Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geen fietsen meer in de treinen van NS - Pagina 13 - Forum Wereldfietser

geen fietsen meer in de treinen van NS

340 berichten
peter de rijk schreef:
vr 26 jun, 2020 11:43
willem.m schreef:
vr 26 jun, 2020 11:16
keesswart schreef:
vr 26 jun, 2020 11:02
...
In het weekend kunnen grote groepen in Duitse treinen een plaag zijn. Zodra leden van een kegel- of voetbalclub zich in de Mehrzweckraum genesteld hebben, blijft er van die mooie fietsplekken niets meer over.
...
Het is toch juist prima dat ze de vervuilende auto's thuislaten en het schone, collectieve openbaar vervoer benutten?
Nou, met de fiets in een overvolle Regional Expres op zondagmiddag tussen randalierende Schlachtenbummler is bepaald geen onverdeeld genoegen kan ik je verzekeren (behalve misschien als het fans van FC St.Pauli uit Hamburg zijn want dat schijnen beschaafd-linkse pacifistische intellectuelen te zijn).
Ok. Wat zou je dan voorstellen: dat ze allemaal met eigen vervoer gaan? En zo ja, hoe verhoudt zich dit tot milieudoelstellingen enzo?

Het punt dat ik wil maken is dat ik op dit forum keer op keer deze argumentatie zie: 'Ik (de vakantiefietser) ben belangrijker dan andere treinreizigers. Maar ik ondervind last van die andere mensen, en dat is de schuld van die andere mensen en de vervoerder. Hier heb je foto's en verhalen die het onderschrijven.' Nou, dat is niet zo. Vakantiefietsers zijn niet belangrijker dan andere mensen, en er bestaat zoiets als schaarste.
willem.m schreef:
vr 26 jun, 2020 11:53
peter de rijk schreef:
vr 26 jun, 2020 11:43
willem.m schreef:
vr 26 jun, 2020 11:16

Het is toch juist prima dat ze de vervuilende auto's thuislaten en het schone, collectieve openbaar vervoer benutten?
Nou, met de fiets in een overvolle Regional Expres op zondagmiddag tussen randalierende Schlachtenbummler is bepaald geen onverdeeld genoegen kan ik je verzekeren (behalve misschien als het fans van FC St.Pauli uit Hamburg zijn want dat schijnen beschaafd-linkse pacifistische intellectuelen te zijn).
Ok. Wat zou je dan voorstellen: dat ze allemaal met eigen vervoer gaan? En zo ja, hoe verhoudt zich dit tot milieudoelstellingen enzo?

Het punt dat ik wil maken is dat ik op dit forum keer op keer deze argumentatie zie: 'Ik (de vakantiefietser) ben belangrijker dan andere treinreizigers. Maar ik ondervind last van die andere mensen, en dat is de schuld van die andere mensen en de vervoerder. Hier heb je foto's en verhalen die het onderschrijven.' Nou, dat is niet zo. Vakantiefietsers zijn niet belangrijker dan andere mensen, en er bestaat zoiets als schaarste.
Voetbalsupporters in treinen veroordelen of jouw punt bestrijden was niet mijn bedoeling, er schoot me alleen een bepaalde ervaring te binnen, die je zou kunnen interpreteren als een tip om wellicht niet op zondagmiddag in de buurt van een voetbalstadion met je fiets een RE-trein te nemen.
Het was zaterdagochtend. Toen ik instapte, was het in deze trein nog niet heel druk. Onderweg stapten er bij elk tussenstation groepjes supporters in, wat steeds meer tijd kostte. Uiteindelijk bereikte de trein bomvol en met een half uur vertraging het eindpunt Hannover.
Ik had geluk dat ik ook naar Hannover wilde. Eerder uitstappen was in deze volle trein praktisch onmogelijk geweest. Ik had ook geluk dat de supporters rond mijn fiets zich niet agressief gedroegen. Een van hen stelde zelfs uit belangstelling enkele vragen over mijn fiets. Op andere reizen heb ik echter meegemaakt dat een veel kleinere groep veel meer overlast veroorzaakte door met keiharde muziek en een overmaat aan bier de complete Mehrzweckraum tot feesttent te verbouwen.
In Nederlandse treinen ken ik dit soort taferelen eigenlijk alleen van Koningsdag. Dan weet je inderdaad dat je treinen die op Amsterdam Centraal stoppen, beter kunt mijden.
Gelukkig hebben we in Nederland geen voetbalsupporters die anderen tot last zijn in de treinen en kennen we dit soort taferelen eigenlijk alleen van Koningsdag.

