Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Campagne voor fietsen mee in de trein door de ECF - Forum Wereldfietser

Campagne voor fietsen mee in de trein door de ECF

De ECF (European Cyclist' Federation) is bezig met een campagne voor fietsen in de trein. Er wordt een lobby gevoerd richting Europese Commissie om de norm van van 8 fietsen per trein, ook in Hogesnelheidstreinen en internationale treinen aan te scherpen. Ook zijn er contacten met spoorwegmaatschappijen. In Duitsland heeft dat geleid tot succes. De Duitse spoorwegmaatschappij DB wilde absoluut geen fietsen in de snelle ICE. Het in- en uitladen van de fietsen zou de dienstregeling kunnen verstoren. Na veel lobbywerk en een nieuwe CEO bij de DB ging de DB overstag. In de nieuwe ICE4, die nu al een jaar jaar geleidelijk instromen zijn 8 fietsplaatsen. Onderzoek in de praktijk heeft uitgewezen dat het vervoer van fietsen niet leidt tot verstoringen. Ook de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij OBB heeft fietsplaatsen ingebouwd in hun snelle Railjet, die ook rijdt op Munchen en Boedapest.
De Franse SNCF is echter gestopt met het inzetten van TGV's met fietsplaatsen tussen Rijsel - Parijs, Rijsel - Rennes en Rijsel - Nantes. Groot probleem om nu bestemmingen in Frankrijk te bereiken.
Thalys heeft aangekondigd dat er na de verbouwing van de treinstellen er 2 fietsplaatsen per treinstel zullen komen. Het eerste verbouwde treinstel is nog altijd niet gepresenteerd. De treinstellen worden worden een voor een aangepakt. Het kan dit nog even duren voordat er voldoende treinstellen zijn verbouwd om het product aan te bieden.
In de IntercityDirect van Amsterdam naar Brussel-Zuid kunnen 4 fietsen mee. In de vakantiemaanden in de zomer geldt reservering.
In de Intercity van Amsterdam naar Hannover en Berlijn zijn 16 fietsplaatsen. Dat lijkt veel, maar in het seizoen zijn al deze plaatsen vaak volgeboekt. Er komen nieuwe Talgo-treinen, maar daarin zijn slechts 8 fietsplaatsen conform de norm.
In de ICE van Amsterdam naar Keulen en Frankfurt zijn geen fietsplaatsen en deze komen er niet. De rijtuigen zouden hier niet geschikt voor zijn. Inzetten van ICE4 naar Nederland is niet mogelijk, want deze treinen kunnen niet op het Nederlandse net rijden.
Rest voor vervoer van Nederland naar het buitenland alleen maar regionale treinen via de grensovergangen Bad Bentheim, Zevenaar- Emmerik, Venlo, Aken, Eijsden en Roosendaal. Deze treinen stoppen vaak, zodat je lang onderweg bent.
De regionale treinen naar Belgie zijn aftands, met een hoge instap en een klein hokje voor fietsen.
In Nederland zijn er in de zomermaanden problemen met plaatsen voor fietsen. Berucht zijn de koplopers met slechts 2 fietsplaatsen per treinstel een van de koppen.
Zie meer over de campagne van de ECF https://ecf.com/trains-cyclists
Dat is een prima initiatief. Ik heb op de fiets en wandelbeurs nog uitgebreid gesproken met de mensen van de Franse verkeersbureaus, en duidelijk gemaakt dat fietsvervoer in de trein voor veel Nederlandse vakantiefietsers die in Frankrijk willen fietsen een grote bottleneck aan het worden is. Ik hoop dat men zich het zakelijke belang realiseert.
Misschien moeten we de spoorwegen suggereren dat ze de fietsplaatsen ook duurder kunnen maken. Per slot hoeven ze er ook geen verlies op te maken.
Wim schreef:
wo 04 mar, 2020 12:16
Misschien moeten we de spoorwegen suggereren dat ze de fietsplaatsen ook duurder kunnen maken. Per slot hoeven ze er ook geen verlies op te maken.
Maar dan wel met de garantie dat fietsen waar plaats voor is gereserveerd ook echt meekunnen; dat haken ook geschikt zijn voor wat dikkere banden; dat het niet te krap is voor een stuur van 60 cm breedte en dat de fietsplekken niet bedolven worden met bagage die daar niet hoort te liggen.
In Engeland, waar fietsvervoer nog altijd gratis is, zie je steeds vaker nieuwe treinen met fietsplekken waar je hooguit een paar kinderfietsjes fatsoenlijk op kunt hangen (zie hier). Daarmee kunnen treinmaatschappijen weliswaar afvinken dat hun materieel op papier voldoet aan hun 'bicycle policy', maar wordt het meenemen van fietsen in de praktijk ontmoedigd.
Klopt. Voor een echte prijs hoor je een echt product te krijgen. Ik zat afgelopen weekend ook met mijn fiets in de intercity en had een wagon met 'fietsplekken' waarbij er slechts aan een kant lengte genoeg was voor een echte fiets. De andere kant had wel klapstoeltjes maar onvoldoende lengte voor mijn toch niet heel lange fiets.
Wim schreef:
wo 04 mar, 2020 12:16
Misschien moeten we de spoorwegen suggereren dat ze de fietsplaatsen ook duurder kunnen maken. Per slot hoeven ze er ook geen verlies op te maken.
Misschien is het ook goed om de spoorwegen nog eens te wijzen op de enorme ruimtewinst die ze kunnen maken door eens in Frankrijk of elders te kijken. Als je "hangplekken" maakt dan kan je "makkelijk" 2x3 fietsen weghangen in twee onaantrekkelijke hoeken van een rijtuig-balkon (ruimte die - in ieder geval theoretisch/voertuigtechnisch - als kreukelzone wordt gezien).
Het lijkt er wel op alsof de NS de fiets ook graag een zo onhandig mogelijke plek wil geven zodat steeds weer bewezen wordt dat een fiets in de weg zit.  Ik besprak dit onlangs nog met een voormalig NS-man en hij zat binnen de kortste keren weer in het NS-spoor.
 
Jean Monnet.jpg
                                               Jean Monnet - Met 2x3 fiets-hangplekken
Ik kan hier wel om glimlachen. In de afgelopen 25 jaar is er wezenlijk niks veranderd. 25 jaar geleden kon je fiets zeer beperkt mee in de trein en dat is wezenlijk niet veranderd. Daar iets er bij daar iets er af.
DeFiets schreef:
wo 04 mar, 2020 21:35
Ik kan hier wel om glimlachen. In de afgelopen 25 jaar is er wezenlijk niks veranderd.
Tja, je kan er beter om lachen als om huilen ... maar het is wel triest.
Zo'n 20-25 jaar geleden leek het juist langzaamaan steeds beter te gaan.
Binnen Frankrijk was er toen al een hele revolutie bezig, en ook in Nederland leek het beter te gaan (er was bijv. een doorgaande vakantie-trein naar Luxembourg, je kon met dag- en nachttrein naar Basel etc etc).
Het is juist de laatste 10 jaar weer aan het "achteruit-fietsen" als het om de mogelijkheden gaat.
En behalve als het gaat om de TGV-bestemmingen is Europa alleen maar "groter" geworden, verschillende bestemmingen zijn niet meer in een dag bereikbaar, en reken je ook met de verdwenen nachttreinen dan is Europa nog veel groter geworden.
Afbeelding

En ook hier is niet goed over nagedacht. Als de linkerfiets er eerder uit moet dan de rechter, zit dat doorzichtige wandje voor de klapdeur danig in de weg.
Is deze foto niet al eens eerder op het forum geplaatst? :wink:
keesswart schreef:
wo 04 mar, 2020 21:56
En ook hier is niet goed over nagedacht. Als de linkerfiets er eerder uit moet dan de rechter, zit dat doorzichtige wandje voor de klapdeur danig in de weg.
Tja, je kan als fiets-trein-reiziger natuurlijk ook zelf een beetje opletten.
Met wat extra aandacht verhang de fietsen mocht een potentieel volgorde-probleem zich voordoen.
En ... men heeft wel nagedacht, alleen een andere prioriteit gesteld.   De foto in de Jean Monnet betreft een stuurstand-rijtuig; de man achter de deur, de machinist (die in het Frans conducteur heet) heeft graag een vrije vluchtweg ... iets wat extra begrijpelijk is als je weet dat deze trein, ook met het relatief lichte stuurstand-rijtuig op kop, in Lotharingen tot 160 km/u en in de Elzas zelfs 200 km/u reed.

In het geïllustreerd geval moesten de twee Bridgestones naar Basel en dat was het eindstation van de Jean Monnet.

Er is nog wel een andere onhandigheid: de breedte is beperkt, en de fietsen - en dus de sturen - hangen op gelijke hoogte.
Met een race-bocht is er ruimte over, maar met een 60 cm stuur wordt het dringen.

Hier dan een kiekje van 6 haken op een rijtje, plek voor 6 fietsen of 5 klapzitjes ... en een overduidelijke illustratie dat je in die 6 fietsen of 5 klapzitjes lengte nog geen twee fietsen achter elkaar op de "normale" manier weg zet*, zelfs zonder tassen wordt het met 6 fietsen knellend. O ja, er is naast de verste-ophangplek ook nog een soort bagage-rek.
 
Fietshaken.jpg
Kennelijk is de inrichting wisselend, ik vond op 't internet nog een andere indeling.

* Om gemopper voor te zijn: Het betrof een trein met weinig passagiers en de hufterig aandoende opstelling was geen probleem naar de mening van de treinbegeleidster.
Bridgestone SM schreef:
wo 04 mar, 2020 21:46
DeFiets schreef:
wo 04 mar, 2020 21:35
Ik kan hier wel om glimlachen. In de afgelopen 25 jaar is er wezenlijk niks veranderd.
Tja, je kan er beter om lachen als om huilen ... maar het is wel triest.
Zo'n 20-25 jaar geleden leek het juist langzaamaan steeds beter te gaan.
Binnen Frankrijk was er toen al een hele revolutie bezig, en ook in Nederland leek het beter te gaan (er was bijv. een doorgaande vakantie-trein naar Luxembourg, je kon met dag- en nachttrein naar Basel etc etc).
Het is juist de laatste 10 jaar weer aan het "achteruit-fietsen" als het om de mogelijkheden gaat.
En behalve als het gaat om de TGV-bestemmingen is Europa alleen maar "groter" geworden, verschillende bestemmingen zijn niet meer in een dag bereikbaar, en reken je ook met de verdwenen nachttreinen dan is Europa nog veel groter geworden.
Eens. Waarom lukte het niet om dat vast te houden?
Stug vasthoudend aan hetgeen ooit bedacht was?
Het welzijn van mens en milieu was en is ondergeschikt aan geld, voor velen. Triest maar waar.