Additionally, paste this code immediately after the opening tag: regenkleding in de tropen - Forum Wereldfietser

regenkleding in de tropen

Wat voor regenkleding gebruik je eigenlijk in de tropen? Ik stel me zo voor dat een regenjas die in Nederland voldoet, in de tropen al gauw te zwaar en benauwd zal zijn. Aan de andere kant zal zo'n jas ook bestendig moeten zijn tegen zware tropische regenbuien. Heeft er iemand ervaring met modellen en/of merken? En maakt ademende stof eigenlijk nog iets uit als de luchtvochtigheid extreem is?

goretex paclite icm. okselritsen ofzo... van die jasjes van zo'n 270 gr. :roll:
[/quote]
--------------------------------------------------------------------------------

goretex paclite icm. okselritsen ofzo... van die jasjes van zo'n 270 gr.


O.k. Aart, maar wat bedoel je met 'icm'?

Hoi Paul,
Een soortgelijke vraag werd ook onder de Topic Azie gesteld.

Kijk op:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=1462

wellicht heb je er wat aan.

Groet,
Marco

Meestal zijn tropische buien kort. Als je dan even gaat schuilen en tien minuten wacht kun je weer verder. Vaak voel de je bui letterlijk aankomen. Dat is lastig om uit te leggen. Het word wat zwoeler en drukkender. Het begint te waaien en opeens vallen de eerst druppels :cry: .

Fiets je echt in de regentijd -en heb je pech- dan kan het dagen achtereen regenen. En dan is regenkleding (zoals Paclite) wel handig. Maar onthoud. De regen is warm en niet koud zoals bij ons. Dus ben je nat, dan ben je meestal zo weer droog.
Paul Kroes schreef:
--------------------------------------------------------------------------------

goretex paclite icm. okselritsen ofzo... van die jasjes van zo'n 270 gr.


O.k. Aart, maar wat bedoel je met 'icm'?[/quote]

in combinatie met ;)

Na een jaar fietsen door Mexico en Midden-Amerika is mijn conclusie dat ik mijn Goretex-jas eigenlijk beter thuis had kunnen laten.

Goretex werkt beter naarmate de buitentemperatuur kouder is. In de tropen kun je net zo goed een goedkope regenjas nemen. Maar dan alleen voor als je geen schuilplaats kunt vinden tijdens een stortbui. Als het minder hard regent fietst het lekkerder zonder jas.

Gaele
Hartelijk dank aan ieder die gereageerd heeft. Ik heb inmiddels wel een idee gekregen. Misschien dat de poncho een optie zal zijn.

Vr. groet,

Paul.

Vaak zijn er plaatselijk van die heel goedkope poncho's te koop, voor nog geen dollar, ze wegen bijna niets maar voldoen heel goed voor een bui. Een vuilniszak helpt dan trouwens ook heel goed. Een (dure) jas van een ademend stofje helpt echt niet. Zie je dat al voor je? Fietsen in een tropische (lees: warme) regenbui met regenjas? Moet je dan ook nog een regenbroek aan? Zelf ga ik gewoon even schuilen en als dat niet lukt heb ik dus een goedkope poncho. En inderdaad, als de regen ophoudt ben je zó weer droog!

kijk eens op www.rainlegs.nl

Een 'regenbroek' die alleen de bovenbenen bedekt. Achterkant is ook open, ventileert dus goed. Heel licht en klein pakketje.
Paul Kroes schreef:Hartelijk dank aan ieder die gereageerd heeft. Ik heb inmiddels wel een idee gekregen. Misschien dat de poncho een optie zal zijn.

Vr. groet,

Paul.
Doe zoals de locals, ga schuilen als het stortregent en gebruik eventueel een lichte poncho als je verder moet.
Bij zeer lichte regenval gebruik ik zelfs geen poncho omdat het toch warm is.
Zit je in een bergachtig gebied of fiets je wat sneller dan is de poncho weer handig om niet te snel af te koelen.

Is het tegen 10:00 a 11:00 uur niet opgeklaard dan heb je het meestal voor de ganse dag. (meestal geen zware regenval te wijten aan een laag luchtdrukgebied)
In Noord Thailand heb je gewoonlijk de stortbuien in de late namiddag en 'snachts.

Bieni schreef:kijk eens op www.rainlegs.nl

Een 'regenbroek' die alleen de bovenbenen bedekt. Achterkant is ook open, ventileert dus goed. Heel licht en klein pakketje.

In de tropen is een lichte regenjas (en op tijd schuilen) mij achteraf het beste bevallen. Aan een regenbroek, ook al is hij luchtig, begin je daar toch niet zo snel. Dus geen rainlegs voor mij.

Paul Kroes.

Marco Meijerink heeft bij zijn antwoord een link geplaatst naar antwoorden die ik vorig jaar op dezelfde vraag kreeg. Wij hebben toen voor een poncho gekozen en dat is uitstekend bevallen. Volgens mij zijn er geen regenjassen die prettig in de tropen zitten. Het lijkt mij altijd te warm, omdat het te veel afsluit. We hadden (in regentijd) niet zo heel vaak langdurige regenbuien. maar zoals Thailand expert "Somchai" al zegt, als het heel hard regent kun je even gaan schuilen. Als het een hele dag miezert, dan is een poncho goed genoeg. We konden vorig jaar geen lichtgewicht fietsponcho's vinden. Ze zouden er wel kunnen zijn. Wij hebben overigens poncho's van Active Leisure, 'poncho basic style unisex'. Zijn eigenlijk wandelponcho's, maar voldeden prima en zijn erg licht. Ik heb in Thailand ook vaak poncho's in winkels gezien, maar ik weet niets van de kwaliteit.
groet,Martin