Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spoorwegen in Groot-Britannië - Forum Wereldfietser

Spoorwegen in Groot-Britannië

Spoorwegmaatschappij: er zijn talloze spoorwegmaatschappijen in Groot-Brittannië, allemaal met eigen regels en variabele tarieven. Een website met dienstregelingen en links naar de websites van al die maatschappijen, is http://www.rail.co.uk.
Vervoerstarief: de Treinreiswinkel verkoopt open retourtickets waarmee je in elke trein naar je bestemming kunt reizen. Deze zijn niet goedkoop, maar dwingen je niet van te voren vast te leggen met welke trein je wilt reizen. Nog meer vrijheid biedt de Britrail Flexipass, waarmee je binnen een maand 2 of meer dagen onbeperkt kunt reizen (zie http://www.treinreiswinkel.nl/europa/gr ... paragraph1).
Via de websites van de vele Britse spoorwegmaatschappijen (die je dus kunt vinden via http://www.rail.co.uk) kun je met enig speurwerk veel goedkopere tickets boeken, maar die zijn alleen geldig in de trein die je geboekt hebt. Koop nooit een treinkaartje vlak voor de reis, die zijn niet te betalen!
Ook online reserveren van zitplaats én fietsplek kan op http://www.rail.co.uk/. Boek hier eerst je ticket. Na aanklikken van 'Buy now' verschijnt een keuzemenu met o.a. 'bicycle space' .
Vervoersvoorwaarden en -tarieven voor fietsen: voor elke maatschappij anders. Lees 'The bike/rail page' op http://www.atob.org.uk/Bike_Rail.html.
Vereiste verpakkingswijze fiets: vaak kan de fiets met alle bagage erop in het laadruim van de trein. Het is handig om voordat de trein arriveert, aan het stationspersoneel te vragen waar je het beste met je fiets op het perron kunt gaan staan.
Fiets tevoren aangemeld?: reserveren voor de fiets is verplicht of in ieder geval aan te raden. In de meeste treinen is plaats voor 2 tot 5 fietsen.
Traject: Newcastle - Glasgow
Datum: juni 2004
Vervoerstarief: in ons geval 30 pond (€ 45) p.p. retour. Check de website http://www.GNER.co.uk voor de goedkoopste tickets. Soms zijn 2 enkeltjes voordeliger dan een retour!
Vervoerstarief fiets: gratis
Vereiste verpakkingswijze fiets: geen
Fiets tevoren aangemeld?: reserveren is verplicht voor fietsen. Dit kan telefonisch of online via http://www.gner.co.uk/GNER/YourJourney/ ... equest.htm
Ervaringen: De heenreis verliep vlekkeloos, maar op de terugreis liepen we door een seinstoring minstens een uur vertraging op en moesten alle passagiers ineens overstappen op een andere trein. Dat betekende lang wachten voor de lift. Gelukkig werden we goed geholpen door de conducteur, die ervoor zorgde dat de volgende trein niet wegreed voordat wij daar met onze fietsen inzaten.
We knepen hem wel, aangezien we nog dezelfde middag met de boot van Newcastle naar IJmuiden zouden varen. En van Newcastle naar de bootterminal is toch wel 3 kwartier fietsen. In de trein bood de conducteur aan om een taxi te regelen die ons met de fietsen snel van het station naar de boot zou kunnen brengen, maar dat bleek nog net niet nodig te zijn.

Kees is kennelijk een "optimistische last minute" man: zie ook zijn treinaansluitingprobleem vanuit Italië.
Ik ben zo'n nerveus type dat toch liever op fietsafstand zit van kritieke verbindingen, of heel wat extra uurtjes inplant tussen verbindingen.
Ook een stuk ontspannender.
Wouter

Spoorwegmaatschappij: First Great Western, National Express East Anglia
Traject: Plymouth - Harwich
Datum: juni 2008
Vervoerstarief fiets: Plymouth - Londen circa € 5, Londen – Harwich gratis
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: nvt
Fiets tevoren aangemeld?: Plymouth – Londen ja, Londen – Harwich nee
Ervaringen: De reis zelf is prima verlopen, inclusief 8 km fietsen door Londen (op een zondagmiddag) van Paddington Station naar Liverpool Street Station.
Het boeken van de reis was een surrealistische ervaring. Via internet lukte het niet om een ruime overstaptijd in Londen te creëren. Dus nam Corrie telefonisch contact op met First Great Western. Aan de andere kant van de lijn werden haar vragen beantwoord met kort afgemeten zinnen, alsof er een antwoordapparaat met een spraakherkenningsfunctie zat, en dan ook nog in een steenkolenengels dat wij nog kenden van vroegere reizen in India. Misschien wordt de klantenservice van deze spoorwegmaatschappij wel vanuit India gerund! Elke keer wanneer Corrie iets wilde zeggen over de fietsen, werd ze afgekapt met “book the ticket first”.
Betalen gaat per credit card. Uiteindelijk kregen we een bevestiging per e-mail en een code die we goed moesten bewaren. In Plymouth hebben we deze code ingevoerd op het toetsenbord van een treinkaartjesautomaat, waarna al onze treintickets en fietskaartjes er uit rolden. De hele reis voor 2 personen met fietsen kostte zo maar 45 euro (dit kost het traject Plymouth-Londen; het gedeelte Londen-Harwich kregen we er gratis bij). Daar kan ook de Treinreiswinkel niet tegenop...
Spoorwegmaatschappij: East Coast, First Scot Rail
Traject: Newcastle – Glasgow + Thurso - Newcastle
Datum: juni 2010
Vervoerstarief fiets: gratis
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: nvt
Fiets tevoren aangemeld?: ja, online via http://www.eastcoast.co.uk/ (Boek hier eerst je ticket. Na aanklikken van 'Buy now' verschijnt een keuzemenu met o.a. 'bicycle space' .)
Ervaringen: Het had lang geduurd voor we de veerboot uit IJmuiden af konden fietsen. Pas drie kwartier na de officiële aankomsttijd waren we de douane gepasseerd. Gelukkig hadden we geen harde tegenwind op de 15 km lange rit naar het station van Newcastle. Om 10:45 arriveerden we hier, een half uur voor vertrek van onze trein naar Glasgow. Deze trein moesten we halen, anders hadden we nieuwe treinkaartjes moeten kopen die veel duurder zouden zijn dan de tickets die we hadden geboekt :shock: .
Per e-mail hadden we een code ontvangen waarmee we op het station van Newcastle alle benodigde treinkaartjes konden krijgen. Na invoeren van de juiste creditcard en intikken van de code printte de kaartjesautomaat langzaam maar zeker 31 kaartjes uit! Vervolgens moesten we uit deze indrukwekkende stapel de juiste kaartjes zien te vissen om de tourniquets te kunnen passeren :? .
Op de heenweg lag het juiste perron direct na de ingang, op de terugreis konden we via een hellingbaan naar de uitgang. (Ouderwetse hellingbanen zijn veel handiger dan liften en roltrappen en gaan ook nooit kapot!)
Voor de 2 uur en drie kwartier durende reis van Newcastle naar Glasgow was een eerste klas ticket van 18 pond (circa 22 euro; volle prijs 2e klas is circa 67 euro)) p.p. het voordeligst. Naast extra ruime stoelen bleken we in de eerste klas van East Coast ook onbeperkt koffie en frisdrank te kunnen drinken, zonder bijbetaling.

In Glasgow namen we de trein naar Wemyss Bay, de veerhaven voor het eiland Bute. Dit stuk van de reis hadden we niet geboekt. De tickets voor deze 50 minuten lange treinrit kochten we ter plekke voor 6 pond (circa 7 euro) p.p. Ook hier kunnen fietsen gratis mee, al is er in de metroachtige treinstellen geen aparte ruimte voor.

De bijna 8 uur durende reis van Thurso naar Edinburgh hadden we voor 25 pond (circa 30 euro; volle prijs circa 63 euro) p.p. geboekt. Van deze treinen wordt veel gebruik gemaakt door fietsers, maar dat betekent niet dat First Scot Rail zorgt voor extra fietsruimte. Vroeg reserveren is hier een must, al kan een fiets wel gratis mee.
Overstaptijd in Inverness varieert van 5 minuten tot een half uur. Wil je op safe spelen, dan kun je het eerste en tweede deel van de reis beter apart boeken, desnoods met een overnachting ertussen. De reis wordt dan wel duurder.

Het laatste stuk van Edinburgh naar Newcastle kostte ons 9 pond (circa 11 euro; volle prijs circa 50 euro) p.p.

Mijn vriendin, die een voor mij onbegrijpelijke passie koestert voor het WK voetbal (soms moesten we midden op de dag ergens een pub zien te vinden zodat ze een belangrijke wedstrijd kon zien), heeft geprobeerd om onze tickets voor de trein van Inverness naar Edinburgh om te boeken, zodat ze op 2 juli de wedstrijd Nederland-Duitsland (of was het een andere tegenstander?) kon zien. Het had gekund, zelfs met de fietsen, voor bijna 40 pond p.p. extra.
“You better buy a cheap radio", merkte de lokkettist op die het voor haar had uitgezocht.
Ook Corrie vond dit te ver gaan. Gelukkig voor haar kwam onze trein vroeg genoeg in Edinburgh aan om het laatste kwartier van de wedstrijd nog te kunnen zien.

Afbeelding
Maatschappijen: National Express en Crosscountry
Trajecten: v.v., Harwich International-Manningtree v.v., Stowmarket-Cambridge en Cambridge-Audley End
Datum: verschillende, allemaal eind mei 2011
Vervoerstarief: per persoon Harwich International-Manningtree £ 3,60, Stowmarket-Cambridge £ 9,90 en Cambridge-Audley End £ 6,00, fiets overal gratis mee.
Vereiste/toegepaste verpakkingswijze fiets: n.v.t.
Fiets tevoren aangemeld?: nee
Ervaringen: Uitstekend, hoffelijke en vriendelijke spoorwegpersoneel. Maar de lokale treinen rijden wel wat langzaam. De dienstregelingen op de grote borden worden op werkdagen met zwart, zaterdagen met blauw en zondagen met rood aangegeven. Maar welke platform (perron, spoor) staat er niet bij aangegeven, wel op beeldschermen vanaf tien minuten voor vertrek. Er vinden echter veel werkzaamheden aan het spoor plaats, waarvoor er bussen worden ingezet. Die worden wel duidelijk via affiches bekend gemaakt. Net als de bekende gele NS-ticketautomaten bij ons staan er blauwe kaartjesautomaten, maar niet op alle stations. In Cambridge werkte deze niet op mijn Rabobankpas of Visa-card. Dan maar aan het loket een kaartje gekocht, gelukkig. Op station Manningtree zijn er tevens sleuven in de automaten aanwezig waar men bankbiljetten kan instoppen (in Cambridge niet).
Is een loket op een station zonder automaat ook nog gesloten, dan staat er een geüniformeerde meneer met een draagbare printmachine aan zijn halsriem, waaruit je treinkaartje na contante betaling tevoorschijn kwam.
De meeste treinen hebben ruimte voor de fiets, maar waar een fietsruimte ontbrak, was mijn fiets tussen de zitbanken meenemen ook geen probleem!

Afbeelding
Kaartjesautomaten in het station van Cambridge

Afbeelding
Mijn fiets in de trein Cambridge-Audley End

Afbeelding
Fietsen tussen de zitbanken in de trein naar Harwich

Afbeelding
Loket gesloten en geen automaat? Daar staat een meneer met een printmachine voor treinkaartjes
Spoorwegmaatschappij: Greater Anglia en First Great Western
Traject: Harwich – Londen - Cardiff
Vervoerstarief fiets: gratis
Fiets tevoren aangemeld?: reserveren voor de fiets is verplicht voor de trein van Londen Paddington naar Cardiff. Van Harwich naar Londen Liverpool Street gaan fietsen zonder reservering mee.
De reis zal plaatsvinden in juni. De tickets zijn inmiddels online geboekt. Hieronder is een handleiding met enkele tips en trucs:

1. Open http://www.rail.co.uk/
2. Vink rechtsboven one way of return aan en vul stations, datum, gewenste vertrektijd en aantal personen in. Klik op search.
3. Onderaan het volgende scherm verschijnen nu vertrek- en aankomsttijden. Klik de blauwe info-symbooltjes achter de treintijden aan om te zien hoeveel overstaptijd je in Londen hebt. De software weet niet dat je een fiets bij je hebt en laat je tussen de Londense stations Stratford en Paddington per metro reizen. Fietsen krijg je echter niet de metro in. Je kunt beter in de trein blijven zitten tot het eindpunt Liverpool Street Station en dan naar Paddington Station fietsen.
4. Om erachter te komen hoe laat je Liverpool Street Station bereikt, klik je linksboven op amend search. Klik in het pop-up venster dat nu verschijnt op more options, kies via en vul in: London Liverpool Street. Klik weer op search.

Afbeelding

Afbeelding

5. Klik weer op een blauwe i. Nu is zowel de aankomsttijd in Liverpool Street als de vertrektijd in Paddington zichtbaar. De afstand tussen deze stations is circa 9 km. Wil je niet als een fietskoerier dwars door Londen scheuren, zorg dan voor ruim een uur overstaptijd of neem een duurder ticket dat ook voor latere treinen gebruikt kan worden.
6. Wil je meer overstaptijd in Londen? Klik dan weer op amend search en more options. Vul bij via nu niet Liverpool Street in, maar Blackfriars. Het programma laat je nog steeds aankomen in Liverpool Street, maar geeft je vervolgens de tijd om eerst met de metro naar Blackfriars te gaan en daarna naar Paddington. Die extra tijd maakt het mogelijk om rustig door Londen te fietsen.
7. Bovenin het scherm staan de prijzen van de verschillende tickets. Vink voor alle zekerheid ook First Class aan: soms is het namelijk goedkoper om eerste klas te reizen :wink:
8. Worden er geen goedkope tickets getoond? Dan loont het de moeite om weer op amend search te klikken en enkele verder weg gelegen eindbestemmingen uit te proberen. Zo zijn onze tickets naar Cardiff, dat 250 km ten westen van Londen ligt, veel goedkoper (19 pond p.p.) dan het voordeligste ticket naar Londen (29,40 pond p.p.). (Sterker nog, het voordeligste ticket naar Reading kost 40 pond (niet treingebonden), maar naar Swindon – 1 station verder met dezelfde intercity – kun je al voor 14 pond (slechts geldig voor één trein).
9. Zodra je bovenin het scherm een tarief aanklikt, verschijnen onderaan de exacte prijzen achter de treintijden. Klik de gewenste treintijd aan en het bedrag verschijnt ook rechts in beeld. Akkoord? Klik op Buy Now.

Afbeelding

10. In het volgende scherm kun je kiezen voor een bepaald type stoel (bij table kom je tegenover andere reizigers te zitten, bij airline heb je meer privacy. Je kunt zelfs stoelen in een stiltecoupé reserveren, maar ook in Engeland is dat geen garantie voor een huilbaby- en hooliganvrije treinreis.) Klik daaronder op bicycle space en vul het aantal fietsen in. Klik vervolgens op continue.

Afbeelding

Afbeelding

11. Vink Self Service Ticket Machine at the station aan en vul het station in waar je de tickets wilt ophalen. (Op sommige Britse treinticketsites, zoals http://www.eastcoast.co.uk/, ontbreekt gek genoeg het station Harwich International!). Alleen op dit station kun je de bestelde tickets ophalen.
(Tickets op laten sturen per post kan alleen in Groot Brittannië. Voor aanvragen uit het buitenland is dit niet mogelijk, ook niet als je een Brits adres (van familie of vrienden) opgeeft.)
12. Doorloop de resterende schermen en betaal per credit card.
13. Print de boekingsbevestiging uit en neem deze mee op reis. Vergeet vooral niet het confirmation number mee te nemen en dezelfde credit card waarmee je nu betaald hebt. Alleen met dit nummer en met deze credit card kun je de tickets uit de automaat halen.

So far so good. Als alles goed gaat, hebben we in Harwich 50 minuten de tijd om van de boot te gaan en de tickets tevoorschijn te toveren. Saillant detail: volgens de site van Harwich International heeft dit station geen self service ticket machine, volgens de site waar we de tickets geboekt hebben moet zo’n automaat er wel degelijk zijn :?
@hele draad:
Hilarisch waar marktwerking toe kan leiden. Dat de Britten dit accepteren zeg.
Spoorwegen hier zijn echt een nachtmerrie. Deze app/mobiele website is handig om goedkoper kaartjes te kopen.

http://www.moneysavingexpert.com/latesttip/#splittix

http://splitticket.moneysavingexpert.com/

p.s. Ik moest erg lachen toen Virgin in Nederland sacherijnig reageerde toen ze de aanbesteding misliepen, want ze zouden de spoorwegen zo enorm verbeteren...' Als ervaren Virgin-reiziger moet je dan wel even lachen, want na 'last shite western' zijn ze verreweg de slechtste maatschappij alhier.
Ja we mogen wel eens mopperen op de NS, maar omdat ik binnenkort naar Cambridge moet ontdekte ik dat het contract voor de regio Harwich Londen Cambridge sinds kort gegeven is aan een dochter van onze eigen NS. Dit is dus ook het gebied waar veel Olympische locaties binnen vallen. De NS heeft dit contract gekregen met de expliciete bedoeling dat ze de zaak op korte termijn op een modern schoon en efficient niveau weten te krijgen....
Wim
Ik krijg weer zin om naar Top gear te kijken :? :roll: :shock: :wink:
Traject: Linlithgow - Newcastle
Datum: Juli 2011
Vervoerstarief: 22 pond
Vereiste/toegepaste verpakkingswijze fiets: n.v.t.
Fiets tevoren aangemeld?: Ja
Ervaringen: Tijdens de Columba-route troffen we prachtig weer aan de westkust en besloten daar extra tijd te nemen. Op het station in Oban inlichtingen ingewonnen, er werd geadviseerd vroeg te boeken. Fietsvervoer was gratis, maar tussen Edinburgh en Newcastle maximaal 6 fietsen per trein dus reserveren is aanbevolen. Bij vroeg boeken heb je ook vaak goedkopere tarieven, dit scheelde een factor 2,5. Ruim een week van te voren geboekt.

Tussen Linlithgow en Edinburgh is een stoptreintje, je kan hier niet reserveren. Geadviseerd werd om een paar treinen eerder te gaan, zodat je een volgende kon nemen als er geen plek was. Klinkt erger dan het is, de trein ging 4x per uur. Er zijn fietsplekken in de treinen, vergelijkbaar met de Nederlandse treinen.

De trein tussen Edinburgh en Newcastle heeft een aparte wagon voor bagage en fietsen. Er zijn zeer goede fietsplekken, een soort fietsenstalling. We hadden gereserveerde plekken ongeveer aan de andere kant van de trein. Als dat zo is, ga op tijd weer naar je fiets lopen, het is een hele lange trein. De conducteur nam alle tijd om ons uit te laten stappen en gaf pas het vertreksein toen hij zeker wist dat we met alle bagage buiten stonden.
We gaan met z'n tweetjes op de boot naar Harwich (2x fiets+ 1bob yak). (5juli-14juli) Vanuit Harwich willen we een leuk rondje fietsen. In eerste instantie leek Cornwall/Devon erg geschikt, maar de website om een trein te boeken werkt niet echt motiverend... We hebben een Rabobank pas, is hier überhaupt mee te boeken?
Ook lijken de overstappen niet echt eenvoudig, in London wordt het al zeker fietsen van Liverpool Street naar Paddington, maar hoe is dit snel te boeken.
Heeft iemand hier tips voor of een locatie die eenvoudiger te bereiken is? (boot is al geboekt)

alvast bedankt!
twee fietsers die veel beren tegen komen:)
Nori & JJ schreef:We gaan met z'n tweetjes op de boot naar Harwich (2x fiets+ 1bob yak). (5juli-14juli) Vanuit Harwich willen we een leuk rondje fietsen. In eerste instantie leek Cornwall/Devon erg geschikt, maar de website om een trein te boeken werkt niet echt motiverend... We hebben een Rabobank pas, is hier überhaupt mee te boeken?
Ook lijken de overstappen niet echt eenvoudig, in London wordt het al zeker fietsen van Liverpool Street naar Paddington, maar hoe is dit snel te boeken.
Heeft iemand hier tips voor of een locatie die eenvoudiger te bereiken is? (boot is al geboekt)

alvast bedankt!
twee fietsers die veel beren tegen komen:)
Lees mijn topic hierboven met de datum 5 juni 2011 eens goed. De onderste foto met de geüniformeerde meneer met een draagbaar printmachinetje is op station Harwich International genomen, na aankomst van Stena Line om 20.00 uur. Zie het gesloten-bordje in het loket achter de linkerarm van die man. Zorg dus voor contante Engelse ponden. Mijn Rabobank-pas werkte niet op de blauwe ticketautomaten, zelfs Visa ook niet. Ik ging naar de jeugdherberg van Brantham (22 km) en het werd al bijna donker, daarom heb ik de trein naar Manningtree genomen. De deur ging om 22.00 uur dicht voor bedtijd. In Manningtree wordt vaak overgestapt voor andere bestemmingen.
Traject: heen Hull - Perth, terug Wick - Hull
Spoorwegmaatschappij: Northern Rail (Hull - York), East Coast (York - Edinburgh), ScotRail (Edinburgh - Perth - Wick)
Datum: juni 2012
Vervoerstarief: heen reis 45 pond. terugreis 170 pond, incusief taxi waar trein onmogelijk
Vervoerstarief fiets: gratis
Vereiste verpakkingswijze fiets: geen
Fiets tevoren aangemeld?: reserveren is verplicht voor fietsen bij East Coast en op sommige trajecten van ScotRail. Bij East Coast kan dat online als deel van het boekingsproces, zoals hierboven uitgelegd. Voor ScotRail moet je bellen.
Ervaringen: De heenreis was zo'n twee maanden tevoren geboekt, en daar waren geen problemen. De kaartjes in Hull op het station uit de automaat geprint. In Edinburgh de overstap naar Perth gemist, maar ScotRail laat op de lijn Edinburgh - Perth fietsen toe zonder reservering, dus gewoon de volgende trein gepakt.

De terugweg was een ander verhaal. Ik probeerde zo'n week tevoren de reis te boeken vanaf een tergend slome openbare internetcomputer in Tarbert. Er bleken al veel treinen volgeboekt te zitten met fietsen, maar je kunt pas om fietsruimte vragen nadat je je treinen hebt uitgekozen. Het wordt dus eindeloze trial-and-error waarbij je op goed geluk reistijden verandert, in de hoop dat er dan plek is voor je fiets. Uiteindelijk een reis gevonden met plek voor de fiets in de East Coast-trein. Dan moet je nog maar hopen dat er plek is bij ScotRail; dat kun je niet online zien. Bovendien was ik al zo verveeld geworden van het geklooi met het boeken, dat ik besloot te gaan fietsen en het reserveren van fietsruimte voor Wick - Edinburgh te laten zitten. Als ik gewoon een dag van tevoren in Wick ben, is er vast wel een trein die dag waarin ik mee kan, toch?

Dat bleek verkeerd gedacht. In Wick stappen veel fietsers op de trein die net klaar zijn met de traditionele route Land's End - John o'Groats. 's Morgens bleken alle treinen (het zijn er maar vier) die die dag in Wick vertrekken te zijn volgeboekt, en ook de eerste drie de volgende dag. Gelukkig voor mij waren er twee andere fietsers met hetzelfde probleem, en samen hebben we voor 155 pond een taxi uit Inverness laten komen om ons daarheen te brengen. Ook in Inverness was de meeste fietsruimte in treinen naar het zuiden vergeven, maar er was nog 1 vrije plek waardoor ik dezelfde dag nog in Perth kwam en de dag daarop nog ruim op tijd mijn veerboot haalde.

Het zou toch serieus veel makkelijker zijn als je in de web-planner van de Britse spoorwegmaatschappijen al voor hij de treinen uitzoekt kunt aangeven dat je met de fiets wilt reizen, zodat je niet zelf hoeft te zoeken naar de verbinding die nog fietsruimte heeft. Daarbij zou het ook helpen als je een minimale overstaptijd kunt instellen.

Wel is het zo dat als je dan eenmaal in zo'n Britse trein zit, je snel en comfortabel wordt vervoerd door meestal vriendelijk personeel.
keesswart schreef:So far so good. Als alles goed gaat, hebben we in Harwich 50 minuten de tijd om van de boot te gaan en de tickets tevoorschijn te toveren. Saillant detail: volgens de site van Harwich International heeft dit station geen self service ticket machine, volgens de site waar we de tickets geboekt hebben moet zo’n automaat er wel degelijk zijn :?
De boot kwam keurig op tijd aan in Harwich. Bovendien hoefden we niet te wachten tot alle auto's de boot hadden verlaten.
Station Harwich International ligt aan dezelfde kade waar de boot aankomt. Voetpassagiers komen er via een brug. Ook wij wilden via de kortste route naar het station fietsen, wat me vroeger nog wel eens gelukt is, maar tussen droom en daad stond ditmaal een onverbiddelijk uniform. Pascontrole is hier nog een verplicht ritueel. Daarvoor moet je achter de auto's aanrijden, een kilometer omfietsen en uiteindelijk weer een andere weg terug naar het station nemen.

Afbeelding

In het station is inderdaad geen self service ticket machine. In plaats daarvan is er een vriendelijke lokettist die op vertoon van onze internetcode keurig de bestelde kaartjes tevoorschijn tovert.
De trein heeft geen herkenbare fietsplaatsen, maar is erg lang en heeft voldoende plekken voor rolstoelen en kinderwagens, waar een stuk of tien fietsers gebruik van maken.
Alles loopt volgens plan tot Shenfield, 40 km voor het Londense Liverpool Street Station. Door een stroomstoring kan onze trein niet verder. Het hele stuk fietsen gaat veel tijd kosten en is ook geen aanrader als je de weg niet kent in de voorsteden van Londen.
Dan wordt omgeroepen dat er een alternatieve treinverbinding is via Southend on Sea. Het gezucht en gevloek van de Britten doet vermoeden dat deze optie niet geweldig is, maar toch stapt iedereen over in de trein die even later aan komt rijden. Drie kwartier later arriveren we in Southend Victoria, een kopstation aan de monding van de Theems, 30 km de verkeerde kant op. Vervolgens loopt of fietst iedereen naar Southend Central, 800 m verder, waarvandaan weer treinen in een uur naar het Londense Fenchurch Street Station boemelen.

We weten nu zeker dat we de trein die we geboekt hadden van Londen Paddington naar Cardiff, met geen mogelijkheid zullen halen. Dus vragen we aan de conducteur of hij ons een vertragingsbewijs kan geven, zodat we vanaf Paddington zonder bijbetalen een latere trein kunnen nemen.
"Dat is niet nodig", zegt de conducteur. Op Paddington Station weet men ook dat hier een storing is. Ik waag dit te betwijfelen: de storing vond plaats in het netwerk van Greater Anglia, terwijl Paddington het domein is van First Great Western. Na enig aandringen pakt de conducteur toch maar een bonnenboekje en scheurt daar voor ons de gewenste verklaring uit. Dan zakt hij weer in zijn stoel, puft nog even na en laat ons weten dat hij hoopt dat niet iedereen van hem zo'n papiertje gaat vragen.

