Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geen fietsen meer in de treinen van NS - Pagina 14 - Forum Wereldfietser

geen fietsen meer in de treinen van NS

340 berichten
geelfietsje schreef:
di 30 jun, 2020 08:04
...[heel verhaal]...
Volgens mij hoor ik daar een punt. Nu weer on-topic? (d.w.z. over fietsen meenemen in de treinen van NS in deze coronatijden)
Wij zijn aan het kijken om vrijdag met de fiets van huis naar Egchel te rijden, en dan zondag naar Weert te fietsen, en de trein terug te nemen naar Den Bosch. Ik kan het op de site nog niet terugvinden hoe dat aanmelden / reserveren zou moeten, wel aankondiging dat per 01-07 weer fietsen meegenomen kunnen worden.

We willen n iet terugfietsen omdat het 100+ km is en de verwachting is dat het regent en we windkracht 4 recht tegen gaan hebben. Alles kan, maar we moeten het ook leuk vinden...
Polling schreef: Ik kan het op de site nog niet terugvinden hoe dat aanmelden / reserveren zou moeten, wel aankondiging dat per 01-07 weer fietsen meegenomen kunnen worden.
De volstrekt heldere tekst van de NS-site: :evil:
Vanaf 1 juli mag je fiets weer mee in de trein. Wel verzoeken we je om deze vooraf te registreren. Zo krijg je voor vertrek te zien in welke NS-trein er nog voldoende plek is.

Hopelijk is het vanaf morgen weer mogelijk om een kaartje voor de fiets te kopen.
Anders krijg je een boete voor het niet hebben van een kaartje voor je fiets, terwijl die wel in de trein mag, maar de NS niet de mogelijkheid geeft om een kaartje te kopen. :D

Peter
geelfietsje schreef:
di 30 jun, 2020 08:04
Punt is dat je het je voorstelt, maar dat het niet zo is. Zie uitleg van de fotomaker.
Fietsen is trouwens ook levensgevaarlijk. Weet je dat wel? Je rijdt rakelings langs allerlei gevaar. Zeker nog nooit van je fiets gevallen? In veel landen word je als totale malloot gezien en terecht.
Ik denk niet dat we het eens worden. Geen gebrek aan medeleven met een ander (geen dank voor deze conclusie), maar een verschil van hoe in het leven te staan. Geef elkaar de ruimte en wijs niet gauw met een vingertje, als je bevangen wordt door je eigen traumatische ervaringen (was het echt een beer?)
Heel mooi verwoord! :D
Fietsen kunnen vanaf 1 juli weer mee met NS. Punt!
bert sitters schreef:
di 30 jun, 2020 10:29
Fietsen kunnen vanaf 1 juli weer mee met NS. Punt!
Jaah, dat zegt iedereen, zelfs de NS.
Het gaat er nu om:
Hoe en waar moet je wel of niet een reservering maken.
En in de NS-app kon ik vanmorgen om 7 uur geen fietskaartje voor morgen kopen.
En uit de formulering van jou begrijp ik dat jij eventuele boetes gaat betalen. :D :roll: :lol:
bert sitters schreef:
di 30 jun, 2020 10:29
Fietsen kunnen vanaf 1 juli weer mee met NS. Punt!
Dan ook geen problemen meer met recreatieve reizigers bij de NS?
Fedor schreef:
di 30 jun, 2020 10:56
bert sitters schreef:
di 30 jun, 2020 10:29
Fietsen kunnen vanaf 1 juli weer mee met NS. Punt!
Dan ook geen problemen meer met recreatieve reizigers bij de NS?
Er zullen altijd wel incidenten tussen reizigers blijven in de trein, van wat voor aard dan ook.
Fedor schreef:
di 30 jun, 2020 10:56
Dan ook geen problemen meer met recreatieve reizigers bij de NS?
Nee.

Op deze site https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ijks-leven
Staat:
Het advies om het openbaar vervoer alleen te gebruiken voor noodzakelijke reizen vervalt en per 1 juli zijn alle zitplaatsen in bus, trein, tram en metro weer beschikbaar. Wel blijft het belangrijk drukte en de spits te mijden.
bert sitters schreef:
di 30 jun, 2020 10:29
Fietsen kunnen vanaf 1 juli weer mee met NS. Punt!
Nog niet helemaal. Hier is namelijk het volgende te lezen:

Fiets weer welkom in de trein vanaf 1 juli

Vanaf 1 juli mag je fiets weer mee in de trein. Wel verzoeken we je om deze vooraf te registreren. Zo krijg je voor vertrek te zien in welke NS-trein er nog voldoende plek is.

Fietsen in internationale trein

Het is niet toegestaan fietsen mee te nemen in internationale treinen. Dit geldt zowel voor trajecten binnen Nederland als van/naar België en Duitsland en zal tot tenminste 1 september 2020 van toepassing zijn. Als uw fiets als hulpmiddel wordt gebruikt, mag u die wel meenemen.


Dus fietsers die met de trein naar een buitenlandse vakantiebestemming willen reizen, zijn nog steeds niet welkom in de treinen die hiervoor het meest geschikt zijn. Wie vanaf morgen een fiets mee wil nemen naar Duitsland, moet eerst met een binnenlandse trein naar een grensstation. Bijvoorbeeld naar Hengelo, om daar over te stappen op een regionale Duitse trein. In Bad Bentheim kun je dan weer overstappen op de intercity richting Osnabrück/Hannover/Berlijn en eindelijk gebruik maken van de ruim bemeten fietswagon, die tussen Amsterdam en Bad Bentheim blijkbaar voor spek en bonen meerijdt...
keesswart schreef:
di 30 jun, 2020 12:32
bert sitters schreef:
di 30 jun, 2020 10:29
Fietsen kunnen vanaf 1 juli weer mee met NS. Punt!
Nog niet helemaal. Hier is namelijk het volgende te lezen:

Fiets weer welkom in de trein vanaf 1 juli

Vanaf 1 juli mag je fiets weer mee in de trein. Wel verzoeken we je om deze vooraf te registreren. Zo krijg je voor vertrek te zien in welke NS-trein er nog voldoende plek is.

Fietsen in internationale trein

Het is niet toegestaan fietsen mee te nemen in internationale treinen. Dit geldt zowel voor trajecten binnen Nederland als van/naar België en Duitsland en zal tot tenminste 1 september 2020 van toepassing zijn. Als uw fiets als hulpmiddel wordt gebruikt, mag u die wel meenemen.


Dus fietsers die met de trein naar een buitenlandse vakantiebestemming willen reizen, zijn nog steeds niet welkom in de treinen die hiervoor het meest geschikt zijn. Wie vanaf morgen een fiets mee wil nemen naar Duitsland, moet eerst met een binnenlandse trein naar een grensstation. Bijvoorbeeld naar Hengelo, om daar over te stappen op een regionale Duitse trein. In Bad Bentheim kun je dan weer overstappen op de intercity richting Osnabrück/Hannover/Berlijn en eindelijk gebruik maken van de ruim bemeten fietswagon, die tussen Amsterdam en Bad Bentheim blijkbaar voor spek en bonen meerijdt...
Ha die Kees, ik trek het na bij de NS.
keesswart schreef:
di 30 jun, 2020 12:32
Dus fietsers die met de trein naar een buitenlandse vakantiebestemming willen reizen, zijn nog steeds niet welkom in de treinen die hiervoor het meest geschikt zijn. Wie vanaf morgen een fiets mee wil nemen naar Duitsland, moet eerst met een binnenlandse trein naar een grensstation. Bijvoorbeeld naar Hengelo, om daar over te stappen op een regionale Duitse trein. In Bad Bentheim kun je dan weer overstappen op de intercity richting Osnabrück/Hannover/Berlijn en eindelijk gebruik maken van de ruim bemeten fietswagon, die tussen Amsterdam en Bad Bentheim blijkbaar voor spek en bonen meerijdt...
Heerlijke logica... :roll:
Ik kreeg het volgende antwoord van de directie van NS:


"De fietsverkoop voor internationale treinen zal ook weer openen. Vanaf 14 juli kunnen weer kaartjes en reserveringen gekocht worden voor fietsen op onze internationale treinen. Deze datum hangt samen met een update van ons verkoopsysteem.

NS zal dit op zeer korte termijn melden op de website van NS International."
Blijkbaar is reserveren dus ook niet meer nodig binnen Nederland.
Of is dat te kort door de bocht? Maar waar moet je dan reserveren?
bert sitters schreef: Vanaf 14 juli kunnen weer kaartjes en reserveringen gekocht worden voor fietsen op onze internationale treinen. Deze datum hangt samen met een update van ons verkoopsysteem.
En zijn morgen weer fietskaartjes te koop, of moeten we daar ook mee wachten tot 14 juli? En als dat laatste zo is, zijn er twee mogelijkheden:
- fiets mag tot 14 juli gratis mee:
- tot 14 juli reis je illegaal als je toch een fiets meeneemt.

Onduidelijk blijft dus troef.

Peter
Peter Molog schreef:
di 30 jun, 2020 15:00
Blijkbaar is reserveren dus ook niet meer nodig binnen Nederland.
Of is dat te kort door de bocht? Maar waar moet je dan reserveren?
bert sitters schreef: Vanaf 14 juli kunnen weer kaartjes en reserveringen gekocht worden voor fietsen op onze internationale treinen. Deze datum hangt samen met een update van ons verkoopsysteem.
En zijn morgen weer fietskaartjes te koop, of moeten we daar ook mee wachten tot 14 juli? En als dat laatste zo is, zijn er twee mogelijkheden:
- fiets mag tot 14 juli gratis mee:
- tot 14 juli reis je illegaal als je toch een fiets meeneemt.

Onduidelijk blijft dus troef.

Peter
Je hebt binnenlandse fietskaartjes en fietskaartjes voor reizen naar het buitenland. Binnenlandse fietskaartjes zijn vanaf morgen weer te koop.
Ik ben wel benieuwd naar die 'update van het verkoopsysteem' voor buitenlandse fietskaartjes. Tot een jaar geleden kon je nog fietskaartjes naar België en/of Frankrijk uit de NS-automaten halen, maar geen internationale fietskaartjes naar Duitsland en verder. Daarvoor ging ik altijd al naar de Treinreiswinkel, waar ik dan gelijk de hele reis boekte. Of ik kocht ze op een grensstation (in Venlo of Enschede bij een Duitse automaat op het station of in Hengelo aan boord van de regionale trein richting Bielefeld), wanneer een reservering niet nodig was.
Overigens hoop ik als trouwe klant van de Treinreiswinkel, dat ik daar weer terecht kan tegen de tijd dat ik weer over de grens wil gaan fietsen. (Waarschijnlijk in de nazomer, als de schoolvakanties voorbij zijn, de eiken ontrupst zijn, ik een beetje kan inschatten of ik het langer dan een half uur uit kan houden met een mondkapje en mits het coronavirus zich dan nog een beetje gedeisd houdt...).
keesswart schreef:
di 30 jun, 2020 12:32
bert sitters schreef:
di 30 jun, 2020 10:29
Fietsen kunnen vanaf 1 juli weer mee met NS. Punt!
Fietsen in internationale trein

Het is niet toegestaan fietsen mee te nemen in internationale treinen. Dit geldt zowel voor trajecten binnen Nederland als van/naar België en Duitsland en zal tot tenminste 1 september 2020 van toepassing zijn. Als uw fiets als hulpmiddel wordt gebruikt, mag u die wel meenemen.[/i]
Dan heeft de NMBS toch een andere mening. Dit weekend kon ik zonder enig probleem een fietskaartje vanaf Maastricht kopen op de NMBS website en in Maastricht Randwyck op de trein stappen.
Ivo Miesen schreef:
di 30 jun, 2020 21:25
keesswart schreef:
di 30 jun, 2020 12:32
bert sitters schreef:
di 30 jun, 2020 10:29
Fietsen kunnen vanaf 1 juli weer mee met NS. Punt!
Fietsen in internationale trein

Het is niet toegestaan fietsen mee te nemen in internationale treinen. Dit geldt zowel voor trajecten binnen Nederland als van/naar België en Duitsland en zal tot tenminste 1 september 2020 van toepassing zijn. Als uw fiets als hulpmiddel wordt gebruikt, mag u die wel meenemen.[/i]
Dan heeft de NMBS toch een andere mening. Dit weekend kon ik zonder enig probleem een fietskaartje vanaf Maastricht kopen op de NMBS website en in Maastricht Randwyck op de trein stappen.
Kaartje kopen niet bij de NS, maar de Belgische NMBS. Is ook een trein van de NMBS die van Maastricht naar Luik rijdt.
Het bericht waar jij op reageert is inmiddels achterhaald
Vooralsnog kan ik wel in de NSapp een kaartje kopen ,onder het kopje toeslag, voor mijn hond (dagkaart), maar nog niet voor de fiets? Ben net als Polling van plan stukjes met de trein te overbruggen. bijvoorbeeld naar vriendin in Zwolle. 145 km op 1 dag gaat me niet lukken nl.
bert sitters schreef:
di 30 jun, 2020 21:30
Het bericht waar jij op reageert is inmiddels achterhaald
In ieder geval de datum van 1 september; die lijkt voor internationale fietskaartjes nu 14 juli te zijn geworden. Ik kan me voorstellen dat een behulpzame conducteur het de komende weken gedoogt als je met een binnenlands treinkaartje - als dat vanaf morgen tenminste wel te krijgen is - gebruikt maakt van Duits materieel tussen Amsterdam en Hengelo; het kan echter ook gebeuren dat je dan zonder pardon met je fiets uit de trein gezet wordt.