Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ligstuur op je trekkingfiets? - Forum Wereldfietser

ligstuur op je trekkingfiets?

Ik ben bezig met de aanschaf van een tweedehands World Traveller van Koga (toch buitenkansje als je die precies in je maat tegen komt, alhoewl ik 1100 euro nog best duur vind voor een vier jaar oud beestje!), en zit er over te denken om op het ATB stuur een ligstuur te zetten. Deze heb ik ook op m'n racefiets en dat bevalt met bijzonder goed. Ik vraag met alleen af of het wel te doen is als je je voordragers bepakt en bezakt hebt. Zijn er mensen die ervaring hebben met een ligstuur op hun randoneur?
Hoi,
Een ligstuur heb ik niet, maar tijdens snelle afdalingen is heel diep zitten om de luchtweerstand te beperken wel gebruikelijk. Je fiets wordt er niet instabiel van of zo.
Dus als het past, zet het er dan gerust op.
Groeten, Leon

Ervaring: ik had een ligstuur op mijn oude Giant Expedition. Bijzonder comfortabel, en de balans houden met voortassen was geen probleem. Bergaf hield ik echter liever mijn handen gewoon aan de handvaten, in de buurt van de remgrepen.

Gaele
(die nu een ligfiets heeft, vandaar de verleden tijd hierboven)

Maggy,

Ik had eens getracht een ligstuur te monteren op mijn Trek hybride. Na het monteren bleek het ligstuur te ver van me af te staan. Ik moest hierdoor te veel rekken met als gevolg dat mijn bovenbenen mijn ietwat buikje raken. Om dit op te lossen waren er drie mogelijkheden:

1. De voorbouw veranderen voor een kortere, zodat het ligstuur naar me toe komt.
2. Een ander ligstuur dat zodanig verstelbaar is dat het dichter naar me toe komt.
3. Geen ligstuur.

Voor het laatste heb ik gekozen. In plaats van op mijn hybride had ik het ligstuur op mijn MTB geplaatst. Dit ging beter maar was ook niet “je van het”.

Uiteindelijk zal niet de fiets maar het ligstuur het probleem zijn geweest. Ik stel voor dat je eerst gaat passen aleer te kopen.

Groetjes,

Mmm, ik had laatst een klant in de winkel die bij mij een nieuwe fiets had gekocht. Ze wilde per se een ligstuur/triathlonstuur op haar stuur. Zo bevooroordeld en conservatief als ik soms ben :oops: , vond ik het maar niets.
Op haar verzoek heb ik een goedkoop model (2 tientjes) erop gezet.
Afgelopen zaterdag sprak ik haar weer. Ze was er zeer content mee en het voldeed aan al haar verwachtingen. Ze kon goed leunen op haar armen, zonder dat haar polsen pijn gingen doen. Ook haar rug werd verder ontlast (verdorie, het lijkt wel een ligfiets...)
Op zoek naar mijn gelijk :D vroeg ik of er dan toch misschien een piepklein minpuntje was. Dat was het plotselinge remmen. Toen ze vlak achter iemand reed, en die week opeens uit, was ze bijna te laat. Kortom, gewoon proberen

Bedankt voor de reacties! Ik heb er toch een ligstuur op gezet en er gisteren voor het eerst op 60 km op gefietst en het liggen beviel me uitstekend. Het scheelt veel bij tegenwind en is comfortabel voor je rug, schouders en polsen/handen, alleen al door de variatie. Nadeel is inderdaad het remmen, maar daar kun je op anticiperen (dus niet zo handig als je een berg afraast) en ik kan de stand van m'n versnellingen niet meer zien, maar dat voel je vaak ook wel, dus geen ramp. Ik kan het ligstuurliefhebbers tot nu toe dus wel aanraden (maar na de vakantie hoor je meer).

Drie weken Groene Weg en het ligstuur is me uitstekend bevallen! M'n fietspartner heeft er zelf ook één aangeschaft. Het was niet alleen handig omdat we op 2 dagen mistral na elke dag tegenwind hadden, maar met name om je hand, polsen en schouders te ontlasten. Overigens was het ook geen probleem om en een ligstuur én bagage op je lowriders te hebben.
Hallo allemaal,

Via de zoekfunctie op dit oude draadje terecht gekomen. Wij zitten er ook over te denken om een ligstuur op onze tandem te zetten. Enerzijds omdat het wellicht prettig fietst, anderzijds om de stoker af en toe wat gezelliger uitzicht te geven.
Hebben de tandem rijders hier ervaring mee? En past het überhaupt?
We hebben een Santos Doubletravel met Rohloff. En eigenlijk zou ik het liefst het huidige stuur niet vervangen, maar de liggers erbij zetten.

Zoiets (uit een ander oud draadje)
Afbeelding

Al lijkt me deze (via google) prettiger ivm de stand van je handen.
Afbeelding
of is zoiets prettiger?
Afbeelding

Huidig stuur:
Afbeelding
doubletravel schreef: Afbeelding
Hoe het op een tandem voelt weet ik niet, maar ik heb al jaren bovenstaand ligstuur en die bevalt uitstekend (het is waarschijnlijk ook nog de goedkoopste die er te vinden is). Extra voordeel van de doorlopende buis is dat je bovenaan in de ronding je gps kunt monteren, dan hoef je niet steeds zo naar beneden te turen.
Heb sinds een paar weken ook een ligstuur op mijn ER. Bevalt uitstekend. Ik heb er wel een genomen die meerdere afstelmogelijkheden heeft en uit twee aparte delen bestaat. Een goede afstelling is belangrijk voor je zit/lighouding. Als het stuur te ver naar voren staat is dat zeer vermoeiend voor je rug.
wimmo17 schreef:Heb sinds een paar weken ook een ligstuur op mijn ER. Bevalt uitstekend. Ik heb er wel een genomen die meerdere afstelmogelijkheden heeft en uit twee aparte delen bestaat. Een goede afstelling is belangrijk voor je zit/lighouding. Als het stuur te ver naar voren staat is dat zeer vermoeiend voor je rug.
ik ben op zoek,
mag ik weten welke je zelf hebt?
Merk: BBB
Model: BHB 52 Aerobase time trial bars
Prijs: 75,- euro (Belga fietsen, Groningen)
www.BBBparts.com
Je hebt ook nog een iets duurder model (BHB51?) voor 109,- met nog meer afstelmogelijkheden maar ook een andere vorm. Die vond ik zelf te 'recht', waardoor je onderarm in een rare knik komt te liggen. Misschien leuk voor tijdrijden, maar waarschijnlijk niet voor vakantiefietsen.
Ik wil ook graag een ligstuur op mijn fiets. Gebruik mijn Avaghon niet alleen voor vakanties mnaar ook voor tour- en trainingsrondjes in de omgeving.
Omdat het in het gedeelte van Friesland waar ik woon meestal minimaal windkracht 4 is, lijkt een ligstuur me erg comfortabel.
Is er wanneer je een ligstuur monteert nog ruimte voor een stuurtas?
Vind dit een fijn stuurtje voor Hollandse tegenwind, als aanvulling op een racestuur.

Voor je stuurtas is dan geen plek meer, tenzij je die niet meer aan je stuur hangt.

Sjors
Bedankt voor de reacties.
Zijn er ook nog wat tandem ervaringen?
En wat maakt het prijsverschil? Die rondlopende is nu E25,- terwijl die andere ruim 3x zo duur worden...

@ Abacus: de gps zit bij m'n stoker op haar stuur. Ik mag sturen, zij bepaalt de richting ;)
@ hester: daar zijn aparte beugeltjes voor
Ligstuur op een tandem? Levensgevaarlijk.
Als je moe wordt, of je voelt een pijntje hier of daar: Stoppen, schoentjes even uit, kopje koffie, groen grasveld........ geniet!
Levensgevaarlijk? Vertel?

't Is overigens zoals gezegd niet voor extra comfort/moe, meer om de achterzitter ook eens wat voor-uitzicht te geven, zonder het gevaarlijk te maken (neus op je spatbord).
Gevaarlijk omdat je nauwelijks controle hebt. Windvlaag, of een zwabber van je stoker en je ligt. Allebei. Ik zou er niet aan beginnen.
Vorig jaar zijn mijn vrouw en ik aan de fiets geraakt, na 40 jaar niet meer te hebben gefietst. Mijn vrouw mist in een schouder een spier en in de andere arm is er iets met haar elleboog. Hierdoor bleek al snel dat lang steunen op de handvatten niet goed ging. Misschien een ligstuur? Marco van Bike4travel is daar geen voorstander van, je wordt er maar lui van is zijn argument.
Toch maar een ligstuur gekocht en wat aanpassingen gemaakt. Het ligstuur wat hoger op het stuur geplaatst, een mogelijkheid gemaakt om toch een stuurtas aan te kunnen klikken en kort geleden nog een dwarsverbinding gemaakt voor een verbeterde handstand.
Het resultaat is dat er nu lang gefietst kan worden en dat wij eind Juli vol vetrouwen op en neer naar Santiago de Compostella gaan fietsen.
Het direct plaatsen van de foto's is niet gelukt.
Joop


https://picasaweb.google.com/1065291550 ... 3980702706
https://picasaweb.google.com/1065291550 ... 4066249266
https://picasaweb.google.com/1065291550 ... 3800427826
https://picasaweb.google.com/1065291550 ... 5408836018
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding