Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In welke landen is een fietshelm verplicht? - Forum Wereldfietser

In welke landen is een fietshelm verplicht?

Hoi,

Ik ben op zoek naar een uitputtende lijst van landen waarbij het gebruik van een fietshelm verplicht is. Deze kan ik niet vinden.

Wie weet welke landen dit zijn?

De onderstaande landen staan nu op deze lijst:

Afrika
-?

Noord en Zuid Amerika
- ?

Azie
- ?

Australia
- Nieuw Zeeland
- Australie

Europa
- Finland
- Spanje,Formeel is het verplicht om buiten de bebouwde kom een fietshelm te dragen. Zie verder landeninformatie.


Vraagje aan de beheerders.. Indien de lijst compleet is waar kan ik deze kwijt in de wiki?

Gr,
Marcel
marcel1969 schreef:Hoi,

Ik ben op zoek naar een uitputtende lijst van landen waarbij het gebruik van een fietshelm verplicht is. Deze kan ik niet vinden.

Wie weet welke landen dit zijn?
Hier is een begin, maar Dubai staat er nog niet bij
http://www.cyclehelmets.org/1096.html
Vraagje aan iedereen hier. Wie is er een land wel eens aangehouden, omdat hij of zijn geen fietshelm op had?

Het is mijzelf twee keer overkomen. De eerste keer in Nieuw-Zeeland bij het inrijden van het plaatsje Bluff. Ik had de helm achterop mijn tassen, dus zei ik tegen de politieman dat ik hem snel zou opzetten. De tweede keer was in Canada toen ik overigens geen helm bij me had. Ik kwam er, de onschuld spelende, mee weg zonder boeten.

Rutger
Toen we twee jaar geleden naar Santiago de Compostela fietsten, werd mijn vrouw op de N-240 bij Jaca vanuit een politieauto per luidspreker gesommeerd haar helm op te zetten. Maar die had ze helemaal niet bij zich (ik reed zelf wel met helm). De auto reed door. Een uurtje later werden we op dezelfde vrij drukke weg (er is daar geen alternatief) door de Guardia Civil aan de kant gezet. Deze was iets lastiger, een boete van € 150 werd in het vooruitzicht gesteld. Met een zwamverhaal dat we het niet wisten, dat er in Frankrijk en Nederland en verder overal in Europa geen helmplicht was, dat Europa toch één was en dat we de volgende dag (het was zondag) direct een helm zouden kopen, mochten we gelukkig verder. Dat was dus allemaal in de regio Aragón. Eenmaal in Navarra hadden we geen last meer.
Dus ja, in Spanje wordt soms echt gecontroleerd op de helmplicht.
Belangrijker vraag:

Zijn er landen waar, als je van je fiets valt en met je hooft op de grond terechtkom, je geen hoofdletsel oplopen?

Ik blijf het een vreemde discussie vinden, helm of geen helm?

De vraag moet eigenlijk zijn:

Hoeveel waarde hecht je aan je schedel?
:wink:
Froggy schreef:Belangrijker vraag:

Zijn er landen waar, als je van je fiets valt en met je hooft op de grond terechtkom, je geen hoofdletsel oplopen?

Ik blijf het een vreemde discussie vinden, helm of geen helm?

De vraag moet eigenlijk zijn:

Hoeveel waarde hecht je aan je schedel?
:wink:
welles
nietes
welles
nietes
welles
nietes
welles
nietes
welles
nietes
welles
nietes
welles
nietes
welles
nietes
welles
nietes
welles
nietes
\welles
nietes
welles
nietes
welles
nietes
welles
nietes
welles
nietes
welles
nietes!
welles :evil:
nietes
welles
nietes
welles
nietes
welles :shock:
nietes


ik heb de volgende 728 mailtjes alvast kort samen gevat, dus kunnen we nu weer overgaan tot de originele vraagstelling
:D
Inderdaad Deja vu :lol: :lol:
(p.s wij hebben hem meestal op! Verplicht of niet verplicht. Wel handig laatste vakantie toe we beide gevallen zijn op een piste op onze ....kop!)
Ik ook in spanje door de Guardia Civil.
Gelukkig ook niet de 150 euro moeten betalen.
Helmpje toen maar opgezet.
Terug naar het onderwerp: velen (ook Duitsers zelf) denken dat in Duitsland een helmplicht voor kinderen geldt, omdat je bijna nooit een kind zonder helm ziet rijden. Die helmplicht is er niet, maar als je je kind zonder helm laat rondfietsen, ben je voor veel Duitsers een ontaarde ouder. Dus als je het nog een beetje gezellig wilt houden als fietsend Nederlands gezinnetje in Duitsland, kun je je kind maar beter een helm laten dragen.
peter de rijk schreef:Terug naar het onderwerp: velen (ook Duitsers zelf) denken dat in Duitsland een helmplicht voor kinderen geldt, omdat je bijna nooit een kind zonder helm ziet rijden. Die helmplicht is er niet, maar als je je kind zonder helm laat rondfietsen, ben je voor veel Duitsers een ontaarde ouder. Dus als je het nog een beetje gezellig wilt houden als fietsend Nederlands gezinnetje in Duitsland, kun je je kind maar beter een helm laten dragen.
@Peter. Nou de laatste zin, gaat weer over de helmdiscussie. Wel of niet. Geen antwoord op het topic. :) :wink:
Dat het dragen van hoofdprotectie niet verplicht is in Nederland vind ik heel raar - vooral omdat er zelfs in het nationale volkslied erover gesproken wordt!

"het WilHELMus"

Eeeeeeeeee :shock:
Rutger schreef:
peter de rijk schreef:Terug naar het onderwerp: velen (ook Duitsers zelf) denken dat in Duitsland een helmplicht voor kinderen geldt, omdat je bijna nooit een kind zonder helm ziet rijden. Die helmplicht is er niet, maar als je je kind zonder helm laat rondfietsen, ben je voor veel Duitsers een ontaarde ouder. Dus als je het nog een beetje gezellig wilt houden als fietsend Nederlands gezinnetje in Duitsland, kun je je kind maar beter een helm laten dragen.
@Peter. Nou de laatste zin, gaat weer over de helmdiscussie. Wel of niet. Geen antwoord op het topic. :) :wink:
Ik zou daarom willen spreken over een de facto helmplicht voor kinderen in Duitsland, zoals er een de facto groetplicht is bij de Franse boulanger, wil je niet onheus bejegend worden. Maar ik geef direct toe dat dat veel te genuanceerd is voor zo'n hopeloos beladen topic.
Toon schreef:Ik ook in spanje door de Guardia Civil.
Gelukkig ook niet de 150 euro moeten betalen.
Helmpje toen maar opgezet.
Dit snap ik niet. Als je een helm meeneemt op vakantie zet je hem toch op? Anders kun je dat ding net zo goed thuis laten.
Froggy schreef:Dat het dragen van hoofdprotectie niet verplicht is in Nederland vind ik heel raar - vooral omdat er zelfs in het nationale volkslied erover gesproken wordt!

"het WilHELMus"

Eeeeeeeeee :shock:

:lol:
Pedalero schreef:
Toon schreef:Ik ook in spanje door de Guardia Civil.
Gelukkig ook niet de 150 euro moeten betalen.
Helmpje toen maar opgezet.
Dit snap ik niet. Als je een helm meeneemt op vakantie zet je hem toch op? Anders kun je dat ding net zo goed thuis laten.
Welnee, want als je dan in Spanje door de politie wordt aangehouden, kun je alsnog je helm opzetten en dan is de kans op een boete aanzienlijk kleiner. Zoals blijkt uit het praktijkvoorbeeld.
Pedalero schreef:
Toon schreef:Ik ook in spanje door de Guardia Civil.
Gelukkig ook niet de 150 euro moeten betalen.
Helmpje toen maar opgezet.
Dit snap ik niet. Als je een helm meeneemt op vakantie zet je hem toch op? Anders kun je dat ding net zo goed thuis laten.
Selectieve helmdrager? Helm opdoen afhankelijk van de (risico)situatie is geen uitzondering. Ik doe het zelf ook. Of het slim is, dat is een tweede vraag die we maar zullen ontwijken.
peter de rijk schreef:Welnee, want als je dan in Spanje door de politie wordt aangehouden, kun je alsnog je helm opzetten en dan is de kans op een boete aanzienlijk kleiner. Zoals blijkt uit het praktijkvoorbeeld.
Als ik in Spanje bij de Guardia Civil zou werken en ik kwam een fietser tegen die wel zijn helm bij zich had maar niet op, zou ik hem juist een bekeuring geven.

Gerd

x

z
Pedalero schreef:
Toon schreef:Ik ook in spanje door de Guardia Civil.
Gelukkig ook niet de 150 euro moeten betalen.
Helmpje toen maar opgezet.
Dit snap ik niet. Als je een helm meeneemt op vakantie zet je hem toch op? Anders kun je dat ding net zo goed thuis laten.
Als je met 30 graden 5 k/u een berg op fietst doe je je helm af? Zot als je dat niet doet :roll:
Het al dan niet dragen van een helm is voor mij puur parcour/verkeers-afhankelijk.