Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reserve kilometer teller? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Reserve kilometer teller?

alime schreef::?: :?: Vroeger had ik onderaan bij miijn voorwielnaaf een klein blokje met plaats voor 6 digits naast elkaar.
Die heb ik ook 3 gehad. Ze gingen tussen 700 en 800 km stuk binnenin.
Leon

Ik ken die blokjes nog van mijn middelbare schooltijd. Ik vond het maar gevaarlijke dingen. Ze zitten op een plek waar ze makkelijk beschadigen en ik heb er weleens een zien vastslaan tussen spaken en voorvork. Gelukkig zonder ernstige gevolgen (meer voor de topic "ludieke valpartijen").

Ik heb ze voor het laatst bij Halfords gezien.

Sjirk

ik heb ook last van uitvallende computertjes.

ik heb er ook circa 6 gehad: cateye (3x), vetta, avocet en nu een ciclomaster 434.

Wat bij mij altijd het geval is, is dat de metalen contactpuntjes door de regen corroderen of wegslijten. De teller lijkt het dan niet te doen. Door met een schuurpapiertje de contactpuntjes bij te schuren kan hij weer een tijd mee. uiteindelijk gaat dat natuurlijk wel ten koste van de contactpunten dus het is een paardemiddel.

Dus naast een reservebatterij ook een schuurpapiertje mee (die heb je natuurlijk toch altijd bij je)

groet


Luddo

De goedkoopste van Sigma...de 300, geloof ik. Gaat al 25000km. mee. slechts 3X het batterijtje vervangen. Geen display? ff los en vast klikken en huppekee...gaatie weer.

Re:

alime schreef::?: :?: Vroeger had ik onderaan bij miijn voorwielnaaf een klein blokje met plaats voor 6 digits naast elkaar. Via een radartje dat iedere omwenteling van het wiel registreerde telde dat ding de kilomters. Wel af en toe af stappen om te kunnen lezen. het ding was maar ca. 3 cm lang en 1 cm dik. Weet iemand waar je die mechanische kilometertellertjes kan kopen? Ik heb ze ooir ergens gezien. Geen fratsen en toeters en bellen. Gewoon de totaal stand.
Rob
Ik heb nu een Garmin Etrex Legend HCx en een nieuwe trainingsfiets uit de Carrefour met vast tandrad waarbij je bergaf zeer gevaarlijk moet meetrappen en toch niet achteruit kunt remmen blijkbaar door een performantiesysteem (bij iets meer dan 30 km/h zo'n 100 omwentelingen per minuut) en zoek net daarom zo'n ouderwets voorwielnaafje, omdat het mij onmogelijk lijkt om alle kilometers nauwgezet bij te houden voor die fiets.

Net zoals bij een auto en m'n moto, vind ik een absolute en niet resetbare kilometerteller essentieel, en dus ben ik OOK op zoek naar zo'n ouderwets (mag afwijking vertonen) tellertje voor op het voorwiel dat ze dan overigens ook niet gaan stelen. Zo kan ik een onderhoudsboekje opmaken hoe lang m'n banden meegaan en alle andere onderdelen overigens.

Zoektocht bij google bracht me nog niet zo veel bij, maar is steeds welkom.

Als iemand heel moeilijke vragen heeft over de Garmin, mag je het mij ook laten weten. Ik hou van vragen waar ik (nog) het antwoord niet op vind en heb een geloof dat bergen van ongeloof verzet naast een volwassen ijzersterke wetenschappelijke houding die de relaties tussen alle levende en niet elementen in de wereld graag in kaart brengt op wiskundig-wetenschappelijke manier (gebeten om te weten).

Vanaf heden ga ik dus ook beginnen fietsen weer, dus jammer genoeg, hoor je nog wel van mij (ik ben op mijn best als ik zwijg, maar van mijn leven niet dus).
Laat ik dit oude topic weer eens wat nieuw leven inblazen. Ik wou er zelf eentje aanmaken maar zag toen dat er al eentje was en dat ik niet de enige ben met deze wens. Ik had onderstaande tekst al grotendeels geschreven dus die zet ik hier dan toch maar even in zijn geheel neer.


Vroeger had ik ook een kilometertellertje zoals bovenaan op deze pagina.

http://www.fietstoeren.be/Nieuws/Kilome ... ellers.htm

Eigenlijk is dat geen goede benaming want er was niets instelbaar voor de wielomtrek dus de nauwkeurigheid was, laten we maar zeggen, 'variabel'. Ik heb ook nog zo'n 'klok' gehad met een kabel naar een tandwiel dat door een plaatje met gaten rond de as tegen de spaken gemonteerd werd aangedreven.

Al die moderne elektronica is knap en leuk maar ze hebben wel een nadeel. Je durft ze niet constant op je fiets te laten zitten want het is er zó afgehaald door een of andere onverlaat. Hierdoor meet ik niet meer constant hoeveel kilometers ik rijd en dat zou ik toch wel interessant vinden om juist die totalen over langere perioden te kunnen meten en ook zaken als levensduur van banden en andere onderdelen meer inzichtelijk te kunnen maken zoals hierboven ook gemeld werd. Het hoeft dus ook niet vreselijk makkelijk afleesbaar te zijn zoals dat tellertje op je voorvork niet was want voor die tripafstanden gebruik ik wel iets anders, en even een fotootje maken van een kilometerstand met je smartphone is tegenwoordig natuurlijk ook zó gebeurd.

Ik zou dus eigenlijk wel weer iets dergelijks willen hebben dat altijd de kilometers telt. Of desnoods het aantal wielomwentelingen waarmee ik dan zelf wel even de afstand uitreken.

Als ik ga zoeken op mechanische tellers dan vind ik op Chinese webshops wel die klokjes met meteen ook een snelheidsmeter voor op je stuur maar dat vind ik al weer veel te nadrukkelijk aanwezig en dat neemt teveel ruimte in.

Heeft iemand hier ondertussen al een bruikbare oplossing voor deze wens gevonden?
Man Met Fiets schreef:Heeft iemand hier ondertussen al een bruikbare oplossing voor deze wens gevonden?
Ik had op mijn vorige stadsfiets een simpel fietscomputertje van een tientje ergens achter bij het zadel gemonteerd, precies ook om alleen het totaal bij te houden. Niemand die dat ding zag. Dieven zijn nu denk ik ook minder op zoek naar fietscomputers dan vijftien jaar geleden.
Tot de fiets helemaal gepikt werd. Niet dat dat een goede fiets was, er mankeerde nogal wat aan die rammelkast, maar toch irritant.
Misschien is vastlijmen ook een idee, maar als de contacten dan verweren heb je dat weer.
Wij fietsen zonder kilometer teller. onderweg hebben we geen behoefte om te zien hoe hard we gaan of hoe langzaam we gaan. De totaal afgelegde afstand houdt onze Garmina voor ons bij en de route die we hebben gereden. Is wel wat anders dan op de racefiets want dan willen we wel alle info hebben om een strak tempo te kunnen blijven draaien, maar ook daar is de techniek maar betrekkelijk want meestal zit je in een bepaalde cadans dat het tempo al constant is.
Ik gebruik nu een Sigma 16.12 (bedrade versie) welke goed bevalt. Gewoon draad niet te strak laten lopen, dan is stuur verzetten meestal ook geen probleem.

Het is ondertussen wel mijn tweede want in de dichte fietsenstalling bij mijn school heeft iemand besloten mijn vorige teller te jatten. Erg jammer maar wel lief dat de dief mijn veel duurdere Topeak fietspomp heeft laten zitten :lol: