Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brief aan NS-directeur Roger van Boxtel over fietsverbod - Forum Wereldfietser

Brief aan NS-directeur Roger van Boxtel over fietsverbod

Ik heb de volgende brief verstuurd naar NS-directeur Roger van Boxtel

Geachte meneer Van Boxtel,

Graag wil ik reageren op het fietsenverbod van de NS dat gisteren is ingegaan. Een maatregel die totaal geen zoden aan de dijk zet en slechts een vrij kleine groep reizigers uitsluit. Overigens neemt uw collega-treinvervoerder Arriva wél fietsen mee.

Als het om ruimtegebruik gaat, zet het fietsverbod totaal geen zoden aan de dijk. Uitgangspunt is een maximale bezetting van 40%. Een dubbeldekstreinstel met vier rijtuigen heeft ongeveer 400 zitplaatsen, maar in deze treinstellen is slechts de ruimte van 6 klapstoeltjes beschikbaar voor het plaatsen van fietsen. Waar praten we over?
Verder valt af te vragen of het wel wenselijk is dat reizigers zo dicht op elkaar opgepropt zitten op die klapstoeltjes.
Bij de test met de coronaproof-treinen tussen Zwolle en Groningen, waren deze klapstoeltjes op fietsplaatsen nu juist afgeplakt. Vanuit dat oogpunt is het geen enkel bezwaar dat daar fietsen geplaatst kunnen worden.

Deze maatregel lijkt ook halfslachtig, omdat NS slechts een zeer kleine groep reizigers uitsluit. Onder de veel en veel omvangrijkere groep van overige reizigers valt moeilijk te onderscheiden wat “essentieel” is en wat “niet-essentieel” is. Afgelopen zaterdag moest de dienst van een trein naar Zandvoort worden gestaakt wegens drukte. Hoeveel “essentiële reizigers” zaten er in deze trein?

Het devies is niet langer: “Blij thuis!”
Terrassen en restaurants mogen binnenkort open. Campings volgen.
Omdat vakanties naar populaire landen nog lang moeilijk kunnnen blijven, komt er een toenemende run op vakantie en recreatie in eigen land.
Er gaat behoefte aan vervoer ontstaan. Is dit alleen weggelegd voor mensen met een automobiel? Wat voor verkeerscongesties kunnen er ontstaan, als er geen alternatieven zijn?

Volgens een onderzoek van Maurice de Hond werkte voor de uitbraak van Corona slechts 6 % thuis. Bij een verdere versoepeling van de lockdownmaatregelen blijft 26 % van alle respondenten in de toekomst ook vaker thuiswerken
Van de OV-gebruikers geeft 20 procent aan bij verdere versoepeling van de lockdownmaatregelen geen gebruik meer te gaan maken van het OV en 28 procent van de OV-reizigers is nog onzeker. Ruim de helft (52 procent) van alle OV- reizigers blijft dit in de nabije toekomst ook doen.
Ondanks alle pogingen tot werkurenspreiding is verreweg het meeste aanbod tijdens de spitsuren, waarin al voor corona geen fietsen mochten meegenomen. In de daluren zal ruimte blijven.

In de daluren zal een aanzienlijk deel van andere reisdoelen af blijven nemen. De trein werd voor corona vaak gebruikt voor bezoek aan vakbeurzen, vergaderingen en conferenties.
Alle beurzen zijn echter tot 1 september afgelast. Webinar is ontdekt en is een trend. Is veel goedkoper dan fysiek vergaderen of te congresseren. Scheelt veel kosten en vooral veel reistijd. De verwachting is dat deze trend zich ook na de coronabeperking voortzet.
Een andere belangrijk groep reizigers wordt gevormd door studenten en bezoekers aan evenementen. Voorlopig vinden er geen colleges plaats en ook evenementen zijn afgeblazen.

Bij versoepeling van de coronamaatregelen kan ook gedacht worden aan verbreding van de treinreizigers. Gezien deze ontwikkelingen zou NS best ruimte kunnen bieden aan recreatieve reizigers binnen de 40%-norm. Zeker buiten de spitsuren.
Onder normale omstandigheden heeft NS in de maanden juli en augustus op veel verbindingen aanzienlijk minder reizigers. Treinen worden ingekort. Door treinen met normale lengte te laten rijden kan NS ook met 40% een rol spelen in recreatief vervoer. Symbool-politiek door het slechts uitsluiten van één kleine groep van reizigers met een fiets past daar niet bij.

Overigens betekent de maatregel niet alleen maar ontmoedigen van veel fietsvakanties, maar zelfs ook voor veel mensen onmogelijk maken van bepaalde vakanties.
Verder lijkt het juist een goede zaak om autogebruik zoveel mogelijk te beperken.
Fiets en trein kunnen een dreamteam zijn.

Met vriendelijke groet,

Bert Sitters
Goede brief. Ik hoop dat hij aankomt.
Fedor schreef:
wo 13 mei, 2020 11:26
Goede brief. Ik hoop dat hij aankomt.
Beetje vertraagd misschien, en met de bus, maar dat zijn ze gewend bij de NS :wink:
Goed initiatief.

Je kan hem ook bezorgen aan een paar krantenredacties.
Misschien wil een of andere journalist wel eens bellen met de NS om een officiële reactie te krijgen.
Blackbelt schreef:
wo 13 mei, 2020 13:29
Goed initiatief.

