Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Italiaanse spoorwegen - Forum Wereldfietser

Italiaanse spoorwegen

Spoorwegmaatschappij:Italiaanse trein
Traject: Catanzaro lido ( zuid italië ) - Palermo ( Sicillië )
Datum: Mei,2006
Vervoerstarief fiets: Het was een laag bedrag dat je moest betalen voor je fiets.
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: Geen, vaak genoeg ruimte voor zeker 5 a 6 fietsen.
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, van te voren bij het station.
Ervaringen: slecht, zonder kennis van italiaans is het lastig om een kaartje en een fietskaartje te regelen. Wij hadden hulp gevraagd aan een andere klant die een beetje engels sprak. Op de grotere stations staan automaten waar je het menu in engels kan kiezen.
Wat verder goed is om te weten, is dat je treinticket een geldig bewijs is voor de ferry van Zuid Italië naar Sicillië. Je kan gewoon de boot op rijden, naar je kaartje wordt niet gevraagd.
_________________
Spoorwegmaatschappij: Italiaanse spoorwegen
Traject: Pompei - Bari
Datum: 26 december 2006
Vervoerstarief fiets: geen extra kosten voor fiets in regionale treinen
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: geen, fietsen worden in bagageruimte geparkeerd. Is vaak een hele toer, omdat de opening soms 1 tot anderhalve meter boven het perron is.
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, bij aankoop kaartje melden dat je een fiets meeneemt.
Ervaringen: redelijk, maar zoals hierboven vermeld soms geen al te gemakkelijke toegang tot de bagageruimte. Nieuwere treinen zijn hierop een uitzondering. Slechte ervaring met kaartjesknippers die de regels niet kennen en je alsnog geld afhandig willen maken. Gewoon voet bij stuk houden, ook alks ze dreigen je van de trein te gooien op het eerstvolgende station!

Maatschapppij: Trenitalia
Datum: mei 2007
Traject: Rome-Civitavecchia-Livorno-Pisa
Type trein: regionale trein
Kosten voor de fiets: € 3,50 voor 24 uur
Reserveren: niet mogelijk
Verpakken: nee
Ervaring en tips: Van Rome naar Pisa rijdt om de 2 uur een regionale trein met plaats voor fietsen. Deze treinen stoppen ook in Livorno, waarvandaan elke ochtend een rechtstreekse fietstrein naar Zürich vertrekt (zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=6234).

Perrons zijn laag, dus als je geen ervaren gewichtheffer bent, kun je fiets en bagage beter apart de trein in tillen. Onze conducteurs waren relaxed en lieten de trein rustig wachten tot alles en iedereen er in zat. Treinen rijden dan ook zelden stipt op tijd, dus ga ervan uit dat krappe aansluitingen niet haalbaar zijn en benut lange wachttijden om op z'n Italiaans te gaan lunchen.

Tussen Rome en Civitavecchia (met veerdiensten naar o.a. Sardinië) rijdt tweemaal per uur een moderne dubbeldekstrein met lage instap, waar je een fiets met bagage zonder tillen in kunt rijden.

Een engelstalige website van Trenitalia vind je op http://www.trenitalia.com/en/index.html. Na invullen en verzenden van de treingegevens krijg je een overzicht van tijden en treinen. Om er achter te komen in welke treinen ruimte voor fietsen is, klik je in dit overzicht op ‘details’. Vervolgens verschijnt onder ‘accomodations’ wel of geen fietssymbooltje.
Klik helemaal boven in het scherm op ‘faq’ voor meer info over fietsvervoer.
Koop je een kaartje aan het loket, zeg dan ‘con bici’ (spreek uit: ‘kon bietsjie’), of wijs even naar je fiets, en alles komt direct in orde.

Maatschapppij: Trenitalia
Datum: mei 2007
Traject: Olbia-Sassari (Sardinië)
Type trein: boemeltje
Kosten voor de fiets: € 3,50 voor 24 uur
Reserveren: niet mogelijk
Verpakken: nee
Ervaring: Fietsen kunnen mee in een laadruimte achter rolluiken. Lage perrons en hoge instap, dus niet erg comfortabel. Wel goedkoop, zeker vergeleken met buureiland Corsica (zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=5331)!.
Spoorwegmaatschappij: FS (Ferrovie dello Stato), ook wel Trenitalia genoemd
Traject: Siena–Roma Stazione Termini (overstappen in Chiusi). Vertrek 10.13 uur, aankomst 14.47 uur.
Datum: 2 juni 2006 (heen) en 3 juni 2006 (terug)
Vervoerstarief fiets: treinkaartje € 12,34, fiets € 3,50 enkele reis. Heel goedkoop, daar de afstand 254 kilometer is!
Vereiste/toegepaste verpakkingswijze fiets: Op de heenreis een moderne TGV-achtige trein. Er staan twee fietsrekken zowaar naast de treinbanken. Alleen mijn AGU-stuurtas en groene Karrimor-achtertas uit 1977 eraf genomen. Ik kon ernaast plaatsnemen. Op de terugweg een oude krakende trein met een bagageruimte achter de bestuursterscabine. De opening bijna anderhalve meter boven het perron vind ik zeer onhandig. Tussen Chiusi en Roma nemen niet alle treinen fietsen mee. Ik heb wel anderhalf uur moeten wachten op de volgende trein. De dienstregeling is minder frequent dan bij ons.
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, bij aankoop kaartje gemeld dat je een fiets meeneemt (fiets aan loket tonen).
Ervaringen: Redelijk maar niet te klagen. Van Siena tot Chiusi draadloos enkelspoor met een boemel, van Chiusi naar Roma een elektrische sneltrein. Niet al te gemakkelijke toegang tot de bagageruimte op terugreis. Door het schudden van de oude trein ratelde het rolluik steeds omhoog met het gevaar dat mijn fiets uit de erg kleine bagageruimte naar buiten zou vallen. De deur tussen de bagageruimte en de passagiers heeft alleen een deurkruk aan de verkeerde kant. Oude krant ertussen geklemd, zodat ik daar het rolluik telkens omlaag moest trekken! In Siena aangekomen reed de trein al weg (richting Empoli) toen ik mijn fiets en bagage nog niet op 'il binaro' (perron in het Italiaans) had neergezet! Heel grappig zijn de kleine molentjes aan de spoorwegovergangen, die draaien wanneer de spoorbomen neerdalen!
Kijk maar voor de foto's op http://www.mijnalbum.nl/Album=RSRZPNBJ
Het woord pioggia onder de derde foto is Italiaans voor regen. Maar: de foto, dé foto, van mij met mijn fiets voor 'il Vaticano' doet alle minpunten over deze treinreis als sneeuw voor de zon smelten!
Wat is Italië een prachtig fietsland :D :D :D !