Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets beschadigd in vliegtuig? - Forum Wereldfietser

fiets beschadigd in vliegtuig?

Heeft iemand hier wel eens zijn fiets zonder doos of hoes op een vliegtuig getransporteerd en hem beschadigd teruggekregen? Een doos of hoes is natuurlijk aan te raden maar is het ook noodzakelijk?

De keren dat ik met mijn fiets ben gevlogen en hem niet heb ingepakt, is hij er perfect uitgekomen. (Qantas en British Airways)

In een doos wordt er meer mee gegooid, maar hij kan dan ook iets meer hebben.

Ik ga meestal voor de tussenoplossing. De fiets beschermen met stukken karton of plastic, zodat men nog wel ziet dat het een fiets is. (en er dan misschien ook meer respect voor heeft.)

Groeten,

Marco

Hoi Paulus,

Zelf verwijder ik de wielen en het stuur. Deze gaan met tiewraps tegen het frame. Trappers eraf, zadel omlaag.
Zo onstaat een compact pakket wat ik omwikkel met bellenplastic.
Vast tapen met kartonnen dozen tape, heel stevig, en bij aankomst nog los te halen.
De verpakking weegt weinig en is eenvoudig te transporteren naar je eerste hotel of camping.

Groeten, John.

johntelleman schreef:Hoi Paulus,

Zelf verwijder ik de wielen en het stuur. Deze gaan met tiewraps tegen het frame. Trappers eraf, zadel omlaag.
Zo onstaat een compact pakket wat ik omwikkel met bellenplastic.
Vast tapen met kartonnen dozen tape, heel stevig, en bij aankomst nog los te halen.
De verpakking weegt weinig en is eenvoudig te transporteren naar je eerste hotel of camping.

Groeten, John.

Kan dit ook met een fiets met spatborden e.d.?
Ik heb maar een gewone gazelle en zou mijn fiets ook wel zo willen vervoeren. I.pv. in die grote joekel van een doos die in de garage op me te wachten staat. Ik zie me al slepen!

Blanche

De fiets van mijn vriendin is beschadigd, ondanks dat ze in grote kartonnen dozen zaten. Waarschijnlijk pasten ze niet goed in het vliegtuig en heeft iemand er tegen aan lopen trappen zodat het beschermijzer om de derailleur heen verbogen was en zelfs afbrak toen ik er al naar keek.

Op de terugweg van de vakantie had ik natuurlijk de dozen niet meer en toen hebben we de fietsen in regenhoezen gewikkeld en vastgetaped. Zonder extra beschadigingen kwamen ze weer aan in Nederland.

The one schreef:De fiets van mijn vriendin is beschadigd ...het beschermijzer om de derailleur heen verbogen was en zelfs afbrak toen ik er al naar keek.
Als dat alles is mag je in je handjes knijpen. Als zo'n beugel namelijk erg sterk is breekt de beugel niet, maar je frame. Velen laten de beugel er dan ook gewoon af. Overigens moet je bij voorkeur nog in de aankomsthal melding van de beschadiging doen bij de verlader. Met alle rompslomp die erna komt is het best zinloos om voor een tientje te doen.
Groetjes,
Leon

bedankt voor de info iedereen, het lijkt me dat er geen manier is om ervoor te zorgen dat je fiets 100% zeker onbeschadigd aankomt, zelfs in een doos. Duimen dan maar.....

Leon schreef:
The one schreef:De fiets van mijn vriendin is beschadigd ...het beschermijzer om de derailleur heen verbogen was en zelfs afbrak toen ik er al naar keek.
Als dat alles is mag je in je handjes knijpen. Als zo'n beugel namelijk erg sterk is breekt de beugel niet, maar je frame. Velen laten de beugel er dan ook gewoon af. Overigens moet je bij voorkeur nog in de aankomsthal melding van de beschadiging doen bij de verlader. Met alle rompslomp die erna komt is het best zinloos om voor een tientje te doen.
Groetjes,
Leon
We kwamen er pas een dag later achter, toen we eindelijk op de fiets zaten. We waren al lang blij dat we de fiets hadden. Bij de overstap (1 nachtje in een hotel) zagen we onze fietsen (in de doos) nog op de grond liggen toen ons vliegtuig wilde vertrekken. Dus na aankomst zijn we eerst een hele middag en de volgende dag druk aan het telefoneren geweest om te zorgen dat de fietsen alsnog achter ons aan kwamen. Ondanks de toezegging van vlieg en fiets dat de fiets altijd meegaat, hebben we toen dus een dag niet zo ontspannen rondgelopen.
De lokale agent van vlieg en fiets was ook niet al te actief om ons te helpen (misschien omdat hij wist dat het toch wel goed zou komen) wat ook niet echt hielp voor onze gemoedsrust. Plus nog de ontdekking van een lijk in het zwembad in het hotel maakte dat onze eerste grote fietsvakantie niet echt lekker begon.

Als je je nieuwe fiets verzekert tegen diefstal, kun je hem voor een paar tientjes meer verzekeren tegen schade. Ook als die door de luchtvaartmaatschappij teweeg is gebracht. Deuk in het frame? (Zoals laatst bij een klant) Die krijgt dan gewoon een nieuw frame inclusief ombouwkosten.

Eric Schuijt schreef:Als je je nieuwe fiets verzekert tegen diefstal, kun je hem voor een paar tientjes meer verzekeren tegen schade. Ook als die door de luchtvaartmaatschappij teweeg is gebracht. Deuk in het frame? (Zoals laatst bij een klant) Die krijgt dan gewoon een nieuw frame inclusief ombouwkosten.
Dat is een goeie tip Eric! Ga ik onthouden voor de volgende keer...
Vorig jaar had ik ook mijn voorwiel en stuur losgemaakt en aan het frame bevestigd, daarna bellenplastig erom en dat allemaal in een doos. Helaas zijn wiel en stuur behoorlijk tegen het frame gaan schuren en ik heb nu een aantal grote lakbeschadigingen :(

Het is altijd weer het oude liedje. Dozen kunnen ze lekker plat neerleggen op een partij koffers om er vervolgens weer een lading loodzware Samsonites op te stapelen. Nou ja...stapelen??????
Bij mij heeft een doos twee weken op de cargo-afdeling gestaan, omdat men deze doos niet voor bagage van een passagiers had aangezien. Een fiets in bubbeltjesplastic is veel meer herkenbaar als fiets. Plak wel altijd een vel met in grote letters de luchthaven van de bestemming eventueel via ........., en de vluchtnummers aan beide kanten van je fiets.
Ook bij een goede reisverzkering incl. fietsdekking is transportschade van de fiets verzekerd als de luchtvaartmaatschappij onvoldoende uitkeert. Je moet altijd eerst bij de luchtvaartmaatschappij claimen. De laatste schade bij Singapore Airlines is zonder discussie zeer snel vergoed.
Men heeft mij ook uitgelegd wat er was gebeurd. Normaal worden fietsen bij Singapore Airlines apart beladen. De vlucht had echter vertraging. De overstaptijd naar de volgende vlucht was gering. Om de bagage toch op tijd in het aansluitende toestel te krijgen is alle bagage, dus ook mijn fiets als bulk behandeld.

Bert,

vorig jaar toen ik naar Hawaii vloog, heb ik mijn fiets op jouw aanraden in bubbeltjesplastic verpakt. Het resulaat was een verbogen derailleuroog.

Omdat de grondstewardess (waarschijnlijk blond) zelfstandig lucht uit mijn banden heeft laten lopen, is door het slepen van mijn fiets de buitenband bekneld geraakt tussen de vloer en de velg. Hierdoor scheurde op de tweede fietsdag mijn buitenband in twee stukken. Volgende keer (Bhutan, Assam en Sikkim) verpak ik mijn fiets, zoals ik de afgelopen twintig jaar heb gedaan, toch maar weer in karton.

Eric Schuijt schreef:Bert,
vorig jaar toen ik naar Hawaii vloog, heb ik mijn fiets op jouw aanraden in bubbeltjesplastic verpakt. Het resulaat was een verbogen derailleuroog.
Het lijkt mij dat Sitters hier nu maar eens aansprakelijk voor gesteld moet worden. Ik ken nog drie gevallen die na zijn advies met brokken zaten.

Dick

bert sitters schreef:Het is altijd weer het oude liedje. Dozen kunnen ze lekker plat neerleggen op een partij koffers om er vervolgens weer een lading loodzware Samsonites op te stapelen. Nou ja...stapelen??????...
Met je fiets in een fietsdoos, loop je inderdaad het risico dat de doos plat wordt neergelegd en dat daar vervolgens een partij bagage wordt opgesmeten. Het gewicht van de bagage “perst” de doos plat en kan dure onderdelen van je fiets beschadigen.

Om de “samenpersbaarheid” van je doos tot een minimaal te beperken, kan je overwegen om blokken piepschuim zo breed als de doos in de doos te proppen. Ook tussen je spaken (niet op je spaken) en op de bodem van de doos bij het achterwiel. Bij elke fatsoenlijke elektronicazaak of iets dergelijks moet piepschuim wel te krijgen zijn.
Twee jaar terug vloog ik met US Airways naar de States. De transatlantische vlucht ging prombleemloos (bij de douane zagen doos en fiets er nog ongeschonden uit) maar na een aansluitende binnenlandse vlucht zag ik hoe er met de doos gesmeten werd, waren er gaten in de doos gekomen en bleek de fiets na controle ter plaatse enigszins beschadigd. Daar heb ik toen meteen melding van gemaakt en ik kreeg de garantie dat alle kosten zouden worden vergoed, wanneer ik het bij een fietsenmaker van mijn keuze zou laten herstellen. Deze man keek de hele fiets na, gaf een complete servicebeurt en herstelde de schade, die minimaal bleek te zijn, waarna de kosten ($ 50,-) inderdaad probleemloos door US Airways werden vergoed.

Lambert.