In Duitsland hebben wij nooit problemen met het meekrijgen van de fiets in de trein, hebben wij altijd voldoende plek en zijn treinstellen nooit overvol (met wie dan ook).

IMG_2659.JPG

En hiermee wil ik echt niet generaliseren hoor :wink:
keesswart schreef:
vr 26 jun, 2020 13:05
In Nederlandse treinen ken ik dit soort taferelen eigenlijk alleen van Koningsdag.
Ik weet niet meer waar en wanneer, maar ik heb wel eens in een trein gezeten vol met lallende voetbalsupporters. De stank van het bier. Daar ergerde ik geel en groen aan. Maar ik ben halverwege uitgestapt en de volgende trein genomen. Heerlijk rustig....
Gisteren in de trein tijdens "spitsuur" van Arnhem naar Den Haag, via Utrecht en overal kon afstand gehouden worden.
Bijna overal. Op de roltrap van het perron in Utrecht stond ineen een jonge vrouw een trede lager dan mij die zich duidelijk niet hield aan de 1,5 meter afstand. Ik zei er iets van. Kreeg geen reactie.
De trein naar Den Haag verliep zonder noemenswaardig incident. Welgeteld 1 persoon zag ik zonder mondkapje in de coupe zitten op een paar banken afstand. Op de terugweg zat de trein bomvol mensen, buiten spitstijden, en was het niet mogelijk om de 1,5 meter afstand na te leven.
En dan te bedenken dat scholen nog even dicht zijn tot na de schoolvakantie.
Ook opvallend dat je amper ouderen in de trein ziet. Ik was een uitzondering.

Nog altijd zijn er veel ouderen die uit angst voor besmetting liever niet naar samenkomsten gaan. Ook niet naar een 1 op 1 belastingdienst service van de vakbond. Of een workshop voor 8 personen op de gepaste 1,5 meter weet ik uit eigen ervaring.
Ik was naar een demonstratie gegaan georganiseerd door Greenpeace, Milieudefensie en De Goede Zaak omtrent een rode draad en klimaatdoelen;
https://www.omroepwest.nl/nieuws/406594 ... ze-planeet
Actievoerders-bij-de-Hofvijfer-Foto-Omroep-West.jpg
Er is nog lang geen "nieuwe normaal". Eerder een terugverlangen naar het "oude normaal" zo lijkt het als ik de reacties lees in dit topic. De ergernissen over 'andere bevolkingsgroepen' of 'individuen' lezend. De overlast. Of over de vervoerder NS.

Er lijkt een nieuwe trend gaande dat onze ruimte schaarser wordt. Op wegen, maar zeer zeker ook in steden en platteland en in het openbare vervoer. Ruimte om ons heen wordt steeds schaarser. Dat begint hier en daar te knellen op moment dat een 1,5 meter afstand gehouden moet worden. En dan moet een echte crisis aan ruimtegebrek nog komen.
Screenshot_20200627-091522_Gallery.jpg
Best een hoop ruimte in zo'n trein als er geen fietsen mee mogen...

;)
Jurr schreef:
za 27 jun, 2020 09:16
Screenshot_20200627-091522_Gallery.jpg

Best een hoop ruimte in zo'n trein als er geen fietsen mee mogen...

;)
Wanneer is deze foto genomen? Zo te zien een DDM-trein.
Ik zou het voorwiel wat dichterbij de zijwand (met het raampje) zetten. Die fiets staat zo „languit". Ik plaats de rechterkant met de fietsketting nooit aan de kant van de langs lopende medepassagiers, vanwege olievlekken op de kleding o.i.d. maar mijn fiets altijd zo omdraaien met de ketting naar de wand.
Martin E. van Doornik schreef:
za 27 jun, 2020 10:00

Wanneer is deze foto genomen?
Dat zou best wel eens recent kunnen zijn. Gisteren bijvoorbeeld ;)
Martin E. van Doornik schreef:
za 27 jun, 2020 10:00
Zo te zien een DDM-trein.
Geen idee, een intercity in ieder geval. Als 'ie dan eenmaal gaat rijden ben je tenminste een stuk verderop tot de volgende stop.

En dan kan zo snel mogelijk de tweede tent van het stuur af op de plaats van bestemming. Want echt fijn reed het niet met twee tenten aan m'n stuur ;)
Jurr schreef:
za 27 jun, 2020 10:21
Martin E. van Doornik schreef:
za 27 jun, 2020 10:00

Wanneer is deze foto genomen?
Dat zou best wel eens recent kunnen zijn. Gisteren bijvoorbeeld ;)
Martin E. van Doornik schreef:
za 27 jun, 2020 10:00
Zo te zien een DDM-trein.
Geen idee, een intercity in ieder geval. Als 'ie dan eenmaal gaat rijden ben je tenminste een stuk verderop tot de volgende stop.

En dan kan zo snel mogelijk de tweede tent van het stuur af op de plaats van bestemming. Want echt fijn reed het niet met twee tenten aan m'n stuur ;)
DDM staat voor DubbelDeksMaterieel, de trein van jou is van dit type, gezien de knik in het raampje. https://www.ns.nl/binaries/_ht_15337307 ... y-virm.pdf
Hier rechts naast de deuren.
joukon schreef:
wo 24 jun, 2020 21:04
fud0 schreef:
wo 24 jun, 2020 20:48
Ik heb geen smartphone..

Dan rest mogelijk weinig anders dan een goede smoes thuis verzinnen om niet te hoeven helpen in de huishouding.
thuisblijven.jpg
Ik begrijp de link niet met geen smartphone hebben en smoezen verzinnen en ook nog met helpen in de huishouding, ingewikkeld. (ben blij dat ik geen smartphone heb, je gaat er kennelijk heel ingewikkeld van denken)
Martin E. van Doornik schreef:
za 27 jun, 2020 10:00
Ik plaats de rechterkant met de fietsketting nooit aan de kant van de langs lopende medepassagiers, vanwege olievlekken op de kleding o.i.d. maar mijn fiets altijd zo omdraaien met de ketting naar de wand.
Nobel ;). Ik streef hetzelfde na, maar meer uit het eigenbelang dat de kettingzijde kwetsbaarder is voor (met name) pedalen en andere uitsteeksels van collegafietsers.
Casartelli schreef:
ma 29 jun, 2020 13:24
Martin E. van Doornik schreef:
za 27 jun, 2020 10:00
Ik plaats de rechterkant met de fietsketting nooit aan de kant van de langs lopende medepassagiers, vanwege olievlekken op de kleding o.i.d. maar mijn fiets altijd zo omdraaien met de ketting naar de wand.
Nobel ;). Ik streef hetzelfde na, maar meer uit het eigenbelang dat de kettingzijde kwetsbaarder is voor (met name) pedalen en andere uitsteeksels van collegafietsers.
Wel eens meegemaakt met erg veel collegafietsers.... Dit is de trein van Leeuwarden naar Groningen, op de dag dat de lijn Zwolle-Groningen wegens werkzaamheden buiten gebruik was, dus flink omrijden.... :x Ik reisde van Barneveld via Amersfoort naar Baflo. Mijn gele fiets staat helemaal achteraan rechts. Ik heb de eigenaren van al die fietsen nog meegeholpen met het herschikken van hun fietsen, zo dat de kettingen onaangeroerd bleven. Gelukkig zijn de Arriva-conducteurs veel coulanter dan die van de NS :wink:
DSCF2691.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
ma 29 jun, 2020 15:22

