Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NMBS/SNCB en NS-Internationaal - Forum Wereldfietser

NMBS/SNCB en NS-Internationaal

Naam spoorwegmaatschappij: NMBS/SNCB en NS-Internationaal
Traject: Brussel-Amsterdam
Datum: september 2006
Vervoerstarief fiets: € 12,- per enkele reis. Via de Treinreiswinkel € 10,- www.treinreiswinkel.nl
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: geen
Fiets tevoren aangemeld?: Kan niet. Treinkaartjes voor Belgie (ook met kortingen) en kaartjes voor de fiets naar Belgie, enkel en retour, kun je kopen via iedere kaartautomaat met beeldscherm op de NS-station. Alleen een kaartje voor de fiets terug vanuit Belgie lukt niet via de automaat in Nederland.
Ervaringen: De Internationale treinen tussen Brussel en Amsterdam zitten vaak vol, op zondagmiddag en zondagavond dikwijls bomvol! Het fietsenhok is dan ook geheel gevuld met mensen op de klapstoeltjes en staande passgiers, zodat er geen fiets meer bijkan. Pas vanaf Rotterdam komt er wat meer ruimte. Advies: stap op het beginpunt Brussel-Zuid in, dan heb je nog kans!!!!!! Sta tijdig klaar op het perron op de plek waar het fietsenhok komt. De trein heeft zeven rijtuigen. Achter de locomotief zijn twee 1e-klasrijtuigen. Daarachter zit het rijtuig met het fietsenhok. De locomotief kan ook aan de achterkant van de trein zitten. Dus gok een beetje op het midden: het derde of vierde rijtuig. Je moet met je fiets je soms echt door de meute naar voren dringen, anders zijn de klapstoeltjes in het fietsenhok al vol, terwijl er nog voldoende "echte stoelen" leeg zijn.
Heb geen medelijden met kinderwagens: elders in de trein is daar ruimte voor.
Helaas is dit alles de bittere realiteit.

Bijzonderheid:
De fiets kan niet mee in de Thalys! :twisted: :twisted: :twisted:

Moderated: titel gelijk aan maatschappij.
Naam spoorwegmaatschappij:
NMBS/SNCB
Traject:
Maastricht-Luik-Brussel
Datum:
21 februari 2007
Vervoerstarief fiets:
€ 12,- per enkele reis. Via de Treinreiswinkel € 10,- www.treinreiswinkel.nl
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets:
geen
Fiets tevoren aangemeld?:
Kan niet. Treinkaartjes voor Belgie (ook met kortingen) en kaartjes voor de fiets naar Belgie, enkel en retour, kun je kopen via iedere kaartautomaat met beeldscherm op de NS-station. Alleen een kaartje voor de fiets terug vanuit Belgie lukt niet via de automaat in Nederland.
Bijzonderheden:
van maandag t/m vrijdag rijdt een Intercity, die dus na Luik doorrijdt naar Brusse-Zuid.
Formeel is er ruimte voor 2 fietsen, maar in de regel kunnen 3 tot 4 fietsen mee.
De ruimte voor de fiets zit helemaal achterin de trein. De trein bestaat uit
acht rijtuigen. De ruimte voor de fiets zit op slot. Je moet je melden bij
de Belgische conducteur (treinbegeleider heet dat in Belgie) die de ruimte kan openen.
Deze trein naar Luik staat op spoor 4B, waar tot 11 december 2006 de treinen naar Amsterdam/Haarlem vertrokken. Voor het fietsenhok moet je dus een flink stuk perron aflopen.
De treinen uit Alkmaar/Amsterdam komen nu aan (en vertrekken ook) van spoor 2. Je hoeft voor een overstap op station Maastricht voor de trein naar Luik niet meer met de lift naar boven en weer naar beneden naar de sporen 5 of 6.
Helaas komt de trein uit Amsterdam om vijf minuten over het hele uur binnen en de trein naar Luik vertrekt om zeven minuten over het hele uur. Je moet er vanuit gaan dat je deze aansluiting niet redt, zeker niet als je ook je fiets nog in het hok helemaal achteraan in de trein moet plaatsen. Je moet dus zorgen dat je in een trein zit die om 34 minuten over het hele uur in Maastricht aankomt.
De trein uit Luik komt om 54 minuten over het hele uur binnen. De trein naar Alkmaar/Amsterdam is dan net een minuut weg!

