Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in ijzige omstandigheden - Forum Wereldfietser

Fietsen in ijzige omstandigheden

Hoi!


ik vertrek in oktober voor minstens een jaar met de fiets en voel er steeds meer voor om koude regionen op te zoeken. Ik heb een grote voorliefde voor sneeuw en ijs!

Het is evident dat extreme omstandigheden meer voorbereiding en andere materialen eisen. Zelf dacht ik aan het volgende:

-fiets, 28" Vlerick Darwin LX: Schwalbe heeft "Snow stud" banden met spikes, door de spaning te verlagen krijg je veel meer grip op de bevroren ondergrond
-tent, Hilleberg staika: stormvaste koepel, kan behoorlijk wat sneeuw hebben
-slaapzak: Valandré Classic 900, dons, comfort -15°, 1,5kg
-matje: classic therm-a-rest
-jas: TNF mountain light parka (gtx xcr)
-onderlagen: thermisch ondergoed, fleece, windstopper
-fjall raven G1000, daaronder thermische legging
-rest: handschoenen, schoenen, MSR dragonfly,muts,...

Zijn er mensen met ervaring? Tips?

Voor de route dacht ik aan Ijsland, Scandinavië, Rusland,... Hoe zit het daar met de wegen in de winter? Moeilijk begaanbaar (moeilijk gaat ook ;)) of geen beginnen aan?

Bedankt!

Gebruik 26" als je nog een fiets ga aanschaffen.
Je kan veel bredere banden gebruiken met grof profiel, en op hele lage druk rijden zodat je op gladde oppervlakken veel grip hebt.
Ook is 26" veel beter verkrijgbaar in den vreemde.
Een 26" wiel is meestal ook net even steviger door de iets kortere spaken liefts gecombineerd met naven met hoge flens.

Probeer contact te leggen met Marco Geurts, een wereldfietserlid met een ruime ervaring met kou, sneeuw en ijs.

Succes, John.

Wat je zegt klopt volledig. Maar de fiets is reeds besteld, kader gemaakt en voorschot gestort. Het overgrote deel van de mensen die op ijs rijden doen dat inderdaad met 26", maar volgens wat ik lees is het ook doenbaar met 28".

Enig idee hoe ik Marco Geurts kan bereiken? Een aanknopingspunt? Ik vind meerdere marco's in de gebruikerslijst.
Het feit dat ik in België woon maakt het ook al niet makkelijker... Hoe spoor je iemand op in Nederland?

Echte winters heb je niet in Nederland of Belgie. De deskundigen zitten elders:

http://users.rcn.com/icebike/ http://www.blayleys.com/articles/Winter ... ertips.htm

Voor de rest van het verhaal over geschikte tenten, slaapzakken etc etc kun je terecht op vele outdoor sites. Vooral de Scandinaviers en de Amerikanen weten natuurlijk van wanten. Ik woonde het afgelopen half jaar in het noordoosten van de VS, en hoewel het voor daar een tamelijk slappe winter was, moest je toch af en toe goed opletten. De winkels verkochten er ook dingen die ik hier nog nooit gezien heb, maar die daar van levensbelang waren.

Ik ben benieuwd,
Wim

over die hilleberg hoef je absoluut niet in te zitten!! dass een dijk van een tent :)

maar die slaapzak baart me een beejte zorgen, -15 is een extreme waarde.. dan is tie dus niet meer behaaglijk. ik zou voor -20 á -25 gaan. waar wil je precies heen?

aart schreef:over die hilleberg hoef je absoluut niet in te zitten!! dass een dijk van een tent :)
Weet ik :)
aart schreef: maar die slaapzak baart me een beejte zorgen, -15 is een extreme waarde.. dan is tie dus niet meer behaaglijk. ik zou voor -20 á -25 gaan. waar wil je precies heen?
Die slaapzak is OK hoor, -15 is de comfortwaarde. -20 is de waarde van Valandré zelf. Met een lakenzak, thermish ondergoed en eventueel een extra fleece-je erover moet dat zeker lukken.

Waar ik heen wil weet ik zelf nog niet goed. Ijsland, Scandinavië, Rusland, het noorden van Azië,... Hangt allemaal van de weersomstandigheden af. Ik ben nog op zoek naar de juiste klimaatinfo. Alleen vraag ik me af hoe goed het allemaal te doen is... Een weekendje sneeuwkamperen is zo moeilijk niet, maar echt lang onder nul doorbrengen brengt denk ik heel wat complicaties met zich mee.
Ik ben overgens niet van plan om een heel jaar in de sneeuw te rijden, maar voor een maand, misschien 2 lijkt het me geweldig!

Hier nog een link (naar bikeforums over fietsen in de winter):
http://www.bikeforums.net/forumdisplay.php?f=53

Zoeke ook eens contact met Ralph Tuijn. En probeer zijn boek 'Voorbij Magadan' te pakken te krijgen (deels over winterse omstandigheden; het brengt je in de stemming). Ralph heeft een eigen website. Adres heb ik zo niet bij de hand, maar moet je met een zoekmachine kunnen vinden.

Eric

Bedankt voor de link!
EricL schreef:Zoeke ook eens contact met Ralph Tuijn. En probeer zijn boek 'Voorbij Magadan' te pakken te krijgen (deels over winterse omstandigheden; het brengt je in de stemming). Ralph heeft een eigen website. Adres heb ik zo niet bij de hand, maar moet je met een zoekmachine kunnen vinden.

Eric
Het boek heb ik al, zeker de moeite! De site heb ik een tijdje terug ook al gevonden: http://ralphtuijn.nl/

Ik ga zowel hem als Marco G. aanschrijven, eens kijken of de 'echte mannen' raad willen geven aan een 18-jarige student met een absolute voorliefde voor de kou ;)

Bbbrrrrrrr.
Succes ermee. Ik zoek voorlopig de zon op!

Eric.
IJsland klinkt een stuk ijziger dan het is. Maar in de winter heb je wel het nadeel dat het binnenland volledig is afgesloten. Er rest je dus alleen maar de rondweg. Opzich ook zeker de moeite waard. Ander nadeel is ook nog de zeer korte uren licht die je heb. De korste dag is slechts een uur of twee, er is wel een lange schemering.

Ik wens je heel veel succes en nog meer plezier. Het klinkt wat mij betreft fantastisch, al zal het voor mij toch net effe een tikkie te ver gaan...

Als je je banden (spikes) nog niet gekocht hebt overweeg dan Nokian Hakkapellitta W240 (44mm breed). M.i. de beste spikes, en div. testen plaatsen Nokian ook op top.
Nadeel van spikes is dat de fiets op asfalt, zeker als dat nat is, erg onrustig rijdt, en dat zal er met bagage niet beter op worden.(of misschien ook wel, bij nader inzien)

Wat betreft de slaapzak sluit ik me bij aart aan. Temperaturen van onder de -30 zijn niet ongewoon in o.a. Scandinavië, en een voorwaarde voor goed verlopen van zo'n tocht is toch echt dat je naast voldoende voeding, geen kouw lijdt. Warmere slaapzak!

Misschien een idee om met je tocht "op het ijs" te starten, dat voorkomt een lange aanlop met onstabiele spikes rijden, of onnodig sjouwen met extra banden. Bij het arriveren in zonniger gebieden kan je je spikes eventueel opsturen naar huis en lichtere banden monteren. Maar misschien had je dat zelf ook al bedacht.

Wow, bedankt voor al die reacties!

Hoewel het mij nog steeds een zeer uitdagend idee lijkt heb ik besloten het voorlopig nog even in de kast te bewaren.

De temperaturen aan de Noordse kust vallen al bij al wel mee, de warme golfstroom tempert de vrieskou. Maar eens aan de Noordkaap zit ik vast. Finland en Zweden hebben een veel kouder klimaat, zelfs aan de kust. Dan zou ik al een lift moeten vinden naar zuidelijker gelegen Oost-Europese landen.
De aankoop van al dat materiaal is ook iets dat me tegenhoudt. De kosten lopen nu al hoger op dan ik dacht.

De plannen gaan dus in de ijskast.
De temperaturen aan de Noordse kust vallen al bij al wel mee, de warme golfstroom tempert de vrieskou.
......als de wind uit westelijke richting komt. Bij oostelijke stroming tempert de golfstroom weinig, en kan je ook ten noorden van Trondheim rekenen op 'extreem' lage temperaturen. Nogmaals, voor de toekomst, warme slaapzak!

Verder natuurlijk succes met het verder uitbroeden van je plannen.

Heeft iemand het iemand het nieuwe project van Marten Gerritsen al gezien voor een arctische fiets?
http://www.m-gineering.nl/index2.htm
Het is ijzingwekkend,
Wim

Willem Jongman schreef:Heeft iemand het iemand het nieuwe project van Marten Gerritsen al gezien voor een arctische fiets?Het is ijzingwekkend,
Cool!
Het aantal framebouwers dat een goede fiets voor Marco kan maken is dan ook op de vingers van een blinde houtbewerker te tellen :D
Leon

Gaaf project,nog wel even wat anders dan mijn winterfiets (racefiets met tractorbanden.......;-) ). Benieuwd hoe dat in de praktijk rijdt.

Kunnen we nog een boompje opzetten of het niet beter zou zjin om voor zo'n toch hydrolische schijfremmen te nemen, heeft natuurlijk voor en nadelen.

Maatchen schreef:Kunnen we nog een boompje opzetten of het niet beter zou zjin om voor zo'n toch hydrolische schijfremmen te nemen, heeft natuurlijk voor en nadelen.
Ik ben meer voor een boompje dat gaat over het vooruit komen :?
Leon

Leon schreef:
Maatchen schreef:Kunnen we nog een boompje opzetten of het niet beter zou zjin om voor zo'n toch hydrolische schijfremmen te nemen, heeft natuurlijk voor en nadelen.
Ik ben meer voor een boompje dat gaat over het vooruit komen :?
Leon
Die fiets, dat zal wel lukken denk ik, ik zou meer in mijn maag zitten met die slee die 'r nog achter aan moet. Op aangevroren sneeuw zal dat ook wel gaan, maar poedersneeuw wordt al weer iets anders. Ik rij zelf veel met kinderaanhanger, ook 's winters. 15-20 cm verse sneeuw is nog wel te doen als het vlak is (ATB met WTB-velociraptor banden, grof profiel), maar een beetje helling en dan is het afgelopen, en dan trek ik nog maar zo'n 50-60 kilo. Soms is het een voordeel om op smalle spikes te fietsen. Dan snij je door de bovenlaag tot op de laag met verijsde sneeuw. Aan de andere kant, dat principe van extreem brede banden op de poedersneeuw wordt op o.a. IJsland ook toegepast op auto's waarmee ze grote gletchers 'bestijgen'. Maar dan heb je het weer over veel meer vermogen, en misschien een lagere belasting per kg/cm² dan met een fiets, zelfs met drie banden naast elkaar.