Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zonnebril met leesbril - Forum Wereldfietser

Zonnebril met leesbril

Er komt een dag (het overkomt ons allemaal) dat het zover is...

je hebt een leesbril nodig.

De eerste dag dat je zo'n ding gebruikt (+1.25, vier euro, Hema) gaat er een wereld voor je open... je kunt weer lezen. Tien dagen later zijn je ogen zo aan het ding gewend dat je niet meer zonder kunt en dan realiseer je je dat je eigenlijk blind bent.

Maar dan ga je fietsen en zet je je zonnebril op.
Onderweg wil je op de kaart kijken en dan heb je ineens een probleem.
Want... je kunt geen kaart meer lezen.

Wie weet een oplossing voor dit probleem?
Een zonnebril/leesbril combinatie?

http://www.vanhoutoptiek.nl/Brillen/Brillen.htm <- Hier vind je iets over het aanbrengen van een kleurfilter in brilleglazen.

Tommy
Dick en Els schreef:Er komt een dag (het overkomt ons allemaal) dat het zover is... je hebt een leesbril nodig.
..
Maar dan ga je fietsen en zet je je zonnebril op.
Onderweg wil je op de kaart kijken en dan heb je ineens een probleem.
Want... je kunt geen kaart meer lezen.
..
Wie weet een oplossing voor dit probleem?
Een zonnebril/leesbril combinatie?
Hoi Dick,
Je kunt natuurlijk multifocale glazen nemen en op die bril een zonnebrilletje (van die voorzetvensters 8) ) monteren.
Kost wel wat meer!
(ik hoop dat het nog lang duurt voordat ik aan de beurt ben)
Leon
Leon schreef:Je kunt natuurlijk multifocale glazen nemen en op die bril een zonnebrilletje (van die voorzetvensters 8) ) monteren.
Kost wel wat meer!
(ik hoop dat het nog lang duurt voordat ik aan de beurt ben)
Leon
Leon... je laat me in de steek!

ik wil een FIETSZONNEBRIL waarmee ik ook kaart kan lezen. Niet zo'n rare klep. Die had mijn tante Marie ook en daarom heb ik me voorgenomen om zoiets niet te dragen (zou jij ook doen wanneer je zo'n tante Marie had)
Alle fietszonnebrillen die ik tot nu toe gezien heb die over geslepen glazen gaan (bijv. Rudy Project) zijn niet geschikt voor een leesoptiek (positie voor het midden v.h. oog)

Ik wil een Sportzonnebril met een leesdeel!

Wie o wie vult dit gat in de markt?
Dick en Els schreef:Ik wil een Sportzonnebril met een leesdeel!
Wie o wie vult dit gat in de markt?
Zulke glazen zouden fors duur kunnen worden, maar wie weet wordt het vergoed :wink:
Dick en Els schreef:Maar dan ga je fietsen en zet je je zonnebril op.
Onderweg wil je op de kaart kijken en dan heb je ineens een probleem.
Want... je kunt geen kaart meer lezen.

Wie weet een oplossing voor dit probleem?
Els de kaart laten lezen. :D

Marco

De oplossing is heel gewoon, maar niet erg goedkoop. Een varifocus of dubbelfocus bril met het bovenste gedeelte op sterkte 0, het onderste gedeelte op leessterkte, en met gekleurde glazen. Dit is in feite hetzelfde als iedere oudere brildrager doet die voor veraf een andere sterkte heeft dan voor dichtbij, en dat in een zonnebril tint wil hebben. Omdat je vermoedelijk normaal een halvemaan leesbrilletje gebruikt zou ik voor deze zonnebril eerder denken aan dubbelfocus dan aan varifocus (is ook nog eens goedkoper).
Zoals gezegd, het is duur. Bovendien zal het niet passen in de meeste zonnebril/sport monturen. Aan de andere kant zijn er genoeg aardige gewone monturen - wat dacht je van de klassieke Ray Ban (de 'pilotenbril')? Een verder voordeel is dat de kwaliteit van veel gewone brilmonturen een veel gewone glazen wezenlijk beter is dan die van de meeste zonnebrillen. De keus aan kleuren en uitvoeringen van het glas is bovendien enorm. Je kunt precies de juiste kleur en filtering kiezen die past bij je wensen. Voor een zonnebril zou ik overigens eerder glas dan kunststof kiezen, omdat het minder krast.

Helaas, de ouderdom komt met gebreken.
hartelijke groeten,
Wim

Rudy Project maakt daar mooie oplossingen voor. En ik denk wel meer merken. Volwaardige zonnebril speciaal voor het fietsen met verwisselbare glazen. Daarachter, aan hetzelfde montuur, een binnenbril. In die binnenbril kun je theoretisch elk type glas op sterkte monteren.

