Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ideale fietstent ??? - Forum Wereldfietser

Ideale fietstent ???

Hallo iedereen,
Bij deze mijn beste wensen voor 2004 (wat een cliché), maar toch gemeend.
En dat we nog veel fietsplezier mogen hebben.

Nu komt het ... wat is voor jullie de beste fietstent?
Ik weet het, ideaal bestaat niet, maar ik had toch jullie mening gehoord wat betreft de tent.
Persoonlijk heb ik het liefst dat de fiets met mij mee binnen in de tent staat, voorwaar een hele opgave om dan de ideale fietstent te vinden. Het is echter een kwestie van mijn belangrijkste maatje (want ik ben alleen en zonder fiets fiets je niet ver) bij mij te hebben ... en te houden.
Bij wildkamperen is er geen probleem, echter op een overvolle camping vindt ik het maar niets om de fiets buiten te laten staan, overgeleverd aan ... :cry:

Hoe lossen jullie dit op, en welke tent gebruiken jullie?

William.

Ik fiets al jaren samen met een Hilleberg-tentje. Ben tussendoor wel even vreemd gegaan, maar dat is mij niet goed bevallen.
Hilleberg tentjes zijn licht van gewicht, stevig en zijn zeer snel opgezet. De kleur is onopvallend, dus ook geschikt voor wildkamperen.
Mijn fiets staat altijd buiten. Tijdens een kampeerweekend van de Wereldfietser dachten een paar grapjassen 's nachts stiekem een geintje uit te kunnen halen met mijn fiets. Ik werd echter onmiddellijk wakker. Dus ben ik niet zo bang voor mijn fiets.
Hilleberg vind je bij Bever Zwerfsport. Binnenkort ook in Maastricht!
De beste tentenshows zijn de kampeerweekenden van de Wereldfietser. daar zie je geen nieuwe tenten met verkopers die graag willen verkopen, maar een uitgebreide selectie van gebruikte tenten en hun gebruikers.
Volgende week zondag 11 januari ben ik op de Vakantiebeurs in Maastricht met een lezing fietsen over de Zilverroute in Spanje.

Een tent waar de fiets in past is best wel groot, zeker als je alleen fietst. Op een overvolle camping, welke ik zoveel mogelijk probeer te vermijden, gaat de fiets aan de ketting. Overal is wel een hek of boom te vinden waar die aan vast kan.
Waarschijnlijk ga ik dit jaar mijn tent vervangen en ben vast een beetje aan het rondkijken. De Terra-Nova Voyager of Solar2 lijkt me wel wat. Iemand ervaring met T-N tenten?
Bert heeft gelijk, op de weekenden zie je door de vele tentjes de camping niet meer. Over volle camping gesproken :). Opvallend dat er zo weinig dezelfde tenten staan. Waarschijnlijk een bewijs dat de ideale fietstent niet bestaat.

Dag Luitjes,

Afgelopen zomer een tent van het merk Wechsel gekocht.
Kijk op www.wechsel-tents.de
De prijs is is relatief laag terwijl het gewicht ook behoorlijk laag is.
Dit Duitse merk copieert van topmerken en laat ze in Vietnam in elkaar naaien.
De kwaliteit is heel hoog ook van de stokken. Misschien maken ze een type waar je een fiets in kan schuiven.
Ook kan je de wielen uit je fiets halen en die in je tent gooien, maakt de boel een stuk minder aantrekkelijker voor dieven.

Tenten kijken kan inderdaad goed op de kampeerweekends, alleen een tent kopen kan je het beste in maart april doen.

Succes met je keuze, John.

Ik zat zelf te denken aan een Vaude tent. Heeft er iemand misschien ervaring met de lichtgewicht tentjes van Vaude? 1,66 kg is wel heel aantrekkelijk voor een tent.

http://www.breedeveldkamperen.nl/produc ... ltralight/

In een tweeboogs tunneltent past een fiets voor de helft erin.

http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=102

Wil je je fiets er toch helemaal in de tent krijgen, dan moet je toch een grote 3 boogs kopen. (of een klein vouwfietsje) :lol:

Ik sta ook voor de aanschaf van een nieuw tentje. Ik denk daarbij aan iets tot ongeveer 3 kg. in de "budgetcategorie", zo tussen de 200 en 275 Euro.

Een aantal kandidaten die ik in gedachten heb zijn b.v.:
Ramble Ogre Thumb
Vaude Hogan
Vaude Ferret
Wechel White Nites (Travel Line)

Ik probeer nu wat informatie en ervaringen van gebruikers te krijgen (op de hiking site vind ik alleen ervaringen met de Ferret, van de andere tentjes NIETS....)
Wie o wie gebruikt een van bovenstaande tentjes en kan mij iets over de ervaringen daarmee vertellen???
John, welke Wechsel heb jij aangeschaft en kun je al iets vertellen over je ervaringen?

