Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geen fietsen meer in de treinen van NS - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

geen fietsen meer in de treinen van NS

340 berichten
Het onderwerp is: geen fietsen meer in de treinen van NS
Ik word ziek van de NS, die nu een soort Noord-Korea voor fietsen aan het worden is.... :x
Nog voor de corona reisde ik nóóit zonder fiets in de trein. Zo word je geïsoleerd in je fietsliefhebberij. Ik kan mijn fiets wel meenemen in mijn auto, een stationcar. Maar je moet dan ook terugfietsen naar de plaats waar de auto staat geparkeerd. En bijvoorbeeld niet naar Maastricht of zo om daar lekker rond te fietsen.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 27 mei, 2020 23:48
Ik word ziek van de NS, die nu een soort Noord-Korea voor fietsen aan het worden is.... :x
Nog voor de corona reisde ik nóóit zonder fiets in de trein. Zo word je geïsoleerd in je fietsliefhebberij. Ik kan mijn fiets wel meenemen in mijn auto, een stationcar. Maar je moet dan ook terugfietsen naar de plaats waar de auto staat geparkeerd. En bijvoorbeeld niet naar Maastricht of zo om daar lekker rond te fietsen.
Tja, het is een kwestie van je aanpassen. Dat geldt voor zoveel mensen. En het goede nieuws is dat dit tijdelijk is.
willem.m schreef:
do 28 mei, 2020 09:16
En het goede nieuws is dat dit tijdelijk is.
Vertrouw ik niet, dat zeiden ze ook zelfde bij "het kwartje van Kok", dat later een definitieve vorm heeft gekregen....
En ik zag bij dit hier op Treinreiziger.nl: Schoonmaker schreef:
mei 9, 2020 om 11:56 am
Fietsen zouden wat mij betreft definitief mogen worden geweerd uit de trein; ze beschadigen (bekrassen) het interieur. Of speciale fietsrijtuigen zoals destijds op de City Night Line.
Thuis zet je je fiets ook niet tegen de meubels.

Die woorden zetten doen mijn wenkbrauwen fronsen. Interieur beschadigen? Daar zijn de fietsruimtes in de treinen voor gebouwd. Wat een zeur.
Veel erger zijn de vaak vieze toiletten, ik heb soms gezien dat er gele vloeistoffen buiten de pot op de vloer lagen of dat er gebruikte wc-papier over de rand gedrapeerd hingen.... Toen ik de wc-deur achter me dicht deed, kwam er een volgende bezoeker aanlopen. Ik zei nog tegen die persoon: gebruik die toilet maar niet meer.
Op winterse dagen met natte sneeuw worden de treinvloeren ook beklodderd met schoenafdrukken door de gangpaden, terwijl de fietsbanden met maar een paar vierkante centimeter afdrukken maken.
Kom zeg, wat een cynisme, Martin.
(Edit: stukje tekst weggehaald, want Martin verwijst hier naar geblaat op een ander forum. Man, je kunt je wel druk maken over elke mening die je op internet tegen komt; verspilde tijd.)

Ik neem wel aan dat alle leden hier ook lid zijn van de Fietsersbond? Want dat is nou juist de club met een sterke lobby, die ook bewaakt of de regels weer, zodra het kan, veranderen naar 'normaal'.
Flix schreef:
do 28 mei, 2020 10:05
ook lid zijn van de Fietsersbond?
Ikke niet
Waarom niet, als ik vragen mag? Daar heb je meer aan dan boze stukjes overal neer te plempen. Zij maken zich boos namens jou op plekken/momenten die er toe doen.
Martin E. van Doornik schreef:
do 28 mei, 2020 09:53
willem.m schreef:
do 28 mei, 2020 09:16
En het goede nieuws is dat dit tijdelijk is.
Vertrouw ik niet, dat zeiden ze ook zelfde bij "het kwartje van Kok", dat later een definitieve vorm heeft gekregen....
Laten we een maatschappij ontwerpen die de mogelijkheden voor jou maximaliseert 😉

Ik laat het hierbij.
Martin E. van Doornik schreef:
do 28 mei, 2020 09:53
Vertrouw ik niet, dat zeiden ze ook zelfde bij "het kwartje van Kok", dat later een definitieve vorm heeft gekregen....
Vreemde vergelijking.
Tegenvoorbeeld, meer passend bij het thema: vanwege de Coronacrisis zijn er veel maatregelen genomen die nu geleidelijk aan weer worden teruggedraaid, ik zie niet in waarom de fietsmaatregel van NS daar niet ook bij zou horen.
Angst doet rare dingen met een mens. Ik lees de meest uiteenlopende doemscenario's op internet en hoor mensen die verkondigen. Er verandert veel in onze maatschappij door het virus. Ook zaken waar we erg van genoten hebben en niet willen dat die weggaan. Dan wordt het bij sommigen al snel een glijdende schaal die eindigt bij "fietsen kan helemaal niet meer straks" of, zoals hier wordt gezegd, "NS zal wel nooit meer terugkomen met fietsen toe te laten, het hek is van de dam!".

Even rustig ademhalen nu. Vooralsnog zijn er geen sterke aanwijzingen dat de NS van plan is nooit meer fietsen toe te laten. Mocht dat in het onwaarschijnlijke geval toch worden aangekondigd, dan zal dat echt niet zonder slag of stoot gaan vanuit de ongeveer 10 miljoen fietsminnende landgenoten. Niet alleen vakantiefietsers. Ook bouwt de NS niet zomaar honderden of duizenden treinstellen om zodat alle fietsplekken verdwenen zijn en het tij gekeerd is.

Relax.
De klantenservice van de NS weigerde me desgevraagd te zeggen wanneer/of fietsen in de trein weer toegestaan zouden worden. Mijn beroep op de uitspraken van het Europees Parlement rond dit werd belachelijk gemaakt.
Dat zegt iets over de cultuur bij de NS, net als dat verhaal van de schoonmaker. Juist de ervaringen met deze fiets onvriendelijke cultuur bij de NS leiden er toe dat er bij een aantal hier, waaronder ik, weinig geloof in de NS meer is qua fietsen & trein.
Ivo Miesen schreef:
do 28 mei, 2020 12:57
De klantenservice van de NS weigerde me desgevraagd te zeggen wanneer/of fietsen in de trein weer toegestaan zouden worden. Mijn beroep op de uitspraken van het Europees Parlement rond dit werd belachelijk gemaakt.
Dat zegt iets over de cultuur bij de NS, net als dat verhaal van de schoonmaker. Juist de ervaringen met deze fiets onvriendelijke cultuur bij de NS leiden er toe dat er bij een aantal hier, waaronder ik, weinig geloof in de NS meer is qua fietsen & trein.
Nou nou, de hogere framekunde :D

Weigerde te zeggen = kon niet aangeven
Belachelijk gemaakt = niet in overweging genomen
Onvriendelijke cultuur = doen niet wat ik wil

Vriendelijke groet uit een zonnig en mooi Twente, waar je geen trein voor nodig hebt om naartoe te fietsen.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 27 mei, 2020 23:48
Ik word ziek van de NS, die nu een soort Noord-Korea voor fietsen aan het worden is.... :x
Nog voor de corona reisde ik nóóit zonder fiets in de trein. Zo word je geïsoleerd in je fietsliefhebberij.
Kom op Martin, tel je zegeningen in het coronavirusarme noorden, waar je fiets nog altijd mee mag in de treinen van Arriva: van Stavoren in het westen tot over de Duitse grens in het oosten.

Ook ik maak me wel wat zorgen over de tijdelijkheid van het weren van fietsen in de andere Nederlandse treinen. Ik hoop dat het slechts een paar maanden zal duren, maar vrees dat het wel eens jaren zouden kunnen worden. (Net als die nare mondkapjes. Gisteren heb ik voor het eerst zo’n niet-medisch exemplaar gebruikt bij de kapper: dat zit echt niet lekker. Virussen hou je met zo’n simpel kapje niet tegen, maar het herinnert je er wel voortdurend aan dat er iets aan de hand is. En dat zal wel het voornaamste argument zijn van het moeten dragen van die kapjes.)

Dat er überhaupt nog fietsplekken waren in NS-treinen, hebben we zeker te danken aan de Fietsersbond. Die heeft daar jaren voor gelobbyd. Je weet zelf nog wel wat een gedoe het tot in de jaren 1970 was om een fiets in de trein mee te nemen. Ik herinner me dat een fiets toen maximaal 40 km mee mocht; daarna noest je uitstappen en een nieuw fietskaartje kopen als je nog verder wilde (zie dit topic).

Helaas zijn er nog altijd NS-medewerkers die niets met fietsen hebben. (Een goed voorbeeld is de uitspraak van een ex-directeur van NS-Hispeed (zie dit draadje): “De Thalys is voor de zakelijke markt en daar passen die vieze fietsen niet bij”. Dezelfde persoon is nu Hoofd Operations van NS, als zijn linkedin-profiel up to date is.)
Hoe groot hun vinger in de pap van het NS-beleid is, weet ik niet. Wel vermoed ik dat dit anti-fiets sentiment voor een deel verklaart waarom fietsvoorzieningen in NS-treinen meestal slechter zijn dan in treinen van de Deutsche Bahn (waar Arriva een dochtermaatschappij van is).

