Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reserve buitenband mee? - Forum Wereldfietser

Reserve buitenband mee?

Sinds enkele maanden hebben wij een nieuwe fiets. Hier zitten continetal banden op.
Nu namen wij tot nu toe altijd een extra buitenband mee op vakantie, maar ik begin nu te twijfelen of dit wel nodig is.
Ik hoor verschillende geluiden hierover.
Daarom graag het advies van jullie: Wel of geen extra buitenband mee?
O ja, we gaan naar Tsjechie, Oostenrijk, slowakije en misschien een stukje polen.

Anouk

Hoi Anouk,
Wanneer je een Continental TT 2000 band om je fiets hebt zitten dan zou ik zeker een reserveband meenemen. Die hebben n.l. de neiging om nogal snel van de hieldraad los te scheuren.

Dick

Hoi Anouk,

Inderdaad, Dick schrijft het al, continental. Tot drie keer toe ingescheurde hieldraad.
Daarna overgestapt op schwalbe, en de lege wijnflessen in Georgië, gravel in Marokko en nog vele andere banden martelingen, de schwalbes blijven heel.

Dus de laatste twee reizen (Libanon en Iran) geen reserveband, geen lekke banden, ondanks de soms beroerde wegen.

Continental top touring 2000 schijnt wel duurzaam te zijn.

Groeten, John.

Zijn die banden zo slecht dan? Dan kan ik er beter voor we weggaan andere banden erop zetten....
Mag ik vragen na hoeveel km dat scheuren ongeveer gebeurt? We gaan immers maar 4 weken , max 1700 km.
Welke type schwalbe banden zijn goed? (heb weinig verstand van banden).

Als er Continental Goliath banden onder de fiets zitten: die houden het (mits je niet aan de al te zware kant bent) het makkelijk (achterband) 10.000 km en (voorband) 12.000 km vol. Bij mij tenminste wel.
Daarvan 80% van de tijd met volle bepakking gefietst en 30% van de tijd onverhard.

Als je plek hebt voor een buitenbandje, zou ik 'm gewoon meenemen. Beter dan wanneer je onderweg met een kapotte band komt te staan en niet meer verder kunt. Dat is zonde van de tocht. En ik kan me voorstellen dat de fietsenwinkels in het voormalig Oostblok niet zo dik gezaaid zijn als in Nederland.

Succes,,
Freek

Hoi
Met de Schwalbes waar men het over heeft zal men waarschijnlijk de XR bedoelen; zeer betrouwbaar en uiterst sluitvast al zijn er snellere banden te koop. Een achterband gaat zeker wel 10.000km mee.

Ik zou voor zo'n tocht nooit een reserveband meenemen (wij gebruiken de XR) en al helemaal niet als je met nieuwe banden begint. 1700km moet voor een trekkingband (en ik neem aan dat je die hebt) toch zeker geen probleem zijn? Knip wel uit een oudere buitenband een stuk canvas en neem dat mee voor noodgevallen.
In het oostblok zijn fietsenwinkels inderdaad dun gezaaid, maar ze zijn er wel... je zal in een noodgeval niet veel keus hebben maar een bandje vinden dat het eventjes kan volhouden moet toch echt wel mogelijk zijn.

Praktisch voorbeeld: morgen vertrekken wij naar IJsland om 4 weken te fietsen, achter liggen er nu nieuwe Schwalbes om, voor 2 oudere banden. En er gaat echt geen reserveband mee!

Succes,

Ed & Myrthe
www.verrefietsers.nl

Ik laat de keuze om wel of geen reserve buitenband mee te nemen af hangen van de bestemming. Als ze daar moeilijk te krijgen zijn: zelf eentje meenemen. Maar volgens mij kan het niet echt moeilijk zijn om in Oostenrijk of Tjechie een buitenband te 'scoren'.

