Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Flixbus - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Flixbus

175 berichten
cyclingreddevil schreef:Renel, kon de fiets er niet staande in? En had je m tevoren aangemeld?
Staand past niet. Fiets was wel geboekt, kost 9 euro extra. Er lag wel een fietsrek in de bus maar ik denk dat de chauffeur dit makkelijker vond en ik ook want zo kan ik de tassen gewoon laten hangen.
Wellicht had je dezelfde chauffeur als ik vorige week. Hij monteerde nog net het fietsenrek, de fiets erop zetten mochten we zelf doen. Helemaal prima, maar ik heb hem wel gevraagd het even te controleren, het blijft ten slotte zijn verantwoording.
Ik word wel steeds nieuwsgierig hoe mijn trip naar Milaan gaat verlopen. Daar zit trouwens ook een overstap in. Heb niet echt goede ervaringen met de fiets plat onderin. Ik zal het gaan meemaken en maar wat extra beschermmateriaal gebruiken, voor de zekerheid ....
cyclingreddevil schreef:Ik word wel steeds nieuwsgierig hoe mijn trip naar Milaan gaat verlopen. Daar zit trouwens ook een overstap in. Heb niet echt goede ervaringen met de fiets plat onderin. Ik zal het gaan meemaken en maar wat extra beschermmateriaal gebruiken, voor de zekerheid ....
Probeer te zorgen dat hij niet kan schuiven in de bochten. Voor de rest zal het wel meevallen: de bagageruimte onderin heeft deelfde vering als de stoelen erboven en je kooje koffie blijft meestal overeind daar.
Anders zijn de fietsaanhangers van Cycletours. Die zijn veel te stroef geveerd en een voortas die ik daar in had liggen kwam er flink beschaidgd uit door het gestuiter.
Als je een fietsplek hebt gereserveerd, heeft bus ook officiele fietsplek. Eventueel moet je drager zelf monteren :D .
Bert van Sprang schreef:Als je een fietsplek hebt gereserveerd, heeft bus ook officiële fietsplek. Eventueel moet je drager zelf monteren :D
Helaas, dat is niet (altijd) waar.

Ik had voor woensdag 2 Aug 2017 een reis geboekt van München naar Brussel omdat dat die rechtstreeks was en op een normale tijd (19:30) vertrok uit München en lekker vroeg aan kwam in Brussel. De alternatieven (ik woon in de buurt van Rotterdam) waren onaantrekkelijk: rotte vertrektijden en overstappen.

Toen de bus (een dubbeldekker) aan kwam zag ik het al, geen fietsendrager, volgens de chauffeur omdat het een nieuwe bus was. De chauffeur bood nog aan om de fiets op een dubbele plek te zetten met de wielen verwijderd maar wat betreft achterwiel zag ik dat niet zitten en alleen het voorwiel was niet genoeg. Het bagageruim was vol dus dat was ook geen optie.

Bij navraag bleek mijn reis al herboekt te zijn alleen moest ik nog even langs de balie. Daar stond een rij en na 40 minuten kreeg ik te horen dat ik de bus van 21:30 naar Düsseldorf had, een overstap (06:20-09:40) en dan verder naar Brussel. De herboeking veranderen kon niet, anders had ik waarschijnlijk Roermond gekozen.

De reis verliep op zich zelf goed, wel wat vertraging en ik was verbaasd dat ook midden in de nacht mensen nog op-/uitstappen op de tussenstops. Wel redelijk kunnen slapen. Voor de prijs, €44, niet heel erg ontevreden.

De fietsendragers zijn inderdaad van Thule:

Afbeelding

Afbeelding

Op de bovenste variant kunnen maar moeilijk drie fietsen, naar Brussel werd een derde fiets in het laadruim gedaan en moest mijn zadel naar beneden omdat anders het stuur van de andere fiets geen ruimte had.
3 aug Flixbus Praag-Hamburg genomen, 2 personen plus 2 fietsen, 2 x 28 euro plus 2 x 9 euro voor fietsen. Twee maanden van te voren geboekt, bus reed op tijd. Heldere website, via sms word je op de vertrekdag op de hoogte gesteld van eventuele vertragingen. Op omvang, aantal stuks en gewicht bagage werd totaal niet gelet. Niet alle bussen hebben rek voor fietsen, die van ons voor twee fietsen, zag ook bussen met 4-deligfietsrek. Geen slaapstoelen. Al met al positieve ervaring, ondanks de kortaffe chauffeurs.
Twee weken geleden voor het eerst met FB gereisd: Wenen - Amsterdam. OK, de City Night Line was echt een stuk leuker, maar dit is een goed alternatief, en nog goedkoper ook. Om de twee-bagagestukken-regel te ondervangen had ik een flight bag bij me. Maar de mederwerker vond dat niet nodig. Gewoon de tasjes in het bagagedeel destopt en het was allemaal prima.

Al helemaal met de in Albanië gekochte smartphone en de wifi in de bus ;-).
Eerste ervaring met Flixbus, incl. fietsvervoer:

van Stockholm naar Copenhagen. Via Malmo en de brug, 9,5 uur. Fiets in bagageruimte. Op een andere Flixbus zag ik overigens wel een (Thule) fietsendrager.
Ticket koste ongeveer 40 euro, incluisief 5 euro boekingskosten, omdat ik mijn ticket bij een travelagency (Jade Travel, Olaf Palmes gatan, Stockholm) kocht. s' Ochtends gekocht, 's middags op de bus.

Al met al een aangename en goedkope manier van reizen.
Beetje noodgedwongen, omdat (lange afstands)reizen met de trein in ZWeden icm met een reisfiets in praktijk niet mogelijk is. Maar ik ga de mogelijkheid van Flixbus icm reisfiets zeker vaker overwegen.

Mijn fietstassen in een grote plastic tas verpakt, daar je maar 1 pakket mag meenemen. Overigens zag ik andere fietsers in- en uitstappen die hun tassen los in de bagageruimte plaatsten, zonder dat de chauffeur daar iets van zei.
mikefiets schreef:Mijn fietstassen in een grote plastic tas verpakt, daar je maar 1 pakket mag meenemen. Overigens zag ik andere fietsers in- en uitstappen die hun tassen los in de bagageruimte plaatsten, zonder dat de chauffeur daar iets van zei.
Dat was mijn ervaring ook. Ik had een flight bag bij me, maar die was niet nodig.

Gisteren heb ik een reis naar Avignon geboekt bij de Treinreiswinkel. Ik schrok van het totale bedrag van ruim 200 euro. Net na die boeking kreeg ik een promotiemail van Flixbus. Dat maakte me wakker. Amsterdam Parijs kon ik inclusief fiets kopen voor 28 euro, op dezelfde ochtend. Als ik me dat eerder gerealiseerd had, dan was ik minder dan de helft voor de hele reis kwijt geweest. Ik belde de Treinreiswinkel en ik kon volledige restitutie krijgen voor Amsterdam - Lille. Dat heb ik gedaan en ik heb vervolgens die Flixbus gekocht.

Via de website van de SNCF kon ik - nieuwsgierig geworden - diezelfde TGV van Parijs naar Avignon trouwens niet mét fiets boeken. Ook verschillende andere data lukte niet, terwijl ik bij de Treinreiswinkel kon kiezen uit verschillende data.... :|
bikelike schreef:Via de website van de SNCF kon ik - nieuwsgierig geworden - diezelfde TGV van Parijs naar Avignon trouwens niet mét fiets boeken. Ook verschillende andere data lukte niet, terwijl ik bij de Treinreiswinkel kon kiezen uit verschillende data.... :|
Tja, dat is ook mijn ervaring: zelfs als je vrij goed op de hoogte bent van Europese spoorverbindingen, ziet de Treinreiswinkel verbindingen en vooral boekingsmogelijkheden waar je als gewone sterveling niet bij komt. Ze zijn een oplossing voor een probleem dat geen probleem zou mogen zijn.

Op Amsterdam - Lille of zelfs Amsterdam - Parijs kan de Flixbus inderdaad qua tijd (en zeker qua prijs) goed concurreren met de trein, omdat je je daar voor trein-met-fiets nu eenmaal nog steeds in moeizame bochten moet wringen zolang de fiets niet mee mag op de Thalys. Ik heb mijn aanstaande vakantie toch maar weer gewoon met de trein geboekt (omdat ik nu eenmaal verder moet dan Parijs en een hekel aan lange busreizen heb), maar 't is wel elke keer weer een afweging.
Casartelli schreef:
bikelike schreef:Via de website van de SNCF kon ik - nieuwsgierig geworden - diezelfde TGV van Parijs naar Avignon trouwens niet mét fiets boeken. Ook verschillende andere data lukte niet, terwijl ik bij de Treinreiswinkel kon kiezen uit verschillende data.... :|
Tja, dat is ook mijn ervaring: zelfs als je vrij goed op de hoogte bent van Europese spoorverbindingen, ziet de Treinreiswinkel verbindingen en vooral boekingsmogelijkheden waar je als gewone sterveling niet bij komt. Ze zijn een oplossing voor een probleem dat geen probleem zou mogen zijn.

Op Amsterdam - Lille of zelfs Amsterdam - Parijs kan de Flixbus inderdaad qua tijd (en zeker qua prijs) goed concurreren met de trein, omdat je je daar voor trein-met-fiets nu eenmaal nog steeds in moeizame bochten moet wringen zolang de fiets niet mee mag op de Thalys. Ik heb mijn aanstaande vakantie toch maar weer gewoon met de trein geboekt (omdat ik nu eenmaal verder moet dan Parijs en een hekel aan lange busreizen heb), maar 't is wel elke keer weer een afweging.
Combinatie Flixbus en TGV lijkt steeds aantrekkelijker te worden.
Nadeel van met de Flixbus naar Rijsel (Lille) is, dat de eerste bus pas om 8:45 uur van Amsterdam-Sloterdijk vertrekt. Je bent dan om 4:30 uur later in Rijsel. Je mist dan net in Rijsel belangrijke aansluitingen met de TGV.
Parijs is wel aardig voor een combinatie Flixbus met de TGV en ook de Intercités. De 7 uur in die bus lijkt net te doen. De bus stopt bij Paris-Bercy. Vanaf dat station vertrekken een paar aantrekkelijke Intercités-treinen naar o.a. Nevers. Is ook dichtbij het Gare de Lyon met TGV's richting Dijon, Lyon en Avignon. Net aan de andere kant van de Seine is Paris-Austerlitz met Intercités richting Brive en Toulouse. Je kunt ook fietsen naar het Gare de Montparnasse voor TGV's richting Bretagne, Nantes en Bordeaux. Parijs heeft fietspaden en fietstroken. Fietsen in Parijs valt best mee. Er wordt steeds meer gefietst.
Wat heeft de activiteitencommissie hiermee te maken?
Felix Fietst schreef:Wat heeft de activiteitencommissie hiermee te maken?
Foutje, stond verkeerd ingesteld. Beschouw het als een persoonlijke reactie.
Activiteitencie WF alias Bert Sitters schreef: Nadeel van met de Flixbus naar Rijsel (Lille) is, dat de eerste bus pas om 8:45 uur van Amsterdam-Sloterdijk vertrekt. Je bent dan om 4:30 uur later in Rijsel. Je mist dan net in Rijsel belangrijke aansluitingen met de TGV.
Parijs is wel aardig voor een combinatie Flixbus met de TGV en ook de Intercités. De 7 uur in die bus lijkt net te doen.
Flixbus naar Rijsel is dus alleen maar interessant als je NIET naar of over Parijs gaat reizen.
Deze zomer iemand een stuk vergezeld op de Hanzeroute en vanaf Hamburg de flixbus terug genomen voor 35 euro, een paar weken later diegene weer opgepikt in Keulen, ook met de Flixbus. Ik vond het supermakkelijk al is het instappen vaak wel erg chaotisch. De chauffeur is verantwoordelijk voor de fietsdrager en de fiets er op zetten is mij verteld. Vanuit Hamburg was dit een mopperende chauffeuse die alleen maar liep te klagen en moest ik haar helpen tillen. Naar Keulen had ik een heel fijne chauffeur, zeer behulpzaam!

Oke, het gaat niet snel want de bus stopt regelmatig, maar beide keren had ik 2 stoelen voor mezelf en wifi. Ik vond het een comfortabele manier van reizen en ga het zeker vaker doen!
Wij zijn vorige week met Flixbus terug gekomen uit Kopenhagen, onze ervaring is iets minder gunstig. Let op je hoeveelheid bagage, regels schijnen aangepast te zijn, je moet extra bagage bijboeken, hadden we niet gedaan, uiteindelijk mochten de tassen en tent toch mee. Een fietsdrager die niet goed functioneerde, klemmen konden niet worden aangedraaid. Fietsen werden met een spin gefixeerd. Uiteindelijk een eigen sjorbandje gebruikt. Chauffeurs die buitenlandse liederen aan het voordragen waren, ondertussen redbull drinkend. Passagiers werden gewezen op de gordelplicht terwijl chauffeurs los voorin de bus stonden en op het dashboard hun boterhammen smeerden. Een toilet die niet beschikbaar was omdat met "vergeten" was om water bij te vullen.
Maar als je goedkoop vervoer zoekt, je fiets gaat mee, je hebt een zitplaats. is het zeker een optie om te gebruiken.
berenbotje schreef:... onze ervaring is iets minder gunstig.
Ik zou dit verhaaltje, of nog beter: een link van dit draadje lekker doorsturen naar hun.
Ik zie nou dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is.
bikelike schreef:Ik zie nou dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is.
Tja...je hebt altijd wel de kans een hork te treffen, er zijn ook veel slechte verhalen over het personeel bij incheckbalies als je gaat vliegen. Ik denk dat we als fietsers over het algemeen gesproken blij moeten zijn met Flixbus, zeker voor routes richting Frankrijk en Spanje. Gezien de 'magnifieke' trein verbindingen daar naar toe ook.