Additionally, paste this code immediately after the opening tag: cycletours fietsbus Zuid Frankrijk - Forum Wereldfietser

cycletours fietsbus Zuid Frankrijk

Traject: Amsterdam - Nimes
Datum: september/oktober 2003
Vervoerstarief: circa € 220 retour incl. fiets
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: lowrijders verwijderd en sturen gedraaid
Ervaringen: De heenreis verliep uitstekend maar de geplande terugreis (de laatste fietsbus van het seizoen) werd 4 weken van tevoren geannuleerd omdat er te weinig plaatsen verkocht waren. Daardoor moesten we terug per trein, waarvoor de goedkoopste tickets inmiddels niet meer beschikbaar waren.

Traject: Utrecht - Avignon
Datum: augustus 2008
Vervoerstarief: enkeltje ca. 180 euro incl. kar, reserveringen en brandstoftoeslag
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: De fiets kon zo mee, zelfs het stuur hoefde geen kwartslag gedraaid te worden. Ik heb het zadel wel lager gezet.

Ervaringen: Omdat er maar elf mensen meegingen was er volop plaats. Ik had wel het idee dat de chauffeurs (ondanks tomtom) niet altijd zeker van de te volgen weg waren en we arriveerden twee uur later dan gepland in Avignon. Verder geen noemenswaardigheden.

Hmm, een paar jaar geleden stond 'onze' bus ook vast op een doodlopend weggetje bergopwaarts :? (in de buurt van Avignon) De chauffeurs vroegen toen vriendelijk of wij de aanhanger even wilden loskoppelen omdat ze met aanhanger niet achteruit konden rijden :shock: . Ik heb ze vriendelijk uitgelegd dat mij dat niet echt slim leek gezien het hellingspercentage van het weggetje en het gewicht van de aanhanger.

Vervolgens reden we met de bus over een brug in Avignon waar we gezien ons gewicht niet echt over heen mochten.
In Luxemburg namen de heren een verkeerde afslag, geen nood, even keren en via de afrit de snelweg weer op.
Helaas lagen er geen evaluatieformulieren in de bus.......

Gr
Eric

eric190173 schreef:Hmm, een paar jaar geleden ...
Nou, ik kan ook nog wel een paar duiten in het zakje doen. Ik heb in totaal denk ik tien keer (20 enkele reizen dus) van de fietsbus gebruik gemaakt, vooral omdat het practisch is.
Daarbij heb ik me na een nare ervaring van een tot op het staal grof beschadigd frame - "daar kunnen wij niks aan doen, dat is lakschade" - aangewend om de heren inpakkers een handje te helpen bij het inpakken van de fietsen. Daarbij voorkom ik meestal wel een of meerdere blunders. Deze mannen zijn helaas niet is staat om een fiets bij het station te onderscheiden van een maatbouwreisfiets die meer waard is dan menige auto op straat. Moet je daar eens een krasje op maken...
Maar de chauffeurs waren wel bijna altijd goed geluimd en een kopje koffie werd altijd voor een erg schappelijke prijs verkocht.
Nadeel is dan weer de wc. Omdat kennelijk de laatste tientjes verdiend moeten worden met het zuinig zijn met legen van de toiletten was de stank regelmatig echt goor, zelfs als je niet ging!
En de weg kwijt is natuurlijk ook lachen, Bij een rit naar Grenoble hebben drie wielrenners met michelinkaarten in de hand de chauffeur de laatste drie uur moeten helpen. Een andere keer op de terugweg ging de hele bus spontaan over Namen (B) - afslag gemist - 50 kilometer extra, ruim drie kwartier.
Een andere keer was de Hongaarse chauffeur die ons tot aan de Oostenrijkse grens terugreed van de snelweg afgegaan voor een avondpauze. Toen hij weer terug de snelweg op ging reed hij pardoes richting zijn eigen thuis (Budapest) toen na een tijdje een afslag opdoemde heb ik hem toch maar verteld dat de meeste aanwezigen naar Nederland wilden.
Ook handig was het chauffeur wisselen in Wenen. Bus gaat van snelweg af, rijd een dik half uur door de stad. Bij het hotel wordt chauffeur gewisseld en de bus wurmt zih weer een ruim half uur terug naar dezelfde snelwegafrit. Niet dat ze even een personenautootje regelen of zo. Zit je met vijftig man een dik uur voor niks.
Het vervelendste vond ik de keer dat er uit tijdgebrek 's avonds niet gegeten werd, en ik had daar wel een beetje op gerekend. Ik was om half vier 's middags van huis gegaan en had drie uur op de bus staan wachten. Zoals mijn kennissen weten reageert mijn lichaam vrij onprettig op niet eten met als gevolg dat ik geen oog heb dichtgedaan en me ruim twee dagen volslagen leeg heb gevoeld.
Maar er zijn ook leuke ervaringen. Soms is het mogelijk om een andere uitstapplek te regelen. Zo ben ik eens op de terugweg op de laatste stopplek in de Ardennen kunnen uitstappen. Daarna was het een afdaling naar Maastricht. Dat was fantasttisch thuiskomen!
Uiteraard heb ik alle nare ervaringen altijd netjes bij Cycletours gemeld middels het evaluatieformulier, maar ja, zij reageren altijd heel professioneel, dus je weet wat er dan gebeurt.
En als laatste: er zijn ook chauffeurs die wél met bus met aanhanger kunnen rijden. Ik ben een ervaren auto- en bestelbusrijder en ik heb toch wel een paar staaltjes van vakmanschap gezien op hellende campingopritten waarvan ik niet eens zou denken dat er een bus op zou passen. Laat staan dat een chauffeur daar met aanhanger en al ging keren!
Groet,
Leon
Over het algemeen heb ik positieve ervaringen met de (meestal Cycletours) fietsbus. Goed gemutste chauffeurs, ongeduldige reizigers (vooral op de teugreis) en goed geoutilleerd materiaal.
Alleen bij Falmouth ging er iets mis. Daar was echt niet te draaien en moest afgekoppeld worden. De aanhangwagen ging er even vandoor (ca. 10 % helling) omdat misgegrepen werd naar de oplooprem. De eigenaar van de camping annex boer trok met veel liefde die aanhanger uit het kloofje. Enigszins gebutst en daarom met ca.drie fietsplaatsen minder keerden we huiswaarts, met een lichte vertraging.
Ik tel dit soort gebeurtenissen altjd bij de attracties.
(deze ervaringen op basis van 4,5 retoers)

Zes keer met Cycletours gereisd en maar 1 keer meegemaakt (naar Hongarije) dat de chauffeur de camping in Budapest niet kon vinden. Verder alleen maar positieve ervaringen. Vriendelijke behulpzame chauffeurs en nog nooit schade. Helaas is er door een malloot een wetsvoorstel ingediend en aangenomen bij de EG waardoor de slaapbussen niet meer mogen rijden. Dat was voor ons het moment om te kiezen voor het vliegtuig, omdat 24 uur rechtop of halfachterover zitten in een bus we niet zien zitten. Erg jammer want het reizen met de slaapbus gaf heel wat minder stress dan het reizen per vliegtuig.
arizona schreef:De aanhangwagen ging er even vandoor (ca. 10 % helling) omdat misgegrepen werd naar de oplooprem. ...
Ik tel dit soort gebeurtenissen altjd bij de attracties.
En de aanhanger schoot ook door over de stookblokken die achter de wielen waren gelegd?
Ik heb geen vrachtauto- of busrijbewijs, maar ik vermoed niet dat het een goed idee is om zo'n lomp zware aanhanger (ze hebben 8 banden) met een oplooprem denken tegen te houden op een helling van 10%. De serie van fouten is dus
1. Aanhanger willen laten staan op helling van 10%.
2. Stootblokken vergeten.
3. Sorry, misgegrepen.
Heel professioneel allemaal. Nog een geluk dat er niemand achter stond om te duwen.
Leon

Omdat er in Utrecht maar 5 mensen instapten was er alle tijd om de fietsen in de rekken te plaatsen en het frame te omringen met heel veel schuim. De fietskar kon weer in de laadbak van de bus.