Martin E. van Doornik schreef:
do 28 mei, 2020 10:20
Flix schreef:
do 28 mei, 2020 10:05
ook lid zijn van de Fietsersbond?
Ikke niet
De Fietsersbond zal alles uit de kast halen om te voorkomen dat het weren van fietsen uit NS-treinen een definitieve maatregel wordt. Zelf ben ik al sinds 1977 lid van de Fietsersbond. Als je graag ziet dat fietsen binnen afzienbare tijd weer welkom zijn in NS-treinen, wat houd je dan tegen om ook lid te worden?
alois schreef:
wo 06 mei, 2020 22:34
Tijd om S&S-koppelingen in mijn frame te laten solderen.
Ik ben nu erg blij dat ik dat ik 5 jaar terug die beslissing heb genomen (zie onderaan deze pagina hoe het werkt). Voorlopig wacht ik nog even af hoe druk het in de treinen wordt en of het coronavirus niet weer oplaait. Valt dat mee en word je niet de trein uitgejaagd als je er niet uitziet als een zakenman, dan ga ik als bewust rijbewijsloze fietser van deze koppelingen nog een hoop lol hebben. En Marten Gerritsen gaat het nog druk krijgen ;-).
willem.m schreef:
do 28 mei, 2020 13:08
Ivo Miesen schreef:
do 28 mei, 2020 12:57
De klantenservice van de NS weigerde me desgevraagd te zeggen wanneer/of fietsen in de trein weer toegestaan zouden worden. Mijn beroep op de uitspraken van het Europees Parlement rond dit werd belachelijk gemaakt.
Dat zegt iets over de cultuur bij de NS, net als dat verhaal van de schoonmaker. Juist de ervaringen met deze fiets onvriendelijke cultuur bij de NS leiden er toe dat er bij een aantal hier, waaronder ik, weinig geloof in de NS meer is qua fietsen & trein.
Nou nou, de hogere framekunde :D

Weigerde te zeggen = kon niet aangeven
Belachelijk gemaakt = niet in overweging genomen
Onvriendelijke cultuur = doen niet wat ik wil

Vriendelijke groet uit een zonnig en mooi Twente, waar je geen trein voor nodig hebt om naartoe te fietsen.
Willem, klantenservice is mijn vak. Ik weet dat het antwoord dat ik kreeg van deze medewerkers in de projecten waar ik gewerkt heb niet door de leidinggevenden geaccepteerd zou worden. Niet qua stijl en niet qua inhoud.
We spreken niet over onvriendelijke cultuur, we spreken over het de kont afvegen met besluiten van het Europees Parlement.
Schermen met 'besluiten van het Europees Parlement' vind ik niet erg sterk en beargumenteerd overkomen.
Ikzelf zou er als 'medewerker klantendienst' iig niet erg van onder de indruk zijn.

En dat je een uitspraak van iemand die zich op enig forum de forumnaam 'Schoonmaker' heeft aangemeten, koppelt aan 'de cultuur bij de NS' is natuurlijk ook een beetje lachwekkend, vind je niet?
We kunnen vaststellen dat de NS van oudsher geen al te verwelkomende houding heeft gehad tov het vervoer van fietsen in de trein. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat dat in de toekomst gaat veranderen.
Hopelijk is het totaalverbod op fietsvervoer tijdelijk, daar kunnen we denk ik toch wel van uit gaan.
Verder lijkt me de telefonische klantenservice van een bedrijf nauwelijks de aangewezen plek om een beleidswijziging voor elkaar te krijgen; dan moet je toch in het geval van het staats-railvervoerbedrijf bij de politiek zijn, en dan wel de nationale politiek en niet de corrupte en krachteloze Brusselse variant...

(overigens was mijn gebruikersnaam tot op heden “Georg”, ivm inlogproblemen heb ik hem gewijzigd)
Even feitelijk, op de site van de NS staat:

Fietsen in internationale trein

In aansluiting op het beleid voor binnenlandse treinen, is het ook voor onze internationale treinen niet toegestaan om fietsen mee te nemen. Dit geldt zowel voor trajecten binnen Nederland als van/naar België en Duitsland en zal tot tenminste 1 september 2020 van toepassing zijn. Als uw fiets als hulpmiddel wordt gebruikt, mag u die wel meenemen.

Groeten van Sylvia
keesswart schreef:
do 28 mei, 2020 13:11
Kom op Martin, tel je zegeningen in het coronavirusarme noorden, waar je fiets nog altijd mee mag in de treinen van Arriva: van Stavoren in het westen tot over de Duitse grens in het oosten.
Ik heb de website van Arriva geraadpleegd: https://www.arriva.nl/a/coronavirus/cor ... gemeen.htm

Bijvoorbeeld in Limburg ziet het er heel anders uit: vanaf 1 juni geen fiets mee in Limburgse Arriva-treinen! https://www.arriva.nl/a/coronavirus/cor ... imburg.htm
Klik op Dienstregeling voor andere provincies.

Ik ging vanmiddag (met auto) naar stad Groningen voor een afspraak. Na afloop wou ik een kijkje gaan nemen op het Hoofdstation hoe de situatie aldaar is. Maar wegens werkzaamheden was het station onbereikbaar. Dan maar huiswaarts langs het station van Baflo, waar ik een automaat heb uitgeprobeerd en bijgaande foto's zijn gemaakt. Gezien de website van Arriva ben ik nog niet zeker of ik wel aan boord mag stappen. Ik heb thuis wel een stel mondmaskers liggen, nog van het solderen van glas-in-lood ramen. € 3,90 voor het meenemen van de fiets klinkt anders wel mooier dan bij de NS. In ieder geval is het fietsenkaartje nog wel verkrijgbaar, alleen voor Groningen en Friesland.
DSCF3929.JPG
DSCF3931.JPG
DSCF3930k.jpg