Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sponsering? - Forum Wereldfietser

Sponsering?

Hoi,

mijn besluit staat vast, eind oktober trek ik voor een jaar (of meer) met m'n fiets de wereld in! Van België naar de middellandse zee, Oost-Europa, Rusland, Azië en uiteindelijk terug via Noord-Europa. De studies moeten maar even wachten...

Nu, m'n fiets die's OK. Ik verwacht hem begin juli, kan amper wachten. MAAR dan is er nog die hele resem spullen die je ook allemaal nodig hebt. Tent, fietszakken, brander, slaapzak, regenjas,etc

Ik word binnenkort 18 en heb het helemaal niet breed. Ik zal werken wat ik kan en de rest proberen lenen bij familie, maar ik MOET manieren vinden om te kosten te drukken of ik haal het niet. Daarom dacht ik eraan me te laten sponseren...
Ik denk niet dat er bedrijven zijn die me financieel zullen steunen, ik ben immers geen topsporter en doe geen uitzonderlijk-bijzondere dingen. Maar ik denk wel dat het haalbaar moet zijn spullen van hen te krijgen of desnoods kortingen ofzo. Maar hoe pak je dat aan?

Mail ik naar het merk zelf of naar de importeur in de benelux?
Vraag ik rechtstreeks om een product dat mij geschikt lijkt of laat ik het aan hen over?
Moet ik iets in de plaats doen? Wat?

Ik dacht eraan het volgende aan te bieden: vermelding van logo en uitleg op de site met m'n reisverslag, volledige review van het product op die site, reisverslag met uitleg over het product+foto's voor hen,...

Heb jij daar ervaring mee? Tips? Ideeën?

Alvast hartelijk bedankt!

Jasper

Hoi Jasper,

Hieronder vind je een stukje (algemene) tekst over sponsoring zoals ik dat heb beschreven in een handboekje voor de cursusdag "Voorbereiden van een Wereldreis" (zie hiervoor ook de activiteitenkalender van de wereldfietser). Misschien heb je er wat aan.....anders weet je de delete-knop te vinden.

Succes,
Marco


Handboek voorbereiden van een wereldreis februari 2004
Marco Meijerink en Lisette Verzijl 13/17

9 Sponsoring
Het voordeel van sponsoring is natuurlijk de financiële bijdrage. Maar ook het gebruik maken van de kennis en ervaring van de sponsor kan vele voordelen opleveren.
Het nadeel van sponsoring is de relatief grote hoeveelheid tijd die je moet investeren om een sponsor te krijgen. En wanneer je eenmaal een sponsor hebt, moet de wederdienst die je kunt aanbieden ook nog haalbaar zijn.
De tijd waarin je als een van de weinige een wereldfietsreis gaat maken is voorbij.
Je tocht moet dus iets bijzonders te bieden hebben voor een potentiële sponsor. Het bedrijfsleven moet een voordeel zien in het ondersteunen van je tocht. Dat vraagt erom dat je je inleeft in de behoeftes van je potentiële sponsor.
Vraag jezelf af hoe ver je wilt gaan. Mag de sponsor inbreng hebben in de tijdsduur van de tocht, in de te bepalen route? Hoeveel tijd kan je in je sponsor investeren voor de tocht, tijdens de tocht en na de tocht?
Hoe vind je sponsors? Eigenlijk is de beste manier altijd nog het directe contact. Men moet het leuk vinden om iemand als jij te ondersteunen. Zomaar brieven schrijven naar tientallen bedrijven zet nauwelijks zoden aan de dijk. Contact van persoon tot persoon werkt het beste.
Ga naar beurzen, praat met mensen, laat je gezicht zien.
Wanneer je eenmaal een sponsor hebt zorg dan voor duidelijke afspraken. Maar vergeet ook niet dat sponsoring niet alleen een contract is maar ook een relatie. En een relatie moet groeien, je moet investeren. Van beide zijden moet er vertrouwen ontstaan om stapje voor stapje verder te gaan.

Voor het woord charity zijn ze tegenwoordig gevoeliger en krijg je meer sponsors, jij bent dan niet het middelpunt maar wel de organisatie waar het geld naar toe gaat. Jij bent de uitvoerder en de promoter.
Van het sponsorgeld trek jij je gemaakte onkosten af en de rest gaat naar het "goede doel".

Student rijdt door regen en wind voor kankeronderzoek naar China.
Student zoekt sponsor om zijn fietstocht naar China te bekostigen.

Welke van de 2 gaat het meeste reacties teweeg brengen????

Somchai schreef:Voor het woord charity zijn ze tegenwoordig gevoeliger en krijg je meer sponsors, jij bent dan niet het middelpunt maar wel de organisatie waar het geld naar toe gaat. Jij bent de uitvoerder en de promoter.
Van het sponsorgeld trek jij je gemaakte onkosten af en de rest gaat naar het "goede doel".

Student rijdt door regen en wind voor kankeronderzoek naar China.
Student zoekt sponsor om zijn fietstocht naar China te bekostigen.

Welke van de 2 gaat het meeste reacties teweeg brengen????
Het lijkt me dat wanneer je voor een goed doel fietst je ook voor een goed doel fietst en dat dat goede doel niet (deels) jouw doel is.
Ik vind het niet de juiste keuze om voor een goed doel te fietsen om via deze weg makkelijk sponsors te vinden. De insteek moet dan zijn om voor een goed doel te fietsen.

Sponsoring van jezelf en fietsen voor een goed doel heeft naar mijn mening niets met elkaar te maken. Dit zijn twee totaal verschillende zaken die je niet met elkaar moet verwarren.

Marco

Da's een heel goeie opmerking en ik kan me daar absoluut mee vinden... Ik het het heel tof vinden moest ik met mijn reis het goede doel steunen.

Eigenlijk zou het wel kunnen. Ik zit in het bestuur van JNM (België), een organisatie voor jongeren, natuur en milieu. We trachten jongeren tussen 8 en 25 jaar milieubewust te maken. We werken in natuurreservaten, organiseren natuurstudie-kampen,... Wat denk je van:

Student fietst 30.000km voor een groenere wereld

Maar vergt financiele sponsering zoeken niet véél meer werk dan je best doen om een fietspomp te laten sponseren? Ik heb nog maar tot oktober...

Nu is het:

30.000km fietsen om te wereld en jezelf te ontdekken

Marco Meijerink schreef:
Somchai schreef:Voor het woord charity zijn ze tegenwoordig gevoeliger en krijg je meer sponsors, jij bent dan niet het middelpunt maar wel de organisatie waar het geld naar toe gaat. Jij bent de uitvoerder en de promoter.
Van het sponsorgeld trek jij je gemaakte onkosten af en de rest gaat naar het "goede doel".

Student rijdt door regen en wind voor kankeronderzoek naar China.
Student zoekt sponsor om zijn fietstocht naar China te bekostigen.

Welke van de 2 gaat het meeste reacties teweeg brengen????
Het lijkt me dat wanneer je voor een goed doel fietst je ook voor een goed doel fietst en dat dat goede doel niet (deels) jouw doel is.
Ik vind het niet de juiste keuze om voor een goed doel te fietsen om via deze weg makkelijk sponsors te vinden. De insteek moet dan zijn om voor een goed doel te fietsen.

Sponsoring van jezelf en fietsen voor een goed doel heeft naar mijn mening niets met elkaar te maken. Dit zijn twee totaal verschillende zaken die je niet met elkaar moet verwarren.

Marco
Marco,

Ik ken er momenteel 3 in Thailand die bijna geen fluit te doen hadden met hun fietstochten (company and fietsers) sinds ze het echter onder de noemer Charity rides doen blijken de mensen te boeken.



Zelf voel ik me daar ook niet goed bij en heb ik ook andere gedachten over charity.

Maar....

Voor een maagdelijke wereldfietser van 18 (bij wijze van spreken) is deze knop makkelijker te switchen. Binnen 6 maanden is zijn eerste gedachte om sponsors te zoeken voor zijn fietstocht allang verloren gegaan in de drang om sponsors te vinden voor het goede doel.

En om eerlijk te zijn, een sponsor gaat ook niet bijdragen als hijzelf of zijn company daar niet beter van worden. Dus m.a.w. ook maar uit eigenbelang of niet soms?

I.p.v.1 doel verwezelijken (voor hemzelf) kan hij er nu 2 creeeren en tot een goed einde brengen.