Neem `n eenvoudige vouwband mee, heb je jaren wat aan en is beter dan b.v.20 km moeten lopen naar de dichtst bijzijnde fietsenmaker. Al jaren gaat de zelfde band mee op vakantie. Zelf heb ik die nog nooit gebruikt maar wel een keer 50 km uitgeleend. Zolang duurt het soms voor er een fietsenmaker is of een band te koop.
Klaas
Ik ben 50 dagen aan het fietsen geweest in IJsland en mijn achterband was na een dag of twintig op de fiets toch echt volledig versleten. Het was overigens een nagenoeg nieuwe Swalbe huppeldepup band, type weet ik niet maar merk zegt genoeg! Het probleem van de slijtage bij mij was niet zozeer de slechte weg maar eerder de zware bepakking die de zijkant van de band een soort van doet rollen. Uiteindelijk keek ik er dwars door heen en zat er niets anders op dan de boel provisoris bij elkaar te tapen. De eerst volgende fietsenwinkel lag 5 dagen verderop. Het heeft me twee lekke banden gekost maar ik heb het gehaald.

Dus wat van belang is is het fijt hoever de volgende winkel van je verwijderd is? Je kan altijd in je vakantie land een goekoop nieuw bandje kopen. Maar ik neem de eerst volgende keer toch echt een reserve band mee!

We zijn net terug van een fietsvakantie met de kinderen in Frankrijk. Ik had op de solofiets van mijn vrouw mooie lichte Panaracers gemonteerd die ik nog had (bleken op de tandem teveel lekke banden te geven en zijn daar nu vervangen door de vooralsnog probleemloze gewone Marathon 50 mm). De laatste Panaracer Highroad die ik had, had ik bovendien meegenomen als reserve band. Geloof het of niet, maar de Panaracers zijn inmiddels alledrie gesneuveld met gescheurde zijwangen. Twee van de drie waren inderdaad inmiddels aardig oud, maar de derde niet. Toen nummer twee het begaf (een tamelijk nieuwe Panaracer Pasela 1.75) moest ik dus een forse fietstocht maken om in de dichtsbijzijnde fietsenwinkel de enige 26 inch band te kunnen kopen, een stekelvarken met grote luidruchtige noppen (die gaat er dus gelijk weer af). In een later stadje konden we gelukkig een Marathon 1,75 scoren (net als wat binnenbanden, die er op de tandem ook in rap tempo doorheen gegaan waren) zodat we weer een echt goede reserveband hadden. Die was de volgende dag ook nodig, toen de laatste Panaracer de geest gaf.
Tja, en welke conclusie trek je dan? Ik denk dat banden gewoon te cruciaal zijn, en te kwetsbaar, om het risico te nemen zonder te zitten. In dit stuk van Frankrijk waren bovendien nauwelijks nog fietsenwinkels. Als je met meer mensen gaat vermenigvuldig je het risico ook nog eens (en wordt het anderzijds minder bezwaarlijk een enkele vouwband mee te nemen).
Dat brengt mij dan op een vraag: welke vouwband is hiervoor geschikt? Voor de reizger naar verre woeste landen is het antwoord simpel: de Marathon XR in vouwuitvoering. Voor wie wat dichter bij huis blijft, en het alleen maar ziet als een verzekering voor het geval dat, is een veel lichtere en goedkopere band inderdaad praktischer. Heeft iemand een suggestie (voor 26 inch)? Ik heb wat zitten surfen op websites van fabrikanten, maar nog niet echt iets gevonden.
Wim

Wim,

Ik denk dat een Michelin Wildgripper een goede reserve vouwband is.
Dit is een van de goedkopere vouwbanden, en de semi-slick uitvoering is vrij klein op te vouwen en weegt minder dan de meeste vouwbanden. (Ik heb hem zelf nog niet gebruikt maar hij zag er in de winkel goed uit.)

Maar volgens mij heeft vredestein ook een slick 26" vouwband.

Zelf fiets ik altijd zonder reserveband. En als een band scheurt?
Dan plak ik er een "buitenband reparatiesticker" in van Park Tools. (minder dan 5 gram en erg klein)
Wanneer je dan de gerepareerde band op het voorwiel legt, kun je meestal wel weer een km of 500 fietsen tot een winkel. (Geldt denk ik niet voor tandems.)

Groeten,

Marco

Marco de Wit schreef:Zelf fiets ik altijd zonder reserveband. En als een band scheurt?
Dan plak ik er een "buitenband reparatiesticker" in van Park Tools. (minder dan 5 gram en erg klein)
In Heerhugowaard is het onvolprezen Vittorio Wondergaas te koop. Een stuk van 15x15cm weegt een gram of tien.
Bij een scheur in de buitenband (ook een grote!) leg je dit gaas tussen de binnen- en de buitenband, op een zodanige manier dat het aan beide kanten tussen de hieldraad en de velg klemt.
Daarmee los je vrijwel elk probleem op.