Naar Santander in 2003 was dat anders. De bus zat vol en er gingen veel fietsen mee waaronder twee ligfietsen. Toen was de chauffeur heel wat minder vriendelijk met het inpakken van de fietsen en was ik blij dat ik ik niet als fiets ben geboren.

Vanuit Tsjechie maakten we na de nederlandse grens nog een stop. Wij wilden de laatste 60 km naar huis graag fietsen en voor de chauffeur was het geen probleem om onze fietsen en de bagage er uit te halen.

Wij vullen altijd het evaluatieformulier in.
Leon schreef:
arizona schreef:De aanhangwagen ging er even vandoor (ca. 10 % helling) omdat misgegrepen werd naar de oplooprem. ...
Ik tel dit soort gebeurtenissen altjd bij de attracties.
En de aanhanger schoot ook door over de stookblokken die achter de wielen waren gelegd?
Ik heb geen vrachtauto- of busrijbewijs, maar ik vermoed niet dat het een goed idee is om zo'n lomp zware aanhanger (ze hebben 8 banden) met een oplooprem denken tegen te houden op een helling van 10%. De serie van fouten is dus
1. Aanhanger willen laten staan op helling van 10%.
2. Stootblokken vergeten.
3. Sorry, misgegrepen.
Heel professioneel allemaal. Nog een geluk dat er niemand achter stond om te duwen.
Leon
Hum,....

Als die dingen echt 8 banden hebben is-ie waarschijnlijk ook boven de 3500 kg eigen gewicht geweest en dan is een oplooprem helemaal niet meer aan de orde, want die mag daar dan niet meer op zitten.

Punt 3 vervalt want een een aanhanger met oplooprem die achteruit rolt; daar werkt een oplooprem helemaal niet. Er zal misgegrepen zijn naar de handrem die wel op een aanhanger hoort te zitten.

Franke schreef: ...Ik had wel het idee dat de chauffeurs (ondanks tomtom) niet altijd zeker van de te volgen weg waren ...
Dat kan heel goed kloppen. Navigatiesystemen zijn standaard apparaten waarin geen rekening is te houden met de afmetingen en gewicht van een touringcar.
Elke chauffeur komt een keer ergens voor de eerste keer. Wanneer hij goed is voorbereid door een collega weet hij dat er bepaalde routes niet te volgen zijn met een bus en zal ie dus soms moeten kijken of hij goed 'van de route afwijkt'.

De tijd nemen om goed naar een verkeersituatie of op de kaart te kijken komt misschien voor een leek onprofessioneel over maar is in feite het tegenovergestelde van dat! Net zo goed als uitstappen om te kijken of er voldoende ruimte is bijvoorbeeld. Ik geef je ze de kost die 'het wel even op gevoel doen' en vervolgens een schade rijden waarvan je heel wat mooie trekkingfietsen had kunnen kopen...
Haike schreef: Punt 3 vervalt want een een aanhanger met oplooprem die achteruit rolt; daar werkt een oplooprem helemaal niet
dan mag deze joetjoep niet ontbreken (ook met fietsen voor de autohaters) ;)http://nl.youtube.com/watch?v=lAfZ1N56qjY
@Maarten W., die overdracht - zoals jij in je goede analyse aangeeft - ontbrak ook hier, hoorde ik. Het bedrijf in (de buurt van) de Betuwe was op het laatste moment ingehuurd wegens ...etc., doet er niet toe. Falmouth is inmiddels van de bestemmingen af zie ik.

Vroeger was alles beter(sic) Geen enkele keer verkeerd gereden tijdens deze tocht en dat zonder navigatie-apparatuur.
Hier nog een relikwie:
Afbeelding
m-gineering schreef:
Haike schreef: Punt 3 vervalt want een een aanhanger met oplooprem die achteruit rolt; daar werkt een oplooprem helemaal niet
dan mag deze joetjoep niet ontbreken (ook met fietsen voor de autohaters) ;)http://nl.youtube.com/watch?v=lAfZ1N56qjY
hij is goed, dat heb ik onderweg nog niet mee mogen maken :-)