Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Treinverbinding Rijsel - Parijs - Forum Wereldfietser

Treinverbinding Rijsel - Parijs

Er gaan geen TGV's meer met fietsplaatsen tussen Rijsel en Parijs. Ik heb nog even gekeken naar de komende maanden, maar er rijden nu uitsluitend dubbeldekkers zonder fietsplaatsen.
Franse organisaties van fietsreizigers voeren een lobby bij de Franse spoorwegmaatschappij en de Franse politiek en en campagne via de pers. In internationaal verband is de European Cyclists' Federation (ECF) actief.
Je bent tussen Rijsel en Parijs aangewezen op regionale treinen (TER). Dit betekent in Amiens overstappen naar een ander perron. Het station heeft géén liften.
De Thalys-treinstellen tussen Amsterdam en Parijs worden stuk voor stuk verbouwd. In de nieuwe situatie komen er twee fietsplaatsen per treinstel. De bedoening is dat er meer gekoppelde treinstellen gaan rijden: dus vier fietsplaatsen per trein.
Er zou een presentatie plaats vinden van het eerste verbouwde treinstel. Dit is nog altijd niet aangekondigd.
De info op de website van de Treinreiswinkel klopt al enkele maanden niet meer, al zijn de medewerkers allang op de hoogte van de nieuwe situatie. Ook volgens hen komt de Thalys volgend jaar met reserveerbare fietsplekken.

In mei komen wij per trein terug uit Noord-Spanje. We hebben dan een TGV met gereserveerde fietsplekken van Hendaye tot Parijs en daarna dus boemelen via Amiens. Omdat we in Amiens toch over moeten stappen, hebben we daar gelijk een overnachting gepland. Vanaf het station is het maar een klein stukje fietsen naar de camping.

Bert, heb jij nog iets vernomen over de voortgang van de onderhandelingen met Flixtrain (zie dit topic)?
Een andere optie richting zuiden is via Maubeuge (in Noord Frankrijk, net onder het Belgische Mons/Bergen).
Er rijdt vanaf daar 4x (!) per dag een TER in precies 2 uur naar Paris Nord (Gare du Nord). Omdat Maubeuge het beginstation is, is het rustig, en heb je tijd en ruimte zat om je fiets in te laden. Bovendien een klein station, waar je nog over de rails, met je fiets, oversteekt.

Ik heb 's ochtends uit A'dam de Intercity Direct naar Brussel Zuid/Midi genomen, en daarna een lekkere fietsmiddag (80 km) naar Maubeuge. Daar een overnachting en toen dus weer verder met de trein. Je kunt natuurlijk ook de trein Brussel-Mons nemen, en dan een klein stukje fietsen naar Maubeuge.

Ook allemaal nog niet ideaal, maar best wel een aardig alternatief, denk ik.
Flix schreef:
ma 02 mar, 2020 12:39
Een andere optie richting zuiden is via Maubeuge (in Noord Frankrijk, net onder het Belgische Mons/Bergen).
Er rijdt vanaf daar 4x (!) per dag een TER in precies 2 uur naar Paris Nord (Gare du Nord). Omdat Maubeuge het beginstation is, is het rustig, en heb je tijd en ruimte zat om je fiets in te laden. Bovendien een klein station, waar je nog over de rails, met je fiets, oversteekt.

Ik heb 's ochtends uit A'dam de Intercity Direct naar Brussel Zuid/Midi genomen, en daarna een lekkere fietsmiddag (80 km) naar Maubeuge. Daar een overnachting en toen dus weer verder met de trein. Je kunt natuurlijk ook de trein Brussel-Mons nemen, en dan een klein stukje fietsen naar Maubeuge. Je kunt in Bergen ook de trein nemen naar Quevy aan de grens. Het station van Bergen is nog steeds een bouwput, maar er zijn hellingbanen.

Ook allemaal nog niet ideaal, maar best wel een aardig alternatief, denk ik.
Je kunt in Bergen ( Mons in het Frans) ook de trein nemen naar Quevy aan de grens. Het station van Bergen is nog steeds een bouwput, maar er zijn hellingbanen.
Ik werd op het station van Maubeuge tegengehouden toen ik met mijn fiets de sporen wilde oversteken en werd gedwongen met mijn bepakte fiets de trappen af en op te gaan.
Helaas is de camping van Maubeuge opgeheven. ik heb toen overnacht in het CAMPANILE MAUBEUGE hotel. Prijzen vielen mee. Ik nam een kamer op de begane grond en reed mijn fiets zo de kamer in.
In aanvulling op het "Flix" alternatief hier nog een ander alternatief, eentje dat ik al eens eerder noemde.
Iets meer overstappen, maar ook een route waar het geen straf is om er een dag langer over te doen.
 
A'dam - Dinant.png
A'dam - Dinant.png (27 KiB) 2388 keer bekeken
Givet - Paris.png
Givet - Paris.png (41.07 KiB) 2388 keer bekeken
Van Dinant Station naar Givet Sation is het vlgs Google-Maps 23,3 km langs de Maas, en het is langs Maas bijna waterpas.

Heb je wat meer tijd, dan fiets je in twee halve dagen van Dinant naar Charleville-Mézières.
Of je besteed eens wat langer tijd in Reims (met niet alleen La Cathedrale, maar bijv. ook Art-Nouveau bouwwerken).

PS Bahn.de lijkt de reis naar Dinant te willen saboteren, de voordelige overstap in Zaventem moet je forceren, Bahn.de laat je een keer extra overstappen, en dus tweemaal met minder overstap-tijd.
Flix schreef:
ma 02 mar, 2020 12:39
Je kunt natuurlijk ook de trein Brussel-Mons nemen, en dan een klein stukje fietsen naar Maubeuge.
Er rijdt ook dagelijks een intercity van Bergen (Mons) naar Aulnoye-Aymeries - iets voorbij Maubeuge - waar je over kunt stappen op die rechtstreekse TER-trein naar Parijs (zie dit draadje). Dat is dan weer wel een overstapstation met lage perrons en vaste trappen (volgens deze info wel 'équipé de rampes à vélo', dus met iets dat als fietsgoot zou moeten functioneren). En waar je volgens goed Frans gebruik soms maar kort van tevoren weet vanaf welk perron jouw trein vertrekt.