Weekends
Op zaterdag en zondag is alles als vanouds met het boemeltje tot Luik. Het
enige verschil is da dit ook op spoor 4b vertrekt. De vertrektijd is om 12
minuten over het hele uur. Dus zeven minuten tijd om komende vanuit
Amsterdam in Maastricht over te stappen. Dit boemeltje is ook een stuk korter dan de Intercity van doordeweeks, dus het fietsenhok is dichterbij.
Ook het boemeltje in het weekend stopt niet meer te Maastricht-Randwyck en Eijsden.
bert sitters schreef: Ervaringen: De Internationale treinen tussen Brussel en Amsterdam zitten vaak vol, op zondagmiddag en zondagavond dikwijls bomvol! Het fietsenhok is dan ook geheel gevuld met mensen op de klapstoeltjes en staande passgiers, zodat er geen fiets meer bijkan. Pas vanaf Rotterdam komt er wat meer ruimte. Advies: stap op het beginpunt Brussel-Zuid in, dan heb je nog kans!!!!!! Sta tijdig klaar op het perron op de plek waar het fietsenhok komt. De trein heeft zeven rijtuigen. Achter de locomotief zijn twee 1e-klasrijtuigen. Daarachter zit het rijtuig met het fietsenhok. De locomotief kan ook aan de achterkant van de trein zitten. Dus gok een beetje op het midden: het derde of vierde rijtuig. Je moet met je fiets je soms echt door de meute naar voren dringen, anders zijn de klapstoeltjes in het fietsenhok al vol, terwijl er nog voldoende "echte stoelen" leeg zijn.
Heb geen medelijden met kinderwagens: elders in de trein is daar ruimte voor.
Helaas is dit alles de bittere realiteit.
De fietsen hebben voorrang in het fietsenhok van de IC Amsterdam - Brussel. Dat betekent dat de klapstoeltjes desnoods moeten worden vrijgemaakt als het op het platform van de pakwagen te vol is. Vraag gerust de tussenkomst van de treinbegeleider als de andere reizigers weerspannig zijn of moeilijk doen.

De enige uitzondering zijn reizigers in een rolstoel, die hebben altijd voorrang op iedereen, dus ook op fietsers.

(Schrijver van dit antwoord is treinbegeleider in België en bedient haast elke week deze trein.)

Spoorwegmaatschappij: NMBS
Traject: Antwerpen-Lille
Datum: oktober 2006
Vervoerstarief fiets: € 12,- per enkele reis. Via de Treinreiswinkel € 10,- www.treinreiswinkel.nl
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: geen
Fiets tevoren aangemeld?: Kan niet.
Ervaringen: 2 zwaarbepakte ligfietsen passen nog net in deze trein. Komen er meer fietsen, dan moet de bagage er af. Om het rolluik voor het laadruim te ontgrendelen, heb je hulp nodig van de conducteur (die in Vlaanderen treinbegeleider heet). Op station Berchem is het ons gelukt, maar het is relaxter om via Antwerpen Centraal te reizen.
Gek genoeg wordt in geen enkele dienstregeling op het internet aangegeven dat fietsen op dit traject (en andere trajecten in België) meegenomen kunnen worden. Als je op de site van de Deutsche Bahn een verbinding zoekt van Nederland naar Frankrijk of Luxemburg en fahrradmitnahme aanvinkt, word je met een enorme omweg om België heen geleid!

Spoorwegmaatschappij: NS, NBBS
Traject: Leiden- Veurne
Datum: april 2008
Vervoerstarief fiets: € 12
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: nvt
Fiets tevoren aangemeld?: nee
Ervaringen: Vlekkeloze rit! Bij het instappen in Leiden ditmaal geen koffer- en klapstoeltjesellende. In Roosendaal kwam de Beneluxtrein stipt op tijd om zonder vertraging in Brussel Zuid te eindigen. Vandaar reden we, ondanks een fikse sneeuwbui, keurig volgens plan naar Veurne, waar de conducteur ons hielp om de fietsen vanuit de trein zonder val- en smijtwerk op het bijna 1 meter lager gelegen maaiveld te krijgen.
De bestemming Veurne en kun je niet uit de kaartjesautomaten van de NS halen, maar wel De Panne, dat twee stations verder ligt. Ook het internationale fietskaartje kun je uit de NS-automaat halen.

keesswart schreef:Spoorwegmaatschappij: NS, NBBS
Traject: Leiden- Veurne
Datum: april 2008
Vervoerstarief fiets: € 12
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: nvt
Fiets tevoren aangemeld?: nee
Ervaringen: Vlekkeloze rit! Bij het instappen in Leiden ditmaal geen koffer- en klapstoeltjesellende. In Roosendaal kwam de Beneluxtrein stipt op tijd om zonder vertraging in Brussel Zuid te eindigen. Vandaar reden we, ondanks een fikse sneeuwbui, keurig volgens plan naar Veurne, waar de conducteur ons hielp om de fietsen vanuit de trein zonder val- en smijtwerk op het bijna 1 meter lager gelegen maaiveld te krijgen.
De bestemming Veurne en het internationale fietskaartje kun je gewoon uit de kaartjesautomaten van de NS halen.
Beste Kees,

Klachten over de toestanden in de treinen van Amsterdam naar Brussel schijnen geholpen te hebben.
Mijn ervaring is dat de conducteurs op deze internationale trein de mensen op de klapstoeltjes nu vooraf erop wijzen dat zijn plaats moeten maken als er fietsen de trein inkomen. Vaak al aanleiding om te verhuizen naar een echte stoel. De ruimte voor fietsen is bij het hok van de conducteurs: dus komen ze bij ieder station er langs. Helaas gaat deze verbinding verdwijnen, zodra de HSL gaat rijden. In deze snelle treinen kunnen vooralsnog geen fietsen worden meegenomen, ondanks besluiten van het Europese Parlement . Voor mij mag het in dienst stellen van die HSL nog flink wat extra vertraging oplopen.

bert sitters schreef: Voor mij mag het in dienst stellen van die HSL nog flink wat extra vertraging oplopen.
Zou die HSL geen goudmijn voor de koperdieven zijn? :)

Deze zomer:

Rotterdam Centraal - Brussel - Luxemburg en terug.

Zowel bij NS Internationaal als bij de NMBS keurige treinen en een goede service wat betreft fietsen beleefd. Brussel Noord is een ramp voor fietsers, maar de treinen zijn prima.

Gionchere schreef:Deze zomer:

Rotterdam Centraal - Brussel - Luxemburg en terug.

Zowel bij NS Internationaal als bij de NMBS keurige treinen en een goede service wat betreft fietsen beleefd. Brussel Noord is een ramp voor fietsers, maar de treinen zijn prima.
Advies, stap over op Brussel-Zuid. Aan beide uiteinden van de perrons zijn liften.

In principe is hok voor fietsen op de IC Brussel-Amsterdam vrij luxe als je in Brussel zuid opstapt... de lift is groot en in de trein hangt de duidelijke mededeling (reizigersreglement) dat het open hok uitsluitend bedoeld is voor fietsen die grensoverschrijdend vervoerd worden...

In de praktijk was het deze zomer inderdaad een beetje de hel. Of het door de milieutoeslag op Nederlandse luchthavens komt weet ik niet maar de trein zat inderdaad OVERVOL, zelfs op de meest vreemde uren. En tot overmaat van ramp was de lift van het perron op Brussel zuid wekenlang kapot!

Ik hoop op beterschap. In ieder geval tref ik op deze trein uitsluitend nog zeer BEHULPZAAM NMBS/NS personeel.

Bert, vanwaar haal jij trouwens de informatie dat de klassieke dagtrein compleet zou worden afgeschaft als de HSL klaar is?

Groetjes Astrid

Avanher schreef:In principe is hok voor fietsen op de IC Brussel-Amsterdam vrij luxe als je in Brussel zuid opstapt... de lift is groot en in de trein hangt de duidelijke mededeling (reizigersreglement) dat het open hok uitsluitend bedoeld is voor fietsen die grensoverschrijdend vervoerd worden...

In de praktijk was het deze zomer inderdaad een beetje de hel. Of het door de milieutoeslag op Nederlandse luchthavens komt weet ik niet maar de trein zat inderdaad OVERVOL, zelfs op de meest vreemde uren. En tot overmaat van ramp was de lift van het perron op Brussel zuid wekenlang kapot!

Ik hoop op beterschap. In ieder geval tref ik op deze trein uitsluitend nog zeer BEHULPZAAM NMBS/NS personeel.

Bert, vanwaar haal jij trouwens de informatie dat de klassieke dagtrein compleet zou worden afgeschaft als de HSL klaar is?

Groetjes Astrid

Hoi Astrid,

Van de persvoorlichter van NS-Hispeed!

Waren de liften aan beide uiteinden van het perron kapot?

In de huidige treinen zijn aan een kant de klapstoeltjes weggehaald, zodat niemand daar kan zitten.

Hoe wordt de autovrije dag in Brussel?

Groetjes,

Bert

Als je naar België of Duitsland reist, kun je sommige bestemmingen gewoon uit de automaten van de NS trekken. Ook fietskaartjes naar deze stations. Dit scheelt wachttijd en boekingskosten bij loket of treinreiswinkel.
Welke plaatsen dat zijn, kun je checken op deze online versie van de NS automaat: http://webdemo.ns.nl/webdemo.e2000/.
Klik met de muis op de 'knoppen' en het werkt net als op het station!

Helaas krijg je hier nog niet te zien hoeveel een internationaal kaartje kost. :evil:

Voor Duitsland kan je alleen treinkaartjes enkel/retour of voor de hond uit de automaat halen, voor de fiets merkwaardig genoeg niet. :evil:

De Maaspost meldde gisteren dat er vanaf maandag Belgische kaartautomaten op station Maastricht komen. Dit na interventie van burgemeester Leers. Indien de NS het niet zou toelaten zou ie buiten het station gelegenheid scheppen (ik vermoed op het busstation).

Spoorwegmaatschappij: NMBS
Traject: Eupen-Gent
Datum: September 2008
Vervoerstarief fiets: € 5 voor enkele reis
Vereiste / toegepaste verpakkingswijze fiets: GEEN
Fiets tevoren aangemeld?: neen
Ervaringen: Een fietskaart (ticket voor je fiets) op voorhand via internet besteld en afgedrukt. In Eupen zijn we op het perron de treinbegeleider gaan zoeken, deze heeft dan het bagagerijtuig helemaal achteraan geopend, en ons geholpen onze fietsen erin te plaatsen. In Gent was de zeer vriendelijke treinbegeleider al bezig onze fietsen mooi op het perron te plaatsen voor wij zelf waren uitgestapt (bagage moest er wel af omdat we met 3 waren, anders zouden de fietsen er niet in passen). Kortom, een vlekkeloze rit!

bert sitters schreef:
Hoe wordt de autovrije dag in Brussel?

Groetjes,

Bert
Dat wordt een gezellige aangelegenheid!

sorry off topic maar toch

http://www.beursschouwburg.be/detail.ph ... &la=nl&c=6
voor als je genoeg gefietst hebt

groeten, lars

Naam spoorwegmaatschappij : NMBS
Traject : Brussel Midi / Berlijn hbhf
Datum : juli 2008
Vervoerstarief fiets : 15 euro
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: geen
Fiets tevoren aangemeld?: ja, bij aankoop biljetten, donderdag gekocht om zaterdag te reizen, hangt af van plaats op trein
Ervaringen: de trein kwam reeds van Frankrijk, op het perron te Brussel Zuid (of Midi) hield de trein maar 2 minuten halt, wat stress meebracht, vermits de toegang tot het fietsgedeelte door een smalle deur moest met 2 trappen,
veel ruimte om fietsen te plaatsen in trein was er niet,
wat wel vermeld dient te worden is de goede zorgen die de NMBS zich getroost om mensen wegwijs te maken,
op het internationaal perron is een beamte van de spoorwegen aanwezig die je ondanks alle drukte graag en vriendelijk zal wijzen waar ongeveer jouw wagon zal stoppen,
wij hadden de pech dat er op de trein in Frankrijk een (valse) bommelding was, hierdoor had de trein een klein uur vertraging en was de volgorde van de wagons dooreen gehaald, de beamte wist ons echter exact te vertellen waar onze fietswagon halt hield,
als het goed is mag het ook gezegd worden :lol:
Naam spoorwegmaatschappij : NMBS en NS Hispeed
Traject : Temse - Mechelen - Leiden
Datum : september 2008
Vervoerstarief fiets : afhankelijk van conducteur
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: geen
Fiets tevoren aangemeld?: nee
Ervaringen: Op het station van Temse worden vanwege een computerstoring geen treinkaartjes verkocht. Fietskaartjes naar het buitenland kan de conducteur niet leveren, dus krijg ik er een die slechts geldig is tot aan de grens.
In Mechelen stap ik over op de Beneluxtrein, waar in het fietscompartiment gelukkig nog plaats is. De Belgische conductrice die langskomt, groet me vriendelijk maar laat me ook weten dat ze echt niet kan begrijpen wat er nu zo leuk is aan fietsen met bagage. Zij wil me een fietskaartje verkopen voor 9 euro. Dit is de Belgische prijs voor een internationaal fietskaartje: hiermee had ik ook vanaf Temse kunnen reizen!
Op dat moment komt een Nederlandse conducteur langs, die me wel een binnenlands fietskaartje voor Nederland van 6 euro wil verkopen.
“U mag kiezen van welk aanbod u gebruik maakt”, zegt de Belgische een tikje zuur.
Even later komt er nog een Nederlandse conducteur langs. Hij ziet mijn fiets en grijnst:
“Jij bent zeker wereldfietser? Ik ook!”
Naam spoorwegmaatschappij:
Arriva/NS/NMBS/CFL
Traject:
Baflo-Maastricht-Liège (Luik)-Ettelbrück (Lux.)
Datum:
Heen 10 juni 2013 en terug 13 juni 2013
Vervoerstarief passagier: € 120,- retour. Fiets: € 24,- retour.
De kaartjes gewoon gekocht vanuit de bekende gele NS-automaten. Let wel op dat het "via-station" automatisch op Roosendaal staat, hierop toetsen en klik op Maastricht-Visé. Ik heb al een Arriva-treinabonnement van Baflo naar Groningen vanwege mijn werk, daarom de gele kaartjes vanaf Groningen voor mij en vanaf Baflo voor de fiets.
Vereiste/toegepaste verpakkingswijze fiets:
Niet nodig
Fiets tevoren aangemeld?
Niet nodig, gelijk in de trein stappen.
Bijzonderheden:
De heenreis was in mijn geval een puinhoop. De Koploper van Groningen naar Utrecht kon door technische problemen niet verder dan Amersfoort, iedereen uitstappen. Geprobeerd om met de dubbeldekker via Hilversum om te rijden maar door het gedrang van de vele mensen gingen in Hilversum de deuren voor mijn neus dicht, voordat ik kon uitstappen. Zo kwam ik op het volgende station in Duivendrecht. Dacht ik: mooi, die ligt boven de lijn Amsterdam-Utrecht, maar er gingen ook al geen treinen naar Utrecht! Opnieuw via Hilversum, daar overgestapt op een blauw-witte Sprinter. Al met al ongeveer twee uur vertraging.
Ik heb gekozen voor een onderbreking om tussen Maastricht en Liège langs de Maas te fietsen, afstand 37 kilometer. Een oude wens van me. Wat is het nieuwe Gare Liège-Guillemins een werkelijk schitterend futuristisch bouwwerk geworden, echt adembenemend. Veel beter dan het oude lelijke station dat ik meerdere malen van 1970 tot 1995 heb gekend. Er zijn daar ronde liften die je met de fiets naar de voies (Frans voor perrons) brengen. Er kon een jongedame met een kinderwagen nog naast mij plaatsnemen.
De trein naar van Liège naar Ettelbrück is ondanks de mooi klinkende afkorting IR een stoptrein, die twee uur over deed. De trein bestond uit een locomotief van CFL (de Luxemburgse spoorwegen) en uit Belgische rijtuigen. Het traject met 22 tunnels en vele bochten was ook niet bepaald snel. Er is alleen maar een rolstoellogo naast de deur met een iets ruimere balkon, waar mijn voorwiel toch nog half voor de buitendeur in de weg stond. Bij het binnenstappen van de passagiers op de tussenstations moest ik het stuur steeds omdraaien. De (vrouwelijke) contucteurs van CFL en NMBS waren wel erg coulant bij de aanwezigheid van mijn fiets. Zorg ervoor dat je fiets steeds met de vette ketting naar de wand staat!
Het station van Ettelbrück heeft een tunnel naar de andere voies met brede fietsgoten op de trappen, alleen aan de rechterkant bij het omhoog gaan.
Op de terugreis van Liège naar Maastricht reed een boemel, die ook alle stationnetjes aandeed. Daar was een bagagecompartiment met harmonicadeuren, die echter op slot waren. Geen contucteur in de buurt. Mijn fiets kon in het nauwe balkonnetje naast de bagageruimte plaatsnemen. Vanuit mijn zitbank hield ik de boel in de gaten. Daar deze trein bij vertrek tien minuten te laat was (oranje tijden op de Belgische vertrekschermen) heb ik in Maastricht de aansluiting naar Utrecht gemist!
Op de terugweg vertrok de trein om 9.41 uur uit Ettelbrück en de aankomst in Baflo was om 18.12 uur. Zorg dus goed voor eten en drinken onderweg.
Dus niet probleemloos, maar dat mocht mijn fietspret in Luxemburg niet drukken!
Ik heb zojuist een brief naar de NMBS geschreven om mijn beklag over het beperkte fietsvervoer te doen. En het zomerseizoen staat nog voor de (trein)deur!

Hier de foto's! Let op de verklarende teksten aan de linkerkant.

http://www.mijnalbum.nl/Album=QJONFSHA
Naam spoorwegmaatschappij:
NMBS/CFL
Traject:
Troisvierges (Lux) -Liège (Luik)-Maastricht en verder huiswaarts
Datum:
Terug 14 juni 2013
Vervoerstarief passagier: € 25,50 Fiets: € 10,-
Ter plekke aan de balie gekocht en met gewone bankpas gepind.
Vereiste/toegepaste verpakkingswijze fiets:
Niet nodig
Fiets tevoren aangemeld?
Niet nodig, gelijk in de trein stappen.
Bijzonderheden:
Instappen is lastig door enkele deur, laag perron en hoge trein.
Overstappen op de boemel Luik-Maasticht werd ik zeer onvriendelijk te woord gestaan dat de tassen van de fiets moesten en de fiets aan de haak gehangen moest worden in het bagagehok met de harmonicadeuren. Losse bagage mag er niet en moet bij de persoon blijven. De aansluitende zitplaatsen waren 1e klas en dat werd mij ook zeer onvriendelijk duidelijk gemaakt daar niet te gaan zitten. Jammer van een dergelijke gastvrijheid als je op zo'n mooi nieuw station staat. In Nederland verder gereisd met internationaal fietskaart die op Maastricht stond en persoonlijk op de OV Chipkaart, opgemerkt door conducteur en uiteraard geen probleem.