Met vr. groet en een gezond en goed 2004 gewenst,
Dick.

--- Mens, ga toch fietsen! ---

Ik heb een steephill ogre thumb, is dat wellicht dezelfde?
't Is een tunneltentje, en enkele vrienden van mij hebben er de VS mee doorgefietst. Erg harde wind, zoals die in Patagonië, kan ie niet zo goed hebben, vermoed ik. Prettig is de luifel, waaronder een droge ruimte kun maken, bijv. om te koken tijdens regen. O ja, hij bevalt ons clubje wel.
Beste Headley,

De 'tentideaal' discussie herhaalt zich vaak op dit forum. Kijk dus even bij eerdere discussies over hetzelfde thema. Volgens mij zijn zo langzamerhand alle voors en tegens van tenten wel aan de beurt geweest...

Veel tentplezier,

Astrid

Toch wil ik er onze ervaring ook wel even op kwijt. Wij zijn twee fietsvakantievierders die door schade en schande wijs zijn geworden. Tijdens onze eeerste fietstocht over de Groene Route van de Middelandse Zee naar huis werden in Diekirch onze fietsen van de camping gestolen. Verder hadden we ok zo'n " kruip in " tentje en slecht weer. Tijdens die vakantie zijn we dus tot het oordeel gekomen dat onze (fietsvakantie)tent twee fietsen moest kunnen herbergen en daarbij was een redelijke (sta)hoogte wel wenselijk. Nu we twee jaar op pad zijn met onze Vaude Opera willen we nooit anders meer. Oke het gewicht 4,5 kilo is iets meer maar als ik weer van mijn kerstrollen af kan komen, heb ik dat weer terugverdiend. Een beetje luxe mag je jezelf toch ook wel veroorloven.

Dick,

De wechseltent is van het type polaris, en dan de 2 persoons.
In de Alpen getest met iedere middag regen, geen probleem.
Alleen als ik met mijn voeten de binnentent tegen de buitentent drukte kwam er vocht op mijn slaapzak. Ook is hij voor 2 personen heel klein.
Grote pluspunt is het gewicht, nog geen 2 kilo. Ook de prijs van 275 euro (geloof ik) is nog te betalen. Opzetten gaat eenvoudig en over het materiaal en afwerking ben ik tevreden. Nog geen echte storm gehad maar dat lijkt me ook geen probleem. Er is ook een 3 persoon polaris te koop.

Succes met de beslissing.

John,

Ik had de Polaris van Wechsel ook op mijn lijstje staan, naar mijn idee een bijzonder geslaagd ontwerp. Het probleem dat ik ermee heb is dat hij inderdaad aan de kleine kant is, vooral het feit dat ik er niet rechtop in kan zitten zonder met mijn hoofd de binnentent te raken bevalt me niet. Heb jij dat probleem niet?

Overigens kon ik vorig jaar nog een Polaris (Travel Line) model 2002 kopen. Die was 200 gram lichter (2.6 kg.) dan de 2003 en had een buitentent van ripstop polyester. Ook het grondzeil was ander materiaal dan de 2003 uitvoering. Was wel (iets) duurder dan de 2003 :!:

Ik overweeg nu de Vaude Hogan (vrijstaand, maar geen koepel) een heel apart model met een "shock cord suspension" systeem en goede materialen. Hij heeft in de binnentent een hoogte van 110 cm, verder komen de maten redelijk overeen met de Polaris. Ook deze tent heeft uiteraard een vervelend nadeel: de ingang is heel laag....

Dan toch maar de Ramble Ogre Thumb....? Aleen is dat een vrij nieuw model (tunnel) en ik kan nog nergens ervaringen met deze tent vinden.... Dilemma!!!

Toch moet ik dit voorjaar de knoop doorhakken :?

Tenslotte wens ik je veel plezier met je Polaris!

Dick.

--- Mens, ga toch fietsen! ---

In de laatste editie van De Wereldfietser / De Vakantiefietser schrijft Jos Morren in Van tas tot tent over, jawel... tenten.
Hij is intensief op zoek geweest naar een tent. Misschien kun je er iets mee, misschien kun je er niets mee.

Inderdaad Eric, en de verwarring neemt nog meer toe....

