Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dagelijkse trein van Zwolle naar Parijs, Londen en Brussel? - Forum Wereldfietser

Dagelijkse trein van Zwolle naar Parijs, Londen en Brussel?

Het zijn nog ideeën maar het plan zou mooi zijn als er dan ook nog fietsen mee kunnen.

https://www.weblogzwolle.nl/nieuws/851 ... en-brussel
Waarom niet door naar Groningen met een deel voor Leeuwarden? Thalys moet dan wel met twee HSL-treinstellen gaan rijden, maar de koploper uit Den Haag - Rotterdam splitste zich toch ook in Zwolle.
Kortom, leuk bericht maar een makkelijk proefballonnetje vanuit de oppositie van het CDA met z'n vier zeteltjes van 39 in de Zwolse Raad.
(Maar als het er komt grote complimenten natuurlijk :-) )
Dan zou ik eerder voor het hoger gelegen NS-station in Arnhem-Noord als hub gaan. Met de stijging van de zeespiegel is de hele lijn ten westen van Zwolle-Breda niet toekomstbestendig.
Dan dammen we toch gelijk de Noordzee af (zie hier)?

Het eindpunt van de internationale treinen zou dan de Eemshaven kunnen worden. Met aansluiting op de nog te openen veerdienst naar Schotland (zie hier) en de al jaren bestaande boot naar Borkum - het nieuwe Bali. Alleen het stukje spoor tussen Groningen en Eemshaven moet dan nog geëlektrificeerd worden.
keesswart schreef:
di 19 mei, 2020 13:49
Dan dammen we toch gelijk de Noordzee af (zie hier)?

...
Dank voor de tip! Ik heb gelijk aandelen Boskalis en Van Oord gekocht. 😉
Ik snap dat plaatje niet helemaal.

Het is niet de beoogde situatie want Zwolle is hier niet als HSL station ingetekend.

Maar als het de huidige situatie moet weergeven, dat is ook nogal lachwekkend: Leeuwarden - Groningen en Zwolle - Enschede nationale hoofdverbindingen? Daar rijden alleen boemels... En Groningen - Bremen een internationale IC verbinding? Als je met de bus gaat zeker, want ze maken nog steeds geen aanstalten om de stukgevaren spoorbrug bij Weener te vervangen, laat staan dat dit traject dubbelspoor en geëlektrificeerd gaat worden.

En kunnen we in het kader van de Brexit en CoronaQuarantaine niet beter een stel menhirs in de spoortunnel bij Calais zetten? :P
PeterFokkinga schreef:
di 19 mei, 2020 16:45
Ik snap dat plaatje niet helemaal.

Het is niet de beoogde situatie want Zwolle is hier niet als HSL station ingetekend.

Maar als het de huidige situatie moet weergeven, dat is ook nogal lachwekkend: Leeuwarden - Groningen en Zwolle - Enschede nationale hoofdverbindingen? Daar rijden alleen boemels... En Groningen - Bremen een internationale IC verbinding?
En de Thalys rijdt niet meer via Lille, maar over het oude spoor tussen Brussel en Parijs :wink: .
Interessant dat dit uit de koker van en CDA-fractie komt. Ik vraag me af hoe de contacten van het CDA-Zwolle zijn met de fractie van die partij in de Tweede Kamer en met de kopstukken van de Christen-Democraten in Brussel.
De opsteller van het voorstel, Jan Naber, heeft 12 jaar bij NS gewerkt en is nu zelfstandig ondernemer. Hij heeft contacten met CDA in Den Haag en gaat contacten leggen met Brussel. Hij heeft het besproken met de directie van NS