zou ik nu vermoedelijk voor die optie kiezen. Of een startplek in de Alpen kiezen, die wat beter bereikbaar is; zoals wij hier hebben gedaan.