Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spoorwegen in Groot-Britannië - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Spoorwegen in Groot-Britannië

Over mijn ervaringen met de trein in Engeland heb ik ene blogje geschreven.
Deze kun je hier vinden.

Conclusie:
Al met al is het reizen met de trein in Engeland ons meegevallen. Het is prijzig, maar comfortabel. En als je een beetje buiten de drukte bent, dan is het goed te doen. En onderweg heb je altijd wat te doen; je kunt kwartetten met je stapel kaartjes.

En als laatste een tip voor de mensen die de 'hart van Engeland route' gaan doen en terugreizen met de trein naar Harwich: één uur is te kort voor de overstap in Londen. Neem er minimaal twee voor.
Traject: Seaford - Portsmouth
Datum: augustus 2014
Vervoerstarief: ₤ 15,30 (standaard tarief op deze lijn, ook vlak voor vertrek)
Vervoerstarief fiets: gratis
Vereiste verpakkingswijze fiets: geen
Fiets tevoren aangemeld?: reserveren is op dit traject niet mogelijk
Ervaringen: weer zo'n onvergetelijk Engels treinreisje

Na wat veldwerk voor een fietsgids gedaan te hebben, beland ik in Seaford. Per trein wil ik verder reizen naar Portsmouth, om de ochtendboot naar Cherbourg te halen, die ik voor de volgende dag heb geboekt. Op het enige perron van Seaford (dat overigens 'platform 2' heet) kondigt een display de eerstvolgende trein aan met de toevoeging 'This train has no toilet facilities'. Dat is vervelend, omdat ik een uur geleden een pot thee heb gedronken in de Litlington Tea Gardens (een bijna 150 jaar oud prachtstaaltje van vergane glorie met scheefgezakte theehuisjes, krakkemikkige picknickbanken en lekkende theepotten).

Afbeelding

Die thee begint nu enig fysiek ongemak te veroorzaken. Als ik niet kan plassen in de trein, zal ik het hier op het station moeten doen. (Overigens ben ik allang blij, dat het ontbreken van een treintoilet hier wordt aangekondigd: de NS doet dat echt niet voor de vele wc-loze sprinters!)
Helaas is de deur van het stationstoilet op slot. Voor de sleutel verwijst een bordje naar het stationspersoneel. Ik loop een rondje om het station, maar kom hier geen levende ziel tegen. Het station is minstens zo oud als de Litlington Tea Gardens en wekt de indruk dat het personeel hier al tijdens het regime van Margaret Thatcher is wegbezuinigd. Blijkbaar is zij er niet meer aan toegekomen om de spoorlijn met een laag asfalt te bedekken.
Bij gebrek aan betere opties loop ik nu maar naar het eind van het lange perron, waar ik met een intens gevoel van opluchting mijn blaas leeg boven de struiken naast het spoor.

Rond 17 uur arriveer ik in Brighton, het eindpunt van deze boemeltrein. Tegen de tijd dat ik het perron heb gevonden waar de eerstvolgende trein naar Portsmouth vertrekt, kan ik deze nog net weg zien rijden. Dan word ik voor de tweede keer herinnerd aan mijn verblijf in de Litlington Tea Gardens en ga ik wederom op zoek naar een toilet. Dat bevindt zich hier in de stationshal aan de andere kant van de incheckpoortjes. Dus check ik even uit en voltooi ik zo snel mogelijk de volgende handelingen: fiets op slot - stuurtas pakken - sprintje naar de wc - plassen - sprintje terug naar de fiets.
Terug bij de incheckpoortjes word ik tegengehouden met de norse mededeling dat fietsen hier pas na de avondspits weer in de trein mogen. Ook andere fietsers worden resoluut geweerd. Regel is regel! Kinderwagens en vouwfietsen worden doorgelaten, maar een bepakte fiets is hier kansloos. Dat betekent dat ik hier pas na 19 uur weer een trein kan nemen en in het donker door Portsmouth zal moeten fietsen. Dat is balen, want de trein uit Portsmouth is net binnengekomen om over een kwartier weer terug te rijden naar die stad. Als het stationspersoneel in Brighton net zo was uitgerangeerd als in Seaford, had ik zo in de trein kunnen stappen, die ik nu leeg zie stromen.

Ik geef het niet meteen op en besluit om naar het station van Hove te fietsen, enkele kilometers hiervandaan, in de hoop dat daar geen bewaakte incheckpoortjes zijn. Die blijken er wel degelijk te zijn. Met de moed der wanhoop loop ik er heen, verwachtend dat mijn fiets ook hier niet doorgelaten zal worden. Een vriendelijke dame in uniform ziet me aankomen en zet tot mijn grote verbazing een van de poortjes glimlachend voor me open. Na een paar minuten komt de trein naar Portsmouth er al aan: dezelfde trein die ik in Brighton niet kon bereiken. Helaas is die nu bomvol. Zodra de deuren opengaan, geef ik mezelf geen schijn van kans om daar met mijn fiets in te komen.
De conducteur van deze trein denkt daar echter anders over. Hij wenkt me om in te stappen en maant andere treinreizigers een stukje opzij te gaan. "Zet je fiets maar tegen de rechterdeur, want die blijft de hele rit toch dicht; op alle stations wordt hier links uitgestapt", zegt hij. Zelden ben ik zo blij geweest met een staplaats!

Ik sta slechts enkele meters van de officiële fietsplek. Daar zit nu een man op een klapstoeltje, tegenover een vrouw in een rolstoel, die bij hem lijkt te horen. Daarnaast is de wc, maar die heb ik niet meer nodig: het Litlington-Tea-Gardens-effect is uitgewerkt.
Ik overweeg geen moment om de plek bij het klapstoeltje te claimen. De man die daar nu zit, lijkt me sowieso moeilijk verplaatsbaar. Ik schat zijn gewicht hoger dan dat van mijzelf plus fiets plus bepakking en zijn lichaamstaal is overduidelijk: "I am here to stay". Ik tel mijn zegeningen en bereik nog voor donker station Portsmouth Harbour.
Mooi verhaal Kees. En typisch Engels.
Een aangename, mooie verhaalde vertelling en voor mij een fijne afwisseling in deze soms wat technische omgeving. Dank, het smaakt naar meer.
keesswart schreef:
di 19 mar, 2013 15:50
Station Harwich International ligt aan dezelfde kade waar de boot aankomt. Voetpassagiers komen er via een brug. Ook wij wilden via de kortste route naar het station fietsen, wat me vroeger nog wel eens gelukt is, maar tussen droom en daad stond ditmaal een onverbiddelijk uniform. Pascontrole is hier nog een verplicht ritueel. Daarvoor moet je achter de auto's aanrijden, een kilometer omfietsen en uiteindelijk weer een andere weg terug naar het station nemen.

Afbeelding

In het station is inderdaad geen self service ticket machine. In plaats daarvan is er een vriendelijke lokettist die op vertoon van onze internetcode keurig de bestelde kaartjes tevoorschijn tovert.
Even een update voor wie in Harwich de trein wil pakken. De site van Stena Line meldt: Our railway ticket office in Harwich International pare available at port will close at the end of January 2018. Automated ticket machines taking cash and credit cards are available at the port for all customer ticket purchases.
Er is nu dus geen loket meer waar je op vertoon van de juiste creditkaart de bestelde tickets af kunt halen. De vriendelijke lokettist die zelfs op maandagochtend om half acht een goed humeur had, zal er dus ook niet meer zijn. Vaak checkte hij nog even of ik inderdaad een enkeltje naar Newton Abbot had besteld, gevolgd door een compliment voor het feit dat ik blijkbaar begrepen had dat ik in de ochtendspits alleen met een gereserveerde fietsplek in de intercity van Manningtree naar London Liverpool Street kon reizen (al kon dat in de praktijk ook zonder reservering met een rechtstreekse trein vanuit Harwich, maar niet vanuit Londen, waar fietsen zonder reservering tijdens de drukke uren bij de toegangspoortjes werden tegengehouden). Deze man is nu blijkbaar vervangen door een automaat, zoals op de meeste Britse stations. Ergens vind ik dat jammer, want hij had wel wat van John Bercow. Al is het wel handig dat je nu ook op zondagochtend al vroeg aan je tickets kunt komen.

Op het kaartje van de aanfietsroute van de boot naar het station heb ik nu ook (in groen) de gelijkvloerse route via de spoorwegovergang aan het eind van de perrons ingetekend. Voor het loket moest je dan uiteindelijk toch nog naar boven. Of dat nu ook nog het geval is, hangt ervan af waar men de automaten heeft neergezet waar je met de juiste creditkaart de bestelde tickets uit kunt halen.

Afbeelding
keesswart schreef:
di 19 mar, 2013 15:50
Station Harwich International ligt aan dezelfde kade waar de boot aankomt. Voetpassagiers komen er via een brug.
Die voetbrug werkte enkele jaren terug niet meer, wellicht afgekeurd wegens acuut instortingsgevaar. Voetpassagiers moesten zich voortaan verzamelen op het autodek, waar ze met een bus werden opgehaald.
keesswart schreef:
di 19 mar, 2013 15:50
Afbeelding
Hallo Kees,
Klopt deze foto/plattegrond wel goed? Toen ik daar was, lag de boot aangemeerd met de voorboeg tegen dat donkergrijze platform links ervan. Het schip lag tegen de rij meerpalen voor dat witte vlak helemaal aan de linkerkant. Met de geopende neus naar het oosten gericht. Daar ben ik zo naar binnen gefietst, heb er een foto van. Maar ik moet zo weg, zal ik de foto later plaatsen.
Afbeelding
Afbeelding

