Additionally, paste this code immediately after the opening tag: „Ik herken het Groninger Hoofdstation haast niet meer" - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

„Ik herken het Groninger Hoofdstation haast niet meer"

Martin E. van Doornik schreef:
wo 15 jul, 2020 19:04
...
Bij jullie moeten de leerlingen bij het nieuwe schooljaar de lesboeken zelf aanschaffen, maar op mijn school werden ze beschikbaar gesteld en bleven eigendom van de school.
...
Falsch!

"Sinds de invoering van de Wet Gratis Schoolboeken (WGS) in 2008 bieden middelbare scholen gratis schoolboeken aan."

https://www.onderwijsconsument.nl/grati ... onderwijs/

"Voor leerlingen in het voortgezet onderwijs zijn de volgende studieboeken en leermaterialen gratis:
- leerboeken, werkboeken, projectboeken en tabellenboeken;"

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -onderwijs
Schon wieder falsch Herr von Doornik.
Maarru was bedeutet "bij jullie"?
willem.m schreef:
wo 15 jul, 2020 19:10
Martin E. van Doornik schreef:
wo 15 jul, 2020 19:04
...
Bij jullie moeten de leerlingen bij het nieuwe schooljaar de lesboeken zelf aanschaffen, maar op mijn school werden ze beschikbaar gesteld en bleven eigendom van de school.
...
Falsch!

"Sinds de invoering van de Wet Gratis Schoolboeken (WGS) in 2008 bieden middelbare scholen gratis schoolboeken aan."
https://www.onderwijsconsument.nl/grati ... onderwijs/
"Voor leerlingen in het voortgezet onderwijs zijn de volgende studieboeken en leermaterialen gratis:
- leerboeken, werkboeken, projectboeken en tabellenboeken;"
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -onderwijs
Ik heb het over de jaren 1968 en 1969 dat ik in dat schoolgebouw aan de Kostverlorenkade zat. Ik heb geen verstand van het huidige onderwijssysteem. Enorme beeldschermen in plaats van schoolborden met krijt en spons heb ik ook nooit gezien.
In 1954-'55 heb ik zelf nog een lei met griffel gebruikt. En de bekende Aap-Noot-Mies leesplankjes ook.
En dat er door de leraren toen veel gerookt werd (kuch kuch). De leraar Engels rookte twee pakjes per dag en ik moest voor hem altijd een nieuw pakje sigaretten gaan halen. Maar nu weer terug naar on-topic.
Vanmiddag ben ik eventjes op het Groninger Hoofdstation geweest, na een half jaar hier niet te zijn geweest. Druilerige dag met ontdooide papperige sneeuw en het ging regenen. Langs de achtergevel van het hoofdgebouw is er in plaats van de overkappingen een houten plat dak gemaakt, maar de overige perrons liggen nog open in weer en wind. De ondersteunende steigerbuizen die het platte dak dragen, zijn bekleed met houten platen ter voorkoming van per ongeluk ertegenaan lopen. En door de corona is het ook een uitgestorven boel. De bruisende gezelligheid, die ik daar al jarenlang heb ervaren, is verdwenen. Er liep maar een handjevol mensen.
Op het voormalige rangeerterrein achter dit complex, welke nu verplaatst is bij de spoorsplitsing voor Haren-Waterhuizen, staan er hei- en graafmachines.
En dan vlug naar huis om heerlijke warme chocolademelk van Droste met slagroom te nuttigen.
De eerste foto is midden achter de hal genomen.

IMG_20210117_125631.jpg
IMG_20210117_125822.jpg
Het wordt allemaal beter, heus.
ik kom er niet zo vaak, maar als ze de PRACHTIGE stationshal maar ongemoeid laten!
Die hal blijft. Wat verandert is dat hij weer centraler komt te liggen. Bij de laatste renovatie is hij weliswaar weer in oude luister hersteld, maar kwam hij zo te liggen dat je er eigenlijk nooit meer hoefde te zijn, zeker nu je er niet meer voor kaartjes hoeft te zijn.
Die laatste renovatie was een verschrikking: een raar soort vliegdek voor de deur met een fietsenstalling eronder, en een enorm en gevaarlijk busstation er pal naast. De stootblokken voor de treinen werden teruggeschoven om plaats te maken voor winkeltjes, maar het effect was dat veel treinen niet meer naast de hal stopten en je nog maar zelden in het oude gedeelte kwam.
Ik heb nu even niet meer op mijn netvlies wat het allemaal gaat worden, maar ik herinner me dat ik wel blij was.
Martin vind jij het leven wel een beetje leuk? Ik kom hier niet heel vaak, maar als ik er ben zie ik altijd wel een paar klaag berichten van je
--- schreef:
wo 15 jul, 2020 12:34
Poe poe, nou nou,
tis wat he ...
Heb jij een identiteitscrisis dat je je profielnaam voortdurend wijzigt?
hoogframe schreef:
ma 18 jan, 2021 12:18
ik kom er niet zo vaak, maar als ze de PRACHTIGE stationshal maar ongemoeid laten!
De stationshal is begin jaren '90 helemaal gerestaureerd, maar een paar kleine details zijn door de haast nooit afgewerkt.
Gaanmetdiebanaan schreef:
ma 18 jan, 2021 16:10
Martin vind jij het leven wel een beetje leuk? Ik kom hier niet heel vaak, maar als ik er ben zie ik altijd wel een paar klaag berichten van je
Ik kwam die dag zojuist van mijn molen, waar ik zou gaan draaien. Maar met al die papperige sneeuw op de stelling was het riskant (gladheid) om de kap te kruien en de wieken op de zeilen, bovendien waterkoud en de wind viel ook nog weg. Ik moest daar sowieso toch aanwezig zijn om alle brandblussers naar de begane grond te sjouwen, welke vandaag gecontroleerd werden. Er zijn maar twee personen die de sleutel van de molen hebben, ik dus en een collega. Op terugweg naar huis wilde ik effe een kijkje nemen op het Groninger Hoofdstation.

IMG_20210117_121410.jpg
Naast klagen doet Martin een hele hoop leuke dingen op dit forum.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 15 jul, 2020 14:59
Juist stille bussen en elektrische auto's zijn gevaarlijk, fietsers en voetgangers horen ze niet aankomen!
Ach, dat leek met sommige van de studenten met de oude diesels ook niet heel veel anders. ;)
En in de praktijk blijkt dat een redelijk non-argument. Moderne auto's zijn bijna net zo stil als elektrische auto's, zo stil zelfs dat fabrikanten nepgeluid over speakers moeten sturen, omdat kopers er gewend aan zijn.
Ook stille auto's hoor en zie je. Voorlopig is er nog geen absoluut stil rubber wat ook voldoende grip heeft.

Ik was deze zomer met een vriend op Groningen station. Het viel me vooral op dat het meer aanvoelde als een dorpsstation dan echt een groot station, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld Leeuwarden die we een dag later aandeden.

Ik zou me niet te druk maken. De NS is de laatste jaren best wel goed bezig met het opknappen en ombouwen van stations. En zeker ook het gebruiksvriendelijker en gezelliger maken zijn ze steeds beter in geworden. Breda is niet mijn favoriet, maar Rotterdam, Amsterdam en Utrecht zijn best leuk geworden.

Maar goed, ik ben nog relatief jong met mijn 34 jaar en heb wat minder een roze bril op van hoe mooi het vroeger was.
Ik ben een grote fan van moderne architectuur maar het centrale gebouw van het Groningse station is een mooi voorbeeld van een oud station. Ik hoop dat de verbouwing het oude gebouw meer tot zijn recht doet komen.
En ja, over die bussen. Je hoort ze wel, maar tegelijk zijn ze een stuk stiller, en daar ben ik blij om. Aan de overkant van onze singel is een weg waar de bus door rijdt, en dat gaat nu merkbaar rustiger zodat je er bij ons binnen niets meer van hoort. Bij het busstation is het nu ook veel minder een walm van diesel en dus ook fijnstof. De nieuwe Arriva dieseltreinen hebben nu ook een groot accupakket zodat ze op het hoofdstation hun dieselmotor uit kunnen zetten als ze langer staan te wachten. Dat betekent weer wat minder fijnstof.
DSCF4403.JPG
Dit is de situatie zoals ik op vrijdag 4 juni j.l. heb gefotografeerd. Het hele middengedeelte achter het stationsgebouw is nu een bouwput geworden, alsook de voormalige rangeersporen erachter. Het blauwe seinhuis met de trappen uit 1928 staat nu wat verweesd in de zandwoestenij. Het vaak druk bezochte GWK-kantoor op de hoek naast de hal (op de foto recht onder het tweede gele rolscherm van rechts) is nu verdwenen. Men kan alleen maar over een smalle strook perron van de treinen aan de ene kant langs de achtergevel naar de andere kant lopen, een echte bottleneck.
De positie van de kaartjesautomaten is ook veranderd. Er staat nu maar één gele NS-automaat en ik heb nog niet goed gekeken waar de lichtblauwe Arriva-automaten staan.
Het gaat allemaal veel handiger en mooier worden. De vorige verbouwing was smakeloos lelijk en ook onpraktisch. Het fraaie oude stationsgebouw komt denk ik veel meer tot zijn recht.
Klopt, ik herinner me de verlelijkte en verlaagde stationshal nog maar al te goed. Maar wel met aardige juffrouwen achter de loketten. Bij eentje daarvan koffie drinken en kennis maken bij haar thuis.... :lol:
Het voorplein was toen nog wel veel mooier met de hal uitkomend, links de Noack-worstenfabriek en rechts de Van Gend & Loos gebouwen. Nu haast ingeklemd tussen moderne kantoorkolossen. Een mislukt plan om de werkgelegenheid van grote firma's zoals de PTT (nu KPN) naar het Noorden over te hevelen en daar zit Groningen nu met de gebakken peren.
Ik weet wel dat het station straks nog mooier zal worden, maar daar is wel veel geduld voor nodig....
Wim schreef:
zo 06 jun, 2021 10:57
... Het fraaie oude stationsgebouw komt denk ik veel meer tot zijn recht.
Gaat dan dat verhoogde voorplein (dat het zicht op het stationsgebouw ontneemt) weg?
(Toch wel een bijzonder topic op dit forum 🙃)
https://www.groningenspoorzone.nl/deelg ... -groningen

file:///C:/Users/Eigenaar/Downloads/Groningen_Spoorzone_-_Reactierapport_Voorontwerp_Bestemmingsplan_Hoofdstation_Groningen%20(1).pdf
Martin E. van Doornik schreef:
zo 06 jun, 2021 19:51
file:///C:/Users/Eigenaar/Downloads/Groningen_Spoorzone_-_Reactierapport_Voorontwerp_Bestemmingsplan_Hoofdstation_Groningen%20(1).pdf
Ik kan geen bestand op jouw C: benaderen.
Link op internet: https://www.groningenspoorzone.nl/bibli ... ingen/$626

In jouw eerste link zie ik dat het Stadsbalkon (wat ik noem "verhoogde voorplein") blijft bestaan. Jammer.