Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Snel Safari of Giant Expedition? - Forum Wereldfietser

Snel Safari of Giant Expedition?

Zijn deze fietsen te vergelijken? Ik heb zojuist een Snel Safari besteld met Deore groep. i.v.m. minimaal 10 wk levertijd en de in Augustus geplande tocht heb ik sneller dan gepland in de winkel nog de knoop doorgehakt. Pas thuis aangekomen ontdek in de folders dat de Giant Expedition met Deore LX en XT onderdelen eigenlijk beter afgemonteerd is, (met uitzondering van het stuur met naar mijn smaak te korte bar-ends) en dat voor dezelfde prijs.....Hoe liggen deze fietsen nou t.o.v. elkaar?

Ik denk dat de Expedition een stuk beter is, door wat je zelf aan aangeeft: betere groepen.
Wat is de prijs van de Snel?

Ik ben ook van plan om een Expedition te kopen. Ik was aan het twijfelen tussen een Santos en deze dus.

Verder weet ik niet hoe moeilijk het voor jou is om ergens anders de Expedition te kopen, dan in je eigen woonplaats. Er zijn namelijk veel zaken die de Expedition op voorraad hebben. Maar goed, je hebt de Snel al gekocht... Ik hoop dat het een goede keus was. En wat betreft de bar ends van de Expedition, als je niet tevreden bent, heb je voor minder dan 30 euro weer nieuwe.

Was het niet zo dat men ook bij Snel de vrijheid heeft om te kiezen welke groep(combinate) men gemonteerd wil hebben? :?:

http://www.sneltweewielers.nl/producten ... afari.html

ja dat klopt inderdaad ja, de vrijheid te kiezen uit onderdelen is er bij Snel. Maar daar hangt wel het nodige prijskaartje aan. De DEORE uitrusting van de Safari komt in prijs gelijk aan de expedition, 1149.

Ik begrijp iets niet bij Snel. Mij is gebleken dat dit jaar de prijs 50 euro meer is geworden voor de Safari. Vorig jaar zaten er bovendien Mavic T520 velgen in van ruim 90 euro de stuk. Tegenwoordig zitten er Mavic A719 velgen in van 42 euro de stuk (prijzen van velgen heb ik opgezocht op internet bij de goedkoopste leverancier). Ik heb geprobeerd Mavic te kontakten om te vragen of de nieuwe velgen die Snel monteert minstens even goed zijn als de vorige. Mavic is echter niet te kontakten (tenzij telefonisch in Frankrijk of dergelijke).

Anyway kort door de bocht, mits de velgen evengoed zijn lijkt het me een heerlijke fiets. Ikzelf overweeg er ook 1 te kopen. Als de velgen niet evengoed zouden zijn als de vorige vind ik de prijsverhoging en de kwaliteitsverlaging echter niet acceptabel, immers de fiets kost dan 150 euro meer met mindere velgen tov vorig jaar. Wie weet misschien meer te vertellen over de huidige Safari met zijn prijs en deze velgen?

shimano heeft haar prijzen schrikbarend doen stijgen ;)

aangezien de halve fiets shimano is :roll:

Is dat zo? Volgens mij is Shimano redelijk laag op het moment door gunstige koersen.

sont schreef:Ik begrijp iets niet bij Snel. Mij is gebleken dat dit jaar de prijs 50 euro meer is geworden voor de Safari. Vorig jaar zaten er bovendien Mavic T520 velgen in van ruim 90 euro de stuk. Tegenwoordig zitten er Mavic A719 velgen in van 42 euro de stuk
Ik heb Snel hierover gebeld. Volgens hen zijn het al vijf jaar dezelfde hele goede velgen, alleen is het typenummer door Mavic veranderd...
Die prijzen die je hebt gevonden zijn wel een mysterie.

Ben dus ook iets gerustgesteld voor wat betreft mijn keuze voor de Safari: de Safari velgen zijn veel beter dan die van de Expedition.

Het is jammer dat ik, zoals eerder verteld, Mavic niet kan kontakten met een vraag over die velgen. Vreemd vind ik dat bijv de Snel Explorer & Cruiser nog wel steeds met T520 velgen worden gemonteerd.

De prijzen voor de T520 velgen heb ik vorig jaar opgezocht op internet omdat ik overwoog de fiets op het frame na zelf op te bouwen met zelf gekochte onderdelen. Ik zal proberen nog eens uit te zoeken wat de prijs van een Mavic T520 was medio april 2003. Het zou kunnen dat ik nu 90 euro per stuk roep terwijl ze 90 euro per 2 stuks waren 8O Anyway ik zal dat nog eens proberen uit te zoeken.

De huidige prijs van 42 euro voor een Mavic A719 velg is te vinden op http://www.bike2build.nl

Jeroen N schreef: Ben dus ook iets gerustgesteld voor wat betreft mijn keuze voor de Safari: de Safari velgen zijn veel beter dan die van de Expedition.
waarom denk je dat?

tja omdat ze dat bij Snel in een vergelijkend onderzoekje aan mij verteld hebben. En ik neem aan dat ze het ze het er niet op wagen er botweg over te liegen, of ben ik te goed voor deze (fiets-)wereld?

Denk jij van niet?

Ik heb het nog eens in mijn eigen onderdelen lijstje opgezocht wat 1 jaar geleden de laagste prijs was die ik kon vinden voor de Mavic T520. Ik heb in de onderdelenlijst staan een prijs van 92 euro per stuk voor een 36 spaaks velg.

Kortom het raadsel blijft voor mij bestaan. Kan iemand dubbelchecken wat die velg 1 jaar (apr 2003) moest kosten?

Overigens heb ik op meerdere plekken op internet gelezen dat de A719 inderdaad voorheen T520 heette bij Mavic.

ik weet natuurlijk niet welke velg je dan kiest (expedition is nml. custom build), maar de D521 is een downhill-velg en wel degelijk sterker. Trouwens 26' is zowieso sterker als 28'.

maar nog even over het prijsverschil. Toevallig ben ik zelf fietsenmaker op zaterdag en ik heb een wielset opgebouwd voor m'n vakantiefiets bestaande uit 40sp. XT-tandemnaven en Mavic T519 ceramic. Nou haalde de baas er natuurlijk wat van de prijs af, maar een T519 (voorloper van T520) kostte standaard (40sp.) 45 euro, voor een ceramic versie betaalde je 65 euro. Dus ik denk dat 'sont' zich inderdaad vergist heeft ;)

oja.. ik heb m'n wielen in 2001 gemaakt, ik ga er niet van uit dat de prijs in één jaar met 200% omhoog gaat 8O

Als je nu een Giant Expedition koopt houd er dan rekening mee dat de XL (60 cm) bijna overal uitverkocht is. Laat je geen te kleine framemaat aansmeren die nog wel leverbaar is. Een Giant vergelijken met een Snel is het verschil tussen een confectiekostuum en een -bijna- maatkostuum. De Safari is bijvoorbeeld in veel meer framematen leverbaar en kijk bij de Giant eens kritisch naar de trappers, de zadelpen, de dragers en de bar-ends. Feit blijft dat de Giant Expedition een zeer scherpe prijs-kwaliteitsverhouding heeft.
Vergelijk hem overigens ook eens met een Santos Travelmaster 2.8 alu opgebouwd met Deore of LX.

Betreffende Frame maat heb ik de indruk dat men in NL bijna ALTIJD kiest voor een oversized frame (te groot Frame).
Zelden zie je een fiets waar de zadelpen meer dan 10 cm uitsteekt.
Soms zelfs maar 3 a 5 cm 8O
Willen jullie meer metaal voor hetzelfde geld?
Of is het omdat jullie bijna altijd rechtop willen zitten?
:?: :?: :?:

Amerikanen gaan dan weer eerder voor undersized (te kein Frame).

een oversized frame is helemaal niet een te groot frame ;)

oversized heeft te maken met de buisdiameter.

aart schreef:een oversized frame is helemaal niet een te groot frame ;)

oversized heeft te maken met de buisdiameter.
Zoals als jij het ziet heb je gelijk 100 % maar ik heb het dus over die andere oversized :roll: