Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bomen en bos - vélo francette - trein van la Rochelle-Caen - Forum Wereldfietser

Bomen en bos - vélo francette - trein van la Rochelle-Caen

Donderdag vertrekken we voor 2 weken fietsen in.....

We dachten Oostenrijk, maar zien nu ook de vélo francette van Normandië naar La Rochelle.
Leuke route grotendeels van doorgaande wegen weg.

Alleen... we moeten dan met de trein terug van La Rochelle naar Caen en zoektocht op de SNCF levert geen resultaten op.
Iemand ervaring met treinen en fietsen in Frankrijk die ons wegwijs kan maken?

Gr
Christel
bahn.de geeft ook geen mogelijkheden aan, maar als ik naar wat een TER is kijk zie ik wel dat ze allemaal fietsen kunnen vervoeren, buiten de spits, Dus een mailtje naar SNCF of de treinreiswinkel om opheldering hierover te krijgen zou ik zeker doen.
De SNCF geeft aan via Parijs.
Van La Rochelle met de TGV (fietsplaatsen reserveren) naar Paris Montparnasse.
Fietsen van Paris Montparnasse naar Paris St-Lazaire
Met de Train-Nomad van Paris St Lazaire naar Caen. (Er zijn fietsplaatsen in de deze trein. Reserveren kan niet)

Je kunt ook met de Intercités van La Rochelle naar Nantes (met fietsplaatsen). Daar met regionale TER-treinen naar Rennes. Van Rennes gaat een paar keer per dag een TER (regionale trein) naar Caen. In de TER kunnen fietsen mee.
Hi Bert, die 2 opties heb ik inmiddels ook gevonden. Klopt het dat je in de tgv je fiets in een hoes/box moet hebben en in de TER niet?
hoeksie schreef:
zo 26 jul, 2020 15:02
Hi Bert, die 2 opties heb ik inmiddels ook gevonden. Klopt het dat je in de tgv je fiets in een hoes/box moet hebben en in de TER niet?
Er zijn TGV's met fietsplaatsen. Daarvoor moet je reserveren. kost € 10, -
Er zijn ook TGV zonder fietsplaatsen. Fiets kan wel wel, maar je moet je fiets flink demonteren. Mag niet langer zijn dan 120 cm. Betekent beide wielen eraf. Stuur eraf. Voordrager eraf. Achterspatbord en achterdrager los en ombuigen. De fiets moet in een hoes die moet passen in een van de grote bagagerekken van de TGV.
Op de planner van de Franse spoorwegen kun je zien welke TGV's fietsplaatsen hebben.
In de TER kan je fiets zo mee. Ook in de Intercités en de Train Nomad.
Voor de optie via Nantes en Rennes kun je de reis het beste in stukken geknipt opzoeken.
In Frankrijk rijden op sommige TER-trajecten op bepaalde uren ook wel bussen. In die bussen kan je fiets niet mee.
Wij hebben deze route in 2017 gefietst, de auto bij een B&B in de buurt van Ouistreham geparkeerd en naar La Rochelle gefietst.
Met de trein terug naar Caen, route La Rochelle-Nantes, Nantes-Le Mans (TGV) en Le Mans-Caen, met gereserveerde fietsplaatsen geen probleem. Anderen die we 's morgens op het station in La Rochelle tegenkwamen hadden de route via Rennes en waren een uurtje of zo eerder in Caen.
Maar nu is 2020 en als je dan op deze site kijkt https://nl.francevelotourisme.com/advie ... se-treinen en deze https://www.oui.sncf/ext/editorial/pdf/ ... rdeaux.pdf dan lees je dat de verbinding van La Rochelle naar Nantes er tot eind mei 2021 uit ligt ivm renovatie van dit traject. Dit was wel een keer te verwachten, over de 103 km van La Rochelle naar La Roche sur Yon deed de trein 2 uur en reed de trein niet sneller dan 60.
Echter als je op oui.sncf op 13 augustus wil reizen van La Rochelle naar Nantes, dan kun je een kaartje kopen voor deze trein, geef je een datum in september, dan gaat dat niet, of je moet een hele omweg met trein en bus willen maken.
Bahn.de geeft ook aan dat 13 augustus mogelijk is. Bij de details geeft bahn.de aan dat deze trein rijdt van 26 juli tot 30 augustus. En niet in de weekends zag ik ergens. In september geeft bahn.de een reis per TGV aan via Tours.
Het lijkt er dus op dat je van La Rochelle naar Nantes kunt reizen en dan via Rennes naar Caen.
Maar zoals Bert aangeeft moet je waarschijnlijk je reis in stukken knippen, bijvoorbeeld La Rochelle-Nantes, Nantes-Rennes en Rennes-Caen.
Wij kochten onze tickets 2 dagen voordat we terug wilden reizen op het station in Niort aan de balie. Wij snapten er eerst niks van, wat bleek? Zij waren een verbinding naar Cannes aan het uitzoeken...........
Een heel verhaal, ik hoop een beetje duidelijk.
Als je verder nog wat wil weten over de Vélo Francette, dan hoor ik het wel, wij hebben niet gekampeerd, hotels en B&B's.