Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In welke landen is een fietshelm verplicht? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

In welke landen is een fietshelm verplicht?

Ik deel je mening niet, maar onthoud me in het belang van het on-topic blijven verder van ieder commentaar. :wink:
wakkeropdefiets schreef:vergeet de veiligheidsjasjes verplichting niet.
in portugal moet je buiten de bebouwde kom een veiligheidshesje aan.
lopers en fietsers
Ik wist niet dat dat in Portugal zo is; in Frankrijk is het in elk geval sinds oktober 2008 in het donker en bij slecht zicht verplicht. Boete € 35.
Toch heel bijzonder om te zien dat mensen een discussie gaan voeren of het wel of niet dragen van dat ding.. geloof niet dat dit de vraag is die er achter zit ...

Zijn er mensen die de oorspronkelijke vraag verder kunnen beantwoorden?

- In welke landen is het dragen van een fietshelm verplicht?

Gr,
Marcel
marcel1969 schreef:Toch heel bijzonder om te zien dat mensen een discussie gaan voeren of het wel of niet dragen van dat ding.. geloof niet dat dit de vraag is die er achter zit ...

Zijn er mensen die de oorspronkelijke vraag verder kunnen beantwoorden?

- In welke landen is het dragen van een fietshelm verplicht?

Gr,
Marcel
Vind ik ook Marcel. Blijf bij de vraag. Discussies over wel of niet fietshelm dragen is gevoerd bij mijn topic. Zou er wel de vraag wat zijn de consequenties als je geen helm draagt in een land waar wel hemplicht is aan toegevoegd kunnen worden? Ik vind persoonlijk wel interessant te lezen over de ervaringen in Spanje.
Pedalero schreef:Dit snap ik niet. Als je een helm meeneemt op vakantie zet je hem toch op? Anders kun je dat ding net zo goed thuis laten.
Hangt er vanaf. Op een ligfiets verhoogt zo'n ding naar alle waarschijnlijkheid het risico, dus dan zet je hem alleen op als de boete te hoog is.

Laatste winkel voor de grens goedkoopste helm kopen, riempjes er af knippen om risico te beperken, bij verlaten land direct in de vuilnisbak. Dat zou ik doen :)

Maar even on-topic: ik heb in Finland zonder helm gereden en daar nooit een opmerking over gehad, laat staan een reprimande van de sterke arm. In Oslo trouwens wel een verwijt gekregen van een racefietser over mijn blote hoofd.

Grtjs, Waltertje
misschien kan dit ook helpen?

http://www.helmets.org/mandator.htm

toevoeging: ik hoop dat het toch over fietsen gaat...want 'k heb het niet echt gelezen.
waltertje schreef:Maar even on-topic: ik heb in Finland zonder helm gereden en daar nooit een opmerking over gehad, laat staan een reprimande van de sterke arm.
Klopt, er is een wet in Finland, maar hij wordt niet gehandhaafd. :P

Zie de 2e pagina van dit pdf-je.

http://zakka.dk/cykelhjelm/cykelhjelm_o ... ummary.pdf
marcel1969 schreef:Vraagje aan de beheerders.. Indien de lijst compleet is waar kan ik deze kwijt in de wiki?
HIER

Dank alvast! Alleen met jullie steun kunnen we de Wiki compleet maken en actueel houden. :wink:
@Toon :

Daarom is er in de Spaanse regeling een uitzondering voor warm weer, ik las op de site
http://noticias.juridicas.com/base_dato ... 03.t3.html het volgende :

Los conductores de bicicletas y, en su caso, los ocupantes estarán obligados a utilizar cascos de protección homologados o certificados según la legislación vigente, cuando circulen en vías interurbanas, salvo en rampas ascendentes prolongadas, o por razones médicas que se acreditarán conforme establece el artículo 119.3, o en condiciones extremas de calor

Op wegen buiten de bebouwde kom is een helm verplicht, behalve
- op een lange, stijgende helling
- als er een medische reden is die dit verhindert
- als het buitengewoon warm is

Altijd goed om het originele wetsartikel te lezen ...

Fietsbob
fietsbob schreef:woon warm is

Altijd goed om het originele wetsartikel te lezen ...

Fietsbob
"Bicycle drivers in competition, and professional cyclists, whether during practice or competition shall be governed by their own rules."


Ik vraag me aldoor al af,
-als ik nou in Spanje een van mijn vakantiefietsen test, ben ik dan een "ciclistas profesionales", of geldt dat alleen als je voor €350 bij de knwu een kaartje gekocht hebt ? :D
- Zou Rompelberg daarom nog een proflicentie hebben?
Een helm is verplicht in Spanje!
http://lh5.ggpht.com/_HMK8sB4otmc/TUMGv ... _00000.jpg
U bent gewaarschuwd! :roll:
Adriaan v.d. Kooij schreef:Een helm is verplicht in Spanje!
http://lh5.ggpht.com/_HMK8sB4otmc/TUMGv ... _00000.jpg
U bent gewaarschuwd! :roll:
Nou ben ik toch wel benieuwd waar dat dan was in Spanje...
Was het wel buiten de bebouwde kom? (kan de bon helaas niet goed lezen.)
In Spanje ben ik heel erg vaak aangehouden, met name op de hoofdwegen. Ik werd steevast gewezen op de verplichting een casco en een chaleco te dragen.
Ik kwam er altijd af met een waarschuwing. Tot Punto Kilometrico 16 con direction a Las Palmas de Gran Canaria. Of in gewone taal: De vluchtstrook van de snelweg Tussen Carrizal en de luchthaven Gando. De luchthaven van Gran Canaria is alleen bereikbaar over de snelweg. Fietsen wordt daar gedoogd.
Op dat moment werkte ik op de luchthaven, en ik had dus een legitieme reden om daar te fietsen. Daar was oom agent het wel mee eens, maar ik kreeg wel mooi een bekeuring por no utilizar el casco de protecion. Importe 150 euro.
Ik kreeg 30% korting omdat ik de bekeuring binnen acht weken heb betaald.
105 euro heb ik afgerekend bij de Banco de Santander. Ik liet oom agent mijn spaanse identiteitskaart zien. Daarmee was ik een makkelijk slachtoffer.
Toeristen met een buitenlands paspoort zullen nooit een bekeuring krijgen.
Dat neemt niet weg dat het de spaanse autoriteit ernst is met de verplichting om een helm te dragen. Iedere fietser, die serieus onderweg is buiten de bebouwde kom, wordt geacht een helm te dragen.
Ik zet op een reis altijd mijn helm op, ook als het 30 graden is en ik bergop fiets, geen last van. Als ik maar voor een weekendje ga fietsen,een dagtochtje maak of een korte afstand fiets, dan laat ik mijn helm meestal thuis.
Om maar niet weer een topic te openen over fietshelmen hierbij nieuws uit Frankrijk....jawel over de fietshelm. Daar wordt per 22 maart voor kinderen tot 12 jaar het verplicht om een helm te dragen (een gecertificeerde welteverstaan; het blijft Frankrijk).

Een op 22 december door het Interministerieel comité voor de wegenveiligheid gepubliceerd decreet ter vermindering van ernstige blessures voor kinderen die het fietsen machtig zijn (zie het artikel voor de Franse beschrijving van de maatregel, dat taalgebruik, magnifiek) stelt de regel.

De volwassene die een kind begeleid of achterop heeft riskeert een boete van Eur 135.
Verder staan er cijfers over ongevallen in het artikel, waarbij de oorzaak en het gevolg gerelateerd wordt aan helmdragen (en niet aan bijvoorbeeld stuurkunst, verkeersinzicht of snelheidsbeheersing en risico-inschatting van van de kleine)
Ook wordt de volwassene gevraagd om het goede voorbeeld te geven.
Als je ongevallen gaat kunnen relateren aan helmdragen, zou je juist verwachten dat het verboden wordt een helm te dragen...
Mag ik het zeggen? Ja, dat mag ik zeggen:

Ohoh, daar gaan we weer...! :wink:
Travelmaster schreef:Mag ik het zeggen? Ja, dat mag ik zeggen:

Ohoh, daar gaan we weer...! :wink:

Deze keer kunnen we de schuld aan de Fransen geven. :-)
In British Columbia (Canada) is het dragen van een helm verplicht. In de provincies Alberta, Saskatchewan, Manitoba, Ontario en Quebec (waar ik doorfietste) niet.

Effe verder gezocht: 't Is nog iets ingewikkelder www.cycle-helmets.com/canada_helmets.html

Ik heb overigens steeds braaf mijn helm opgezet. Vooral in Ontario, daar is er weinig hard shoulder.