Additionally, paste this code immediately after the opening tag: digitale camera - Forum Wereldfietser

digitale camera

Hoi mensen,
Er is al wat gezegd over camera's in dit forum maar nog niet zo expliciet over digitale camera's. Ik wil er eentje aanschaffen vanaf 3 Megapixel, zo rond de 350 euro die goede foto's maakt en ook voldoende robuust is. Wie kan me advies geven? Heb al op verschillende sites gekeken maar wil de vraag hier ook even stellen.
Jan

Zelf kocht ik een Canon Powershot A80 voor 384 Euro.
Ben hier uitermate tevreden van.
Voor de A80, heb ik nog een A40 van Canon en een S414 van Minolta gehad. De Minolta heeft dan wel op papier ongeveer dezelfde specificaties als de A80, maar de Canon is veel compacter en ligt beter in de hand.
Denk eraan dat enkel de aankoop van de camera niet voldoende is.
Meestal moet je nog ook extra geheugenkaartjes en in het geval van de A80 ook nog oplaadbare batterijtjes aankopen.

Mijn inspiratie haalde ik op het forum van www.belgiumdigital.com. Daar kan je bijvoorbeeld ook tips vinden voor goedkope internetwinkels enzo.

Voor mij bepalende factoren om voor de A80 te kiezen:
-Compact past nog in je jaszak.
-compactflash memory (=meest universeel en goedkoopste)
-AA-batterijen = universeel en overal verkrijgbaar
-Hoewel een point and shoot camera zijn er heel veel manuele instellingen mogelijk.

Heb je nog vragen, laat maar komen.

Groetjes,
Dirk

Bedankt voor je reactie. Na wat spitten op internet leek me de Ixus400 van canon wel wat. Deze is kleiner en lichter dan de A80. De Ixus heeft echter wel een aparte accu met lader.
Maar als ik het goed begrijp heeft de A80 meer mogelijkheden met instellen? Ik ben er nog niet uit.
Jan

Jan,

De IXUS400 is ook een prima toestel. Als je niet kan kiezen is het beste eens een winkel binnen te stappen en die toestelletjes in je hand te nemen.
Van een klein, licht toestel wordt gezegd dat het minder gemakkelijk stil te houden is. Met een beetje meer gewicht lukt dat beter.

Een goed test-verslag over de IXUS400 kan je lezen op www.dpreview.com.

Veel succes met je keuze,
Dirk

In de laaste Op Pad stond een groot artikel over een aantal digitale camera's. Misschien heb je daar nog wat aan? (Weet zo niet meer welke goed uit de test kwam).

Groet,
Freek

ps Laat je ook weten wat de aankoop geworden is en hoe die bevalt?

Niet zozeer om direct daar te kopen, maar de MediaMarkt leent zich goed voor een oriëntatie. Er is daar een ruime keuze beschikbaar die je allemaal in de hand kunt nemen zonder eerst een vitrine te laten openen. En als je op een rustig tijdstip gaat, is er vast wel een medewerker die je met alle geduld de verschillende mogelijkheden laat zien.

Beste Jan,

Er zijn een aantal goeie opties. Ik ga ervan uit dat je als fietser een compacte camera zoekt en geen uitgebreide zware spiegelreflex met verwisselbare lenzen.

In het compacte segment zijn volgens mij de volgende 3 camera's het overwegen waard (maar dit mijn persoonlijke mening):

- Pentax 33 WR: 3,2 megapixel met 3 x optische zoom. Het mooiste aan deze camera is dat hij stof, vuil en waterdicht is. Je kunt hem dus overal mee naar toe nemen.

- Pentax Optio S4: 4 megapixel, 3x optische zoom. Een van de kleinste cameras die er op dit moment te koop is. De prijs ligt wel iets boven het budget van 350 euro. Maar een zeer mooie, lichte (115gr) camera met nogal wat mogelijkheden om handmatig in te stellen.

- Canon Ixus400. 4 megapixel, 3x optische zoom. Kleine compacte camera. Iets groter en zwaarder dan de pentax Optio S4 en iets minder mogelijkheden om handmatig zaken in te stellen. Maar ook een prima toestel.

Volgens mij zijn deze drie camera's echt prima dingen. Kijk ook maar eens op: www.digitalcamera-hq.com

Succes met je keuze.

GTM

P.S. voor wat het waard is: mijn keuze is op de Pentax Optio S4 gevallen
Dag luitjes,

Ik heb een jaar lang een HP 320 gebruikt (als eindejaarsgeschenk gekregen), en was dat dingetje toen zat. reden: geen enkele mogelijkheid tot scherpstellen/belichtingscontrole, geen optische zoom, resolutie wat te laag (2.1 mp). Het had ook zijn voordelen: een druk op de knop en je had een scherp kiekje.

Heb vorige maand een Minolta F200 aangeschaft, na uitgebreid wikken en wegen tussen de verschillende merken en modellen. Doorslaggevende factoren waren voor mij ook dat ik mijn SD geheugenkaarten kon blijven gebruiken, en dat ik een toestel wilde dat op normale AA batterijen kan werken. Bij deze Minolta kon dat. Zonder die voorwaarden was ik misschien bij de Canon Powershot A80 uitgekomen, die is technisch iets beter, maar ook groter en heeft een kwetsbaar uitklappend LCD schermpje.

Over de fotokwaliteit, mogelijkheden en het design van de Minolta ben ik uiterst tevreden. Iets minder zijn de snelheid (of liever traagheid) en de scherpstelling in donkere/moeilijke omstandigheden.

Ik kan dit toestel dus aanraden.

Zelf zou ik bij de aanschaf van een digitale camera in ieder geval meteen kiezen voor een camera met optische zoommogelijkheden (en dus niet de Ixus nemen). Digitale zoom heeft geen zin, dat is een uitsnede die je ook en beter op de computer kunt maken.

Zolang je geen posters van je foto's wil maken, is een 3 mp ruim voldoende. Anders worden je bestanden erg zwaar, of gebruik je de extra resolutie toch niet.

Enfin... ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen...


Groetjes,

Astrid
Heb het artikel in op pad gezien over de pentax optio 33wr. Ziet er goed uit. Ik zag ook nog een aanbieding van de canon A70 ( 3Mp) voor 280 euro. Dit is de voorganger van de A80 en heeft niet zo'n uitklapbaar lcd-scherm. En 3 MP is toch wel voldoende voor redelijk grote foto's en kleine uitvergrotingen? Ik ga nu kijken in de winkels. Ook naar de andere typen die jullie genoemd hebben. Het nadeel van de ixus is dat ie een accu heeft en geen batterijen zoals de A70 en A80. De A70 en A80 liggen mi ook wat prettiger in de hand. Als ik een keuze heb gemaakt, laat ik dit weten.
Bedankt mensen.
Jan

Dé site voor het bekijken van testrapporten over digitale camera's is:

www.dpreview.com

Natuurlijk moet je je wel door alle informatie worstelen maar dat is iets wat je bij de aanschaf van een digitale camera altijd al moet/mag doen.

De stelling van Astrid dat je teveel resolutie toch niet gebruikt klopt niet helemaal. Zeker bij digitale bestanden wil je snel uitsnedes maken van details van je opname (dat kan soms hele mooie opnames opleveren). Je bent dan blij met elke extra pixel die je kunt pakken. Pixels kun je nooit genoeg krijgen. Zeker als je je beseft dat een analoge film véél meer pixels bevat dan veel digitale camera's.

Voor een goede afdruk op A4 formaat heb je al snel 3000 * 2000 pixels nodig. En dat is al 6 Megapixel. Ik ga dan uit van het afdrukken op 300 dpi. Natuurlijk kun je ook afdrukken op 200 dpi en dan kan de afdruk al weer een stuk groter worden.

Groetjes,
Marco

En waar blijven nu de mooie opnames voor de fotowedstrijd van De Wereldfietser????? Na al dat gepraat over techniek verwacht ik nu de meest mooie/leuke/schitterende opnames :)

Kijk op de volgende site voor meer informatie:
http://www.wereldfietser.nl/index.php?c ... tiviteiten

In tegenstelling tot wat Astrid schrijft heeft de Ixus (althans het 400 type) wel degelijk een optische zoom (3x)!!!

De Canon A70 of 80 zijn prima camera's, echter iets te groot als je het mij vraagt.

Let trouwens bij het gebruik van batterijen goed op!
Standaard batterijen (NiCd) in een camera hebben geen lang leven. Je zult batterijen moeten kopen die voldoende vermogen hebben (>1.200 mAh). Elke keer wegwerp batterijen van dit type kopen wordt een duur geintje.

De meeste mensen gebruiken dan ook oplaadbare batterijen hiervoor. Dan heb je alsnog een stroomvoorziening nodig en dan maakt het niet meer uit of je een accu hebt of batterijen. Het is natuurlijk wel een voordeel dat je in noodsituaties kunt terugvallen op standaard batterijen.

Maar een standaard NiCd (600mAh) of alkaline batterij houdt het maar 30-45 minuten vol. Hoewel een alkaline batterij voldoende vermogen heeft (2800 mAh) is deze niet echt geschikt voor apparaten die veel capaciteit gebruiken. Dit heeft te maken met de manier waarop de batterij wordt gemaakt. De interne weerstand van deze batterij is te hoog.

Een NiMH (1400-1600 mAh) houdt het ongeveer 1,5 uur vol.

Het beste werkt een lithium batterij of accu (2100 mAh). Deze houdt het 2 uur vol.

De LITHIUM-ION batterij of accu is oplaadbaar en in gebruik veel goedkoper. Ten opzichte van NiMH oplaadbare batterijen zijn ze 50% lichter en 40% kleiner. Bovendien zijn ze niet gevoelig voor overladen of te vroeg laden, iets wat de NiMH batterijen wel zijn.

Tot zover een waarschuwing met betrekking tot batterijen. Het voordeel van batterijen t.o.v. een accu is dus zeer beperkt.

GTM
Dag Marco,

Over de wenselijkheid van meer pixels is in fotografenland wel wat discussie... als je 'kiekjes' neemt die niet echt voor uitvergroting bestemd zijn (de huishoudfotograaf dus), levert een camera met een wat lagere resolutie een beter resultaat dan eentje waarvan je de hoge resolutie terugschroeft. Bovendien moet je je afvragen waar je voor kiest... meer foto's op een geheugenkaart krijgen, je foto's zo snel mogelijk per Email kunnen versturen, of een maximalisatie van je kwaliteit foto...

Groetjes,

Astrid

GTM schreef:Let trouwens bij het gebruik van batterijen goed op!
Standaard batterijen (NiCd) in een camera hebben geen lang leven. Je zult batterijen moeten kopen die voldoende vermogen hebben (>1.200 mAh).
De meeste mensen gebruiken dan ook oplaadbare batterijen hiervoor. Dan heb je alsnog een stroomvoorziening nodig en dan maakt het niet meer uit of je een accu hebt of batterijen. Het is natuurlijk wel een voordeel dat je in noodsituaties kunt terugvallen op standaard batterijen.
Maar een standaard NiCd (600mAh) of alkaline batterij houdt het maar 30-45 minuten vol. Hoewel een alkaline batterij voldoende vermogen heeft (2800 mAh) is deze niet echt geschikt voor apparaten die veel capaciteit gebruiken. Dit heeft te maken met de manier waarop de batterij wordt gemaakt. De interne weerstand van deze batterij is te hoog.
Een NiMH (1400-1600 mAh) houdt het ongeveer 1,5 uur vol.
Het beste werkt een lithium batterij of accu (2100 mAh). Deze houdt het 2 uur vol. De LITHIUM-ION batterij of accu is oplaadbaar en in gebruik veel goedkoper. Ten opzichte van NiMH oplaadbare batterijen zijn ze 50% lichter en 40% kleiner. Bovendien zijn ze niet gevoelig voor overladen of te vroeg laden, iets wat de NiMH batterijen wel zijn.
Hoi GTM,
Ik wil toch wat misverstanden voorkomen als je het niet erg vindt.
NiCd-accu's noemt men i.h.a. niet standaard batterijen maar NiCd-accu's.
De hoeveelheid energie die een batterij of accu kan leveren wordt inderdaad uitgedrukt in mAh, en dit noemt met de capaciteit, maar niet het vermogen. Vermogen is de stroomsterkte die een batterij of accu kan leveren. Niet oplaadbare alkalinebatterijen zijn hier inferieur aan alle oplaadbare accu's.
De capaciteit van NiCd-AA-accu's is tegenwoordig ca. 800 mAh.
De capaciteit van NiMH-AA-accu's is tegenwoordig ca. 2000 mAh.
Het zijn NIET de NiMH-accu's die gevoelig zijn voor te vroeg laden maar de NiCd-accu's.
Kennis van Li-ionaccu's heb ik niet, maar de sterk toenemende populariteit van NiMH-accu's ten opzichte van alkaline of NiCd is m.i. wel terecht.
Voor de wereldreiziger zijn er dus 2 mogelijkheden: ofwel NiMH-batterijen meenemen en een klein ladertje zoeken ofwel wegwerp kopen.
Groeten, Leon

Marco Meijerink schreef:Kijk op de volgende site voor meer informatie:
http://www.wereldfietser.nl/index.php?c ... tiviteiten
Hoi Marco,

Er staat daar "Digitale opnames kunnen moeten 20*30 cm zijn en 300 dpi bevatten."
Nu druk ik mijn foto's nooit af omdat ik analoog fotografeer en dan scan. Dus mijn digitale bestanden "hebben geen afmeting in cm of dpi's", maar wel een aantal pixels. Als ik het omreken dan kom ik op de eis uit van 2362 x 3543 pixels uit. Klopt dat? Het is trouwens aan de hoge kant. Worden de digitale opnamen inderdaad in deze resolutie verwerkt?

Groetjes,

Leon
Afmetingen van de canon powershot A70: 101x64x31.5
Afmetingen van de Ixus400: 87x57x28
Zo groot is het verschil nu ook weer niet!
Of is een afmeting van de powershot eigenlijk te groot voor meenemen onderweg, wandelen, fietsen?
De vraag voor mij blijft wel of je met zo'n kleine lichte camera in de hand nog wel gemakkelijk foto's ( stabiliteit en zo) kunt maken?
Wie heeft daar ervaring mee? Dergelijke zaken komen volgens mij niet zo aan bod in de site van dpreview.com.
( En als ik een camera gekocht heb Marco, dan stuur ik een foto op!)
Groeten,
Jan

Leon schreef:Er staat daar "Digitale opnames kunnen moeten 20*30 cm zijn en 300 dpi bevatten."
Nu druk ik mijn foto's nooit af omdat ik analoog fotografeer en dan scan. Dus mijn digitale bestanden "hebben geen afmeting in cm of dpi's", maar wel een aantal pixels. Als ik het omreken dan kom ik op de eis uit van 2362 x 3543 pixels uit. Klopt dat? Het is trouwens aan de hoge kant. Worden de digitale opnamen inderdaad in deze resolutie verwerkt?
Je berekening klopt inderdaad.
Dat heeft als gevolg dat wanneer je een gewone foto van 10*15 niet op 300 dpi moet scannen maar op bv 600 dpi om een goede afdruk van 20*30 te kunnen realiseren.

Gelukkig zijn er veel programma's (en ook afdrukcentrales) die met minder pixels ook uit de voeten kunnen. Wanneer je bv een opname hebt van 1000 * 1500 die je op 20*30 cm wilt afdrukken dan kunnen er twee dingen gebeuren:
1. De afdruk ziet er niet uit :)
2. Er wordt geinterpolleerd. Oftewel: de afdruksoftware berekent uit de omliggende pixels de waarde van de missende pixels. En daar kunnen verrasende resultaten mee worden gemaakt. Photoshop heeft ook zo'n optie in zich.
Mijn sponsor heeft ooit afdrukken gemaakt van 3 bij 2 meter met een resolutie van 2400*3600 dpi (rond de 6 megapixel). En dat zag er niet verkeerd uit.

Kortom: wanneer je een mooie afdruk hebt van rond de 4 megapixel dan kan die ook meedingen met de fotowedstrijd.

Groetjes,
Marco

PS: Beste Astrid.....je schreef het volgende:
"Over de wenselijkheid van meer pixels is in fotografenland wel wat discussie... als je 'kiekjes' neemt die niet echt voor uitvergroting bestemd zijn (de huishoudfotograaf dus), levert een camera met een wat lagere resolutie een beter resultaat dan eentje waarvan je de hoge resolutie terugschroeft"
Ben benieuwd waar dat fotogravenland is :) .
Wat er gebeurd met het terugschroeven van de resolutie bij compact-camera's is dat de opname herberekend wordt en daarbij verlies optreedt. Dat heeft niets te maken met het pixel-verhaal maar met de kwaliteit van de camera.
Mijn stelling was dat je originele opname een zo hoog mogelijke resolutie moet/mag (iedereen natuurlijk zijn mening) hebben om uitsnedes te kunnen maken. Wanneer je bv een opname hebt van 3 Megapixels en je wilt alleen de helft van de foto gebruiken dan hou je effectief nog 1,5 megapixel over en daarmee is het weer moeilijk om goede afdrukken te maken.

Heb gehoord dat de afdrukkwaliteit niet alleen bepaald wordt door het aantal pixels echter ook door je printer en met name door je printerdrivers.
Groeten,
Jan

Jan schreef:Heb gehoord dat de afdrukkwaliteit niet alleen bepaald wordt door het aantal pixels echter ook door je printer en met name door je printerdrivers.
Groeten,
Jan
Dat klopt. Het kan dan ook uitmaken bij welke fotozaak je je digitale foto's af laat drukken. Kleuren blijven een apart verhaal bij digitale camera's. De CCD's worden wel steeds beter, maar hoeveel pixels je ook hebt, het blijft de strijd tussen 'discreet' en 'continu'. De kleuren van een digitale camera zullen het (in elk geval voorlopig) nog altijd afleggen tegen de kleur kwaliteit van analoge camera's, alhoewel dat gelukkig bij de gemiddelde foto niet meer direct te zien is.

Ik heb enkele foto's af laten drukken via fotoquelle (www.fotoquelle.nl). Het handige is dat zij aangeven wat de kwaliteit van de foto zal zijn (gebaseerd op het aantal pixels van de digitale foto). 6.3 Megapixel (3072x2048) is dan voldoende (volgens hen) om een 76,2 x 50,8 cm grote foto te maken. De kwaliteit (enkele 10x15cm en enkele 20x30cm) was trouwens prima, de prijs ook.

Marco Meijerink schreef:Ben benieuwd waar dat fotogravenland is :) .
Ik wil me niet voor Astrid uitgeven hoor :wink: Maar kijk eens in de nieuwsgroep nl.foto Via internet kan dat d.m.v. http://groups.google.nl/groups?hl=nl&lr ... gle+zoeken
Er zijn daar al 12300 discussies gevoerd waar het woord digitale camera in voorkwam: http://groups.google.nl/groups?q=%22dig ... gle+zoeken :D
Maar uiteindelijk wil ik wel even kwijt dat de voornaamste factor voor goede foto's de fotograaf is. Ik zal daarom eens kijken of ik nog europafietsfoto's heb, dan mag de jury uitmaken of die mooi zijn :)
Groetjes, Leon