Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wat is een goede fiets? - Forum Wereldfietser

wat is een goede fiets?

hallo,
Ik ben op zoek naar een goede fiets. Ik heb al mijn fiest tochten op een oude, goedkope racefiets gefietst (wat prima ging, op de gebroken spaken na) maar ik ga nu en nieuwe kopen.
Ik was benieuwt of iemand mijn kan vertellen wat een goede fiets is en waarom dat dan zo'n goed fiets is?
liefs marieke

Hm, rare plek om te informeren wat een goede fiets is.
Hoort misschien beter thuis bij 'voorbereiding'?

Freek
Beste Marieke,

Wat voor fiets je het beste kunt aanschaffen hangt af wat je met die fiets gaat doen. Ga je veel tochten maken met bagage over ongeasfalteerde wegen, dan zou ik kiezen voor een mountainbike met bagagedragers. Doe je hoofdzakelijk tochten met bagage op asfaltwegen, dan is een aangeklede hybride geen slechte keus. Verder is er een enorme keuze: alumunium frame of staal, type remmen, type stuur, type zadel, wel of geen vering. Let op! Een fiets is een duurzame aankoop, waar je lang veel plezier van kunt beleven. Goedkoop kan duurkoop zijn. Niks is vervelender dan pech tijdens een tocht in het buitenland. Problemen komen vaak op de meest ongeschikte momenten.
Ga dus naar een fietsenzaak, die weet wat het is om op een bepakte fiets rond te reizen. Mensen die kijken naar wat goed is voor. Mensen die je een advies geven en je geen product opdringen dat zij graag kwijt willen.
In een goede fietsenzaak kun je ook kiezen: een fabrieksfiets of een fiets voor jou op maat gemaakt. Wat voor type fiets je kiest: een fiets moet op maat zijn voor jou. Een goede fietsenhandelaar zet je op een pasfiets en geeft dan een advies.
Goede fietsenzaken zijn o.a. Fred Snel in Utrecht, Vittorio in Heerhugowaard, de Vakantiefietser in Amsterdam of Van Herwerden in Voorburg.
Op de Europese Fietsreizenmarkt op 28 maart in Rotterdam die veel fietsers aanwezig met ervaring!!!!!!

Groetjes,

Bert Sitters

Hoi Marieke,
Wat een fiets goed maakt is volgens mij het volgende, in aflopende volgorde van belangrijkheid:
1. Dat je er lekker op fietst. Beter een goedkoop dingetje dat lekker zit dan een dure fiets waar je rugpijn op krijgt. Een goede fietsenmaker adviseert je over de maten van de fiets die moeten passen bij jouw manier (o.a. de snelheid) van fietsen, jouw wensen en zeker ook het zadel waar je lekker op zit.
2. Dat de fiets geschikt is waar je hem voor gebruikt. Voor heftige tochten dwars door de woestijn van Marokko gebruik je een MTB, voor tochtjes over dijken in Holland is een heel wat eenvoudiger fiets beter geschikt. Daartussenin zitten veel mogelijkheden.
3. Dat de kwaliteit van de fiets past bij je lichaam. Iemand die niet al te sterk is en maar 60 kilo weegt krijgt een normale fiets nauwelijks stuk. Een beer van een kerel (m/v) van 125 kg heeft echter i.h.a. niet lang plezier van een ultralicht uitgevoerde fiets.
3. Dat de kwaliteit van de fiets past bij het gebruik. Voor een keer per jaar twee weken fietsen in de Benelux, en wat zomerse tochten kun je gerust een goedkope versie van een normaal merk nemen. Ga je vijf maanden fietsen in Zuid-Amerika dan wordt het een ander verhaal. Ook als je zeker weet dat je fietsen over vijf tot tien jaar nog leuk vindt dan is het leuk om te investeren in iets goeds en moois. De hoeveelheid bagage die je meeneemt bepaalt de eisen die je stelt aan de bagagedragers. Als je bagage beperkt blijft tot 20 kg en je alleen over asfalt fietst zal het allemaal wel meevallen. Met 30 kg over ruwe wegen kun je beter wat geld uit gaan geven aan goede dragers.

In het rijtje van Bert mag Avaghon (http://www.avaghon.nl) natuurlijk niet ontbreken :D

Groeten, Leon

FV schreef:Hm, rare plek om te informeren wat een goede fiets is.
Hoort misschien beter thuis bij 'voorbereiding'?
Freek
Inderdaad. Onderwerp verplaatst.

Wij gaan morgen nieuwe fietsen kopen.
We weten ongeveer wel wat we willen. We zijn "nog geen" wereldfietsers, maar Europafietsers.
Dit weekend op de op pad beurs veel info verzameld.
Ik zag ook de bomen door het bos niet meer, maar door een zeer verhelderende uitleg van een meneer bij de stand van Snel en door de lezing van Eric Schuijt van de fietsvakantiewinkel weet ik nu ongeveer wat ik wil. Voor de rest ga ik op mijn gevoel en op de ervaring van de winkel af. Kies in elk geval voor een winkel waar je je prettig bij voelt, wat je ook koopt. Dus niet bij de dichtsbijzijnde winkelier, maar rijd liever een paar uur naar een zaak waar je een goed gevoel bij hebt.

anouk schreef:Kies in elk geval voor een winkel waar je je prettig bij voelt, wat je ook koopt. Dus niet bij de dichtsbijzijnde winkelier, maar rijd liever een paar uur naar een zaak waar je een goed gevoel bij hebt.
Daar kan ik me toch niet helemaal in vinden. Dat je een blokje omreidt voor een goede fietsenwinkel daar kan ik inkomen, maar niet uren. De winkel moet toch nog redelijk in de buurt blijven. Je wilt toch makkelijk langs kunnen voor extra informatie en (hopelijk niet nodig) service. En natuurlijk het reguliere onderhoud wat bij een nieuwe fiets hoort.

(Schrijf ik terwijl ik weet dat ik op een half uur fietsen van o.a. Snel woon)

Ik snap je Jarno dat je voor service het liefst bij de winkel in de buurt woont, maar onze voorkeur ging uit naar een snel fiets, en die is in het mooie Drenthe niet te vinden. Dus zijn we woensdag naar Amsterdam geweest, naar de vakantiefietser. Goed info en mooie fietsen gekocht.We hebben daar dus wel twee uur voor moeten rijden, maar het is wel een goede aankoop geweest.

Anouk,

Wat voor "Snel" - fiets heb je gekocht?

Dirk

Hallo Dirk,

Een Snel Savanne, met tubus dragers.met een LX groep.

groet Anouk