Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koga traveller of giant expediton - Forum Wereldfietser

koga traveller of giant expediton

:) Hallo iedereen,
Mijn vrouw heeft de koga-traveller 2003 met 15 procent korting
kunnen kopen(in op pad 2003 op de 2 de plaats).Normaal gezien
zou ik deze ook aanschaffen ,maar vind de Giant Expedition stukken
goedkoper.Graag jullie mening hieromtrent.Onze toekomstplannen
zijn vooral Europareizen zowel verhard als onverhard wegdek en
misschien een verre reis van hoogstens 5 weken.
ps.:Wij zijn tevens op zoek naar websites van koga-traveller en
giant expedition reizigers.
Tony Vandenbogaerde schreef::) Mijn vrouw heeft de koga-traveller 2003 met 15 procent korting kunnen kopen(in op pad 2003 op de 2 de plaats).Normaal gezien zou ik deze ook aanschaffen ,maar vind de Giant Expedition stukken goedkoper.
Tsja, en bij Halfords zijn de fietsen nog goedkoper :wink: .

Het prijsverschil tussen een Koga en een Giant zit in meer dan alleen de naam Koga. Het is een beetje appels met peren vergelijken met twee modellen van merken die zich op volledig verschillende marktsegmenten richten.

Waarom begin je niet eens met wat meer informatie opvragen via de betere fietsenhandel. En maak eens een proefrit op beide fietsen, ook met wat bepakking. Want los van de kwaliteit verschilt ook het rijgedrag van deze twee fietsen behoorlijk van elkaar.

ik zou niet eens naar de koga gekeken hebben.
je betaald voor een naam die ze al jaren kwijt zijn maar waar mensen nog steeds in geloven..

Ik fiets al jaren op een GIANT EXPEDITION. Deze fiets bevalt prima. uitstekende verhouding tussen prijs en kwaliteit. Heb er in 50 landen meegefietst. Natuurlijk heb ik er wat onderdelen op laten zetten, maar dat is een persoonlijke keus. Als ik duurder zou willen, dan zou ik kiezen voor een fiets die voor mij op maat wordt gemaakt.
Ga een kijken bij een deskundige op het gebied van vakantiefietsen: Fred Snel in Utrecht, Vittorio in Heerhugowaard, de Vakantiefietser in Amsterdam.

Nou toch maar eens het verschil. En inderdaad; het is appelen met peren vergelijken:

Expedition:
Goede mix van LX en XT
Aluminium voor- en achterdrager
Wieldynamo
Simpel maar doeltreffend frame
Speelgoedtrappers
Verende zadelpen van dubieuze kwaliteit
Simpel ATB-stuur (slechte handvatten, te korte bar-ends)
Plastic bidons


Traveller:
Geheel afgemonteerd met LX
Stalen Tubus achterdrager (lichter dan aluminium en sterker), geen voordrager (wel oogjes)
Naafdynamo
Zeer mooi afgewerkt frame
Standaard trappers
Vaste zadelpen
Het meest ergomonische stuur dat er is (op veel manieren in te stellen).
Aluminium bidons

bert sitters schreef:Ik fiets al jaren op een GIANT EXPEDITION.
* KNIP *
Als ik duurder zou willen, dan zou ik kiezen voor een fiets die voor mij op maat wordt gemaakt.
Ga een kijken bij een deskundige op het gebied van vakantiefietsen: Fred Snel in Utrecht, Vittorio in Heerhugowaard, de Vakantiefietser in Amsterdam.
Ik heb zelf twee jaar op een Giant Canyon gereden, het goedkopere broertje van de Expedition. Beviel op zich goed, maar ik was niet gecharmeerd van de SRAM groep die erop zat. (Lastig goed af te stellen, gripshift is ook niet zo mijn ding.) Maargoed, die groep zit ook niet op de Expedition.

Uiteindelijk ben ik naar Snel gegaan, eigenlijk om de fiets te kopen die ik al 15 jaar wilde hebben: een Koga! Heb mij daar laten informeren over de voors en tegens, met name ten opzichte van een Snelfiets.

Uieindelijk heb ik besloten een Snel Safari aan te schaffen. Hier rijd ik nu drie jaar op en ik ben er zéér gelukkig mee. Met name het rijgedrag van de Snel t.o.v. de Koga Traveller vond ik een verandeming. Bovendien kun je, naast de kleur, vrijwel alles aan de fiets zelf bepalen. Trappers, derailleur, spatborden, dragens, zadel, stuur etc etc etc. Kortom, ik heb een fiets die helemaal op mijn wensen is afgestemd, en waarvan de prijs-kwaliteit een stuk beter ligt dan bij Koga, waar je voor een deel toch betaalt voor de goede naam, plus voor een hoop assecoires die ik helemaal niet zou willen hebben op een fiets (geveerde zadelpen, uitgebreid stuur, pompje etc etc.).

Ik gebruik de Safari trouwens voor mijn dagelijkse woon-werkverkeer en voor fietsvakanties, voornamelijk in Europa op asfalt. Maar Snel heeft ook prima alternatieven voor wat slechtere ondergronden om op te fietsen.

bouw gewoon een fiets op vanaf een frame!!! koop bij Snel een mooi explorer frame en ga helemaal naar eigen wens je fiets opbouwen. dan hoef je niet perse alles van LX of XT. neem trouwens wel 40 spaaks wielen!!

aart schreef:bouw gewoon een fiets op vanaf een frame!!! koop bij Snel een mooi explorer frame en ga helemaal naar eigen wens je fiets opbouwen. dan hoef je niet perse alles van LX of XT. neem trouwens wel 40 spaaks wielen!!
Waarom 40 spaaks als 32 en 36 standaard zijn???
In geval van lijkt het mij makkelijker aan een nieuwe velg of te wel een nieuwe hub te komen.

omdat als je in alleen in europa fietst je niet te maken hebt met moeilijke leverbaarheid van 40 spaaks velgen en omdat ik in de 9 jaar dat ik nu door europa cross, nog nooit een spaak/velgbreuk heb gehad!! ;)

Nou cross ik niet door heel Europa, maar fiets wel aardig wat af. Een een spaakbreuk op mijn huidige fiets (5jr nu) niet gehad en op mijn vorige (7jr) ook niet. Allemaal 36 spaaks wielen.
Volgens mij komt er meer bij kijken dan het aantal spaken. Er is enorm veel kwaliteitsverschil in velgen en spaken. Denk maar aan een normale velg en een butted velg (met die ringetjes rond het spaakgat), normale spaken en versterkte spaken, enz.

Persoonlijk denk ik, dat je best een 36 spaaks wiel kunt nemen. Maar het wiel moet dan wel afgestemd zijn op het gebruik. Dus hoe zwaarder het terein of hoe zwaarder de belasting van de berijder, hoe sterker het wiel.

ik zeg ook niet dat het moet, ik raad je alleen aan om een 40spaaks te doen, omdat daar (als je fiets volbeladen is ---> 15 á 20 kilo) nog minder kans op spaakbreuk mee is