Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Flixbus - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Flixbus

175 berichten
Nog een vraagje. Ik zit ook te spelen met de mogelijkheid Flixbus of trein.
Maar vaak zie je dat er wel een busverbinding is voor reizigers maar op het moment dat je voor een fiets kiest, dezelfde rit volgeboekt blijkt. Hoe komt dat en krijg ik mijn fiets dan niet meer mee?
Frans & Dieuwertje schreef:
do 09 mei, 2019 13:48
Nog een vraagje. Ik zit ook te spelen met de mogelijkheid Flixbus of trein.
Maar vaak zie je dat er wel een busverbinding is voor reizigers maar op het moment dat je voor een fiets kiest, dezelfde rit volgeboekt blijkt. Hoe komt dat en krijg ik mijn fiets dan niet meer mee?
Fietsenrek vol of geen fietsenrek. In woon vlakbij een flixhalte en er zijn zat flux bussen zonder fietsendrager.
egopro schreef:
do 09 mei, 2019 13:50
Frans & Dieuwertje schreef:
do 09 mei, 2019 13:48
Nog een vraagje. Ik zit ook te spelen met de mogelijkheid Flixbus of trein.
Maar vaak zie je dat er wel een busverbinding is voor reizigers maar op het moment dat je voor een fiets kiest, dezelfde rit volgeboekt blijkt. Hoe komt dat en krijg ik mijn fiets dan niet meer mee?
Fietsenrek vol of geen fietsenrek. In woon vlakbij een flixhalte en er zijn zat flux bussen zonder fietsendrager.

Dus ... geen fiets mee? Ook niet als bagage? En hoe zit het als je de fiets als bagage meeneemt. Betaal je dan voor een stuk met je fietstassen? Of is het en de fiets en de fietstassen als losse stukken?

Het lukt me niet om het contactformulier van Flixbus te verzenden met deze vragen te stellen.
Frans & Dieuwertje schreef:
do 09 mei, 2019 13:57
Dus ... geen fiets mee? Ook niet als bagage? En hoe zit het als je de fiets als bagage meeneemt. Betaal je dan voor een stuk met je fietstassen? Of is het en de fiets en de fietstassen als losse stukken?

Het lukt me niet om het contactformulier van Flixbus te verzenden met deze vragen te stellen.
Dan ligt je lot in handen van de chauffeur ben ik bang. Toen wij de Flix wilden nemen in Avighnon vond de chauffeur het teveel werk om de fietsen aan het rek te hangen. Ze werden onderin het ruim gelegd. Ze hadden daar wel een eigen compartiment met de tassen als stootkussens. Ik heb in 2018 een paar reizen met de flix gemaakt en nog nooit extra bagage bijgekocht of iets dergelijks.

Eigenlijk heb ik nog geen verhalen gehoord van mensen die met fiets en al geweigerd zijn. Terwijl ik best wat mensen heb gesproken die op de bonnefooi naar de bus zijn gegaan.
egopro schreef:
do 09 mei, 2019 14:03
Frans & Dieuwertje schreef:
do 09 mei, 2019 13:57
Dus ... geen fiets mee? Ook niet als bagage? En hoe zit het als je de fiets als bagage meeneemt. Betaal je dan voor een stuk met je fietstassen? Of is het en de fiets en de fietstassen als losse stukken?

Het lukt me niet om het contactformulier van Flixbus te verzenden met deze vragen te stellen.
Dan ligt je lot in handen van de chauffeur ben ik bang. Toen wij de Flix wilden nemen in Avighnon vond de chauffeur het teveel werk om de fietsen aan het rek te hangen. Ze werden onderin het ruim gelegd. Ze hadden daar wel een eigen compartiment met de tassen als stootkussens. Ik heb in 2018 een paar reizen met de flix gemaakt en nog nooit extra bagage bijgekocht of iets dergelijks.

Eigenlijk heb ik nog geen verhalen gehoord van mensen die met fiets en al geweigerd zijn. Terwijl ik best wat mensen heb gesproken die op de bonnefooi naar de bus zijn gegaan.



Fietsen in het ruim heb ik geen bezwaar tegen, zelfs liever dan op een rek. We doen dat al zo lang en in zoveel landen. Dat je bent overgeleverd aan de chauffeur is minder. Zou graag weten of ik ook inderdaad meekom (zeker als ik al betaald heb.) :wink:
egopro schreef:
do 09 mei, 2019 14:03
Eigenlijk heb ik nog geen verhalen gehoord van mensen die met fiets en al geweigerd zijn. Terwijl ik best wat mensen heb gesproken die op de bonnefooi naar de bus zijn gegaan.
Zoals ik eerder in deze thread al melde: afgelopen zomer zijn wij in Basel 2 fietsers tegen gekomen wiens fietsen niet op de Flixbus toegelaten werden, hoewel zij naar eigen zeggen een fietsreservatie hadden.
Volgens de forum richtlijnen mag ik geen nieuw topic starten, dus daarom plaats ik mijn bericht over mijn ervaringen met Flixbus in dit topic.


Ervaring #1

Enkele weken geleden ben ik voor het eerst met de Flixbus in contact gekomen: ik wilde van Groningen naar Oldenburg (DL). Ik heb online 2 tickets besteld. Op de tickets werd vermeld dat je extra bagage mee mocht nemen. Ik en mijn vriendin namen onze vouwfietsen mee en pakten deze op het perron in in de bijbehorende tas. Dit pakket voldeed aan de maximale afmetingen en het maximaal toegestane gewicht. De bus zou om 9:00 uur arriveren en wij stonden ruim op tijd op het perron. De bus arriveerde om 9:00 uur. De buschauffeur maakte op mij een ongeinteresseerde en onvriendelijke indruk. Het eerste wat ze zei, zwaaiend met haar smartphone: "uw fietsen kunnen niet mee". Ik legde haar uit dat het vouwfietsen betroffen die voldeden aan de regels voor extra bagage. De bus was overigens zo goed als leeg evenals de bagageruimte. De dame zei dat vouwfietsen apart geboekt / gereserveerd moesten worden en dat ze i.v.m. veiligheid niet mee konden. Ik vertelde haar dat dit niet op de website van Flixbus vermeld werd en ook niet op ons ticket. De dame weigerde ons mee te nemen en werd chagrijnig. Ik had het direct gehad met Flixbus en na zo'n tien minuten discusseren heb ik de dame gezegd dat ik wel per trein naar Oldenburg reis. Toen ze de dame opeens dat we niet goed luisterden en dat ze al had aangeboden dat we bij wijze van uitzondering eenmalig mee mochten naar Oldenburg.

De terugreis verliep veel beter: een vriendelijke chauffeur die zonder gezeik de fietsen zelfs voor ons in het bagagerek tilde.

Al met al was ik wel geschrokken van deze service, maar omdat ik vooraf enkele positieve verhalen had gelezen en gehoord was ik in de veronderstelling dat dit een uitzondering zou kunnen zijn en dat het verder een prima dienst zou kunnen zijn...
Ervaring #2

Enkele weken na ervaring #1 wilde ik opnieuw een bezoek brengen aan Oldenburg per Flixbus. Immers, de brug bij Weener ligt er nog steeds uit (ontzettend onpraktisch dat je niet per trein / ovv & fiets van Groningen naar Noord Duitsland kunt reizen en dat dit probleem niet verholpen wordt op redelijke termijn?) - dus lijkt de Flixbus een goed alternatief.

Dit keer kon de vouwfiets wel mee zonder al te veel gezeur. De chauffeur leek aardig. Maar tijdens de rit hoorde ik hem wel regelmatig hardop mopperen over andere verkeerdeelnemers. In mijn beleving reed hij ook aardig hard - maar dat is subjectief.

Echter, op de autosnelweg ging hij bumperkleven bij een auto die m.i. op normale snelheid reed. Er waren wegwerkzaamheden en er stonden snelheids borden met beperkte maximum snelheden. Mijn indruk was, dat de auto die voor de Flixbus reed, op normale snelheid reed. De buschauffeur ging zich ergeren aan de voor hem te langzaam rijdende auto voor ons en hij ging dus bumperkleven. Toen de auto als reactie hier op nog langzamer ging rijden, ging de chauffeur er zeer dicht op rijden en op de uitvoegstrook ging hij slingeren: eerst links, dan weer rechts zo dicht mogelijk op de auto voor ons rijden, hardop mopperend.

De chauffeur was gestressed bij aankomst op het station in Oldenburg: hij vertelde dat de mensen die hier wilden instappen op moesten schieten. Een ouder echtpaar moest er om lachen.

Ik vond de chauffeur een gestressde indruk maken. De terugweg legde ik per trein en per fiets af.
jeroen_ schreef:
do 01 aug, 2019 22:29
...
Al met al was ik wel geschrokken van deze service, maar omdat ik vooraf enkele positieve verhalen had gelezen en gehoord was ik in de veronderstelling dat dit een uitzondering zou kunnen zijn en dat het verder een prima dienst zou kunnen zijn...
Vervelend zeg dat er buschauffeurs zijn die de vervoersregels niet kennen en zo weinig communicatief zijn. Ik hoop dat Flixbus iets doet met je terechte klacht hierover. Gelukkig is het wel goed afgelopen, dus uiteindelijk was er geen man overboord.
Bert van Sprang schreef:
wo 19 apr, 2017 18:24
Andere bescherming als degelijk afdekken van je leren zadel is niet nodig. Bij mij wilde de buschauffeur een blikken waarschuwingsbord aan mijn fiets hangen, dit had zeker mooie krassen veroorzaakt, dus wel verstandig even op te letten bij het ophangen.
Een paar jaar geleden maakten wij op IJsland enkele keren gebruik van bussen met fietsdragers, vergelijkbaar met Flixbus. Om lakschade te voorkomen, hadden we enkele stukken buisisolatie meegenomen. (Een andere bus die we daar hebben genomen, had niet zulke dragers, terwijl er wel 3 fietsen en flink wat rugzakken meegingen. De ruimte onderin die bus was door tussenschotten te krap voor mijn fiets. Toen heb ik de S&S-koppelingen van mijn frame losgemaakt, zodat mijn fiets in twee stukken meekon.)

Afbeelding
Ik las na de recente negatieve ervaringen op dit forum met Flixbus nog even wat reviews op Trustpilot: https://www.trustpilot.com/review/flixbus.com. Op basis van de reacties lijkt het een loterij of het goed of juist heel slecht bevalt. Nou vermoed ik dat mensen met negatieve ervaringen eerder een review schrijven, terwijl ik op basis van de schrijfstijl van sommige teksten Flixbus ervan verdenk stiekem zelf superpositieve reviews te delen. Het is dus moeilijk om er kaas van te maken. Wat ik er (naast mijn eigen ervaring, n=1) van maak is dat het waarschijnlijk vaak goed gaat, maar dat de kans dat je een onvriendelijke/oncoöperatieve chauffeur tegenkomt reëel is (wat wil je ook: zo goedkoop mogelijk reizen en dan verwachten dat je superservice krijgt?). Ook lijkt communicatie en met name klachtenafhandeling geen sterk punt van Flixbus. Het bedrijf is erg op expansie gericht en lijkt minder oog te hebben voor kwaliteit van dienstverlening. Ze kunnen het maken dankzij concurrerende prijzen en routes.

Nou lijkt dit wel een klaagzang, maar zo bedoel ik het niet. We willen als consument zo min mogelijk betalen, en zijn dan verbaasd als de verwachting op basis van een gelikte website niet altijd uitkomt. Zoals in dit draadje al vaker gemeld, kom je met een assertieve en flexibele instelling een heel eind. En dankzij dit topic en websites als Trustpilot weet je beter wat je kunt verwachten. Daar kan je je op instellen, bijvoorbeeld door alleen op de 'heenreis' naar de start van de fietsvakantie met de Flixbus te gaan. Of door wat eerder klaar te staan zodat je op tijd bent voor de te vroeg vertrekkende bus. Of door de fiets compact te verpakken als je niet 100% zeker weet of er een rek achterop zit.

Flixbus is dus eigenlijk Flexbus.

Een beetje avontuur op reis is geen ramp, zoals eerder gemeld. Het is m.i. een eerstewereldprobleem dat we in ons eerstewereldland niet goed kunnen omgaan met een derdewereldservice.

Blijf vooral ervaringen delen, via dit topic en op reviewsites zoals Trustpilot en Tripadvisor!
willem.m schreef:
vr 02 aug, 2019 23:53
Een beetje avontuur op reis is geen ramp, zoals eerder gemeld. Het is m.i. een eerstewereldprobleem dat we in ons eerstewereldland niet goed kunnen omgaan met een derdewereldservice.
Derdewereldservice? Juist in de zogeheten "Derde Wereld" is de service in het openbaar vervoer veelal uitmuntend: je gaat op een willekeurig punt langs de kant van de weg staan en binnen een paar minuten stopt er spontaan een bus om je mee te nemen naar je bestemming. Je fiets wordt door een bereidwillige medewerker op het dak getild en hoppa, daar ga je al. Regelmatig instappende muzikanten zorgen voor vertier, ambulante verkopers verzorgen je natje en je droogje. Niks geen e-tickets tevoren moeten kopen, niks geen weigerachtige, sikkeneurige chauffeurs, niks geen klantenservice waar je toch niks aan hebt. Dat is pas eersteklas reizen, en minstens zo betaalbaar als de Flixbus, die blijkbaar vooral het afschuiven van de verantwoordelijkheid als vervoerder hoog in het vaandel heeft staan.
Was laatst op televisie ook iemand waarbij de fiets niet mee mocht in de Flixbus. Die fiets is ter plekke toen op slot gezet, waarna men zonder fiets huiswaarts keerde.

Als je vervolgens een camera op de directeur van Flixbus zet krijg je als gedupeerde voor 700 euro tegoed om een nieuwe fiets te kopen als ik het me goed herinnerde. Was bij de Vakantieman van Max afgelopen maand ergens.
Ik heb nog nooit mijn drager moeten verwijderen. Dat zijn de afgelopen jaren 3 reizen met de flix en eentje met Alsa in Spanje.
Afgelopen keer van Malmö naar Utrecht zat de Santos Bidonhouder enorm in de weg en de chauffeur heeft met kracht de klem erom gedraaid. 6 uur lang zat mijn fiets met een vervomde bidonhouder bij het uitladen sprong deze weer terug in zijn originele vorm.
Maar de voordrager is nooit een probleem geweest. Net als de bagage trouwens, met 2 personen 4 voor en 4 achter tassen en een grote rol achterop
egopro schreef:
za 03 aug, 2019 13:15
Net als de bagage trouwens, met 2 personen 4 voor en 4 achter tassen en een grote rol achterop
Hoe werkt dat dan, leg je die gewoon los in de bagageruimte? Of bind je ze aan elkaar? Wij vertrekken as donderdag vanuit Haarlem naar Parijs met de flixbus, om terug te fietsen.. We hebben dus ook 4 achtertassen, 4 voortassen, 2 stuurtassen en 1 rol met tentje.
Brammati schreef:
za 03 aug, 2019 17:51
egopro schreef:
za 03 aug, 2019 13:15
Net als de bagage trouwens, met 2 personen 4 voor en 4 achter tassen en een grote rol achterop
Hoe werkt dat dan, leg je die gewoon los in de bagageruimte? Of bind je ze aan elkaar? Wij vertrekken as donderdag vanuit Haarlem naar Parijs met de flixbus, om terug te fietsen.. We hebben dus ook 4 achtertassen, 4 voortassen, 2 stuurtassen en 1 rol met tentje.
Die kun je bijv. met een flightbag doen.

Zie o.a. dit draadje: viewtopic.php?t=6639.

Wij hebben ook die van Tatonka. Goede kwaliteit. Na ca. 14x gebruik wel kleine gaatjes maar nog steeds kapot. Superhandig!
Je kan er vanalles meedoen maar wij hebben ze altijd los meegenomen. Nooit is er iets van gezegd.

Mocht de chauffeur er iets van vinden dan kan je me een paar lusjes touw de bagagedrager haakjes aan elkaar maken. Maar ik heb dat nog nooit hoeven doen.
egopro schreef:
za 03 aug, 2019 18:12
Je kan er vanalles meedoen maar wij hebben ze altijd los meegenomen. Nooit is er iets van gezegd.

Mocht de chauffeur er iets van vinden dan kan je me een paar lusjes touw de bagagedrager haakjes aan elkaar maken. Maar ik heb dat nog nooit hoeven doen.
Top, dan ga ik voor deze optie. Dank
Brammati schreef:
za 03 aug, 2019 17:51
Hoe werkt dat dan, leg je die gewoon los in de bagageruimte? Of bind je ze aan elkaar?
Afgelopen april reisde ik met Flixbus van Rome naar Frankfurt met overstap in München. Omdat mijn vijf tassen niet binnen de bagagelimiet vielen, wilde ik een extra bagagestuk bijboeken zoals aangegeven stond op de website; in de boekingsprocedure kreeg ik daar echter nergens een optie voor. Dan maar op goed geluk naar het busstation afgereisd en nagevraagd bij het infopunt van Flixbus. Ik bleek de bagage direct bij de chauffeur te kunnen bijboeken. Tot daar allemaal geen probleem. Bij de overstap op München werd mijn bagage echter geweigerd. Sowieso mocht bagage alleen bestaan uit koffers (ik had mijn tassen in twee vuilniszakken gedaan). Daarnaast moest ik een ticket laten zien voor het extra bagagestuk, maar dat had ik niet gekregen van de chauffeur van de eerste bus. Hoop gedoe, de eerste chauffeur had me nóóit zo mee mogen nemen, ik werd in essentie voor leugenaar uitgemaakt want er klopte van alles niet aan wat ik zei. Uiteindelijk kon ik dan bij de chauffeur alsnog 9 euro betalen voor mijn extra bagagestuk en werd ik met mijn fiets en mijn twee vuilniszakken dan toch gewoon meegenomen. Over de vereiste van koffers werd niet meer gerept.

Kortom, ik onderschrijf op basis van deze ene ervaring met Flixbus wat iemand eerder al meldde op dit forum; je bent overgeleverd aan de personen (chauffeur/perronpersoneel) die je toevallig treft. Kennelijk bedenkt ieder zijn eigen regels en kan die daar ook weer van afwijken, afhankelijk van hoe je reageert en wat je eventueel betaalt.

Succes! :)

Carl
Carl schreef:
zo 04 aug, 2019 09:37
Brammati schreef:
za 03 aug, 2019 17:51
Hoe werkt dat dan, leg je die gewoon los in de bagageruimte? Of bind je ze aan elkaar?
.... Uiteindelijk kon ik dan bij de chauffeur alsnog 9 euro betalen voor mijn extra bagagestuk en werd ik met mijn fiets en mijn twee vuilniszakken dan toch gewoon meegenomen. Over de vereiste van koffers werd niet meer gerept.
...
Vandaar ook mijn eerdere advies: gebruik een flightbag. Kost weinig, weegt weinig, neemt weinig ruimte in, tijdens de vakantie gebruik je 'm als stoel, en je loopt minder risico dat een chauffeur moeilijk gaat doen. Ik zie geen nadelen.