Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Flixbus of trein? - Forum Wereldfietser

Flixbus of trein?

Ik overweeg in de tweede helft van augustus een stukje te gaan fietsen in Vogezen - Jura - Zwarte Woud en wil in Karlsruhe starten. De reis er naar toe doe ik het liefst zo veilig mogelijk. De keuze is per trein of per Flixbus. Met de trein moet ik X-keer overstappen. Met Flixbus kan ik vanuit Nederland direct naar Karlsruhe. Heeft iemand onlangs (dus in het Corona-tijdperk) nog met Flixbus gereisd en hoe is dat bevallen?
Bert van Sprang schreef:
ma 03 aug, 2020 10:23
Ik overweeg in de tweede helft van augustus een stukje te gaan fietsen in Vogezen - Jura - Zwarte Woud en wil in Karlsruhe starten. De reis er naar toe doe ik het liefst zo veilig mogelijk. De keuze is per trein of per Flixbus. Met de trein moet ik X-keer overstappen. Met Flixbus kan ik vanuit Nederland direct naar Karlsruhe. Heeft iemand onlangs (dus in het Corona-tijdperk) nog met Flixbus gereisd en hoe is dat bevallen?
Ik ben op de snelweg een paar keer ingehaald door een flixbus; nu ben ik zelf een een behoorlijke slak maar ik schat dat ze ongeveer 110 km/h reden. Ik kreeg er niet echt een veilig gevoel bij. Ik vraag me af hoeveel uur die chauffeurs achter elkaar doorknallen.
Vriendelijk verzoek alleen informatie van eigen ervaring met Flixbus in Coronatijd te delen.
vincent schol schreef:
ma 03 aug, 2020 10:45
Ik ben op de snelweg een paar keer ingehaald door een flixbus; nu ben ik zelf een een behoorlijke slak maar ik schat dat ze ongeveer 110 km/h reden.
Dat kan kloppen. Een touringcar mag 100kmh in Nederland, en met wat tellerafwijking zou jouw eigen auto dan zomaar 110kmh aan kunnen geven ja.
vincent schol schreef:
ma 03 aug, 2020 10:45
Ik vraag me af hoeveel uur die chauffeurs achter elkaar doorknallen.
Die rijtijden zijn allemaal aan regels gebonden en worden bijgehouden middels een tachograaf net als bij een vrachtwagen.
Ik woon in de buurt van Utrecht Centraal. Ik zag gister de flixbus met vol fietsenrek vertrekken naar Berlijn. Mensen hadden een mondkapje op. Het leek allemaal redelijk netjes te gaan.
Ik zou nooit meer een Flixbus nemen nadat ik herhaaldelijk (zeer) slechte ervaringen met dit bedrijf heb opgedaan: in Denemarken heeft Flixbus 1 dag voor gepland vertrek per email ongemerkt onze reis geannuleerd zodat wij door een agressieve Duitse chauffeur (de man kwam op mij af met een bezemsteel nadat ik mijn verbazing uitsprak over het feit dat wij niet de bus in mochten ondanks geldig vervoersbewijs en tijdige reservering en betaling) niet meegenomen werden.

Op andere trajecten (Groningen - Oldenburg) eveneens slechte ervaringen: de vouwfiets werd geweigerd ondanks dat ik dit nergens duidelijk terug kon lezen. En op dit zelfde traject een Duitse chauffeur die bumper ging kleven en zig-zaggen achter een auto die zich keurig aan de maximum snelheid hield wegens wegwerkzaamheden, inclusief zenuwachtig mopperen op andere verkeersdeelnemers en hard-rijden.

Steeds weer als ik zo'n groene bus zie verbaas ik mij er over dat dit soort m.i. verwerpelijke bedrijven zo vrij zijn om overal hun "diensten" aan te mogen bieden.
Dat was niet mijn vraag ☹️.
Jeroen

Een slechte ervaring is niet representatief, voor de gehele flixbus.

Mario
kan weg
Ik heb 2e helft van juni Flixbus gebruikt. Amsterdam-Düsseldorf, dat ging prima, bus keurig op tijd en fietsdrager achterop aanwezig. In de bus met plaats voor zo'n 50 passagiers zaten welgeteld 6 personen. Alle ruimte dus ook. Chauffeur wilde mijn fiets in het bagage ruim maar we hebben in overleg (nouja, hand gebaren...) besloten om 'm op de fietsendrager te zetten.

Terugweg was ronduit klote. Had een ticket voor directe bus Basel-Amsterdam voor 2 personen en 1 fiets. 4 dagen voor vertrek kreeg ik email dat busreis geannuleerd werd. Er waren in de dagen rondom oorspronkelijke vertrek datum geen andere bussen waar mijn fiets mee kon. Na veel gehannes uiteindelijk treintickets incl fiets reserveringen weten te bemachtigen. En zo toch thuis gekomen. Geld heb ik wel terug gekregen, wel via een voucher, als ik er een punt vanzou maken kan ik dat waarschijnlijk ook wel cash op rekening gestort krijgen.

Ik raad je aan om alleen met je fiets de Flixbus te nemen als je ruimte in je agenda en portemonnee hebt om last minute tegenslagen te kunnen verwerken.

Natuurlijk zijn er vele mensen die succesvol de fiets meenemen in de Flixbus. Die komen niet hier op het forum klagen. Maar na wat verhalen gelezen te hebben van mensen met fiets-Flixbus-problemen, ga ik wel voorzichtiger zijn.
Heb totaal geen ervaring met die bussen. Is het goedkoper dan met trein om maar iets te noemen?
alstro schreef:
wo 05 aug, 2020 20:59
Heb totaal geen ervaring met die bussen. Is het goedkoper dan met trein om maar iets te noemen?
Flixbus heeft een website, met prijzen zelfs.
peter de rijk schreef:
wo 05 aug, 2020 22:19
alstro schreef:
wo 05 aug, 2020 20:59
Heb totaal geen ervaring met die bussen. Is het goedkoper dan met trein om maar iets te noemen?
Flixbus heeft een website, met prijzen zelfs.
En in Duitsland rijdt ook een Flixtrein :https://www.flixtrain.de/
Beste collega-fietsers, ik ben alleen geïnteresseerd in reiservaringen in Corona-tijd.
alstro schreef:
wo 05 aug, 2020 20:59
Heb totaal geen ervaring met die bussen. Is het goedkoper dan met trein om maar iets te noemen?
Na het weekend kan ik wat vertellen over een flixbus route die interesant is voor tegeltjesjagers
Ik heb geen eigen ervaring maar als ik virologen hoor zouden ze zelf geen van allen in de trein of het vliegtuig stappen. Hetzelfde geldt vrees ik voor de bus. Mij niet gezien. Als het moet laat een gezinslid je met de auto afzetten. Het gaat allemaal weer snel de foute kant uit, ook in sommige delen van Duitsland, ondanks het robuuste beleid en de vrij goede naleving die ik zie.
Wim schreef:
do 06 aug, 2020 18:58
Ik heb geen eigen ervaring maar als ik virologen hoor zouden ze zelf geen van allen in de trein of het vliegtuig stappen. Hetzelfde geldt vrees ik voor de bus. Mij niet gezien. Als het moet laat een gezinslid je met de auto afzetten. Het gaat allemaal weer snel de foute kant uit, ook in sommige delen van Duitsland, ondanks het robuuste beleid en de vrij goede naleving die ik zie.
Maar ja, de virologen hebben ook een dusdanig salaris dat ze een auto hebben. Dat heeft niet iedereen.
En de virologen horen dan ook bij de grote massa die maar uitlaatgassen in de lucht pompt die bijdragen aan het risico.

Maar daar gaat het hier niet over, het gaat hem om de vergelijking Flixbus of trein voor degenen die niet de luxe hebben voor een auto te mogen kiezen of dit bewust niet doen. De optie auto telt dus niet mee in deze thread.
Ivo Miesen schreef:
wo 05 aug, 2020 23:20
alstro schreef:
wo 05 aug, 2020 20:59
Heb totaal geen ervaring met die bussen. Is het goedkoper dan met trein om maar iets te noemen?
Na het weekend kan ik wat vertellen over een flixbus route die interesant is voor tegeltjesjagers
Ik wacht het met spanning af Ivo 👍🏻
Echte rijkdom is dus tijd hebben om de afstand zelf op de fiets af te leggen.
Daar ben ik het niet mee eens. Echte rijkdom is na twee-en-een-halve week weer naar huis willen omdat ik iedereen om me heen niet langer wil missen.