Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eemshaven-Borkum - Forum Wereldfietser

Eemshaven-Borkum

Maatschappij: AG Ems
Traject: Eemshaven – Borkum (een Duits Waddeneiland voor de Groninger kust)
Datum: 12 september 2008
Vervoerstarief fiets: passagier € 16,20 retour, fiets € 6,00 retour.
Vereiste/toegepaste verpakkingswijze fiets: n.v.t.
Fiets tevoren aangemeld?: nee
Website: http://www.borkumlijn.nl , waar je de dienstregeling en tarieven kunt bekijken. De tarieven en afvaarten zijn iedere dag niet gelijk! Voor een langer verblijf op Borkum gelden andere tarieven.
Ervaringen: De fietsen worden op het autodek geplaatst. Zowel Eemshaven en Reede (de havenplaats van Borkum) heeft een drijvende steiger. De zogenaamde Ro-Ro veerboot is de M.S. „Münsterland”. In enkele malen wordt de snelle catamaran „Polarstern” ingezet, die onderweg naar het rode rotseiland Helgoland een tussenstop maakt op Borkum. Op de „Polarstern” mogen geen fietsen mee! Je dient je paspoort bij je te hebben! De overtocht naar Borkum duurt 55 minuten. Vanuit het nuchtere Groninger landschap werkt de Duitse architectuur van de grote gebouwen bij de haven nogal confronterend. Er gaat een nostalgische smalspoortrein uit 1888 van Reede naar Borkum (10 kilometer). De fietsen kunnen mee in de twee gele gesloten bagagewagons. Soms wordt een heuse stoomlocomotief ervoor gezet. De treinreis is bij het bootticket begrepen. Er ligt ook een fietspad ernaast, dat ik voor de terugreis heb gebruikt. Voor de terugreis moet men op het Bahnhof in het dorpscentrum van Borkum klaar staan.
Het dichtstbijzijnde station van Roodeschool ligt 8 kilometer van de terminal van AG Ems. Wegwijzers Borkum met een scheepspictogram volgen. Kom je per auto, er is een zeer groot parkeerterrein bij de terminal. Het parkeertarief is € 4,– per dag. De parkeerautomaat geeft aanwijzingen alleen in de Duitse taal! Er in de terminal een restaurant aanwezig, maar ook aan boord van de veerboot. In Borkum stap je zó op de trein, die slechts een paar meter lopen van de veerboot klaar staat. Kijk voor de foto’s op: www.mijnalbum.nl/Album=P7TZAPXH
Martin,

Heb je je paspoort nodig als je een fiets meeneemt?
Ik ben al vele malen zonder fiets naar Borkum geweest en mij is nog nooit naar mijn paspoort gevraagd.

Als aanvulling:
Ik heb eenmaal een fiets gehuurd op Borkum. De kwaliteit van deze fietsen was bedroevend en lang niet zo goed als op de Nederlandse waddeneilanden. Ik heb het gevoel dat er door de Duitse buren ook veel minder gefietst wordt op het eiland.
Je kunt je er overigens één dag goed vermaken met een fiets daar.

Ook al is de paspoortencontrole tussen de Schengen-landen afgeschaft, je dient altijd een paspoort of en ID-kaart bij je te hebben.
Incidenteel vinden wel controles plaats tussen Nederland en Duitsland.
HansvanderVeeke schreef:Martin,

Heb je je paspoort nodig als je een fiets meeneemt?
Dit wordt door de rederij AG Ems aanbevolen in de website. Schengen of niet, je moet je overal kunnen identificeren. Bijvoorbeeld op bezoek aan het politiebureau na verlies of diefstal van je bagage, i.v.m. de verzekering. De politie zal beslist om je paspoort vragen. Heb ik in 2006 zelfde gedaan toen ik m'n gereedschaptasje van m'n fiets heb verloren in Italië. Ook houdt de Italiaanse carabinieri steekproefgewijze controles bij bezoekers in restaurants. Zat ik te eten in een MacDonald's in Firenze, stapte er een agent binnen en vroeg iedereen om papieren. Dus als je ook maar één meter de grens over gaat, altijd je paspoort bij je houden! Ook al ligt Borkum hemelsbreed slechts 25 km van mijn huis vandaan.

bert sitters schreef:Ook al is de paspoortencontrole tussen de Schengen-landen afgeschaft, je dient altijd een paspoort of en ID-kaart bij je te hebben.
Incidenteel vinden wel controles plaats tussen Nederland en Duitsland.
Ik heb al geregeld mijn paspoort moeten laten zien aan een pistooldragend persoon in de ICE tussen Arnhem en Amsterdam. Meestal zien ze het door de vingers als je er geen een bij je hebt maar ik heb hem voortaan toch maar bij me als ik die trein neem (anders niet).