Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe herken ik schade, Koga-service, en nog zo wat - Forum Wereldfietser

Hoe herken ik schade, Koga-service, en nog zo wat

Tot voor kort reed ik op een Koga Worldtraveller. Die is verkocht omdat ik een Challenge Fujin ligfiets wilde aanschaffen. Die ligfiets is er inmiddels. Of liever: was er. Hij is inmiddels ook weer verkocht. Het bleek dat ik langere stukken achter elkaar niet op een ligfiets uit de voeten kon. Dat heeft te maken met de gevolgen van een auto-ongeluk, ruim een jaar geleden, waardoor er, bij fietsen in een liggende stand, een zenuw wordt geraakt door een ijzeren plaatje. De pijn die daardoor optreedt merk je pas na een kilometer of vijf. En aangezien het proefrijden op de verschillende types ligfietsen steeds bestond uit rondjes van twee of drie kilometer, merkte ik dat toen niet. Maar toen ik eenmaal de Fujin had en langere ritten begon te maken, merkte ik het des te meer. Na overleg met chirurg en revalidatiearts is besloten de Fujin te verkopen. Dat was binnen een week geregeld.
Nu ben ik dus fietsloos en wil een andere fiets aanschaffen. De Koga Worldtraveller beviel op zich goed. Waar ik minder over te spreken ben, is de manier waarop Koga met haar klanten omgaat. Het is zo ongeveer onmogelijk om met die lui in Heerenveen in contact te komen. Op e-mailtjes wordt gewoon niet gereageerd. Op de website verwijzen ze alleen maar door naar de (lokale) dealer. Die vervolgens de antwoorden ook niet weet en Koga moet bellen, waarop Koga weer met halve en soms ronduit onduidelijke antwoorden komt. Als je zo’n smak geld voor een fiets neertelt, zou je wel iets serieuzer behandeld willen worden door Koga.
Daar komt bij dat het tamelijk moeilijk (lees: zo ongeveer onmogelijk) is om de Koga aan persoonlijke wensen aan te passen. Het is, hoezeer Koga het ook over ‘handgebouwd’ heeft, uiteindelijk toch een fabrieksfiets. Tuurlijk. Ik kan er best andere banden onder krijgen, een Son-naaf gaat ook wel, en die rare verstellers waarbij de remhandel tegelijk versteller is, kunnen best vervangen worden door push pull-verstellers (de ‘normale’ duim en wijsvinger-variant), maar dat zijn allemaal ‘extra’s’ die door de plaatselijke fietsenboer geregeld moeten worden en waar dus een extra prijskaartje aan hangt. Dat jaagt (samen met een ander stuur, een andere stuurpen, een andere zadelpen en nog zo wat dingen) de kosten behoorlijk op. Ik vrees dat Koga zichzelf met die tamelijk starre houding uit de markt prijst. Als je zoveel geld voor een fiets neertelt, verwacht je toch net iets meer dan een willekeurig ander (goedkoper) merk kan bieden.
Ik ben dus op zoek naar iets anders. Daar zijn verschillende opties voor, Ik denk dat ik binnenkort eens bij Snel ga kijken. Daar kan de fiets in ieder geval zo gebouwd worden, zoals ik ‘em wil hebben. ‘Probleem’ bij Snel is evenwel dat de levertijd op 10 tot 12 weken staat. Dat zal best terecht zijn (“we besteden er aandacht aan de fiets en laten ons niet opjutten” – en gelijk hebben ze), maar ik vind het wel behoorlijk lang. Vorig jaar heb ik maar heel weinig gefietst als gevolg van dat ongeluk. Dit jaar komt het er ook maar niet van. De Worldtraveller is al bijna drie maanden geleden verkocht om het geld voor de Fujin-ligfiets op te kunnen hoesten. Die ligfiets kwam later dan gepland en achteraf heb ik er nog niet op gefietst. Ik sta dus al veel te lang ‘droog’. Tegen de tijd dat Snel een fiets zou kunnen leveren, is het eind september of misschien wel begin oktober.
Een andere mogelijkheid is daarom een goede tweedehands fiets. En daarbij roep ik de deskundige hulp van de lezers van dit forum in. Veel fietsen zijn tegenwoordig van aluminium. Hoe herken ik, als leek, aan de buitenzijde van de fiets, of er haarscheurtjes in het aluminium zitten? Grote verbuigingen, opvallende schades, ja, die zal ik waarschijnlijk wel zien, maar de kleine en bijna verborgen gebreken, hoe zijn die op te sporen. Waar (welke delen van de fiets) moet ik op letten. Hebben jullie tips voor me?
Groeten,
Eric.
EricL schreef:Ik denk dat ik binnenkort eens bij Snel ga kijken. Daar kan de fiets in ieder geval zo gebouwd worden, zoals ik ‘em wil hebben.
Dat laatste waag ik zeer te betwijfelen. Steek je licht ook 'ns op bij Vittorio in Heerhugowaard. Vittorio is op dit moment het enige bedrijf in Nederland waar handgemaakte maatfietsen worden gemaakt. Een bezoek is, met jouw rugprobleem, zeker aan te raden. Daar zul je ook merken dat je wel degelijk persoonlijk contact kunt hebben met je fietsenmaker.

Dick

Hoi Dick,

Uit je prachtige Fiets Koerier had ik al begrepen dat de Vittorio je goed bevalt. Ik heb Vittorio ook overwogen. Heb o.a. een kijkje op hun website genomen. Maar daar lees ik over 'maanden' levertijd. Hetzelfde probleem waar ik bij Snel tegenaan loop. Oke, de fiets hoeft er niet morgenochtend te zijn, maar met een maandje zou toch wel prettig zijn. Kortom: ik zit hevig te twijfelen.

Terzijde: Hoe staat het met je aangekondigde boek(en)? Ik heb je complete Fiets Koerier uitgeprint en inmddels twee keer gelezen en zit te wachten op je boek(en). Al iets bekend?

Eric.

Hoi Eric,

Met een bezoekje op de website van Vittorio krijg je maar een beperkte indruk van dat bedrijf. Om allerlei redenen stelt men zich daar heel bescheiden op. Maar... wanneer je er eenmaal bent zul je merken dat er een heel groot verschil zit tussen de diverse fietsenbouwers in Nederland.
Zonder te beweren dat er bij Snel (of Santos of van Herwerden etc.) slechte fietsen in elkaar gezet worden stel ik wel dat Vittorio het enige bedrijf is waar maatfietsen gemaakt worden, wat of men elders ook beweert.
Wanneer je hun activiteitenkalender bekijkt zie je ook dat ze een heel andere band met hun klanten hebben dan die andere bedrijven. De jaarlijkse tandemdag bijvoorbeeld; de legendarische avonden met Frank van Rijn (die overigens op een 'geVittoriseerde' Gazelle rondfietst); de door veel bedrijven gekopieerde Fietsvakantiemarkt en fietsreparatiecursussen (al 10 jaar) etc. Dat is toch anders. Stuk voor stuk activiteiten die doorgaans een veelvoud van het aantal bezoekers trekken dan een soortgelijke activiteitendag van De Wereldfietser.

Wat die aangekondigde boeken betreft het volgende:
Mijn uitgever heeft tijdens onze eerste reis gevraagd om een boek: 'Een nieuwjaarskaart uit Timboektoe'.
Dat vond ik leuk, de voorwaarden waren ook aantrekkelijk, maar ik voelde er na thuiskomst weinig voor om drie maanden achter m'n computer te gaan zitten. We hadden andere plannen.

Tijdens de tweede reis kwam hetzelfde verzoek: redigeer je dagboeken, selecteer twintig verhalen en dan hebben we een boek.
Ook daar hebben we over gepraat. Net zoals over een kookboek.
En dus hadden we verleden jaar een overeenkomst dat ik drie manuscripten zou inleveren. Met foto's. De voorwaarden waren leuk.

Toen ben ik toch nog eens goed na gaan denken.
Voor 'Een nieuwjaarskaart uit Timboektoe" en 'De Omweg naar Alaska" zou ik vijf maanden nodig hebben. Vijf maanden. Voor dat kookboek nog eens anderhalf.
Een half jaar dus.
En waarvoor?
Wat zou ik er mee willen?

Ik reis voor mezelf, ik schrijf omdat ik dat leuk vind en dat wat ik met anderen wil delen (wat lang niet alles is) kan op een heel eenvoudige manier via internet... gratis! Wanneer mijn doel is dat ik anderen een blik gun in mijn fietswereld dan kan dat dus veel simpeler dan via een lange weg via een uitgever, een drukkerij, het Centraal Boekhuis, promotie, De Slechte, etc.
Internet!
Daar hoef jij geen boek voor te kopen, daar hoeft geen boom voor omgezaagd te worden.
Een boek is niets meer dan een middel is tot het overbrengen van informatie. Informatie die, eenmaal gedrukt, niet meer aangevuld kan worden. Op de plank vergaard het stof.

