Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cycletours - Forum Wereldfietser

Cycletours

Maatschappij: Cycletours (voorheen Oad-Cycletours)
Traject: Frankrijk, Spanje, Italië, Hongarije (dit laatste kan niet meer). Zie voor de mogelijkheden http://www.cycletours.nl (helaas is het kaartje onvindbaar, en overzichtelijk is anders)
Datum: afgelopen 15 jaar
Vervoerstarief fiets: Ca. 220 euro inclusief jezelf (2007), niet erg afhankelijk van de afstand zodat de korte afstanden relatief duur zijn in vergelijking met bv de auto. 20 kg aan bagage mag mee, maar in de praktijk is iets meer geen probleem.
Toegepaste verpakkingswijze fiets: wordt voor je ingeladen in aanhanger
Aanmelding: Ligfietsen en tandems moeten aangemeld ivm ruimteproblemen. Karretjes idem en er moet extra voor worden betaald.
Ervaringen: Je kunt er het beste bij blijven staan, en zonodig ingrijpen, als ze de fietsen inladen. De HH chauffeurs zijn er niet altijd even bedreven in en cycletours heeft zich ingedekt zodat ze nauwelijks aansprakelijk heten te zijn. Eén keer een forse beschadiging gehad. Leg geen tassen in de aanhanger, door het gestuiter beschadigen die. Het is de moeite waard om op te letten of de chauffeurs de juiste weg rijden. Van de ca. 10x die ik met de bus op vakantie geweest heb ik 4x meegemaakt dat de chauffeurs het spoor bijster raakten, en dat zijn de keren dat ik het gemerkt heb. Wellicht is dit sinds de TomToms verbeterd. De toiletten van de bus waren in ca. 4 van de 10 gevallen voor de rit niet geleegd, wat tot aardig wat stank en chagrijn leidde.
Bijzonderheden: Vroeger was het geen probleem dat je lowriderrek nog aan de fiets zat. Tegenwoordig doen ze daar moeilijk over. Dus oefen thuis! Bij fietsen van mensen langer dan ca. 1,85 m moet je opletten dat het zadel niet tegen de aanhangerdeur komt. Pas dus op dat ze de klep niet dichtrammen op je zadel. Meestal verloopt de reis in goede stemming overigens, maar het blijft vaak een lange zit in vergelijking met het vliegtuig op hetzelfde traject. Neem bij twijfel of de bus onderweg stopt voldoende etenswaar mee; hongerigheid maakt de reis nog langer. De slaapbussen mogen van de EU niet meer, dus die zijn afgeschaft. Interessant: combinaties van bestemmingen, cq. enkele reizen, zijn mogelijk tegen redelijke meerprijs.

Maatschappij;
Cycletours (zie voor bijzonderheden www.cycletours.nl/)

Traject;
Vanaf 2000 Hongarije (Budapest) Frankrijk (Narbonne, Perpignan 4 maal en Hendaye)

Tijd;
2000 tot 2007

Prijs;
Ongeveer €220 voor een retourtje naar zuid Frankrijk, kortere afstanden zijn niet veel goedkoper. Je mag 20kg mee nemen maar ik heb nog nooit meegemakt dat er iets werd gewogen.

Bijzonderheden;
Fiets wordt vervoerd in speciale aanhanger. Low riders moeten altijd worden verwijderd en stuur moet rechtsom worden gedraaid.

Ervaringen;
Alleen maar goede ervaringen. Vriendelijke behulpzame chauffeurs. De slaapbus was ideaal, lekker slapen naar je bestemming maar helaas is de regelgeving in de E.U. veranderd en mag dit niet meer. Nu moet je zittend je tijd volmaken. Fietsen worden vervoerd in een soort fietsenrek die in de aanhanger is gebouwd en worden vastgezet met rubbers en metalen haken. Tussen de fietsen wordt ter voorkoming van lakschade zo hier en daar wat schuimplastic gestopt. Bij het inladen van de fietsen door de chauffers kan het zinvol zijn een beetje te helpen zodat je kan controleren of de haken waarmee je fiets wordt vastgezet op een “vast” gedeelte van je fiets wordt gehaakt en niet aan en kabel o.i.d. en je kunt dan ook op strategische plekken nog wat extra schuimplastic plaatsen. Mensen met grote “koeienhoornsturen” kunnen wat problemen krijgen met buurfietsen. Opletten dat je bagage onderin de bus komt, bij grote drukte willen de chauffeurs soms bagage in de aanhanger leggen en door de vele metalen uitsteeksels heb je snel schade.

Schade;
Bij mij is er 1 maal een kras op mijn leren zadel gekomen omdat bij mijn hoge fiets het zadel tegen de deur kwam, zadel dus laag zetten.

Cyclista

Maatschappij: Cycletours

Traject: Breda - Saintes (zuidwest Frankrijk) en ook weer terug

Tijd: zomer 2006

Prijs: €220 pp, de kinderen krijgen 25% korting. Voor de fietskar moesten we 40 euro extra betalen. Per rit mochten twee fietskarren worden geboekt; deze gingen in een aparte 'bak' onderaan de kar. Hoewel onze inklapbare kar gewoon in het bagageruim van de bus gepast, waren we toch verplicht deze extra reservering te doen.

Bijzonderheden: vlindersturen inklappen, gewoon stuur schuin, lowrijders eraf.

Ervaringen: heel positief. Laatste jaar van de slaapbus, dus we hadden nog geluk. In- en uitsstappen heel relaxt in vergelijking met de trein. Ondanks zwarte zaterdag kwamen we exact volgens planning aan. Op de terugreis wel een heel stinkend toilet; dat kunnen ze blijkbaar in Frankrijk niet verschonen.
Verder vol lof over de service van Cycletours. We hadden - ai ai - de fietsbus vanuit Nederland gemist. Cucletours heeft alles op alles gezet om toch nog ergens een plekje in een bus te bemachtigen, en dat viel niet mee in het hoogseizoen, en met vier personen.

Sandra

baartmns schreef:Per rit mochten twee fietskarren worden geboekt; deze gingen in een aparte 'bak' onderaan de kar. Hoewel onze inklapbare kar gewoon in het bagageruim van de bus gepast, waren we toch verplicht deze extra reservering te doen.
Dat is toch niet zo raar, want als er ineens 10 mensen met een kar zouden komen zou er een serieus probleem ontstaan.
Dat van die stinkende toiletten gebeurde me vaker en ook op de heenweg!
Leon

Leon schreef:
baartmns schreef:Per rit mochten twee fietskarren worden geboekt; deze gingen in een aparte 'bak' onderaan de kar. Hoewel onze inklapbare kar gewoon in het bagageruim van de bus gepast, waren we toch verplicht deze extra reservering te doen.
Dat is toch niet zo raar, want als er ineens 10 mensen met een kar zouden komen zou er een serieus probleem ontstaan.
Dat van die stinkende toiletten gebeurde me vaker en ook op de heenweg!
Leon
Een bob is net aan iets groter dan een weekend tas.
Als je ziet wat ik mee sleur voor een weekje skieën en de rest van de 50 andere (en het past altijd) mogen 10 bob's bij wijze van spreken absoluut geen probleem zijn, temeer fietsreizigers vrij weinig meenemen, wat je meeneemt moet je ook de heuvels/bergen op trappen dus is alles minimalistisch.

Het is dus gewoon een extra post om geld te creeren.

Ik snap de redeneering niet: waarom is het toch zo'n probleem om (een beetje) te betalen voor wat je afneemt? Natuurlijk is een kar groot, en neemt die schaarse extra plek in (een Bob is relatief klein, maar heb je wel eens een kinderkar gezien?). Als dat voor hetzelfde geld mee moet betalen de andere reizigers er in feite voor. Als de concurrentie groot genoeg is (en dat is goed voor diezelfde reizigers), willen die andere reizigers geen subsidie meer geven aan fietsers die hun aanhanger gratis willen meenemen. Ze gaan dan naar een aaanbieder die helemaal geen karren toestaat, en dus goedkoper kan zijn.....
Laten we blij zijn dat we voor onze fietspleziertjes mogen betalen. Het alternatief is namelijk dat aanbieders de TGV route opgaan, en het fietsers vrijwel onmogelijk maken.
Wim

Willem Jongman schreef:Ik snap de redeneering niet: waarom is het toch zo'n probleem om (een beetje) te betalen voor wat je afneemt? Natuurlijk is een kar groot, en neemt die schaarse extra plek in (een Bob is relatief klein, maar heb je wel eens een kinderkar gezien?). Als dat voor hetzelfde geld mee moet betalen de andere reizigers er in feite voor. Als de concurrentie groot genoeg is (en dat is goed voor diezelfde reizigers), willen die andere reizigers geen subsidie meer geven aan fietsers die hun aanhanger gratis willen meenemen. Ze gaan dan naar een aaanbieder die helemaal geen karren toestaat, en dus goedkoper kan zijn.....
Laten we blij zijn dat we voor onze fietspleziertjes mogen betalen. Het alternatief is namelijk dat aanbieders de TGV route opgaan, en het fietsers vrijwel onmogelijk maken.
Wim
je hebt helemaal gelijk bij het gevalletje kar waar twee kinderen in passen of een andere kar met twee wielen.
Ik begrijp ook dat er gewoon gezegd is alle karren, neemt niet weg dat ze best kunnen zeggen dat bob karren als bagage gezien kunnen worden behoudens kinderkarren.

Het ging mij niet zozeer om de extra kosten. We hebben alleen ervaren dat het een heel gepuzzel was om een een rit te vinden, waar nog 'plek' was voor de fietskar. Want er mogen maar twee per keer mee. Terwijl onze kar gewoonweg geen extra ruimte in beslag neemt. Ingeklapt is het een heel plat ding (de wielen halen we eruit), dat zo onderin de bagageruimte past. Ook al gaan er tien van dit soort karren mee: echt geen punt. Menig gezin in dezelfde bus had - ook al hadden ze geen kar mee - aanzienlijk meer bagageruimte nodig dan wij.
Maar verder ben ik dus zeer positief over reizen met deze bus!

Sandra