Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fahrrad mitnehmen im ICE? => Neem gewoon het Nahverkehr ! - Forum Wereldfietser

Fahrrad mitnehmen im ICE? => Neem gewoon het Nahverkehr !

Concurrentie op het spoor ... hier de Nahverkeers-varianten die willem.m graag ontkoppeld leest.

Ik kan de reactie van Kees Swart niet meenemen, dus daarvoor moet je weer terug overstappen.
keesswart schreef:
wo 12 feb, 2020 11:49
Bridgestone SM schreef:
wo 12 feb, 2020 09:53
Qua ecologische en klimatologische voetafdruk is een Nahverkehr-trein een stuk beter als de snelle ICE ... en bovendien is het met Nahverkehr bijna altijd heel veel goedkoper (met een Quer-duchs-Land-Ticket reisden wij al een paar maal uiterst concurrerend bij onze oosterburen ... en in ons geval slechts een uurtje trager als de dure snelle "voorkeursvariant").
Meestal is dit inderdaad een ontspannen manier van reizen met veel ruimte voor de fietsen. Maar vooral in het weekend zijn er wel eens verrassingen. Zo is de lijn Venlo-Mönchen-Gladbach berucht om het massawinkeltoerisme. Elders in Duitsland wordt het soms wel erg gezellig wanneer een kegelclub aanmonstert of er binnen een half uur honderden voetbalfans de Mehrzweckraum binnenvallen.
Mijn ervaring is beperkt, maar Nahverkehr op de verbinding Saarbrücken => Thuis blijkt maar weinig langer en verder vergelijkbaar qua comfort met de eerder door ons gebruikte normale IC verbindingen van Thuis => Saarbrücken ... en qua reistijd was het verschil ook niet al te groot (en prijs/prestatie-gewijze zeer interessant: er zijn genoeg dagen dat ik per uur minder verdien - 't vraagt overigens wel een verstandige kaart-inkoop).

Op de verbinding Saarbrücken => Thuis hebben je dan het voordeel van een doorgaande Nahverkehrstrein Saarbrücken-Koblenz, en een verbinding Koblenz-Oberhausen waarbij je in het drukke gedeelte rond Keulen rustig kan blijven zitten.
De Abellio-trein naar Arnhem heb ik nog nooit erg vol gezien. Voor ons is het een reis met 4 overstappen ... maar dus slechts 2 om in Arnhem te geraken.
Het nadeel van veel overstappen in Duitsland is dat je bij vertragingen je aansluitende trein mist en dan niet net zoals in Nederland slechts een half uur moet wachten, maar een heel andere reis moet plannen. Dit is niet altijd even eenvoudig.
Bert van Sprang schreef:
wo 12 feb, 2020 13:43
Het nadeel van veel overstappen in Duitsland is dat je bij vertragingen je aansluitende trein mist en dan niet net zoals in Nederland slechts een half uur moet wachten, maar een heel andere reis moet plannen. Dit is niet altijd even eenvoudig.
Nu is het - wellicht toevallig - op de verbinding Saarbrücken => Thuis zo dat het gewoon een regelmatige uursdienst is.
Daarnaast zorgt een uurtje vertraging ook nog eens voor een goedkopere reis (want ik claim bij vertragingen zo mogelijk alles wat dan aan claims mogelijk is - betaal je met een credit-card heb je wellicht ook nog een "vertragingsverzekering").
Zo'n uursdienst is heel aangenaam ... wij zijn nu al een paar keer gewoon richting Saarbrücken gefietst, kampeerden ergens (nog in Frankrijk) en fietsten 's ochtends naar het station om dan de eerst-komende trein te nemen, je weet dan dat je je niet hoeft te haasten, er gaat gewoon een trein, desnoods kom je later in de nacht thuis.

Hoe het verder in Duitsland zit heb ik niet uitvoerig onderzocht maar ik heb de indruk dat de Nahverkehrstreinen vaker in een regelmatig(er) ritme rijden. Bij de IC'e en ICE's lijkt de dienstregeling veel onregelmatiger. Bij de IC-verbindingen die ik in het verleden in Duitsland gebruikte was er sprake van enorme wachttijden mocht je een aansluiting missen.
Overigens zeggen de EU-regels dat ze je bij vertraging de eerst-komende alternatieve verbinding moeten aanbieden ... maar ik vrees dat de DB dat zo uitlegt dat de ICE dan nog steeds voor de fietser geen verbinding is. Reis je zonder fiets, of is het een ICE met fietsvervoer, dan zou je volgens de regels ook een "up-grade" alternatief aangeboden moeten krijgen als dat de eerstvolgende adequate verbinding is.
Bridgestone SM schreef:
wo 12 feb, 2020 14:26
Daarnaast zorgt een uurtje vertraging ook nog eens voor een goedkopere reis.

