Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoogtemeter - Forum Wereldfietser

Hoogtemeter

Tot nog toe heb ik al mijn tochten gereden zonder hoogtemeter. Ook daar waar ik de 'bergen' in ging (Spanje, Noord-Portugal, Noorwegen).
Ik zit nu rond te kijken naar een nieuwe fiets en daar past een nieuwe fietscomputer bij. Ik zat aanvankelijk te denken aan de Sigma BC 1600. Die heeft de nodige functies, en een beetje 'spelen' onderweg is wel leuk. Maar een hoogtemeter heeft 'ie niet.
Wat voor types hoogtemeters zijn er? Ik zag er eentje van VDO voor maar liefst 110 euro. Zijn die dingen altijd zo duur? Wie heeft welke? En wat voor ervaringen zijn er met die dingen? En hoe werken hoogtemeters precies? Moet je ze 'ijken' (instellen) en waar doe je dat om het zo secuur mogelijk te kunnen doen?

Eric.

Ik weet van mijn broer dat ie zn hoogtemeter op een bepaald niveau op nul kan (moet?) zetten. Wat we tijdens onze vakantie hadden is dat we bijvoorbeeld het begin van de dag op de camping 'm op nul zetten, vervolgens weet je gedurende de dag of je hoger of lager zit...

Wat ik ervan weet is dat die alleen een relatieve hoogte heeft, geen absolute zoals met een gps.

ff offtopic, ergens in de Veluwe een stuk gehad waarbij we beiden zeker waren dat de weg afliep, terwijl ons gepuf anders beweerde, de hoogte meter gaf ook aan dat we omhoog gingen... erg vage ervaring was dat (-:

Hallo Eric,

Er is wel vaker over hoogtemeters gesproken op dit forum, misschien heb je er wat aan:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=1343

Succes ermee,

Sandra

Ik heb vorig jaar goedkoop een goeie tweedehands hoogtemeter gekocht op Ebay.de
http://search.ebay.de/altimeter

Hoogtemeters werken op luchtdruk (veredelde barometer). IJken doe je als je op een plaats bent waar de hoogte van is aangegeven.

op een model van cat-eye zit een hoogtemeter. ik dacht voor 150 gulden

Je moet de hoogtemeter zo vaak mogelijk ijken, schrijf je. Betekent dat ook dat, als je dat niet doet of niet kunt doen (omdat je de hoogte niet weet) de afwijking steeds groter wordt (afwijking op afwijking)? Of blijft het 'gat' tussen echt en melding steeds even groot?

Eric.

Hi,

Hoe langer geleden je ijking hoe onbetrouwbaarder je hoogtemeting omdat je nooit kan voelen dat het weer (en dus ook de luchtdruk) aan het veranderen is.

Je kan tijdens het fietsen een mini lage druk kern(je) passeren, of het weer kan verbeteren zonder dat je dit in de mot hebt.

Net zomin dat men het weer in de toekomst kan voorspellen kan je dus ook niet de barometer druk in de toekomst voorspellen, dus net zo min kan je je meting betrouwen op lange termijn.

Daarom moet je elke keer ijken als je kan.