Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geen fietsen meer in de treinen van NS - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

geen fietsen meer in de treinen van NS

340 berichten
DeFiets schreef:
zo 07 jun, 2020 18:58
Nog niemand in Den Haag heeft bedacht dat klimaat niks met de politieke kleur van een partij te maken heeft maar alles met hoe geven we de aarde door aan de volgende generatie.
de aarde overleeft het wel hoor. De enige reden om er op andere manier mee om te gaan is de mens zelf.

:wink:
Fietsersbond wil einde aan fietsverbod in trein
‘NS maakt het probleem wel erg groot’
Het is nu echt officieel : Fiets kan gratis mee op de trein tot eind 2020 in België
Van 1 juli tot 31 december 2020 zullen reizigers hun fiets gratis kunnen meenemen op de trein. Dat bevestigt de NMBS. Reizigers moeten wel over een biljet met fietssupplement beschikken, maar dat biljet zelf zal dus gratis zijn.

Begin juni besliste de zogenaamde superkern - de regeringstop en de partijen die de volmachten steunen - om aan elke inwoner een reeks gratis treinritten te bezorgen na de coronalockdown. Na overleg is het oorspronkelijk voorstel nog bijgestuurd. Zo zal het niet gaan om een tien gratis ritten voor iedereen, maar om een kaart met twaalf gratis ritten die op naam kan aangevraagd worden.

In het oorspronkelijke plan stond ook het voornemen om het supplement voor fietsen op de trein te schrappen. De NMBS bevestigt dat die maatregel behouden blijft. Reizigers zullen tussen 1 juli en 31 december gratis hun fiets kunnen meenemen op de trein. Omdat het aantal fietsplaatsen per trein beperkt is, moet de reiziger ook altijd eerst de treinbegeleider contacteren om te zien of de plaatsen niet bezet zijn. Maar dat is nu ook al het geval.
Het is bizar die verschillen tussen landen die ondertussen allemaal denken dat hun eigen maatregelen absoluut noodzakelijk en het beste zijn :roll:
Nog een vraag: moeten alle passagiers in de Belgische treinen ook afstand bewaren en mondkapjes dragen? Ik zie bij spoorwegovergangen nog treinen voorbij rijden met dergelijke situaties aan boord.
Morgen neemt de NS belangrijke besluiten over de voortgang van tijdelijke maatregelen in verband met Corona.
bert sitters schreef:
zo 21 jun, 2020 08:27
Morgen neemt de NS belangrijke besluiten over de voortgang van tijdelijke maatregelen in verband met Corona.
Mijn vraag van daarnet gaat over de NMBS.
Martin E. van Doornik schreef:
za 20 jun, 2020 23:08
Nog een vraag: moeten alle passagiers in de Belgische treinen ook afstand bewaren en mondkapjes dragen? Ik zie bij spoorwegovergangen nog treinen voorbij rijden met dergelijke situaties aan boord.
Mondkapjes wel, afstand houden weet ik niet.
Ivo Miesen schreef:
zo 21 jun, 2020 10:51
... afstand houden weet ik niet.
Volgens deze site wel: https://www.belgiantrain.be/nl/news/coronavirus
Martin E. van Doornik schreef:
zo 21 jun, 2020 09:40
bert sitters schreef:
zo 21 jun, 2020 08:27
Morgen neemt de NS belangrijke besluiten over de voortgang van tijdelijke maatregelen in verband met Corona.
Mijn vraag van daarnet gaat over de NMBS.
Beste Martin,
Mijn reactie was geen antwoord op jouw vraag. Het onderwerp van dit draadje is "Geen fietsen meer in treinen van NS".
Ben benieuwd Bert, jarenlang heb ik me kunnen redden zonder auto, maar nu begint het te knagen.
Frank schreef:
zo 21 jun, 2020 12:42
Ben benieuwd Bert, jarenlang heb ik me kunnen redden zonder auto, maar nu begint het te knagen.
Wij hebben juist besloten één van onze twee auto's weg te toen. Werd vrijwel alleen voor WW-verkeer gebruikt en dat ligt sinds het thuiswerken stil. Als de boel weer gaat draaien gaan we proberen met één auto rond te komen.

Oja OV voor WW-verkeer is voor mij geen optie meld ik maar meteen ;)
daulagari schreef:
ma 08 jun, 2020 22:33
Fietsersbond wil einde aan fietsverbod in trein
‘NS maakt het probleem wel erg groot’
Leuk interview met Josse de Groot (hier onderaan), die hierover contact met de NS had opgenomen. Citaat: "De NS gaf niet thuis en de reacties die hij van NS-medewerkers kreeg via twitter en op een reizigersforum noemt hij ‘vrij lomp’. ‘Ik heb het idee dat het meenemen van de fiets door NS wordt gezien als een luxeproduct. Ook hoe het werd meegedeeld zegt veel. De fiets is geen noodzakelijke reis was de boodschap. De NS zei niet: we hebben gewikt en gewogen, maar het is tijdelijk helaas niet mogelijk. Er klonk weinig begrip in door voor de reiziger. Ik heb de indruk dat de NS geen zin heeft in fietsen. De coronacrisis lijkt een mooi alibi om de fiets er tijdelijk uit te werken.’