Je kan hem ook bezorgen aan een paar krantenredacties.
Misschien wil een of andere journalist wel eens bellen met de NS om een officiële reactie te krijgen.
Goed idee.
Blackbelt schreef:
wo 13 mei, 2020 13:29
Goed initiatief.

Je kan hem ook bezorgen aan een paar krantenredacties.
Misschien wil een of andere journalist wel eens bellen met de NS om een officiële reactie te krijgen.
Komt morgen op de opinie-pagina van de Volkskrant.
bert sitters schreef:
wo 13 mei, 2020 15:23
Komt morgen op de opinie-pagina van de Volkskrant.
Zou mooi zijn als dat idd zou gebeuren. Helpt meer dan 1 brief ben ik bang...
bert sitters schreef:
wo 13 mei, 2020 15:23
Blackbelt schreef:
wo 13 mei, 2020 13:29
Goed initiatief.

Je kan hem ook bezorgen aan een paar krantenredacties.
Misschien wil een of andere journalist wel eens bellen met de NS om een officiële reactie te krijgen.
Komt morgen op de opinie-pagina van de Volkskrant.
Voor het geval je nog extra argumenten mag toevoegen:

Bij de NS mag dus ook een zorgmedewerker geen fiets meenemen voor de verdere verplaatsing als de bus niet rijdt
Besluit van het Europees Parlement aangaande fietsmeename in treinen.
bert sitters schreef:
wo 13 mei, 2020 11:22
Ik heb de volgende brief verstuurd naar NS-directeur Roger van Boxtel
...
Beste Bart,

Ik heb veel respect voor je inspanningen om bij de NS op te komen voor de belangen van recreatieve fietsers, echt waar, maar deze brief, onderschrijf ik niet. Vgl. het andere recente draadje over hetzelfde onderwerp.

Willum

P.S.
Het is Rogier van Boxtel. Met een i. 😉
Zoals ik in de andere thread al beschreef, ik onderschrijf de inhoud van de brief dus wel, sterker nog, ik ben er hier lokaal al voor deze en gene aan aan het spreken.
willem.m schreef:
wo 13 mei, 2020 18:15
bert sitters schreef:
wo 13 mei, 2020 11:22
Ik heb de volgende brief verstuurd naar NS-directeur Roger van Boxtel
...
Beste Bart,

Ik heb veel respect voor je inspanningen om bij de NS op te komen voor de belangen van recreatieve fietsers, echt waar, maar deze brief, onderschrijf ik niet. Vgl. het andere recente draadje over hetzelfde onderwerp.

Willum

P.S.
Het is Rogier van Boxtel. Met een i. 😉
Roger Henri Ludovic Maria van Boxtel
Bart deed even niet mee en Bert had het bij het rechte eind, van Bokstol heet Roger. Ik ben benieuwd of hij reageert op de brief van Bert.

Ik denk dat zo'n brief meer kans van slagen heeft als eerst even gewacht wordt tot de treinen een tijdje zonder problemen rijden en men (zeker het personeel) bij de ns daardoor weer wat ontspannenner wordt. Op korte termijn, nu het personeel een weer groeiende stroom reizigers in goede banen moet leiden, zit het er nog niet in vrees ik.

Hans
Het staat al op de site van de Volkskrant https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b5afa6e6/
Goedenavond,
Ik ondersteun de brief van harte! Goed initiatief.
Eden schreef:
wo 13 mei, 2020 20:14
Het staat al op de site van de Volkskrant https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b5afa6e6/
Staat ook op Intranet van Aririva, de concurrent die wél gewoon fietsen meeneemt.
bert sitters schreef:
wo 13 mei, 2020 21:28
Eden schreef:
wo 13 mei, 2020 20:14
Het staat al op de site van de Volkskrant https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b5afa6e6/
Staat ook op Intranet van Aririva, de concurrent die wél gewoon fietsen meeneemt.
Iets zegt me dat ze bij Arriva hun kans schoon zien bij de volgende concessie onderhandelingen.

Mooi dat het zo snel gelukt is Bert.
bert sitters schreef:
wo 13 mei, 2020 18:38
willem.m schreef:
wo 13 mei, 2020 18:15
...
Het is Rogier van Boxtel. Met een i. 😉
Roger Henri Ludovic Maria van Boxtel
Verhip Bert: je hebt -uiteraard- helemaal gelijk. Dan heb ik zijn naam al 20 jaar verkeerd onthouden 🙃😵
Hoe kom ik godsnaam op Rogier? Pff...
misschien doopnaam Roger en roepnaam Rogier?
Bert van Sprang schreef:
wo 13 mei, 2020 22:19
misschien doopnaam Roger en roepnaam Rogier?
Ik denk dat ik het verkeerd heb onthouden omdat ik 'm altijd al een kakker vond. Heb ik al geschreven dat hij eigenlijk Roderick heet?
willem.m schreef:
wo 13 mei, 2020 22:23
Bert van Sprang schreef:
wo 13 mei, 2020 22:19
misschien doopnaam Roger en roepnaam Rogier?
Ik denk dat ik het verkeerd heb onthouden omdat ik 'm altijd al een kakker vond. Heb ik al geschreven dat hij eigenlijk Roderick heet?
What's in a name?