Valt nog weleens tegen denk ik. Bij een wat langere afstand zoals van Saarbrücken naar NL heb je algauw een Quer durchs Land of ander regio-dagticket als je uitsluitend met regiotreinen rijdt, en dan wordt er in principe € 1,50 vergoed bij meer dan 60 minuten vertraging van de gekozen trein. Helaas worden bedragen onder € 4 niet uitbetaald. Zie Deutsche Bahn.
Waarom ik dit weet? Duitse treinen zijn heel vaak vertraagd als ik erin zit...
Bridgestone SM schreef:
wo 12 feb, 2020 13:35
Ik kan de reactie van Kees Swart niet meenemen, dus daarvoor moet je weer terug overstappen.
Deze dus:

Bridgestone SM schreef:
wo 12 feb, 2020 09:53
Qua ecologische en klimatologische voetafdruk is een Nahverkehr-trein een stuk beter als de snelle ICE ... en bovendien is het met Nahverkehr bijna altijd heel veel goedkoper (met een Quer-duchs-Land-Ticket reisden wij al een paar maal uiterst concurrerend bij onze oosterburen ... en in ons geval slechts een uurtje trager als de dure snelle "voorkeursvariant").
Meestal is dit inderdaad een ontspannen manier van reizen met veel ruimte voor de fietsen. Maar vooral in het weekend zijn er wel eens verrassingen. Zo is de lijn Venlo-Mönchen-Gladbach berucht om het massawinkeltoerisme. Elders in Duitsland wordt het soms wel erg gezellig wanneer een kegelclub aanmonstert of er binnen een half uur honderden voetbalfans de Mehrzweckraum binnenvallen.

Deze foto's maakte ik een half jaar terug op een zaterdagochtend in de Regional Express van Osnabrück naar Hannover. Voetbalfans maakten zo te zien massaal gebruik van het Niedersachsenticket, waar je met 5 personen op kunt reizen. Gelukkig moest ik ook naar het eindpunt van deze trein, want met de fiets uitstappen op een tussenstation was echt geen optie. Instappen ook niet. Bij elk tussenstation stapte een met bierblikjes gewapende horde in en liep de trein weer enkele minuten extra vertraging op.

Afbeelding

Afbeelding
peter de rijk schreef:
wo 12 feb, 2020 14:51
Bridgestone SM schreef:
wo 12 feb, 2020 14:26
Daarnaast zorgt een uurtje vertraging ook nog eens voor een goedkopere reis.

Valt nog weleens tegen denk ik. Bij een wat langere afstand zoals van Saarbrücken naar NL heb je algauw een Quer durchs Land of ander regio-dagticket als je uitsluitend met regiotreinen rijdt, en dan wordt er in principe € 1,50 vergoed bij meer dan 60 minuten vertraging van de gekozen trein. Helaas worden bedragen onder € 4 niet uitbetaald. Zie Deutsche Bahn.
Waarom ik dit weet? Duitse treinen zijn heel vaak vertraagd als ik erin zit...
Tja, bij twee personen + twee fietsbiljetten ga je "ruim" over die € 4,- heen.
Overigens is zo'n Quer-durchs-Land-Ticket sowieso niet erg duur, dus die keren dat ik gewoon op tijd aankwam waren al mooi meegenomen..
Of de beperkte vergoeding zich wel verdraagt met de EU-regels weet ik niet.  Als ik het zo lees is de DB op punten nog zuiniger als de NS.
Verschillende van de DB beperkingen op de goedkopere tickets zouden bij ons waarschijnlijk als "onredelijk bezwarend" worden beoordeeld als je het erop aan zou willen laten komen. Op basis van deze voorwaarden kan het zijn dat je nooit aankomt en er geen enkele vergoeding verschuldigd is, het is dus een soort loterij (in de praktijk glukkig een loterij met niet teveel nieten).
Ik ben toch blij dat wij een fietsvakantie plannen, en dan ruim de tijd nemen voor de terugweg, mochten we dat fietsend niet halen. Dat betekent dat we bij een gemiste aansluiting het stadje van eht station bekijken tot de volgende trein, of daar in de buurt een camping of andere overnachtingsplek zoeken. Zijn we een dag later thuis, of twee. Die ruimte bouwen we tevoren in.
Polling schreef:
wo 12 feb, 2020 18:32
Ik ben toch blij dat wij een fietsvakantie plannen, en dan ruim de tijd nemen voor de terugweg, mochten we dat fietsend niet halen. Dat betekent dat we bij een gemiste aansluiting ... . Zijn we een dag later thuis, of twee. Die ruimte bouwen we tevoren in.
Precies, er zit heel veel vakantie in een niet te strakke planning.
Is het te heet of waait de wind uit de verkeerde richting dan kan je zonder een strakke planning toch je doel halen ... het doel was toch de vakantie, de reis het ont-moeten.

Wij zijn een paar maal met de trein naar ver weg gegaan ... en dan "moet" je terugfietsen. Met de fiets naar ver weg is al iets ontspannener hoewel je dan met het gedoe van de ongeplannede terugreis zit. Het makkelijkst is niet te ver weg, en dan een lus naar ergens waar het ook weer niet "te ver weg" is. Dat is ook qua voetafdruk het mooist.

En ... desnoods fiets je in de avondschemering Basel uit (zoals ons eenmaal overkwam na een vertraging).
Over het nut van fietsverlichting is elders al genoeg gezegd, van schemer naar donker kan best snel gaan.
De tent opzetten bij het licht van een lantaarntje is weer eens een nieuwe ervaring.

O ja, onze heenreis is ook vaak nogal ongeplanned: Als alles nog niet naar onze zin is ingepakt ... dan gaan we gewoon een dag later, treinkaartjes koop ik liefst heel kort voor het vertrek (dat pakte al eens heel goed uit: ik was onderweg om kaartjes te kopen en werd opgebeld dat een goede vriend overleden was ... de herdenking was op onze nog niet vastgelegde vertrekdag, dus vertrokken we later).
Ik kan niet anders zeggen dan dat wij een aantal goede ervaringen hebben met de Regionalbahn. De Quer-durchs-Land ticket is vriendelijk geprijsd, zeker als je met meerdere personen reist.

We reizen graag op deze manier in Duitsland om bepaalde afstanden te overbruggen. De maximale reisafstand die wij op één dag met de Regionalbahn overbruggen is ca. 600 km. Dat kan een nadeel zijn, net zoals een aantal keren overstappen.

Hieronder wat impressies:
E80B0948-73C1-4D8C-BE51-439399A15A19.jpeg
56D096E9-FD52-4FED-8C4F-E642931C8A9F.jpeg
F2111B32-C391-4021-A306-0F6565EDC9EF.jpeg
Afgelopen jaar vanaf Trier per trein teruggereisd. Daar is op het station gewoon een balie waar je een internationaal ticket kunt kopen.
Wij wilden naar Venlo reizen, maar ik vroeg aan de baliemedewerker of naar Kaldenkirchen (net over de grens bij Venlo) goedkoper is. Dat was aanmerkelijk goedkoper (65 tegen 117 euro) omdat je dan met een Quer-durchs-Land-Ticket en twee fietstickets kunt reizen.
Deze tickets zijn ook online te koop.
DaVinci schreef:
wo 12 feb, 2020 22:28
Afgelopen jaar vanaf Trier per trein teruggereisd. Daar is op het station gewoon een balie waar je een internationaal ticket kunt kopen.
Wij wilden naar Venlo reizen, maar ik vroeg aan de baliemedewerker of naar Kaldenkirchen (net over de grens bij Venlo) goedkoper is. Dat was aanmerkelijk goedkoper (65 tegen 117 euro) omdat je dan met een Quer-durchs-Land-Ticket en twee fietstickets kunt reizen.
Precies, wij hadden een vergelijkbare ervaring. Ook in Saarbrücken is er een efficiënte internationaal-balie.
De eerste keer was ik nog niet zo "prijs-wijs", ik had wel een globaal overzichtje met potentiële treinen bij me gestoken.
In mijn overzichtje stonden zowel IC als Nahverkehrs-varianten en de IC was volgeboekt ... de Nahverkehrsvariant bleek toen ook nog eens heel veel goedkoper. Dit ging voor ons overigens direct goed omdat ik aangaf vrij reizen in Nederland te hebben ... dan rekenen ze tot aan de grens, en kennelijk kan dat met Quer-durchs-Land.

Wil je dit soort van zaken thuis al een beetje uitplussen dan moet je het nodige "huiswerk" doen, en heel goed op de hoogte zijn van tarieven, tariefstructuren, uitzonderingen en speciale aanbiedingen. Regionale grensland-kaartjes (die dus over de grens gaan) zijn vaak pas te vinden als je al weet dat je ernaar moet zoeken, soms zijn die heel antrekkelijk, alleen is er bij spoorwegmensen een diep geworteld wantrouwen tegen een aantrekkelijk tarief ... er zouden eens mensen gebruik van maken.
Zonde het speurwerk thuis ben je geheel afhankelijk van de luimen en goede wil van de m/v achter het loket.