Wel eens meegemaakt met erg veel collegafietsers.... Dit is de trein van Leeuwarden naar Groningen, op de dag dat de lijn Zwolle-Groningen wegens werkzaamheden buiten gebruik was, dus flink omrijden.... :x Ik reisde van Barneveld via Amersfoort naar Baflo. Mijn gele fiets staat helemaal achteraan rechts. Ik heb de eigenaren van al die fietsen nog meegeholpen met het herschikken van hun fietsen, zo dat de kettingen onaangeroerd bleven. Gelukkig zijn de Arriva-conducteurs veel coulanter dan die van de NS :wink:

DSCF2691.jpg
Als ik die foto bezie krijg ik het toch wel beetje benauwd over wat er gaat gebeuren als er een calamiteit plaats vind.
Beschikbaarheid van aantal fietsplek zal niet alleen gerelateerd zijn aan coulance van een conducteur. Misschien nemen die Arriva conducteurs het wel minder nauw met Arbo regelgeving en alle andere veiligheidsvoorschriften, totdat het een keer flink misgaat.
Misschien een keertje laten meedoen met een cursus bedrijfshulpverlening :wink:
Dat soort achteraf beren zoeken is nu precies de reden dat regeltjes belangrijker zijn geworden dan realiteit. Hulde aan de mensen die risico durven nemen en niet buigen voor de regeltjes/achteraf altijd gelijk mentaliteit.
Klinkt sympathiek, zo'n instelling. Totdat er ooit een snelle evacuatie moet plaatsvinden... :roll:
Ja stel je voor..........
joukon schreef:
ma 29 jun, 2020 17:08
Als ik die foto bezie krijg ik het toch wel beetje benauwd over wat er gaat gebeuren als er een calamiteit plaats vind.
Beschikbaarheid van aantal fietsplek zal niet alleen gerelateerd zijn aan coulance van een conducteur. Misschien nemen die Arriva conducteurs het wel minder nauw met Arbo regelgeving en alle andere veiligheidsvoorschriften, totdat het een keer flink misgaat.
Misschien een keertje laten meedoen met een cursus bedrijfshulpverlening :wink:
Dat de conducteurs coulant waren, lag het aan de stremming van Zwolle-Groningen waardoor veel mensen moesten omtreinen, waarvoor zij begrip hadden getoond. Op je treinkaart Zwolle-Groningen geen probleem via Leeuwarden.
Daarom had ik ervoor gezorgd dat er een looppad nog vrij ligt langs de fietsen (knipoog van de conducteur), links om de hoek houdt een persoon zijn fiets vast (met de zwarte banden). Stopte de trein langs het perron links, dan zetten wij de fietsen rechts en langs een rechter perron de fietsen links om de passagiers vrij in- en uit te laten stappen. Er waren achter mij nog meer deuren om eventueel te ontsnappen bij calamiteiten.
geelfietsje schreef:
ma 29 jun, 2020 19:38
Ja stel je voor..........
Zeker nog nooit voor een afgesloten nooduitgang gestaan in een noodsituatie?
Houden zo, en dat voorstellen doen mensen die wèl begaan zijn met andermans leven.
Punt is dat je het je voorstelt, maar dat het niet zo is. Zie uitleg van de fotomaker.
Fietsen is trouwens ook levensgevaarlijk. Weet je dat wel? Je rijdt rakelings langs allerlei gevaar. Zeker nog nooit van je fiets gevallen? In veel landen word je als totale malloot gezien en terecht.
Ik denk niet dat we het eens worden. Geen gebrek aan medeleven met een ander (geen dank voor deze conclusie), maar een verschil van hoe in het leven te staan. Geef elkaar de ruimte en wijs niet gauw met een vingertje, als je bevangen wordt door je eigen traumatische ervaringen (was het echt een beer?)