Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorbereiden op wildkamperen - Forum Wereldfietser

Voorbereiden op wildkamperen

Hoi,

ik ga in juli en augustus door Noorwegen fietsen en wil zoveel mogelijk gaan wildkamperen.

Welke zaken komen in dit geval extra om de hoek kijken die bij het kamperen op campings niet meespelen???

Ik denk hierbij aan de locatiekeuze voor een slaapstek en extra uitrusting die zeker niet mag ontbreken. Zijn er mensen die slechte ervaringen hebben met wildkamperen in Skandinavie? (Ik namelijk wel afgelopen jaar in Ierland... :cry: ). Zijn de muggen echt zo irritating en wat kun je daar tegen doen :idea: ?

U bent gegroet
Fiets ze!

Joost

Ik heb zelf weining ervaring met wildkamperen (maar 2 keer), mijn broer meer, maar alle tips zijn welkom neem ik aan (-:

Wat betreft de lokatie weet ik niets te melden, voor je uitrusting is het iig erg nuttig een waterfilter bij je te hebben.

Wat je overigens ook kan doen (als je daartoe tijd/ zin hebt), is eens langs de Zwerfkei in Woerden, daar kunnen ze je erg goed helpen. Zoiezo erg leuk in een grote outdoorwinkel rond te lopen, maar daar hebben ze allemaal ervaring waar je iets aan hebt. Ik ben er een paar jaar terug geweest met m'n broers, ook geregeld dat we een verkoper konden krijgen zodat we geen last hadden van lastige andere klanten die ook wat willen vragen. Die mogelijkheid hebben ze, dus zou ik ook zeker aanpakken als je er komt.
Dag Joost,

Wildkamperen is in Scandinaviê behoorlijk ingeburgerd (en zolang je niet op privégrond in het zicht staat van een huis geoorloofd door het 'allemansrecht'). Niemand kijkt er dus raar van op, maar er wordt wel steeds meer een ontradingsbeleid gevoerd. Noorwegen weet ik niet precies, maar Zweden heeft nog veel plekjes die in het verleden half aangelegd waren, met een WC. Vanwege het ontradingsbeleid worden die niet meer onderhouden.

Een Zweed of Fin zal hard lachen als je met een waterfilter op stap gaat, want het water uit de kraan komt ook eenvoudigweg uit de meertjes waar jij nu net zo idyllisch je tentje hebt opgeslagen. Even koken om eventuele bacteriën te doden zal dus meer dan voldoende zijn. Qua spullen moet je dus vooral denken aan een waterzak en voldoende WCpapier. En als je wel van een glaasje houd, vergeet dan zeker niet het te importeren... in Noorwegen niet te betalen.

Mijn enige negatieve ervaring in Scandinavië is de ochtend dat ik 's ochtends mijn slaperige hoofd buiten de tent stak en op minder dan drie meter de achterste wielen van een enorme truck ontdekte, die dus kennelijk 's nachts het prachtige veldje aan het meer was opgedraaid, notabene vanaf een zandweg waarop we de vorige dag geen enkele auto waren tegengekomen. Ons geluk dat ie niet verder is doorgereden school hem waarschijnlijk in onze fietsreflectoren die zijn opgelicht. Met ander woorden.. zorg dat je niet overrijdbaar bent, of zeer zichtbaar...

Muggen, of nog erger Knutjes (midgees, sandflies, jejenes, hoe men het beestje ter plaatse noemt doet er toe maar het steekt erg gemeen) zijn inder'deet' je grootste vijand. Dus ofwel je doet een intense Zen-oefening om de prikjes en daarop volgende jeuk te kunnen negeren, ofwel je hult je in imker-outfit, ofwel je besprenkeld je rijkelijk met het voornoemde chemische goedje...

Veel plezier in ieder geval...


Groetjes,

Astrid
Hoi Joost,

ik heb vorig jaar drie en een halve week in Noord-Zweden en Noorwegen gefietst en enkele malen wild gekampeerd. Waarom slechts enkele malen... wel.. de luxe van een douche....

Evenwel: de keren in het wild waren geweldig. Het vinden van een plek was in de Zweedse bossen niet moeilijk, het muggen net dat ik bij de op dit forum welbekende winkel de Vakantiefietser aangeschafte heb, was in Noorwegen onontbeerlijk.

Voorbereiding? Ik had nog nooit in het wild gekampeerd... nul voorbereiding dus. Maar wat heb je meer nodig dan dat wat je gebruikt op een camping? WC papier heb ik sowieso wel bij me en een waterfilter is in scandinavie inderdaad onzin. Gewoon gaan.

Veel plezier!

ga niet pal naast een meertje staan... dan drijf je de volgende ochtend in je tent!! ;)

aart schreef:ga niet pal naast een meertje staan... dan drijf je de volgende ochtend in je tent!! ;)
Klinkt als ervaringsfeit.... :-)

inderdaad. Ik had m'n tentje langs een mooie ford neergezet. op zo'n 20 meter afstand. toen ik de volgende ochtend wakker werd voelde de bodem zo verend aan, dus ik riste m'n tentje open, en jahoor 8O ik dreef op het water!! whahaha.. nouja, uhm.. er was gelukkig niets nat.