Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe KLM-regels voor fietsvervoer - Forum Wereldfietser

Nieuwe KLM-regels voor fietsvervoer

De KLM heeft nieuwe regels voor het vervoer van fietsen:

"Vaste prijs voor bijzondere bagage:
Voor het vervoer van bijzondere bagage, zoals fietsen en duikspullen,
geldt op sommige vluchten tegenwoordig een vast tarief. Als het
gewicht binnen de toegestane bagagelimiet valt, betaalt u hiervoor
niets. Anders geldt een toeslag van EUR 40 of EUR 80 voor een enkele
reis, afhankelijk van de route. Bijzondere bagage mag overigens niet
zwaarder zijn dan 15 kg."

De regels zijn duidelijk maar een toeslag van 160 euro retour bij
sommige vluchten (welke?) is fors. Daar komt bij dat KLM tegenwoordig zeer
scherp op overgewicht controleert.
Overigens heeft Transavia/Basiqair de tarieven voor fietsvervoer
onlangs fors verhoogd.
Het wordt er niet makkelijker op voor de fietsers in het luchtruim
maar dat was eigenlijk wel te verwachten.

Ben je er nu pas achter dat KLM staat voor KLo.. Maatschappij. :mrgreen:

Fijn als je een fiets hebt die van zichzelf al 17 kg weegt.....

Peter,

Tja, het is bijna de moeite waard om ter plaatse een nieuwe fiets te kopen. De maatregelen van de KLM zijn niet op zijn minst motiverend. Enige tijd geleden had ik op dit forum een bericht geplaatst (http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... highlight=), maar ik voelde dat men er een beetje over giechelden op de achtergrond.

Mijn inkomen is gelijk aan de jouwe, maar dan wel in Arubaanse florins. Even via KLM naar Nederland kost, afhankelijk van het seizoen tussen de 1000 en 2200 florijnen. Hoeveel mijn fiets van 19 kilo gaat kosten, wil jij niet weten. Wereldfietsers/vakantiefietsers zijn maar een relatief kleine elite die nietsbetekenend blijken te zijn voor de KLM.
De trein nemen dan? Gaat gemakkelijker maar wordt steeds moeilijker. (Trouwens, de trein vanuit Aruba lijkt me ook niet een goed plan :D )

Ik hoop er oprecht op Peter, dat er ooit een paar ontevreden wereldfietsers het initiatief nemen om eens flink aan de bel te trekken.

Al met al Peter, we kunnen dat stukkie altijd nog (water)fietsen :)

Dick.

Vroeger viel je als fietser buiten alle regels.
Met de toegenomen massaliteit zijn de regels en tarieven gelijk op gegroeid.
Logisch. Met af en toe een fietser doe je als vliegmaatschappij niet moeilijk; laat maar waaien. Met de huidige aantallen moet je gewoon betalen, net als iedereen. De KLM is geen filantropische organisatie. Wees blij dat je een commercieel interessante doelgroep bent. Dan wordt er in elk geval rekening met je gehouden en geldt (in meer of mindere mate) "klant is koning".

Theo Jorna schreef:Vroeger viel je als fietser buiten alle regels.
<knip>Met af en toe een fietser doe je als vliegmaatschappij niet moeilijk; laat maar waaien.
Ik ben dan ook altijd sceptisch geweest als het om groeidoelstellingen van onze verenigingen (en ons blad :) ) ging.
Groeten, Leon

Ik ben wat dat betreft zo dubbel als de pest.
Ik ga het liefst alleen op reis en kom het liefst niemand tegen. En toch werk ik mee aan een vereniging die het fietsen wil stimuleren.
En ik erger me aan al die mensen die zo makkelijk steeds in een vliegtuig stappen voor een weekje vakantie. En toch werk ik mee aan een tijdschrift dat steeds over verwegbestemmingen schrijft waar iedereen naar toe vliegt.

Als ik mijn principes zou volgen, zou ik terstond stoppen met mijn activiteiten voor de Wereldfietser.

Ik heb alleen het slappe argument dat mensen toch wel blijven vliegen, ook als ik er niet aan meewerk.

De KLM geeft als grens voor een fiets 23 kg, dat moet dus wel lukken in een doos (een vereiste, in elk geval op schiphol).
80 euro per enkele reis (buiten europa, europa 40 euro, noord-amerika 2-piece system) is een flinke prijs, echter:
- je weet waar je aan toe bent, en hoeft dus niet op grammen te jagen
- op excotische bestemmingen kijken ze soms niet zo nauw naar je fiets en het gewicht, dus betaal op Schiphol alleen voor de heenreis.

zie voor de regels: http://www.klm.com/nl_nl/index.jsp

ach, de link werkt niet
je kunt kijken onder:
KLM Services --- Bagage-informatie --- Bijzondere Bagage

Vliegende fietsers,

Maanden geleden heb ik ook al bericht over ons probleem met het bagagevervoer.

Uiteindelijk hebben we succes geboekt bij Qatar airlines.

Na een schriftelijke smeekbede om hulp bij het vervoer van onze fietsen, kunnen we nu onze stalen rossen van ieder 20kg GRATIS meenemen!

Ons advies! wees zielig, nederig maar ook een tikkeltje brutaal.

Echter in het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst.

Groet Bart en Marian[/b]

Vlieg deze zomer met KLM naar Boekarest, neem fiets mee volgens nieuwe bagageverordening (betaal E40 per enkele reis). In de voorwaarden is mij niet helemaal duidelijk of je na het betalen van dit bedrag naast je fiets (max 22 kg) ook nog je normale bagagevrijdom van 20 kg mag gebruiken. Volgens KLM medewerkers (die overigens niet altijd even goed op de hoogte zijn; moet ze vaak zelf op bagageregeling voor fietsen wijzen) zou dit wel zo zijn. Vragen: 1) heeft iemand hier ervaring met het vervoer van fietsen + overige bagage volgens deze regeling. 2) heeft iemand al ervaring met deze regeling op vliegvelden buiten Nederland. Als ik in Amsterdam al moeite moet doen om KLM-medewerkers attent te maken op deze regeling ben ik bang dat men in Boekarest in het geheel niet op de hoogte is.
Groet,
Radboud

Nooit bang zijn, een wereldfietser moet altijd een beetje lef hebben. Je moet wel voorbereid zijn op situaties. Ik zou zeggen print die regeling uit en zwaai er mee naar vervelende KLM-medewerkers en arrogante grondstewardessen. Overbluf ze gewoon.

Ik ben vorige maand met KLM naar Istanbul gevlogen. Volgens de nieuwe regeling mag de fiets gratis mee als je binnen de 20 kg totale bagage blijft. Lukt dat niet, dan moet je inderdaad een vast bedrag bijbetalen. Ik zou de regeling inderdaad uitprinten voor alle zekerheid.
Mijn fiets ging heen en terug gratis mee omdat ik binnen de limiet van 20 kg bleef, met slim ingepakte handbagage en een niet te zware fiets moet dat toch lukken? Stop de fiets niet in een (zware) doos maar in een hoes die de fiets helemaal bedekt (fietspyjama van Halfords), dat is bij KLM geen probleem, al beweren ze op de website van wel.