Dus heb ik, in oktober j.l., een gesprek gehad met mijn uitgever waarin ik uitgelegd heb dat ik geen zes maanden van m'n leven ga gebruiken voor het schrijven van boeken. Ik heb leukere dingen te doen. Dingen die meer de moeite waard zijn.
Want dat is het leuke van dit leven: je kunt kiezen... elke dag!

Over een paar jaar, wanneer de tweede helft ook gefietst is, ga ik er misschien voor zitten. We hebben eerst andere plannen. Die zijn veel leuker. Zinvoller ook. Wanneer je daar meer over wilt weten (en ook wanneer je meer wilt weten over dat speciale 'Vittoriogevoel') dan kun je altijd contact met me opnemen. Buiten de grenzen van dit kader.
Stuur maar een PB.

Dick

EricL schreef:Hoi Dick,

Uit je prachtige Fiets Koerier had ik al begrepen ...

... Ik heb je complete Fiets Koerier uitgeprint en inmddels twee keer gelezen en zit te wachten op je boek(en). Al iets bekend?

Eric.
Overigens:
die 'Prachtige Fietskoerier' is nu op CD-rom verkrijgbaar!

Afbeelding

Geheel geredigeerd en uitgebreid met tweeduizend extra foto's en vijftig liedjes uit de verschillende landen waar we doorheen gefietst zijn. Deze cd-rom is geschikt voor zowel Windows, Macintosh en OSX. Wanneer je € 18,00 overmaakt op rekeningnr. 51.73.56.279 t.n.v. Stichting Klein Verzet o.v.v. 'CD Fietskoerier' dan krijg je deze zo spoedig mogelijk toegestuurd.

De productie van dit project is volledig gesponsord waardoor iedere euro door Stichting Klein Verzet geïnvesteerd wordt in onderwijsprojecten voor kansarme kinderen.

Dat is veel leuker dan een boek!

even terug naar boven..
een zwak plek in een aluminium kader toont zich soms door een lichter verkleurde 'vlek' , en als je echt wilt weten of het kader nog kompas loopt kun je dit nameten met een koortje..
knoop een koortje om de uitval achter van het frame, laat het koortje naar de voorkant om de balhoofd buis lopen en trek hem terug naar de andere uitval, meet nu de afstand links en rechts tussen het koortje en de zitbuis.. als het frame kopas loopt moet de afstand gelijk zijn.
succes

mvg

qoop schreef:met een koortje..
koortje? :?

Lenteklokjes?
De Nieuwkoopse Plassertjes?

Dick

Dick en Els,

Oke, het past niet onder dit topic, maar toch maar even: Dat van die cd vind ik leuk om te weten. Aangezien ik alle Koeriers had uitgeprint, heb ik de site al een tijdje niet meer bezocht. Vandaar dat ik dat van die cd niet wist. Nu dus wel. De bestelling komt eraan.

Ik kan begrijpen dat je opziet tegen een half jaar schrijven. Het is een flinke klus. Ik schrijf voor mijn beroep (hoofdredacteur krant; inmiddels een tiental boeken) en weet hoeveel werk het is. Maar..., het geeft ook voldoening. Een boek is niet alleen maar een stofhapper. Wellicht, ooit, in de toekomst...

Groet,

Eric.

Hallo Eric,

Een vakantiefiets is iets waar je 10-15 jaar mee moet doen. Het zou zonde zijn als je een fiets koopt die je uiteindelijk misschien niet helemaal 100% bevalt doordat je nu haast hebt om een fiets aan te schaffen.Wat ben je van plan om met die fiets te gaan doen? Als je van de zomer toch maar 3 weken in Frankrijk gaat fietsen heb je geen superbike nodig. Heb je bv. al eens overwogen om een fiets te huren? Dan kun je rustig op je gemak een fiets laten bouwen die je wel goed bevalt.

Peter Rodenburg schreef:Hallo Eric,

Een vakantiefiets is iets waar je 10-15 jaar mee moet doen. Het zou zonde zijn als je een fiets koopt die je uiteindelijk misschien niet helemaal 100% bevalt doordat je nu haast hebt om een fiets aan te schaffen.Wat ben je van plan om met die fiets te gaan doen? Als je van de zomer toch maar 3 weken in Frankrijk gaat fietsen heb je geen superbike nodig. Heb je bv. al eens overwogen om een fiets te huren? Dan kun je rustig op je gemak een fiets laten bouwen die je wel goed bevalt.

Bijvoorbeeld!

Dick

Peter,

Wat ik allemaal met de fiets ga doen weet ik nu uiteraard nog niet precies. Met de Koga heb ik de Hanzeroute gedaan, ik ben naar Spanje (Badajoz) en terug gefietst en ben vanaf de Noordkaap terug naar huis gefietst. Met een Giant Expedition (die ik voor de Koga had) ben ik in Spanje geweest (retourtje Santiago), een retourtje Tsjechie en een tocht door aantal zuidelijke staten van de VS.

Met de nieuwe fiets wil ik in ieder geval mijn noord-zuid route door Europa voltooien. Noordkaap-Nederland was het eerste deel, Nederland, Cabo de Sao Vicente (meest zuidwestelijke punt van Portugal) wordt het tweede deel.

Dat had ik gepland voor vorig jaar. Kon toen niet doorgaan door een auto-ongeluk. Dit jaar lukte het niet omdat ik nog in het revalidatieproces zat. Heb m'n hoop nu gevestigd op volgend jaar.

En, nog 'diep' weggestopt in m'n achterhoofd, kriebelt het voor een tocht van oost naar west door Australie, zo grofweg de route van Frank van Rijn, door de outback. Dat lijkt me het ultieme genieten (en zweten...).

Daarnaast wordt de fiets gebruikt voor dag- en weekendritjes in Nederland.

Eric.
Dick en Els schreef:
EricL schreef:Ik denk dat ik binnenkort eens bij Snel ga kijken. Daar kan de fiets in ieder geval zo gebouwd worden, zoals ik ‘em wil hebben.
Dat laatste waag ik zeer te betwijfelen. Steek je licht ook 'ns op bij Vittorio in Heerhugowaard. Vittorio is op dit moment het enige bedrijf in Nederland waar handgemaakte maatfietsen worden gemaakt. Een bezoek is, met jouw rugprobleem, zeker aan te raden. Daar zul je ook merken dat je wel degelijk persoonlijk contact kunt hebben met je fietsenmaker.

Dick
o 80 en die stamina dan????
aart schreef:o 80 en die stamina dan????
??????
Dick en Els schreef:
aart schreef:o 80 en die stamina dan????
??????

Aart bedoelt met dit dat Snel wel fietsen op maat maakt.

De opmerking die ik hierbij wil geven is dat dit klopt, maar dat dit (bij mijn weten) slechts eenmalig is en dat Vittorio volgens mij veel meer ervaring heeft in het op maat maken van fietsframes. Hoe dat op andere vlakken zit weet ik niet.

Met verwondering en verbazing gekeken naar de foto's van de door Snel gebouwde Stamina. Een fiets van staal, aanhanger van staal, plus ruimte voor 30 kg bagage en 55 liter water. Dat is alleen aan bagage al 85 kilo, plus een fiets van in ieder geval 20, maar mogelijk zelfs 25 kilo, dat maakt al een kleine 110 kilo. Voeg daar de fietser bij (70 kilo? Na verloop van tijd waarschijnlijk wel...). Dat is samen 180 kilo. Gebouwd voor de woestijn, dus door (soms mul) zand. Hoe krijg je zoiets nog in beweging?

Eric.

jaja , en dan zitten er nog 3 nokian gazzaloddi's op van 3.0 ..
ik kan je vertellen dat die veel grip hebben maar ongelooflijk zwaar fietsen.
misschien een beetje dubbelop , zwaar = meer vocht verbruik, dus meer water nodig
Dick en Els schreef:??????
Ik bedoel hiermee dat ik die Stamina, hoe leuk en avontuurlijk het project ook was, niet als een kenmerkende fiets van Fred Snel zie.
De mannen bij Vittorio maken ook van dit soort fietsen (bijvoorbeeld de fiets waarmee Ralph Tuijn van Castricum naar de Beringzee fietste) en doen dat ook in hun vrije tijd, op dezelfde manier waarop die Stamina gemaakt is. Op die wijze worden er in schuurtjes en brandweerkazernes wel meer fietsen in elkaar gezet.

