Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een kaart of een GPS - Forum Wereldfietser

Een kaart of een GPS

Mijn voorbereidingen zijn begonnen voor drie weken te fietsen in New York State en vervolgens drie weken te fietsen in Colorado State.

Ik ben aan het overwegen of nu een conventioneel landkaartje mij zal moeten gaan assisteren of, de mij nog onbekende GPS.

Ik wil hier niet gaan praten over gewicht of oplaadbare batterijen, maar echter het beste hulpmiddel op mijn route.

Hoe werkt een GPS? Is het voldoende gedetailleerd? (Kleine wegen, veredelde zandwegen, campings, restaurants, e.d.) Elke GPS is zomaar zondermeer zonder aanpassing in elke state te gebruiken?

Ik denk dat je op de volgende sites wel iets meer kan te weten komen :
http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=6541
Dit is wel een forum-site voor mountainbike, maar er zijn redelijk wat berichten te vinden die gaan over GPS.

http://www.mountainbike.be/ en klikken op "GPS"

Ook nog :
http://www.gpscenter.be/
http://www.softsolutions.be/GPST/introductie.htm


Zelf heb ik het niet, maar ik ben er wel mee bezig geweest om het te kopen.
Misschien nog een tip : in Duitsland zijn ze een stuk goedkoper, op een bepaald moment heb ik een prijsverschil gemerkt van 150 euro ... (300 tov 450 euro).
Best eens prijzen vergelijken via de volgende duitse internetwinkel-sites:
http://www.bike-discount.de
http://www.bikediscount.de/

Koen

GPS is eigenlijk alleen een plaatsbepalings systeem. Het bepaalt de coördinaten waar je zit. Die kan je terug vinden op elke kaart, dus ook ouderwetse papieren kaarten.
Natuurlijk kon een digitale kaart niet uitblijven, evenals een routeplanner. Hoe goed de digitale kaarten zijn hangt ook samen met de beschikbare hoeveelheid geheugen en de verwerkingssnelheid. Dat wil zeggen dat je en duurdere (want gedetailleerdere) kaarten en ook een duurdere GPS ontvanger nodig hebt. Dat maakt zo'n apparaatje nogal prijzig.
Ik denk dat je daarom het beste een goede papieren kaart kan kopen, eventueel aangevuld met een eenvoudige GPS ontvanger. Het is natuurlijk wat je er zelf voor over hebt.
Er bestaan in ieder geval wel gedetailleerde digitale kaarten.

Van Hiking- site .nl

Workshop werken met GPS (26 juni)
SNP Outdoor School,
Meer informatie:
024 - 3277000
http://www.snp.nl/2001/cursusframeos030.php

beschrijving van wat een GPS systeem is en een koopgids

http://www.hiking-site.nl/gps-koopgids/index.php

groetjes Gijs

Koen, Jpost,

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb even zitten graaien in de wereld van de GPS op het internet, en het is me allemaal wat duidelijker nu. Eigenlijk relatief simpel maar kostbaar. Een kaart met eenvoudige GPS combinatie lijkt mij inderdaad niet zo'n slecht idee.

Wat tot nu toe wel in mijn grijze massa heeft kunnen binnendringen is dat een berg geheugen het toelaat om gedetailleerder te werk te gaan. Als we de kosten even buiten beschouwing laten, zijn er toch nog wel een paar vragen waar ik een graag een antwoord (en voorbeeld) voor zou willen hebben.

* Hoe gedetaillerd kan de kaart zijn en welke "randinformatie" (lees: campings, musea, restaurants e.d.) kan ik daarbij verwachten?
* Zijn er bepaalde compatibiliteitsproblemen tussen verschillende GPS systemen? (connectie naar de PC, software e.d.)


Na een paar uurtjes googlelen is mijn hoofd gaan spinnen door het enorme aanbod.

Prima site Gijs. Hier ben ik nog wel even zoet. Bedankt!

Ervaringen die ik laatst heb gehoord van iemand die de GPS actief gebruikt op de fiets, is dat hij alleen de pijl laat zien van de richting waar ie heen moet. Dat vindt hij prettiger fietsen, dan kan je nog eens een leuk paadje nemen als je wat tegenkomt bv.
Wat hij ook als argument voerde, is dat op het moment dat een kaart in beeld is met de route erop, en je steeds andere weg pakt, hij dan constant moet gaan zitten rekenen om nog steeds de goede route te bepalen. Dit met als gevolg dat het ding energie slurpt.

Overigens wil ik binnen een aantal jaar ook wel zo'n speeltje op mn fiets. Ik vind het (in NL althans) prettig van dorp naar dorp te fietsen, tenminste als ik rechtstreeks en snel ergens over een lange afstand moet zijn. In de vakantie bepaal ik ook ter plekke op de kaart welke weg gepakt gaat worden. Ik heb het idee dat met een GPS je dat soort dingen wat minder makkelijk doet. Daarom denk ik mn kaarten niet niet meer te gebruiken (nog steeds wel dus :P).
Het is leuk voor later om terug te zien wat voor onzinnige routes je nou weer hebt gereden, en waar je weer een nieuwe weg hebt verkend (wat nou verkeerd rijden... (-: ).

Dit staat overigens los van de beschikbare fietsroutes die in GPS formaat worden geleverd, daarmee is het wel ideaal de route op je GPS te zien.

Maar goed, ik ben geen expert, heb nauwelijks ervaring met GPS (heb wel bij DDS gewerkt, waar ik ook met dat soort dingen heb mogen spelen), dus ik ben nog maar een leek en het zijn daarom maar mijn (beperkte?) meningen.

gps is voor de buitensporter bedoelt als aanvulling op zijn kaart en orientatievermogen. een handzame gps is echter niet geschikt om zonder kaart mee op stap te gaan, simpelweg omdat het geheugen te klein is om een (grote, gedetailleerde) kaart in te stoppen, wat de fabrikanten ook beweren met mooie woorden.

Nogmaals bedankt voor alle reacties.

De algemene deler die ik op forums heb kunnen vinden omtrent gebruik van GPS voor “Biking & Hiking”, is dat een goede kaart niet weg is te denken. Indien men dan toch zonder kaart op pad wil, zou een laptop / palmtop met externe GPS ontvanger een betere oplossing zijn dan sec een mobiele GPS. Dit vanwege de veel grotere opslagcapaciteit, dus veel meer ruimte voor details.

Ik denk dat ik uiteindelijk gaat overwegen om een simpele ontvanger te kopen om “slecht” mijn coördinaten te bepalen om zodoende mijn locatie op een kaart te kunnen vaststellen.

Wat mij nu rest om te doen is kaarten trachten te vinden van Noord Amerika die even gedetailleerd zijn als de beroemde kaarten van Michelin. (Iemand enig idee?) :?:

Dick,

Voor kaarten van Noord-Amerika (en voor welke andere plaats op de wereld ook): http:\\oddens.geog.uu.nl\index.html Een site met een onwaarschijnlijk groot aantal links naar alles wat met kaarten, atlassen, etc te maken heeft. Zelfs het Amerikaanse ministerie van Defensie is een regelmatige bezoeker van die site en vindt er soms dingen die men zelf nog niet wist (hebben ze officieel toegegeven...).

Eric.

Waarom pakt -ie http:\\oddens.geog.uu.nl\index.html niet als doorklik-link? Wat doe ik fout?

Dick,

Ik zit een beetje op internet en kom de site tegen van Femke en Gerben ? die in de zomer van 2002 coast to coast door de VS zijn gereden. Zij schrijven, onder het kopje 'voorbereiding':

Om deze route te fietsen hebben we de Transam kaarten gekocht. Hierop staat aangegeven waar mogelijkheden zijn om te kamperen en waar winkels zijn. Het zou heel veel werk zijn om dit zelf te moeten uitzoeken. Zorg er wel voor dat je recente kaarten hebt, want het kan nog wel eens gebeuren dat een winkel of een camping gesloten is.

Hun site kun je vinden op: http://www.geocities.com/coast_to_coast_usa/

Succes met het uitzoeken.

Eric.

Indien men dan toch zonder kaart op pad wil, zou een laptop / palmtop met externe GPS ontvanger een betere oplossing zijn dan sec een mobiele GPS. Dit vanwege de veel grotere opslagcapaciteit, dus veel meer ruimte voor details
Dit is enkel juist voor een laptop die een harde schijf en/of een cdrom heeft.

Dit is zeker niet waar voor de gangbare pda 's. Als je bijvoorbeeld TomTom navigator gebruikt, dan kan je via de computer een gedeelte van een wegenkaart "downloaden" naar je PDA. Het geheugen van een pda is beperkt ! Op de meeste pda's kan je externe geheugenkaartjes insteken om de opslag capaciteit te vergroten.
Op http://www.tomtom.com/products/content. ... Language=1 staan er voorbeelden wat de benodigde opslagcapaciteit is voor de verschillende landen (Benelux ongeveer 60MB) voor een stratenplan. Deze getallen zijn dus niet waar voor topografische kaarten met meer detail.
Een ander pikant detail is dat pda's + gps'en echte stroomvreters zijn, dus niet echt geschikt voor lange trips op de fiets.
Bijkomend hebben de de pda's de naam "rugged" devices te zijn, maar ik zal nooit mijn pda op mijn stuur monteren want dat zal hij niet overleven.

De truk met pda's is nu om op je computer dusdanig "deelkaarten" te selecteren die je alleen nodig hebt voor je trip. Een bijkomende truk is om een paar geheugenkaartjes te kopen zodat je je volledige trip op meerdere kaartjes kan stockeren, en dan moet je enkel dat kaartje insteken van de regio waar je bent. Bijvoorbeeld een kaartje met Benelux, een kaartje met Frankrijk, ed.

Er zijn sommige handheld gps'en die ook de eigenschappen hebben van de pda oplossing: een intern geheugen waarin je via de pc kaarten kan downloaden, een mogelijkheid om geheugenkaartjes in te pluggen, een waterdichte en stootvaste "formfactor" en een iets energievriendelijker verbruik (10 tot 16 uur op een paar AA batterijen).

De Magellan Meridian Platinum is een dergelijk toestel maar de prijs is zeer stevig.

Wim