Je denkt dat het onwil is?
‘Ja, daarom ben ik er fel in. Vakantievluchten zijn alweer mogelijk. Maar de NS weet nu al dat het tot september niet mogelijk is om fietsen mee te nemen. Ik denk dat een deel van het personeel liever geen fietsen wil in de trein, de NS is daarin meegegaan en het kabinet heeft zich in laten pakken
."
Het is gewoon één groot complot.
willem.m schreef:
ma 22 jun, 2020 20:19
Het is gewoon één groot complot.
De fietsen uit de trein of het corona virus? :wink:
Wat mij opvalt is dat een ieder kwaad is over zijn stukje dat tijdelijk wordt afgepakt nu. . In deze moeilijke tijden moeten we nu eenmaal wat inleveren.(*) Maar hee wat veel vervelender is als je nu door de schoorsteen van het crematorium bent gegaan zoals in mijn omgeving al vier mensen. Waarin ook voorheen gezonde jonge familieleden al maanden met de nare gevolgen van het corona virus kampen. Nee ik even geen fiets op de trein of kampeertocht voor het onzekere ...


*(Waar ik wel bij wil opmerken dat de ene sector harder wordt aangepakt dan de andere. En das wel een beetje vreemd. En daarom ook moeilijk te verkopen)
Is er ondertussen al nieuws in verband met de eventuele aanpassingen van de maatregelen bij de NS?
Zit er een kans in dat ze het verbod om fietsen mee te nemen eventueel opheffen?
Wij duimen er alvast voor ...
bert sitters schreef:
vr 29 mei, 2020 16:01
Het is op zich juist dat het nog niet bindend is, maar de DB voert het besluit wel al uit met 8 fietsplaatsen in nieuwe ICE4 hogesnelheidstreinen.
Klopt, vandaag met de fiets in de trein dwars door Duitsland gereisd, ook met zo'n nieuwe ICE. Fietsvervoer is in orde.
Keurig geregeld allemaal, zelfs pünktlich ruim een uur later aangekomen dan gepland.
Dat moet ik de DB nageven, ze rijden nooit op tijd.
anne marie schreef: Is er ondertussen al nieuws in verband met de eventuele aanpassingen van de maatregelen bij de NS?
Zit er een kans in dat ze het verbod om fietsen mee te nemen eventueel opheffen?
Wij duimen er alvast voor ...
Heb je hier misschien iets aan?
https://www.metronieuws.nl/onderweg/ov/ ... -de-trein/
Zie de link in het artikel naar 'opheffen van coronamaatregelen'
Poppink schreef:
ma 22 jun, 2020 22:26
bert sitters schreef:
vr 29 mei, 2020 16:01
Het is op zich juist dat het nog niet bindend is, maar de DB voert het besluit wel al uit met 8 fietsplaatsen in nieuwe ICE4 hogesnelheidstreinen.
Klopt, vandaag met de fiets in de trein dwars door Duitsland gereisd, ook met zo'n nieuwe ICE. Fietsvervoer is in orde.
Keurig geregeld allemaal, zelfs pünktlich ruim een uur later aangekomen dan gepland.
Dat moet ik de DB nageven, ze rijden nooit op tijd.
Hoe gaat het eigenlijk als je een overstap mist van een trein waar je voor gereserveerd hebt voor zitplaats en fiets. Hopen dat de volgende IC wel plek heeft ?
Ligger schreef:
di 23 jun, 2020 22:48
Poppink schreef:
ma 22 jun, 2020 22:26
bert sitters schreef:
vr 29 mei, 2020 16:01
Het is op zich juist dat het nog niet bindend is, maar de DB voert het besluit wel al uit met 8 fietsplaatsen in nieuwe ICE4 hogesnelheidstreinen.
Klopt, vandaag met de fiets in de trein dwars door Duitsland gereisd, ook met zo'n nieuwe ICE. Fietsvervoer is in orde.
Keurig geregeld allemaal, zelfs pünktlich ruim een uur later aangekomen dan gepland.
Dat moet ik de DB nageven, ze rijden nooit op tijd.
Hoe gaat het eigenlijk als je een overstap mist van een trein waar je voor gereserveerd hebt voor zitplaats en fiets. Hopen dat de volgende IC wel plek heeft ?
Dan naar een perronchef lopen en een aantekening laten maken op je ticket (of dat door de conducteur van je vertraagde trein laten doen). De verplichte verbinding valt dan weg en je kunt iedere trein pakken die je wil. Dus ook als je een IC hebt gereserveerd en er rijdt nog een ICE met plek, je mag er dan gewoon in. Maar zorg voor de aantekening op je ticket door een DB beambte.