Verder: Duct Tape!
(Duct Tape is like the force... it has a dark side and a light side and it holds the universe together)
Wanneer je een scheur aan de binnenzijde van de band dakpansgewijs afplakt met Duct Tape kom je ook een heel eind verder (hieldraden meetapen).

Dick

Hallo allemaal,

we zijn weer terug, en de buitenband die we toch maar meegenomen hebben, hebben we gelukkig niet hoeven gebruiken.
Op een gebroken spaak na, is alles heel gebleven (en dat ondanks de vele slechte paden).

Anouk

Hoi Anouk,

Een gebroken spaak?
Jullie hebben toch spiksplinternieuwe SNEL karretjes?
Hoe is dat gekomen?

John.

Hallo John,

Klopt, we hebben inderdaad nieuwe snel fietsen.
Spaak brak na ongeveer 1500 km, waarvan ongeveer 1000 km onverhard, en erg slechte wegen (als je al van wegen mag spreken).
De meeste paden waarop we gefietst hebben zaten vol met gaten, of er lagen veel keien. Soms hadden we ook stukken die niet eens te fietsen waren. Ik denk dus dat de fiets erg te lijden heeft gehad van het wegdek.
Het was ook alex's achterspaak, en hij heeft ook nog eens het meeste gewicht in zijn achtertassen.
De spaak brak "gelukkig" op een stuk glad asfald in slowakije, op 25km afstand van tsjechie. In het eerste het beste dorp in tjsechie werd de spaak vervangen door de fietsenmaker.
Ik denk dus dat het gewoon door het slechte wegdek kwam. En ik moet eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb hoe snel een spaak normaal knapt.

Groet
Anouk

anouk schreef:Klopt, we hebben inderdaad nieuwe snel fietsen.
Spaak brak na ongeveer 1500 km, waarvan ongeveer 1000 km onverhard,
Als het goed is heeft met jullie bij Snel gevraagd de spaken na ca. 750 (gewone) km na te laten spannen. Ik neem aan dat jullie dat zelf hebben gedaan of ergens anders hebben laten doen?
Leon

We hebben de fiets na ong 500 km (zoals geadviseerd) na weggebracht en na laten kijken.

Anouk

Ik denk dat een Michelin Wildgripper een goede reserve vouwband is.
Dit is een van de goedkopere vouwbanden, en de semi-slick uitvoering is vrij klein op te vouwen en weegt minder dan de meeste vouwbanden. (Ik heb hem zelf nog niet gebruikt maar hij zag er in de winkel goed uit.)
Sluit me hier bij Marco aan, heb zelf een setje wildgripper city (26"x 1,25, 430 gr.), rollen uitstekend, en een redelijk dik loopvlak. En een setje hoog volume Jet semi-slick (26"x 2, iets van 500 gr./700x 30mm, 350gr. (niet die groene die slijten veel te hard op asfalt en kosten je het hemd uit de broek)).
Een ander goed alternatief is volgens mij de Hutchinson Python Airlight (ook 26"x 2, ca. 500gr). De laatste gebruiken we zelf nu zo'n vier jaar, en hij bevalt uitstekend. Maar hoe hij zich houdt op langere tochten (meer dan 2-3000 km) weet ik niet.

Dick en Els schreef:Hoi Anouk,
Wanneer je een Continental TT 2000 band om je fiets hebt zitten dan zou ik zeker een reserveband meenemen. Die hebben n.l. de neiging om nogal snel van de hieldraad los te scheuren.

Dick
of je hebt de halfords versie... of je moet iets beter uitkijken!!
ik fiets al 6 jaar op de TT2000 en ik heb nog nooit een lekke band gehad! 3 lange vakanties op gefietst (noordkaap, rome, barcelona) + tientallen korte vakanties (ongeveer één week) door ardennen enzo. door diepe kuilen gekwakt en nooit langs gehad ;)

dus mijn mening: thuislaten die buitenband!!!

Voor de liefhebbers en grammenjagers is er ook nog de Maxxis Flyweight 26"x 1.95. Weegt 330 gram, lichter krijg je ze niet. 't Is wel een echte XC-wedstrijdband, dus niet geschikt om lang mee door te rijden, maar voor wie wil, grammenjaagt en wat geld over heeft......