Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trans amerika, wat moet ik meenemen?! - Forum Wereldfietser

Trans amerika, wat moet ik meenemen?!

Hallo, binnenkort ga ik beginnen aan een fietstocht van NY naar San Fransisco. Ik heb nog niet echt veel (lange afstand) fietservaring en probeer zo hier en daar wat info in te winnen.

Nu ik zo'n beetje op deze site rondgekeken heb ben ik tot de conclusie gekomen dat het hier moet sterven van de "cracks" dus ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Wat moet ik allemaal meenemen als "nood"reparatie set. Ik en m'n fiets maatje hebben alle bij ATB's. Aan de standaard dingen als spaken, banden, remblokjes, versnellingskabels en een reserve ketting heb ik al gedacht. Verder heb ik een tool gekocht met daarop o.a. een kettingpons, imbussleutels en spaken vervangers (of hoe die dingen ook heten). Heeft iemand nog tips over wat ik nog meer beslist bij me moet hebben?!

Verder heb ik veel gehoord over de verschillende maten die er in de US zijn. Heeft iemand hier ervaring mee en wijken deze inderdaad af van de europese standaarden?

Alle andere tips, suggesties of wat dan ook zijn natuurlijk ook SUPER welkom!!

Alvast bedankt, Marcel
Remblokjes zou ik thuis laten (velgen slijten tegenwoordig sneller dan de remblokjes) en gezien de afstand zou je je reserveketting ook wel thuis kunnen laten. Met goede en nieuwe banden (Swallow/Continental) is een reservebuitenband ook overbodig. Verder zou ik geen spuitbus teflonspray meenemen, maar een flesje teflon-olie, want dat neemt veel minder ruimte in.

Een hypercrakcer o.i.d. waarmee je makkelijk je freewheel kunt verwijderen is een must, anders kun je moeilijk aan die zijde spaken vervangen. Verder zijn tie-wraps of slangenklemmen ook erg handig om bijvoorbeeld een bagadrager te spalken.
Platte sleutels om je assen los te halen kunnen ook handig zijn. Oh ja, en een nieuwe tube solutie. Eenmaal geopend blijft solutie nog maar een half jaar goed. Je zult niet de eerste zijn die daar tijdens een fietstocht achter komt.

Remblokjes zou ik thuis laten (velgen slijten tegenwoordig sneller dan de remblokjes) en gezien de afstand zou je je reserveketting ook wel thuis kunnen laten.
Wat doe jij met je remblokken en vooral wat voor remblokken heb jij dat je velgen eerder vervangen dienen te worden dan je blokken. Ik doe toch wel heel veel langer met mijn velgen dan met mijn blokken. En dat geldt voor al mijn fietsen die ik nu heb en heb gehad.

Dus anders gezegd, ik zou wel remblokken meenemen. Tegenwoordig zijn er ook verschillende oplossingen zodat je enkel de remschoentjes zelf hoeft mee te nemen en niet meer complete remblokken met metaal. Scheel erg veel in ruimte en gewicht.
Hoi Marcel,
Remblokjes meenemen???? Waarom koop je dat soort onderdelen niet gewoon ter plekke? Alhoewel de Amerikanen behoorlijk eigenwijs kunnen zijn, worden er wel "gewone" fietsonderdelen verkocht. Shimano is overal te krijgen en is ook niet afwijkend in zijn maatvoering.
Tijdens onze laatste reis hebben we in Amerika heel wat onderdelen gekocht (remblokjes,trappers,kabels,etc) en alles past zonder problemen op onze fietsen.
Veel plezier.
Marco Meijerink
Hoi Marcel,
Remblokjes meenemen???? Waarom koop je dat soort onderdelen niet gewoon ter plekke? Alhoewel de Amerikanen behoorlijk eigenwijs kunnen zijn, worden er wel "gewone" fietsonderdelen verkocht. Shimano is overal te krijgen en is ook niet afwijkend in zijn maatvoering.
Tijdens onze laatste reis hebben we in Amerika heel wat onderdelen gekocht (remblokjes,trappers,kabels,etc) en alles past zonder problemen op onze fietsen.
Veel plezier.
Marco Meijerink

Om door te gaan over het kopen van onderdelen onderweg, hoe is jullie ervaring hierin. Toen ik twee jaar geleden een fietsenwinkel in Souillac (Frankrijk) binnenliep en vroeg of ze mijn remsysteem (hydrolisch van Magura) werd ik heel gek aangekeken. En er stonden toch echt Giant fietsen in de showroom (waar ik dus ook op rijd).

Ook voor de extra lange Shimano remschoentjes hoef je niet zomaar een fietsenwinkel in te lopen. Hebben ze nog nooit gezien.
Natuurlijk is het zo dat veel "moderne" onderdelen niet te vinden zijn in het buitenland. Daarom zijn onze fietsen ook zo opgebouwd dat we gebruik kunnen maken van veel lokale/ouderwetse onderdelen.
Bijvoorbeeld: remmen waar zowel remblokjes van de v-brakes op kunnen als van de cantilever, naaf waar zowel een schroefpignon als een shimano-pignon op kan, buiten rem- en versnellingskabels die dik genoeg zijn om dikke binnenkabels doorheen te voeren, geen 9-speed maar het tot nu toe veel beter verkrijgbare 7/8-speed casette, derailleurs die binnen een handomdraai vervangen kunnen worden door ouderwetse handeltjes, enz, enz.
Extra lange remschoentje.....daar kijk ik eerlijk gezegd niet naar. Ben al lang blij wanneer ik remblokjes kan krijgen en wat ik kan krijgen gaat op mijn fiets.
Schijremmen heb ik niet. In Afrika is geen schijfrem te krijgen. Wanneer de schijremmen daar ooit een onwaarschijnlijk grote opmars gaan maken zal ik dit stukje techniek nog een keertje in overweging nemen.

Schijremmen heb ik niet. In Afrika is geen schijfrem te krijgen. Wanneer de schijremmen daar ooit een onwaarschijnlijk grote opmars gaan maken zal ik dit stukje techniek nog een keertje in overweging nemen.
Ik ook niet hoor. En inderdaad, ik heb geen fiets met onderdelen die 'goed verkrijgbaar' zijn. Heb paar jaar geleden toch voor een standaard fiets gekozen en niet voor een op maat gebouwde. Was me toen te duur.