Jos noemt in zijn artikel een aantal merken en typen, waarvan een groot deel door prijs dan wel gewicht voor mij afvalt. Welgeteld 2 genoemde merken vallen binnen mijn criteria v.w.b. gewicht en prijs.
Als eerste de Wildebeast Mt-Vumba van Perry, welke ik niet ken, maar eens even bekeken heb op de site van Perry. Als tweede een tentje van Ramble, de Ogre Thumb. Dit tentje heb ik al eens goed kunnen bekijken en staat op mijn "kandidatenlijst".

De Wildebeast Mt-Vumba komt voor in het rijtje tenten welke Jos zijn voorkeur hebben. Het merk Ramble ("prijspakkers") is echter het enige merk waar Jos een naar mijn gevoel enigszins negatief oordeel over heeft. Letterlijk schrijft hij:
"De prijspakkers van Ramble (te koop bij Bever Zwerfsport) lijken me daarentegen een kleine waarschuwing waard."

Dat begrijp ik niet helemaal, daar deze opmerking in het geheel niet gemotiveerd wordt. Als ik bijvoorbeeld de Ramble Ogre Thumb vergelijk met de Wildebeast Mt-Vumba (op papier weliswaar) lijkt de Ramble een duidelijk betere keus (al was het alleen maar om de kleur!).

Ik zou het zeer op prijs stellen als Jos middels dit forum zijn opmerking betreffende de Ramble tenten zou willen onderbouwen, daar de Ogre Thumb van dit merk voor een aantal van ons denk ik een goede optie lijkt in het segment "budget tentjes". Temeer daar ook dit merk uit genoemd pand in Maarsbergen afkomstig is....... hetgeen bij mij toch een gevoel van vertrouwen geeft (gaf?).

Tot slot nog een opmerking voor John: Je noemde het zelf al, Wechsel kopieert van topmerken.....
Ik neem dus aan dat je weet dat je nu een :oops: schaamteloze kopie van de Macpac Stellar bezit? :wink:

Groet, Dick.

Hoi Dick,

Zo schaamteloos is die copie niet....
De wechsel polaris weegt ruim een kilo minder, ik hoop alleen dat dit zich niet in de duurzaamheid tot uiting komt.
Ook geld voor mij: beter goed gejat dan slecht verzonnen.

Groeten, John.
Hallo,
Ga eens kijken op onderstaande webpagina van MSR. Misschien is dit wel de tent die je zoekt. Wel niet echt goedkoop, maar heel degelijk, lijkt me.
http://www.msrcorp.com/tents/velo.asp
Rudy Dewilde

Ik ga altijd alleen en heb ook jaren gezocht naar een tent waar mijn fiets in kon, mtb, en heb een jaar of 5 geleden de velo dome van walrus gekocht. Niet goedkoop ik denk nu ongeveer € 375 of zo iets.
Niet super licht, ik meen 3,5 kg, maar mijn fiets en bobkar passen perfect in de voortent. Het is een 2 persoons maar ik zie geen 2 fietsen in de voortent staan, te klein. Maar wat is gewicht, als je vroeg opstaat pak je altijd, in europa, een natte tent in en dan draag je al gauw 5 kg aan water mee in je bagage.
Klaas Groot

Hoi,
Graag zou ik ook een tent hebben die zo groot was dat mijn fiets er rechtop in past, maar die toch minder dan 4 kg weegt. Maar helaas: NO WAY.
Als je goed kijkt zie je op reclamefotootjes niet voor niets altijd kleine modellen MTB's met het stuur en zadel in een tamelijk lage stand.
Ik wilde het maar even kwijt...
Groeten,
Leon

Klaas meet 1.76 m en zijn zadelhoogte is 76 cm van de bracket af dus is het geheel genomen niet zo laag en komt met de geveerde vork aardig overeen met een 28"fiets. Deze tent beschikt over een achteruitgang, waar ik overgens nooit gebruik van maak, die je zou kunnen gebruiken. Ik heb ook niet beweerd dat het een tent is die voor iedereen geschikt is vandaar mijn vermelding mtb in het bericht. Zelf verdiep ik mij nooit in reclame foto`s maar stel mij zelf op de hoogte van het produkt. Ik raad je ook aan om eens te gaan kijken, kopen hoeft niet van mij want ik heb er geen cent van.
www.megalos.nl voor het huren van een bobkar.
Vriendelijke groeten , Klaas Groot

Ben je bang dat je fiets nat wordt, neem een stuk zeildoek mee.
Voor een droge fiets is een tarp ook een idee.
Ben je bang dat je fiets wordt gestolen, haal het voorwiel er uit, het zadel er af en natuurlijk je teller! Gooi in je (binnen)tent en het grootste risico is vermeden.

Groeten, John.