Jarno schreef:Rudy Project maakt daar mooie oplossingen voor...
...Daarachter, aan hetzelfde montuur, een binnenbril. In die binnenbril kun je theoretisch elk type glas op sterkte monteren.
Nee Jarno... dat gaat niet.
ik ken de brillen van Rudy Project heel erg goed.
Het probleem is dat de binnenbril VOOR HET MIDDEN van het oog zit en dat de grootte van dat binnenmontuur te klein is voor een lens met leesoptiek.

Dick (die aan een braille-kaart denkt)
Marco de Wit schreef: Els de kaart laten lezen. :D

Marco
Marco...
er zijn wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd naar het fenomeen waarom vrouwen geen kaart kunnen lezen. Mijn Els is daar een exponent van. We zouden i.p.v. zuid naar noord van noord naar zuid rijden.

Dick

P.S. Ik weet dat ik me hier de woede en een hele lading shit van alle vrouwelijke lezers in dit forum op de hals ga halen Maar echt... dit is een wetenschappelijk bewezen feit: Ruim tachtig procent van de vrouwen kan geen kaart lezen. De enige oplossing daarvoor zou zijn wanneer er ook landkaarten zouden zijn waar het noorden aan de onderkant, aan de rechterkant of aan de linkerkant zou liggen.

Dick

Willem Jongman schreef:De oplossing is heel gewoon, maar niet erg goedkoop. Een varifocus of dubbelfocus bril met het bovenste gedeelte op sterkte 0, het onderste gedeelte op leessterkte, en met gekleurde glazen.
...
Voor een zonnebril zou ik overigens eerder glas dan kunststof kiezen, omdat het minder krast.

Helaas, de ouderdom komt met gebreken.
hartelijke groeten,
Wim
Ja Willem,
daar ben ik ook bang voor...

Ik hoopte alleen dat ik misschien een nieuwe vinding over het hoofd gezien had... zoiets als die kleinen opplakbare plastic inzetvergrootlensjes die je aan de binnenkant van je zonnebril kunt plakken (gezien bij WalMart in de VS, verleden jaar). Die zijn hier nog niet verkrijgbaar...

Dick

Dick en Els schreef:
Jarno schreef:Rudy Project maakt daar mooie oplossingen voor...
...Daarachter, aan hetzelfde montuur, een binnenbril. In die binnenbril kun je theoretisch elk type glas op sterkte monteren.
Nee Jarno... dat gaat niet.
ik ken de brillen van Rudy Project heel erg goed.
Het probleem is dat de binnenbril VOOR HET MIDDEN van het oog zit en dat de grootte van dat binnenmontuur te klein is voor een lens met leesoptiek.

Dick (die aan een braille-kaart denkt)
Hmz, da's best jammer. Ik vond ze wel klein, maar wist niet dat het blijkbaar zo klein is dat het niet gaat. Vond de glazen altijd vergelijkbaar qua grootte met een kleine normale bril. Zal er morgen nog eens goed naar kijken.

koop de adidas evil eye explorer ;)

Tja Dick, ik ben zowat mijn hele leven brildrager geweest (en moet eigenlijk echt ook aan een dubbel/multi focus bril), en heb daaraan een tamelijk grote minachting voor de kwaliteit van gewone zonnebrillen overgehouden. De glazen zijn optisch meestal beneden peil, de monturen zijn slap en glijden van je neus af. De Walmart oplossing lijkt me ook in die categorie thuis te horen, al lijkt het nog zo slim. De binnenkant van een bril is nu eenmaal niet vlak, maar hoeveel, ja dat verschilt van bril tot bril. Als je daar iets op wilt plakken moet je dus ofwel een flexibele lens hebben (maar dat krast heel makkelijk), of lijm met een eigen volume (maar dat verandert de brekingsindex van de combinatie). Bovendien moet je leeslensje eigenlijk wel erg netjes recht voor je oog zitten, anders is het resultaat ook nogal matig. Kortom, geweldig zal het niet zijn.
Zelf ben ik - tegen de klippen op - nog niet aan de leesbril, dus ik kan nog slechts uit de ervaring met het probleem spreken, en niet uit ervaring met de oplossing. Ik heb namelijk nog wel een vraag: wil jij je kaart riidend bekijken, of niet? Het punt is namelijk dat een normale leesbril (of leesbril gedeelte van een dubbelfocusbril) aanneemt dat je op gewone leesafstand leest. Als je erg rechtop zit op je fiets is de afstand tot de kaart volgens mij groter, en zou je dus meer een correctie moeten hebben zoals voor pianospelen, of, om het modern te zeggen, om naar een beeldscherm te kijken. Dat zit wat tussen ver weg en dichtbij in. Kortom, heb je al uitgewerkt wat je optisch gesproken nodig hebt? Voordat je aan een dure zonnebril begint ben ik dus benieuwd hoe je het gewoon hier in het donkere Nederland doet. Werkt de combinatie van geen bril voor veraf, en een halve maan leesbrilletje voor dichtbij? Als dat zo is, dan kun je hetzelfde in zonnebril bereiken door de combinatie die ik eerder schetste. (getinte dubbelfocus glazen met 0 dioptrie voor veraf, en leessterkte in het onderste gedeelte (waarbij je nog met de opticien kunt overleggen hoe hoog dat leesgedeelte doorloopt - er is veel mogelijk).
Ik ben benieuwd, al was het maar omdat ik er zelf ook aan toe ben - helaas.
Wim

O ja, volgens mij is Els er vermoedelijk ook aan toe, dus dat lijkt geen oplossing.

aart schreef:koop de adidas evil eye explorer ;) vlep!
Hoi Aart,
als je geen :wink: -smiley had gebruikt en niet had ondertekend met de afkorting van de Stichting Bedrijfspensioenfonds voor de Vlees- en Vleeswarenindustrie en Gemaksvoedingindustrie en de Stichting Prepensionering Vleeswaren- en Gemaksvoedingindustrie (http://www.vlep.nl) had ik eerder in de gaten gehad dat je tip serieus bedoeld was.
Fiets ze,
Leon

Willem Jongman schreef:De Walmart oplossing lijkt me ook in die categorie thuis te horen, al lijkt het nog zo slim. De binnenkant van een bril is nu eenmaal niet vlak, maar hoeveel, ja dat verschilt van bril tot bril. Als je daar iets op wilt plakken moet je dus ofwel een flexibele lens hebben (maar dat krast heel makkelijk), of lijm met een eigen volume (maar dat verandert de brekingsindex van de combinatie). Bovendien moet je leeslensje eigenlijk wel erg netjes recht voor je oog zitten, anders is het resultaat ook nogal matig. Kortom, geweldig zal het niet zijn.
Klopt... was niet echt geweldig. daarom ook niet gekocht. Maar ik hoopte in stilte dat dit handigheidje uiteindelijk, net zoals veel dingen die als plastic prut beginnen, uiteindelijk zou resulteren in mijn ei van Columbus.
Willem Jongman schreef:een vraag: wil jij je kaart riidend bekijken, of niet? Het punt is namelijk dat een normale leesbril (of leesbril gedeelte van een dubbelfocusbril) aanneemt dat je op gewone leesafstand leest. Als je erg rechtop zit op je fiets is de afstand tot de kaart volgens mij groter, en zou je dus meer een correctie moeten hebben zoals voor pianospelen, of, om het modern te zeggen, om naar een beeldscherm te kijken. Dat zit wat tussen ver weg en dichtbij in.
Ja, ik wil rijdend kijken. En omdat ik nooit een bril heb hoeven dragen weet ik niets van alle mogelijkheden af. dat er nog iets tussen een lees en een gewone bril in zit is voor mij nieuw.
Ik denk dat ik maar eens op de koffie moet bij mijn opticien.

Overigens... Els heeft een Rudy project met een inzetmontuur met receptglazen. Daarmee kan ze (zelfs wanneer ze niet kaartblind zou zijn) ook geen kaart lezen.
Hoe ongemakkelijk mijn ouderdomshandicap is merk ik vooral in Nederland waar je bij wijze van spreken om de vijfhonderd meter op je kaart moet kijken. We zijn nog nooit zo vaak de weg kwijt geraakt als hier, op eigen grond.

Dick

Leon schreef:
aart schreef:koop de adidas evil eye explorer ;) vlep!
Hoi Aart,
als je geen :wink: -smiley had gebruikt en niet had ondertekend met de afkorting van de Stichting Bedrijfspensioenfonds voor de Vlees- en Vleeswarenindustrie en Gemaksvoedingindustrie en de Stichting Prepensionering Vleeswaren- en Gemaksvoedingindustrie (http://www.vlep.nl) had ik eerder in de gaten gehad dat je tip serieus bedoeld was.
Fiets ze,
Leon
whahahahaha :lol: :lol: :lol:

nouja... vlep is gewoon een woord van mij, en ik bedoel het echt serieus!!

op dit moment heeft de ETOS een lees/zonnebril in de aanbieding
Afbeelding

Kijk! Dat bedoel ik nou!

Aan jou heb ik tenminste wat Tommy!

Bijna precies wat ik bedoel!
Nu alleen nog de inbternationale tourfietsindustrie overtuigen dat er een markt is... zodat er een kek modelletje komt.
Maar het is wel precies wat de bedoeling is.

Ik ga 'ns kijken of ik er ook mee durf te gaan fietsen.