Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [trekking/hybride] moeilijke keuzes - Forum Wereldfietser

[trekking/hybride] moeilijke keuzes

Ik wil op korte termijn een vakantiefiets kopen (een trekking/ hybride) en heb hierover al heel veel op internet gelezen. Op dit forum ben ik ook vele nuttige tips tegengekomen, alleen omdat er overal weer andere ideeën en tips staan (die elkaar soms ook tegenspreken) besloot ik een eigen topic te openen om met jullie van gedachten te wisselen en discussiëren en zo hopelijk tot het beste besluit te kunnen komen en waar anderen ongetwijfeld ook wat aan zullen hebben.

Wat ik wil: een sportieve mooie trekking/ hybride
Waarvoor: uitsluitend asfalt (en evt een verhard zandweggetje als het niets anders kan)
Waar: dit jaar door Nederland, volgend jaar bergachtige gebieden in Europa en in de toekomst (> 3 jaar) zeker ook ander continent

Ik wil een goede fiets en dan zo goedkoop mogelijk. Met uitsluitend goede onderdelen, maar zeker geen overkill. Dus bijvoorbeeld heb ik niets aan uitsluitend een shimanogroep XT, dus waarom zou ik hier teveel geld voor betalen.
Met andere woorden: "Ik wil voor een dubbeltje zover mogelijk richting eerste rang." :D

Aangezien ik een gewoon postuur heb (180 cm, 78 kg), hoef ik geen fiets op maat te hebben.
Verder dacht ik zelf aan een Santos. Ze hebben mooie fietsen en qua prijs vallen ze mee. Een groot voordeel is ook nog dat je ze zelf kunt samenstellen.

Ik zal mij hier dan ook beperken tot de Santos bikes, maar ik sta zeker open voor andere merken/ tips.

Om te beginnen heb ik het idee omdat ik toch bijna uitsluitend op goed verhard zal fietsen dat ik een 28" moet nemen. Dit met een frame maat van 53 cm of toch 57 cm? 57 cm lijkt mij erg groot en log namelijk.

Verder kom ik al snel bij het grote probleem: de shimanogroepen. Welke? Ik wil goed spul, maar zeker geen overkill. Aangezien het prijsverschil behoorlijk is (deore vs LX al 125 euro duurder, 350 met de XT) moet dit een weloverwogen beslissing zijn. Is Deore voor wat ik wil genoeg? Of moet ik dit combineren met LX? Of toch XT achter? En de ketting? Ook uit de XT verzameling?

En de remmen? Deore V-brakes? Of toch met LX V-brakes?

Voor het stuur wil ik de zgn vlinderstuur. Goede keuze?

Het voorvork. Weer zo'n probleem. Is de standaard goed genoeg?

Het zadel? Een gelzadel lijkt mij het fijnste. Maar goed, dit is ook geen groot probleem, kan altijd nog achteraf verwisseld worden.

Verder nog tips? Bidonhouders? Zeker twee stuks? Type?

Op http://www.juansi.com/temp/santos_bike.htm heb ik de configuratie neergezet van een fiets, dit lijkt mij op dit moment het beste voor mij met mijn eisen.

Verder nog een vraagje over de prijzen. Deze fiets die ik heb samengesteld bestaat uiteraard uit adviesprijzen. Dus wat aan de dure kant neem ik aan. Maar aangezien ze deze fiets zo moeten samenstellen voor mij zal deze niet veel goedkoper worden bij de santos dealer. Of wel? Zit er veel marge op fietsen?
Verder gaan we twee fietsen (nagenoeg gelijk) afnemen, valt hier ook nog wat op af te dingen?

Alvast bedankt voor alle (hopelijk nuttige) info.
mooi gedaan juan! :)
ik ben trouwens de andere fietskoper van:
galois schreef:Verder gaan we twee fietsen (nagenoeg gelijk) afnemen, valt hier ook nog wat op af te dingen?
;)

ik denk wel dat ik/we 57 nodig heb(ben) trouwens, heb mn kruis gemeten en dat hangt op bijna 90 cm hoogte dus dan is 53 al te klein imo...

meer tips/adviezen welkom!
Hoi,
Koop die Santos gerust, dat worden bij de WF in het algemeen goede fietsen gevonden. Een andere mogelijkheid is een Snel Safari; waarschijnlijk nog wel goedkoper en je kunt alle onderdelen afzonderlijk zelf kiezen, incl. de kleur.
Maak je niet te druk over Deore/LX/XT-verhalen, als je over 3 jaar een grote reis gaat maken dan zet je er dan toch gewoon een andere derailleur op? Ik heb een fiets met twee alivioderailleurs, dus nog goedkopere modellen, en ik heb er niets over te melden dan dat ze het prima doen. Waar je wel op kunt letten zijn de wielen (naven, velgen, spaken), dragers en het balhoofdstel. Dat zijn dingen die je niet zo snel vervangt. Ik denk overigens niet dat je bij Santos of Snel prullen zult kunnen krijgen wat dat betreft.
Als je nu echt alleen asfalt fiets zijn 32 of 37 mm-banden voldoende; maar je kunt er naar vragen of de fiets die je koopt geschikt is voor de banden die je over een paar jaar wilt gebruiken; bv. max. 47 mm.
Belangrijkste is natuurlijk dat de fiets goed past en zit. Een broeiend gelzadel kun je makkelijk een keer vervangen.
O ja, weet je de levertijd? Het is al mei.
Veel plezier, Leon

En probeer een fiets wel van te voren uit! Natuurlijk kun je ongeveer uitrekenen wat de framehoogte moet zijn, maar je moet het toch vooral voelen. Let ook op de afstand tussen zadel en stuur, deze kan varieren.

Sandra
Over de levertijd weet ik niet veel. Ik heb gehoord dat bij Santos deze op 6 weken zit nu. Dus zeker al tijd om te gaan bestellen. Ik had nl niet echt verwacht dat deze zo lang zouden zijn...

Allemaal mooi, zo'n Santos, maar heb je ook eens aan een ligfiets gedacht. Je geeft aan een sportieve asfaltvreter te willen hebben. Een ligfiets voldoet uitstekend aan dat profiel. Geen snellere vakantiefiets voor asfalt te vinden, sportief en ook nog eens comfortabel.
Tuurlijk zijn er ook nadelen, waaronder de levertijd en de prijs. De levertijd is meestal minimaal een maand. Maar dan heb je ook wat (bijna alles naar eigen wens; kleur, onderdelen enz.).

Sorry als ik het nog moeilijker maak dan het al is, maar ik ben zeer tevreden met mijn Challenge Hurricane. Snel, sportief, comfortabel, geschikt voor fietsvakanties. Bovendien dacht ik voor deze fiets ook aan een sportieve hybride. Ben blij dat het toch een ligger geworden is.

Ben ook happy met mijn Deore hydraulische schijven. Remmen ongekend. Een setje Magura's HS11 of HS33 zijn ook erg goed. Misschien iets moeilijker te repareren, maar deze Magura's zijn zeer betrouwbaar en er hoeft bijna nooit iets aan te gebeuren, behalve het vervangen van remblokken. Bovendien is dat heel eenvoudig.
Met een LX of Deore derailleursetje kom je een heel eind. Wel zou ik een SRAM (PC59 bijv.) ketting nemen, geen Shimano. Mede voor de handige Powerlink en ze zijn gewoon iets sterker dan de Shimano kettingen.

Zadel? Met een ligfiets heb je een zeer comfortabel zitje. Veel beter dan welk zadel dan ook. Wel zorgen voor een lekker matje.

Voorvork: Standaard is goed genoeg. Op mijn Hurri wil ik graag nog een geveerde vork, om harder de hoek om te kunnen op hobbelige wegen.

En ligfietsen hebben maar een framemaat. Altijd goed. Alleen het zitje varieert, evenals de trapbuis. Die schuif je verder uit naarmate je langer bent. Werkt prima.
Bij een 'normale' hybride, kijk ook naar de bovenbuislengte. Een te korte of te lange zit is moeilijker op te vangen dan de zadelhoogte.

Veel succes met je keuze. Ook al wordt het misschien geen ligfiets.
Zo...
Vandaag wezen kijken bij verschillende dealers, waaronder ook de Santos dealer. Hierbij zijn we er over uit dat we de 2.6 Travelmaster alu willen.

Helaas hebben we bij een andere zaak een hele mooie Giant gezien, de Giant Expedition. Deze heeft:
crank set van Deore,
Cassette Shimano 11-32t 9 speed
Remmen Shimano Deore LX V-brakes,
Naven Shimano Deore LX
Derailleurs "Shimano Deore LX (voor) Shimano Deore XT (achter)"
Shifters Shimano Deore LX Rapid Fire 3x9 speed
Tandwiel/Cassette Shimano 11-32t 9 speed
Zadel Selle Royal Lookin met gel
Zadelpen Cushy Air Ride, aluminium luchtgeveerd
Extra "Axa SL 7 slot, met nieuwe klapsleutel, automatische achterverlichting, barends"

En deze heeft een heel mooi prijsje van 1149 euro. Zeker niets mis mee. Een vergelijkbaar model van Santos, kost 1362 euro:

· Crankstel + bracket Deore hollowtech 48-36-24
· Derailleur achter Shimano XT (rapid rise)
· Derailleur voor Shimano LX
· Remmen Shimano LX V-brakes
· Schakel systeem Shimano LX shifters
· LX naven
· Cassette + ketting Shimano Deore

Het enige wat volgens mij deze Santos stuken beter heeft zijn de dragers. Bij santos zijn ze van Tubus en bij Giant gebruiken ze een eigen merk. De Santos heeft ook een deore cassete terwijl de Giant een Shimano 11-32t is.

Verder is de Giant wat vollediger. Een SL-7 AXA slot en verlichting (achter op batt en voor op dynamo).

Moeilijk, moeilijk. Het prijsverschil is behoorlijk. Wat raden jullie ons aan?

Ga er eens op zitten om te voelen wat het fijnst is voor jouw lijf. Of is de geometrie ook exact hetzelfde?

Lisette

als eens op rose-versand.de gekeken? veel fiets voor minder geld. winkel is perfect, service is nog beter.

O ja, je schrijft dat je samen met een vriend(in?) twee fietsen gaat kopen. Ik mag toch aannemen dat je je maatje de vrijheid gunt om een frame te kiezen dat het beste bij hem/haar past? Als je samen gaat fietsen is het natuurlijk wel handig om onderdelengroepen en wielmaat af te stemmen.

Misschien kan iemand mij eens uitleggen waarom je zoveel stellen om exact hetzelfde type fiets rondrijden. Zoeken die elkaar uit op lichaamsmaten passend bij hun favoriete fiets?

Lisette

liz schreef:O ja, je schrijft dat je samen met een vriend(in?) twee fietsen gaat kopen. Ik mag toch aannemen dat je je maatje de vrijheid gunt om een frame te kiezen dat het beste bij hem/haar past? Als je samen gaat fietsen is het natuurlijk wel handig om onderdelengroepen en wielmaat af te stemmen.

Misschien kan iemand mij eens uitleggen waarom je zoveel stellen om exact hetzelfde type fiets rondrijden. Zoeken die elkaar uit op lichaamsmaten passend bij hun favoriete fiets?

Lisette
Nee... We zijn twee vrienden van dezelfde lengte en gewicht, misschien vandaar... :)
We zoeken wel dezelfde groep, maar uiteraard stemmen we de framemaat op ons zelf af, wat ieder van ons het fijnst vindt. Maar daar hebben we het verder niet over, aangezien dat het probleem niet zal zijn: meten en uitproberen, zo gepiept!

liz schreef:Ga er eens op zitten om te voelen wat het fijnst is voor jouw lijf. Of is de geometrie ook exact hetzelfde?
Lisette
Hoi,
Meestal duurt het zo'n 250 km voor je echt weet of een fiets bij je past. Bovendien is het niet realistisch om te veronderstellen dat een fiets goed is afgesteld als je een proefrit gaat maken. Bij mijn fietsne is het altijd standaard gebleken dat ik een paar maanden blijf proberen met de stuurpen totdat het goed is: omhoog, omlaag, langere pen, kortere pen. Een centimeter langere of kortere fiets merk je direct.

Overigens is "Deore" en model van Shimano, dus goede kans dat de Santos en de Gianst dezelfde cassette hebben.

> Santos: Crankstel + bracket Deore hollowtech 48-36-24
Dat lijkt me knap, 24 tandjes verschil. Ofwel het is, 22-32-44, of 26-36-48 of petje af voor Santos.

Als je de prijzen van Tubus bekijkt is het prijsverschil tussen de fietsen een stuk kleiner. En ik zou uiteindelijk toch Tubusdragers willen.
Ik zou dus de Santos kopen.
Leon

Leon schreef:
liz schreef:Ga er eens op zitten om te voelen wat het fijnst is voor jouw lijf. Of is de geometrie ook exact hetzelfde?
Lisette
Hoi,
Meestal duurt het zo'n 250 km voor je echt weet of een fiets bij je past. Bovendien is het niet realistisch om te veronderstellen dat een fiets goed is afgesteld als je een proefrit gaat maken. Bij mijn fietsne is het altijd standaard gebleken dat ik een paar maanden blijf proberen met de stuurpen totdat het goed is: omhoog, omlaag, langere pen, kortere pen. Een centimeter langere of kortere fiets merk je direct.

Overigens is "Deore" en model van Shimano, dus goede kans dat de Santos en de Gianst dezelfde cassette hebben.

> Santos: Crankstel + bracket Deore hollowtech 48-36-24
Dat lijkt me knap, 24 tandjes verschil. Ofwel het is, 22-32-44, of 26-36-48 of petje af voor Santos.

Als je de prijzen van Tubus bekijkt is het prijsverschil tussen de fietsen een stuk kleiner. En ik zou uiteindelijk toch Tubusdragers willen.
Ik zou dus de Santos kopen.
Leon
Ja, ik denk ook dat Leon gelijk heeft. Of de fiets echt goed bij je past vind je natuurlijk niet zo snel door even te proberen.

Dat over die tandjes weet ik niet. Ik heb het rechtstreeks gecopy paste van de site van Santos. Klopt het niet? Waarom is het knap 24 tandjes verschil en 22 ok? Weer nog niet zoveel hiervanaf. Heb de afgelopen week al meer geleerd van fietsen dan in de afgelopen 27 jaren dat ik leef :)

Ik heb ook een voorkeur voor de Santos, ik ben denk ik een beetje verlief geworden!. Ook om die Tubus dragers onder andere. Maar het prijsverschil dwingt mij toch tot nadenken. Ook al zou ik Tubus dragers op die Giant zetten, dan nog zou die goedkoper zijn.
Die Santos zal ongetwijfeld ook betere standaard velgen hebben dan de fabriekfiets van Giant. Maar weet het niet.
Het is zo dat ik eerst dacht zo rond de 800 euro klaar te zijn. Dat heb ik al snel opgeschroeft tot 1000 euro en ik zit nu al op 1300... Er moet een grens zijn... hehehe :)

Wat denken jullie trouwens van 26 inch of 28 inch?
26 inch heeft een aantal voordelen: compacter (dus makkelijker mee te nemen op reis), door er andere banden op te zetten, spatborden en dragers af te halen snel om te bouwen tot een MTB, stabieler/ stugger.
De voordelen van de 28 inch zijn mij nog niet echt helemaal duidelijk. Zit het lekkerder omdat het groter is? Minder rolweerstand? Significant?

