Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat vinden WF van de Hanzefietsroute - Forum Wereldfietser

Wat vinden WF van de Hanzefietsroute

Ik heb al de nodige informatie en verhalen gelezen en ben in het bezit van de 3 delen van uitgeverij Pirola.
Ik vraag me af wat de WF, die deze tocht heeft gefietst, er toe heeft bewogen en hoe hij/zij deze tocht nou echt heeft beleefd en er achteraf tegenaan kijkt.
Het is toch gauw 5 a 6 weken fietsen en heb je daar dan een goed gevoel van overgehouden en prachtige herinneringen, zo van dit had ik niet willen missen.
Wat voor cijfer zou je dan geven.
Kortom, graag jullie ervaringen.
mvg
Jan Schoutsen
Wij fietsten de Hanzeroute in drie keer drie weken in drie jaar. Bewust, omdat er zoveel te zien was in onze interessesfeer: steden, (economische) geschiedenis, bouwkunde en dat alles voor deze regio's te maken krijgen met grote tourisme-stromen. Onderweg kregen we ook nog te maken met uiterst vriendelijke mensen, rust en meer natuurschoon dan ik in 1 jaar aankan. De verscheidenheid aan indrukken op een toch relatief gezien korte afstand vond ik groot en indrukwekkend. In de archieven (februari, maart, juni 2008) van http://vanuitdestoofstraat.blogspot.com ... nloop.html vind je eventueel een zeer korte impressie. We hebben er in ieder geval een grote liefde aan de voormalige DDR aan over gehouden en de route is wat mij betreft een aanrader. Misschien dat ik over een aantal jaren nog eens in de herhaling ga om eens kijken wat er allemaal is veranderd. Maar ik wil ook nog eens na de Poolse grens doorfietsen langs de Oostzee. Daar ligt nog veel meer Hanzegeschiedenis, een fascinerend stuk geschiedenis in een boeiende regio. En dan ook nog vormgegeven in een bijzonder aangename fietstocht.
In 2003 heb ik de Hanzefietsroute gefietst omdat het voor mij, na 2 fietsvakanties met mijn zoon, de eerste fietsvakantie alleen zou worden, met het idee mocht het fietsen alleen tegenvallen dan ben ik zo weer thuis.
Zowel het fietsen alleen als het fietsen van de Hanzefiestroute zijn mij goed bevallen. Ik zou de Hanzefietsroute zo weer willen fietsen, onvoorstelbaar veel te zien, verkeersluwe wegen, mooie natuur, leuke plaatsjes etc.

Voor mijn verslag zie:
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... sroute.htm

Harry
Harry, met veel genoegen jouw verslagen gelezen: nodigt zeer uit om de route ook eens te rijden, alleen de betonnen platen vind ik slecht om op te rijden. Ik pak dan liever een Bundesstrasse met z'n laagvliegende gemotoriseerd verkeer.

Wat ik me gelet op de routekaartje afvraag welke route gevolgd kan worden in het Gronings-Drentse en het deel net over de grens in Emsland?
Hallo Jan,

Ik heb van 30 april t/m 4 juni 2009 de Hanze ( nagenoeg ) helemaal gereden.
Prachtige tocht met heel veel verschillende fietsomstandigheden.
Ik heb er flink de sokken in gezet, 32 fietsdagen ruim 3000 km.

Ik ga op mijn gemak nog wel eens naar diverse plaaatsen om daar langer rond te kijken.

Voor mijn berichtjes hierover zie mijn topic Hanze in de rubriek kletspraat april/juni 2009.

Succes met jullie keuze.


DriesBa schreef:alleen de betonnen platen vind ik slecht om op te rijden. Ik pak dan liever een Bundesstrasse met z'n laagvliegende gemotoriseerd verkeer.
Dries, niet alleen betonplaten zijn nogal hobbelig, ook kinderkopjes kom je er nog tegen. Wat ook heel lekker fietst is mul onverhard ( leemachtig) in natte omstandigheden. :roll:

Ik heb vanaf Grou de route gevolgd zoals beschreven, dus bij Bourtange de grens over richting Bremen, via o.a. de magneetzweefbaan bij Laten.

Groet

Jans
Hanzeroute?

Klinkt interessant, kende ik niet. Ik ga me daar maar eens goed op oriënteren. Bij deze wil ik alvast plaatsen dat ik geïnteresseerd ben mochten Wereldfietsers medereizigers zoeken voor deze tocht. Een voorkeursdatum kan ik nog niet aangeven. Binnenkort plaats ik mijn oproep(en).

Groet

Bart
Ik fietste in 1999 vanaf Bourtange tot aan Travemunde over de Hanzefietsroute. Was erg mooi en verrassend. De schrijver en samensteller is Michael Wannet, een echte wereldfietser en dat merk je. Met veel enthousiame is het traject uitgestippeld. Soms, zo vertelde hij me eens, is hij soms dagen bezig in een gebied om de mooiste route te vinden. Zijn internetsite is nog niet genoemd, geloof ik. Www.hanzefietsroute.nl

Rutger
Wij hebben vorig jaar een groot gedeelte van de route gefietst, erg mooi maar ook vaak verdomd slechte bospaden met nat weer!
Ook een groot voordeel van deze route is dat je de Tracks kunt downloaden voor je GPS en dat was toch erg makkelijk vooral in bossen met veel kleine paden. :D
Jans Kinds schreef:Hallo Jan,

DriesBa schreef:alleen de betonnen platen vind ik slecht om op te rijden. Ik pak dan liever een Bundesstrasse met z'n laagvliegende gemotoriseerd verkeer.
enDries, niet alleen betonplaten zijn nogal hobbelig, ook kinderkopjes kom je er nog tegen. Wat ook heel lekker fietst is mul onverhard ( leemachtig) in natte omstandigheden. :roll:

Ik heb vanaf Grou de route gevolgd zoals beschreven, dus bij Bourtange de grens over richting Bremen, via o.a. de magneetzweefbaan bij Laten.

Groet

Jans
Nu vind ik 5 á 10% van een dagroute over betonplaten of modderwegen nog niet zo'n probleem, maar als het de helft is dan nodigt mij niet zo uit. Mulzand vind ik 2% al voldoende om niet te volgen, tenzij het in Zuid-Amerika, Azië of Australië is. Ik bedoel: met welke percentages moet je rekening houden op zo'n traject.
DriesBa schreef:Nu vind ik 5 á 10% van een dagroute over betonplaten of modderwegen nog niet zo'n probleem, maar als het de helft is dan nodigt mij niet zo uit.
Ik zal het morgen eens voor de aardigheid uitrekenen; op de totale route kom je volgens mij niet boven de 2% is mijn gevoel (eerder minder). :wink:

Maar er wordt ook ieder jaar weer veel verbeterd, zoals bijv. te zien is aan de betonplatenweg hieronder!
Ook worden er voor de echt slechte stukjes alternatieven over asfalt gegeven.

Afbeelding
Och, in noord-Duitsland zijn die betonplaatjes nog zo slecht niet.
Is de boom op de foto's van Michael zo achteruitgegaan door het aanleggen van dat asfaltpad?
En wat zijn slechte wegen als je op dit forum de discussies over banden, velgen etcetera voor fietsen over onverharde wegen in je scherm gebrand staan. Als het echt te bar werd (het gebeurde een enkele keer, maar intussen is een aantal echt nare stukken vervangen) vond ik wel een alternatief binnen fietsbereik.
Maar misschien was mijn verwachtingspatroon anders. Ik denk dat de Hanzeroute geen trip is om zo snel mogelijk af te leggen en onthaast zijn in mijn optiek weinig paden onbegaanbaar.
Wij hebben in 2007 het eerste stuk gereden van Stadskanaal naar Lubeck. Prachtige route, alleen maar lieve en aardige mensen ontmoet.
Met het zoeken van campings hadden we geen moeite.
In 2008 zijn we van Lubeck naar Frankfurt a/d Oder gereden, maar nu in hotels overnacht. Geen moeite gehad er een te vinden. Weer alleen maar aardige mensen ontmoet. In de voormalige DDR zijn ze in hoog tempo aan het werk aan de infrastructuur en je vind zowel nog oude boerderijen die soms zwaar vervallen zijn, als prachtig opgeknapte herenhuizen.
Een openbaring dat Duitsland zo mooi is. De stadjes zijn pareltjes aan het Hanzesnoer.
We rijden de laatste jaren het derde stuk in etappes, maar dan tegengesteld, dank zij GPS.
Het is een prachtige route, die terecht ook veel gefietst wordt. In Duitsland zijn ook veel fietsroutes, dat merk je dan.
ff een vraagje over die beschrijving van deze tocht is die in het nederlands
gr
En soms heb je gewoon pech............... :evil:

Etappe langs het Elbe - Lübeck kanaal, is een grindweg, maar heel hard en behoorlijk goed te rijden................tenzij er een grote operatie wordt uitgevoerd: Over een lengte van een 30 km was dit pad ( langs het kanaal) diep gefreesd en op sommige stukken was er een wals overheen geweest. Maar het regende die dag en dus was de gefreesde leem/grindlaag zo week als wat. Met een terreingewicht van zo om en nabij de 140 kg op 42 mm brede XR banden wil het tempo dan wel naar beneden. :x

Afzien tot en met, sommige stukken zo zacht dat er niet te fietsen viel.
Ik trof een werkploeg en stelde de vraag of dit soms geasfalteerd zou worden: nee dus, daar was geen geld voor, maar dit werk moest gebeuren. Waarom????

Tsja, soms zit het mee, soms zit het tegen.

Over het percentage echt slechte wegen ( betonplaten/kinderkopjes/ mul zand/ bospad) kan ik geen zinnig woord zeggen. Dit soort trajecten laat een heftiger indruk achter dan bijvoorbeeld het geasfalteerde fietspad langs de Oder met wind 7 achter ! Ja dat fiets lekker :D

Nog steeds is mijn totaalindruk: een fantastische tocht met vreselijk veel afwisseling.

Gewoon doen ( waar heb ik die kreet meer gehoord :wink: )

Groet

Jans

Marcel: ja de routeboekjes zijn in het Nederlands.
Jans Kinds schreef:Etappe langs het Elbe - Lübeck kanaal, is een grindweg, maar heel hard en behoorlijk goed te rijden................tenzij er een grote operatie wordt uitgevoerd: Over een lengte van een 30 km was dit pad ( langs het kanaal) diep gefreesd en op sommige stukken was er een wals overheen geweest. Maar het regende die dag en dus was de gefreesde leem/grindlaag zo week als wat. Met een terreingewicht van zo om en nabij de 140 kg op 42 mm brede XR banden wil het tempo dan wel naar beneden. :x
Voor je gevoel wordt dat stuk dan ook veeeeeeel langer natuurlijk, want het is maar 17.4 km over dat (onder normale omstandigheden) mooie jaagpad langs het kanaal :wink:

Ik heb daar zelf ook een keer een echte wolkbreuk op m'n hoofd gekregen, zonder mogelijkheid om te schuilen (en toen was het pad nog niet verhard, gewoon 2 karrensporen). :wink:
Michael W schreef: Voor je gevoel wordt dat stuk dan ook veeeeeeel langer natuurlijk, want het is maar 17.4 km over dat (onder normale omstandigheden) mooie jaagpad langs het kanaal :wink:
Ik heb de afstand op 6 mei 2009 's avonds in het bivak in mijn dagboek geschreven. De aantekening eindigt met : na het nuttigen van mijn welverdiende beloning.......... :oops: Zou ik dubbel hebben gezien :?:

Het was de inschatting die ik toen heb gemaakt. Michael, jij kent de route zo op je duimpje dat ik je onmiddelijk geloof :!:

Maar het leken wel 30 loodzware kilometers. :wink:

Die bewuste dag slechts 79 km afgelegd, met een gemiddelde van 14 km/uur.
Camping in Lübeck om 1700 uur. Douchen en vocht aanvullen :lol:


Groet

Jans
DriesBa schreef:Nu vind ik 5 á 10% van een dagroute over betonplaten of modderwegen nog niet zo'n probleem, maar als het de helft is dan nodigt mij niet zo uit.
OP 3100 km zit zo'n 140 km matig of wat slechter wegdek; dat is 4.5%
Ook stukjes van bijv 350 en 500 m heb ik meegerekend.
Een en ander is ook sterk afhankelijk van het weer natuurlijk.

Het meeste zit uiteraard in v.m. Oost-Duitsland, maar daar wordt ook wel het meest verbeterd. Voor de wat langere slechte stukken zijn er asfalt-alternatieven.
Afbeelding
janenliseth schreef:Ik heb al de nodige informatie en verhalen gelezen en ben in het bezit van de 3 delen van uitgeverij Pirola.
Ik vraag me af wat de WF, die deze tocht heeft gefietst, er toe heeft bewogen en hoe hij/zij deze tocht nou echt heeft beleefd en er achteraf tegenaan kijkt.
Het is toch gauw 5 a 6 weken fietsen en heb je daar dan een goed gevoel van overgehouden en prachtige herinneringen, zo van dit had ik niet willen missen.
Wat voor cijfer zou je dan geven.
Kortom, graag jullie ervaringen.
mvg
Jan Schoutsen
Beste Jan,

Op alle andere meningen nog een aavulling van mijn zijde.

Ik heb in juli/aug de Hanzetocht deels gedaan, in die zin dat ik langs de Oder en de Neisse (Duits/Poolse grens) verder ben gefietst en niet de Hanzeroute heb vervolgd. Daar ligt een prachtige Oder/Neisse fietsroute (bijna autovrij) langs, tot aan Tsjechië, daarna Dresden via Elbe Magdenburg, halverwege kun je er voor kiezen via R1 door de Harz weer naar NL terug te fietsen.
Rob
Ik vind de Hanxeroute echt een aanrader. In de afgelopen 10 jaar hebben we diverse delen ervan gefietst in combinatie met andere routes en het is steeds goed bevallen. Afgelopen zomer hebben we een rondje gemaakt door te fietsen van Zaltbommel naar Bremen, dan naar beneden langs de Weser en vanaf Hameln weer terug. Maar bv ook fietsen naar Praag, via de Moldau/Elbe naar Dresden en Magdenburg, dan een stuk Hanzeroute en bij dan in het Teutoburger Wald via de R1 weer terug. Sommige stukken hebben we twee keer gefietst, maar beide keren was het erg mooi. Het noordelijke deel voorbij Bremen tot Berlijn hebben we deels gefietst en zou ik graag nog eens doen!