Voor alle duidelijkheid: De frames van Snel, hoe aardig ook, worden in serie gemaakt door onze zuiderburen in dezelfde fabriek waar ook de frames van Vlerick, Main d'Or en minstens een dozijn andere 'merkmaatfietsen' vandaan klomen. Laat dat duidelijk zijn. Een 'maat'fiets van Snel komt gewoon uit het rek. Niets meer, niets minder.
Na de verkoop, drie jaar geleden, van het Nijmeegse Avaghon naar het Veenendaalse Re-Cycle (en de daarmee gepaard gaande productiewijziging) is Vittorio het enige Nederlandse bedrijf waar maatfietsen gemaakt worden. Bovendien gebeurt dat daar volledig met de hand en op wens van de klant. Daarmee heeft Vittorio een unieke positie.

Bij de meeste 'wens'bouwers gaat jouw inbreng echt niet verder dan het zelf bepalen van de kleur (keuze uit een aantal standaardkleuren) en de keuze uit een aantal onderdelen waarmee je je fiets opbouwt. Veel daarvan is nog afhankelijk van hoe je je door de verkoper/adviseur laat sturen/beïnvloeden. Die wordt daarin ook weer gestuurd door hoe er ingekocht is, wat er op voorraad ligt en zelfs van de persoonlijke montagevoorkeur van de mannen in de werkplaats.

Dick
Dick en Els schreef:??????
Ik bedoel hiermee dat ik die Stamina, hoe leuk en avontuurlijk het project ook was, niet als een kenmerkende fiets van Fred Snel zie.
De mannen bij Vittorio maken ook van dit soort fietsen (bijvoorbeeld de fiets waarmee Ralph Tuijn van Castricum naar de Beringzee fietste) en doen dat ook in hun vrije tijd, op dezelfde manier waarop die Stamina gemaakt is. Op die wijze worden er in schuurtjes en brandweerkazernes wel meer fietsen in elkaar gezet.

Voor alle duidelijkheid: De frames van Snel, hoe aardig ook, worden in serie gemaakt door onze zuiderburen in dezelfde fabriek waar ook de frames van Vlerick, Main d'Or en minstens een dozijn andere 'merkmaatfietsen' vandaan klomen. Laat dat duidelijk zijn. Een 'maat'fiets van Snel komt gewoon uit het rek. Niets meer, niets minder.
Na de verkoop, drie jaar geleden, van het Nijmeegse Avaghon naar het Veenendaalse Re-Cycle (en de daarmee gepaard gaande productiewijziging) is Vittorio het enige Nederlandse bedrijf waar maatfietsen gemaakt worden. Bovendien gebeurt dat daar volledig met de hand en op wens van de klant. Daarmee heeft Vittorio een unieke positie.

Bij de meeste 'wens'bouwers gaat jouw inbreng echt niet verder dan het zelf bepalen van de kleur (keuze uit een aantal standaardkleuren) en de keuze uit een aantal onderdelen waarmee je je fiets opbouwt. Veel daarvan is nog afhankelijk van hoe je je door de verkoper/adviseur laat sturen/beïnvloeden. Die wordt daarin ook weer gestuurd door hoe er ingekocht is, wat er op voorraad ligt en zelfs de persoonlijke montagevoorkeur van de mannen in de werkplaats is daarop van invloed.

Dick
Dick en Els schreef:Na de verkoop, drie jaar geleden, van het Nijmeegse Avaghon naar het Veenendaalse Re-Cycle (en de daarmee gepaard gaande productiewijziging) is Vittorio het enige Nederlandse bedrijf waar maatfietsen gemaakt worden.
Hoi,
Ik wil Avaghon niet heilig verklaren, maar met een mailarchief van meer dan 100 e-mails heb ik van re-cycle toch echt de indruk dat mijn tweede Avaghon op maat gebouwd is. Ik kreeg toch heus de ontwerptekenng toegemaild (zie mijn site) met de vraag of ik nog iets extra of anders wilde. Op mijn verzoek zijn in vergelijking met de eerste avaghon een aantal dingen anders gemaakt. O.a. de liggende achtervork is 1 cm langer, de zitbuis is één graad luier, de verlengde balhoofdbuis is vervallen, er zijn nokken gemaakt voor de jouw bekende indexcommandeurs die nauwelijks meer te krijgen zijn en één van de bidonhouders is nu 1 cm van plaats gewijzigd. Ik kreeg toch echt heus de indruk dat dat allemaal uitsluitend gebeurd is omdat ik dat wilde.
Maar misschien bedoel je dat het frame niet in Nederland is gemaakt maar in Duitsland. Dat lijkt me nauwelijks een nadeel, hoogstends voor de levertijd.
Groetjes, Leon