We fietsen dwars door Londen naar Paddington. Daar vragen we bij de infobalie of we met ons verlopen ticket een andere trein kunnen nemen. "Hebben jullie een vertragingsbewijs? Ga dan naar de ticketverkoop om een andere trein te boeken."
Bij het loket van de kaartverkoop leggen we opnieuw uit waarom we onze trein hebben gemist. "Ik kan jullie niet helpen. Vraag maar aan de conducteur van de eerstvolgende trein of er nog plek is."
Die conducteur verwijst ons weer naar de kaartverkoop, dus maken we hem duidelijk dat we daar net vandaan komen. Alle fietsplekken zijn al vergeven, maar als blijkt dat twee fietsers niet op komen dagen, kunnen we toch nog mee.
Traject: Dover - Poole
Datum: september 2012
Vervoerstarief: afhankelijk van de gekozen route ₤ 24 tot ₤ 87 (standard class single!
Vervoerstarief fiets: gratis
Vereiste verpakkingswijze fiets: geen
Fiets tevoren aangemeld?: reserveren is op dit traject niet mogelijk
Ervaringen: Op het eerste gezicht een prijzig ritje. Wie simpelweg 'from Dover to Poole' invult, krijgt alleen de snelste reismogelijkheden te zien (circa 4:30 uur) met een overstap in London tussen de stations Waterloo East en Waterloo. Het laagste tarief is dan ₤ 77,90. Gek genoeg kost de rit Dover - Londen Waterloo East ₤ 21,70 en de rit Londen Waterloo - Poole ₤ 51,60, bij elkaar ₤ 73,30. Voor de pakweg 50 meter die je moet lopen tussen Waterloo East en Waterloo wordt dus nog eens ₤ 4,60 gerekend!

Wie bekend is met Harry Potter, weet dat de Zweinsteinexpress vertrekt van spoor 9 3/4 , dat alleen is te vinden als je dwars door het hek tussen spoor 9 en 10 loopt. Iets soortgelijks kent de Britse tarievenzoeker http://www.rail.co.uk. Na het invullen van het begin- en eindstation is voor dreuzels met een goede leesbril links in het 'mixing deck' de optie 'show slower routes' zichtbaar.

Afbeelding

Wie hierop klikt, tovert drie extra mogelijkheden tevoorschijn, waarvan de middelste toegang geeft tot een van de best bewaarde geheimen van het Britse spoorwegnet. Vink 'via Barnham' aan en klik vervolgens op 'update'.

Afbeelding

Nu blijkt dat je voor slechts ₤ 23,80 (voor 10 pence extra mag je ook in de spitsuren reizen :wink: ) van Dover naar Poole kunt boemelen en helemaal niet via Londen hoeft te reizen. Wel moet je overstappen in Ashford, Brighton en Southampton en duurt de reis gemiddeld een uurtje langer.

Ook dit tarief is niet zonder witchcraft and wizardry. Koop je in Dover een ticket naar Hastings, dan kost dat ₤ 20,40. Kies je als eindbestemming Brighton, een heel stuk verder, dan betaal je slechts ₤ 19,80. Voor hetzelfde geld krijg je zelfs een ticket naar Southampton, nog eens dubbel zo ver als Brighton!

Afbeelding

Deze bodemtarieven gelden ook als je je ticket vlak voor vertrek op een station koopt. Britse kaartjesautomaten verstaan het toverwoord 'via Barnham' ook en accepteren zowel cash als mastercard.
Kees, bedankt dat je de moeite neemt om dit hier uit te leggen. Ik heb er concreet wat aan want ik ga er deze zomer gebruik van maken en je tips voorkomen een hoop zoekwerk en, ik denk, zelf de nodige euri's.
HansvanderVeeke schreef: je tips voorkomen een hoop zoekwerk en, ik denk, zelf de nodige euri's.
Erm, they're called pounds over there ;)
m-gineering schreef:
HansvanderVeeke schreef: je tips voorkomen een hoop zoekwerk en, ik denk, zelf de nodige euri's.
Erm, they're called pounds over there ;)
Maar het wordt uiteindelijk altijd afgeschreven in euro's bij mij :roll: