_Peter_ schreef:
vr 05 jun, 2020 22:55
bert sitters schreef:
vr 05 jun, 2020 17:32
_Peter_ schreef:
vr 05 jun, 2020 17:05


Goed om te horen Bert, alleen is mijn ervaring van inmiddels 10 jaar geleden, en de euro en intercity gaven me toch meer het idee van een boemeltje, juist tussen Salzburg en Villach.
Ik kijk nu even bij Bahn,de en zie dat de railjet net zo snel (of eerder langzaam want 2 uur en 32 minuten over ongeveer 200km is niet echt snel te noemen) is als de EC en IC op dit traject en ook nog eens net zo vaak stopt op dit traject. Het enige verschil zit hem dan nog in de prijs, die als je vroeg boekt vooral bij de IC 75% lager ligt (niet omboeken en geen geld terug) dan bij de rest.

Ik zie hier (oebb.at) overigens ook een waarschuwing omtrent het dragen van mondkapjes en afstand houden. dus ook daar beter mee verlegen dan om verlegen.
Salzburg - Villach is voor een belangrijk deel een bochtig bergspoor met ook nog de Tauerntunnel. Ook op enkele delen slechts enkelspoor. Treinen kunnen er niet harder rijden en moeten op diverse plaatsen wachten op de trein vanuit de andere richting.
Zijn ze nu nog niet klaar met die uitbreidingen? Ik kan daar zelf zo niets over vinden namelijk. Daar waren ze 10 jaar geleden ook al mee bezig namelijk, en ja bochten en hoge snelheid gaan slecht samen, maar ik zie dat een groot deel toch wel 2 baans is, of is dat andere spoor specifiek voor vrachtvervoer, want dat is er op dit traject ook veel.
Er zou op een aantal stukken een nieuw tracé komen. Het oude spoor zou dan worden ingericht als fietspad.
Met de bouw van het nieuwe HSL-spoor van Klagenfurt naar Graz is men ook al jarenlang bezig, maar wordt iedere keer vertraagd. Dit moet onderdeel worden van de snelle verbinding van Klagenfurt naar Wenen.