Ik ben het helemaal met Leon eens, Tubus dragers zijn absoluut een meerwaarde voor je fiets.
Verder gebruikt Santos bij mijn weten altijd extra stevige Exal voor zijn trekking fietsen. Uitstekende velgen (wel iets zwaarder, maar daar tilt een wereldfietser niet zo zwaar aan). Probeer nog eens uit te zoeken wat voor velgen de Giant heeft..
Als je van plan bent later echt de wereld in te trekken op de fiets dan zou ik altijd voor 26 inch kiezen, materiaal (banden) is veel beter verkrijgbaar.
En wat voor banden zitten er onder die Giant? Santos gebruikt de hoogaangeschreven Schwalbe Marathon...

Succes,
Ed

verrefietsers schreef:Ik ben het helemaal met Leon eens, Tubus dragers zijn absoluut een meerwaarde voor je fiets.
Verder gebruikt Santos bij mijn weten altijd extra stevige Exal voor zijn trekking fietsen. Uitstekende velgen (wel iets zwaarder, maar daar tilt een wereldfietser niet zo zwaar aan). Probeer nog eens uit te zoeken wat voor velgen de Giant heeft..
Als je van plan bent later echt de wereld in te trekken op de fiets dan zou ik altijd voor 26 inch kiezen, materiaal (banden) is veel beter verkrijgbaar.
En wat voor banden zitten er onder die Giant? Santos gebruikt de hoogaangeschreven Schwalbe Marathon...

Succes,
Ed
Giant heeft Rigida X-plorer hoge velg, aluminium dubbelwandig. Verder heb ik niets kunnen vinden over de kwaliteit van deze velgen. De overige specs van de Giant staat overigens op hier

Santos gebruikt inderdaad de Exal SP19 velgen, Aluminium, dubbel gebust, hoge remflank, met DT Alpine III spaken en DT Prolock spaaknipples.
Overigens gebruiken ze voor de trekking/hybride model (verder zelfde frame) velgen van iets mindere kwaliteit, de Vuelta Tempest (die 44 euro goedkoper zijn).

De velgen van Santos zijn dus veel beter?
Ik merk dus wel dat de Santos die 200 euro meerwaarde ook waard is?[/url]

galois schreef: De velgen van Santos zijn dus veel beter?
Ik merk dus wel dat de Santos die 200 euro meerwaarde ook waard is?[/url]
om het prijs verschil van de Tubus dragers weer te geven heb ik in een blaadje dragers opgezocht. een alu Cordo setje kost 58€ terwijl de tubus voor en achterdragers samen 138€. het verschil is dus daarin is in ieder geval 80€

hoeveel verschil zit er in de velgen?
de EXAL SP19 schijnen nl ook best goed te zijn, zie ook een ander draadje in dit forum: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=825

blijft er imo dus nog 130€ over die je dan voor het merk Santos betaald.
of zijn er nog verschillen in de kwaliteit van afwerking oid?

Wellicht is een belangrijk nadeel van de huidige Giant Expedition, dat hier geen Magura Hydrolische velgrem opzit (ik rijd op een '99 model met die remmen) noch kan! Het werd al eerder aangegeven, maar ik zou als ik nu weer een fiets uitzocht, absoluut weer voor die remmen kiezen. Waarom kan het niet? Omdat de remkabels door het frame gaan. De ruimte is zo groot als de binnenkabel.
Voor de rest zit er op de Giant een hele goede achterdrager. Eventueel nadeel is dat je tassen vrij hoog hangen. Om die reden heb ik de mijne sinds een maandje geleden vervangen voor tubus. Tijdens de Hemelvaarttocht ga ik merken of dat de aanschaf waard was.
galois schreef:Over de levertijd weet ik niet veel. Ik heb gehoord dat bij Santos deze op 6 weken zit nu. Dus zeker al tijd om te gaan bestellen. Ik had nl niet echt verwacht dat deze zo lang zouden zijn...
De levertijd is momenteel opgelopen tot 8-weken.

Tommy

Da's lang. Puur omdat ik nieuwsgierig ben, hoe lang zou het duren als je bijvoorbeeld een Snel besteld?

Jarno schreef:Da's lang. Puur omdat ik nieuwsgierig ben, hoe lang zou het duren als je bijvoorbeeld een Snel bestelt?
Dat duurde vorig voorjaar 8 weken. Geen maatframe.
Leon