Hierboven de boot van Stena Line in Harwich, juist vlak voordat ik aan boord ging. Foto 30 mei 2011. Ik had maar enkele minuten voordat de grote boegdeur (rechts net te zien) zich ging sluiten, omdat de eerste trein, uitgerekend op de z.g. Bank Holiday, net aangekomen is. Daar ben ik naar binnen gefietst.
Ik heb de vrijheid genomen om de satellietfoto van keesswart wat aan te passen. Het paarse woord boot heb ik naar links verplaatst. Op mijn foto is links een rij lichtblauwe kappen te zien, die op de satellietfoto met een blauwe pijl zijn aangegeven.
Blijkbaar gebruikt Stena Line twee verschillende aanlegplaatsen.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 24 mei, 2019 19:20
Blijkbaar gebruikt Stena Line twee verschillende aanlegplaatsen.
Er zijn zeker verschillende aanlegplekken, want naast de boot naar Hoek van Holland moest er vroeger ook ruimte zijn voor boten naar Esbjerg (tot 2014), Cuxhaven en Göteborg (tot 2005). Wikipedia meldt dat er vier roll on/roll off ligplaatsen met instelbare oprijbruggen zijn.

Op Martins foto is nog een overdekte loopbrug voor voetpassagiers te zien. De laatste keer dat ik in Harwich aankwam (inmiddels al een paar jaar terug) werd deze niet meer gebruikt. Voetpassagiers moesten zich toen op het autodek verzamelen, waar een bus ze op kwam halen.
Hoi wereldfietsers,

Volgende week dinsdag vertrek ik met de boot van IJmuiden naar Newcastle voor mijn allereerste solo fietsavontuur van drie weken. En dat vind ik best spannend :wink: .

Oorspronkelijk was ik van plan om vanuit Newcastle te gaan fietsen in noord Engeland (Hadrian's Wall/Reivers van oost naar west, ter hoogte van Carlisle/Bassenthwaite afzakken naar het Lake District en van daaruit de C2C oppakken van west naar oost.

Een paar dagen geleden kwam ineens het idee in mij op dat Schotland misschien ook wel binnen mijn bereik ligt. En daar zou ik echt ontzettend graag naartoe willen. Die mogelijkheid ben ik nu dus (een beetje koortsachtig) aan het uitzoeken. In mijn beleving valt of staat dit wel met het nog kunnen boeken van treinticket en fietsplek.

Stel dat ik vanuit Newcastle met fiets op de trein naar Glasgow reis, dan kan ik misschien wel een lus fietsen uit het boekje Schotland Rond 1 Zuid Oost: vanuit Glasgow via de alternatieve route naar Oban en vanaf daar via de hoofdroute naar Inverness en via het binnenland weer terug naar Glasgow. Daar weer op de trein terug naar Newcastle. Ik wil me nog wel even goed oriënteren op deze route, misschien is deze te ambitieus. In dat geval zou ik ook al heel blij zijn als ik vanuit bijvoorbeeld 3 verschillende campings lekker dagtochten kan wandelen en fietsen.

Voor mijn zielenrust wil ik hiervoor wel graag z.s.m. een treinticket met fietsplek reserveren voor zowel heen- als terugreis. Hoop van harte dat dat nog kan.

Dankzij jullie hier gedeelde ervaringen ben ik al een hoop wijzer bij welke reisplanners/sites ik terecht kan, dank! Ik lees zelfs dat ik bij Crosscountry (volgens mij boek ik bij die maatschappij) kan kiezen voor een e-ticket, hoera! Dan kan thuis iemand mijn ticket voorschieten (want ik heb geen creditcard) en hoef ik ter plekke geen kaartjeskwartet meer te printen.

Wat ik me nu afvraag: ik kom woensdag 19/6 om 9.15u met de boot aan in Newcastle. In de reisplanners van National Rail Inquiries en Crosscountry zelf zie ik dat er een mooie treinverbinding is om 13.38u vanuit Newcastle, die om 16.12u in Glasgow aankomt. Zou ik hierbij voldoende tijd hebben om relaxed van de boot te gaan, door de douane en naar het station te fietsen? Ik heb geen idee hoe lang het 'uitschepen' duurt?

Ik hoop dat jullie me hier nog een beetje wijzer in kunnen maken ;-).

Alvast bedankt!
Merlijn
Merlijn,

Als je het allemaal kant en klaar wilt is het wellicht het handigste om de treinreiswinkel te bellen (of er langs te gaan).
Er zijn allerlei soorten biljetten, soms is een Interrail-kaartje DE uitkomst.
(Vanwege een overlijden moest mijn broertje overkomen uit ver weg en na enig zoeken bleek Interrail het beste aanbod, zelfs goedkoper als vliegen.)
Een en ander zelf uitzoeken is een optie, maar wel een met voetangels en klemmen.
De treinreiswinkel kan je ook helpen met het hoe en wat rond de fiets.

Groeten BSM
Zolang er nog geen Brexit van kracht is, kan je nu nog makkelijk van de boot zó het Britse grondgebied op fietsen. En omgekeerd. In de jaren '70 heb ik vaak in Engeland gefietst, ook nooit problemen gehad. Links fietsen vind ik heerlijk! Dus voorrang komt ook van links.
Martin E. van Doornik schreef:
do 13 jun, 2019 13:19
Zolang er nog geen Brexit van kracht is, kan je nu nog makkelijk van de boot zó het Britse grondgebied op fietsen. En omgekeerd. In de jaren '70 heb ik vaak in Engeland gefietst, ook nooit problemen gehad. Links fietsen vind ik heerlijk! Dus voorrang komt ook van links.
De Britten zitten nu ook al niet in Schengen dus wordt je ID gecontroleerd bij binnenkomst in het VK of het Schengengebied. Met de Brexit verandert er wat dat betreft niks.
Ik herinner me opeens dat in Engeland soms de treinen langer zijn dan de perrons, en dat dus soms de eerste en laatste deuren van de trein niet geopend worden bij die stop. Het wordt keurig omgeroepen, dus let daar wel op, anders sta je met bepakte fiets of een stapel bagage en je fiets voor een deur die niet open gaat als je op de gewenste bestemming bent. Dit gebeurde denk ik op het traject Londen - Windsor.
Ik heb Schotland voor dit jaar toch maar losgelaten, dat wil ik liever rustig goed voorbereiden. Volgend jaar hoop ik! England it is for now. Dank voor de tips!
-Merlijn- schreef:
wo 12 jun, 2019 21:56
Volgende week dinsdag vertrek ik met de boot van IJmuiden naar Newcastle voor mijn allereerste solo fietsavontuur van drie weken. En dat vind ik best spannend .
(….)

Voor mijn zielenrust wil ik hiervoor wel graag z.s.m. een treinticket met fietsplek reserveren voor zowel heen- als terugreis. Hoop van harte dat dat nog kan.

Dankzij jullie hier gedeelde ervaringen ben ik al een hoop wijzer bij welke reisplanners/sites ik terecht kan, dank! Ik lees zelfs dat ik bij Crosscountry (volgens mij boek ik bij die maatschappij) kan kiezen voor een e-ticket, hoera! Dan kan thuis iemand mijn ticket voorschieten (want ik heb geen creditcard) en hoef ik ter plekke geen kaartjeskwartet meer te printen. Ik hoop dat jullie me hier nog een beetje wijzer in kunnen maken ;-).
(....)

Wij moesten juist een creditcard hebben voor de ticketautomaat toen we het kaartje ophaalden bij het station om ons te identificeren. Ondanks het feit dat de kaartjes al betaald waren. Reizen van Newcastle naar Schotland is heel goed te doen. Weet je dat alvast voor je 'zielerust' voor volgende keer. Relax man, haal een keer diep adem en start met genieten ipv stressen je gaat lekker op vakantie! :wink:
-Merlijn- schreef:
vr 14 jun, 2019 23:28
Ik heb Schotland voor dit jaar toch maar losgelaten, dat wil ik liever rustig goed voorbereiden. Volgend jaar hoop ik! England it is for now. Dank voor de tips!
Slim zou ik zeggen. Zeker voor zo'n eerste keer. Je moet het 'betere' niet de vijand laten worden van het goede is een gezegde dat ik me op dit soort twijfelmomenten altijd voorhoud. Iemand anders zal misschien zeggen dat langs de rand van de afgrond vaak de mooiste bloemen bloeien.

Dus... doe wat bij je past en wees er tevreden mee.
Inderdaad Andre! Een nogal late reactie van mijn kant hier want ik ben net terug uit Engeland :wink: . Genoten van een heerlijke tocht langs Hadrian's Wall en in het Lake District, daar blijven plakken om ook lekker te wandelen. Een hoop wijzer en veeeel relaxter voor de volgende keer.
20190625_135554.jpg
Merlijn-LakeDistrict2019
Frans & Dieuwertje schreef:
vr 14 jun, 2019 23:48
Reizen van Newcastle naar Schotland is heel goed te doen. Weet je dat alvast voor je 'zielerust' voor volgende keer. Relax man, haal een keer diep adem en start met genieten ipv stressen je gaat lekker op vakantie! :wink:
:oops: Wat een lap stresstekst schreef ik daar :oops: . Je had natuurlijk helemaal gelijk. Dank je wel!