Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervoer fiets in vliegtuig - Forum Wereldfietser

Vervoer fiets in vliegtuig

Ik heb een vraagje over het vervoeren van fietsen in een vliegtuig.
We vertrekken eind ausgustus naar Kroatie (goedkope prijzen voor fietsvervoer trouwens, zonder gewichtsbeperkingen, maar dit terzijde...).

Ze hebben ons gevraagd van de wielen uit de fiets te halen, en deze vast te maken aan de kader van de fiets. We moeten ook het stuur draaien over 90 graden.
Wat ik me afvroeg, als je zo je fiets ergens neerzet, dan rust hij toch enkel op het voortandwiel en op de derailleur ? Vandaar dat ik me afvroeg wat hiervoor de oplossing is ? Ik had al gedacht aan een soort van kapje (plastic of hout?) over het tandwiel vooraan, en eventueel een houten blokje achteraan, zodat de fiets hierop rust ipv op de derailleur.

Heeft er iemand tips hierover ?

Groeten,

Koen

Hoi Koen,

Koop 10 oversised tiewraps en bind je wielen dusdanig vast dat voortandwiel niet de grond kan raken.
Schroef je derrailleur los in knoop hem aan het frame.
Bescherm de hoeken met wat karton en omwikkel het geheel met noppenfolie.
Voor extra sterkte in voor en achtervork kan je een buisje in je voor en achtervork plaatsen waar je de snelspanner uit het wiel doorsteekt.

Succes, John.

John,

Het losschroeven van de derailleur is misschien een goed idee, maar is die dan nadien niet moeilijk terug af te regelen ?

Groeten,

Koen

Euhh, je fiets op de kop in de doos zetten?
En heel duidelijk aangeven wat de 'top' is?
Dan zou het mijns inziens ook goed moeten gaan.

Ik heb ooit ook eens gepuzzeld en mijn
doos had twee kartonnen doosjes waar het frame
op rust.

Maar een extra piep-schuimpje hier of
daar is geen overbodige luxe. Er bestaat
stevig schuim (waarin oa ook computers
verpakt worden) en dat zou perfect moeten
zijn.

Ik wil het gras van john niet wegmaaien, maar
je kunt een derailleur gemakkelijk terugplaatsen
als je het stelschroefje maar in haar juiste
stand laat staan.

Met de wielen er uit moet je - naar verluid - ook op de plek van de assen iets plaatsen dat voorkomt dat je frame samengedrukt wordt als ze er de 300 koffers die verder in het vliegtuig gaan bovenop leggen.
Groeten, Leon ,wiens fiets vanwege de spatborden volkomen onhandelbaar wordt met de wielen eruit.

Inderdaad leon, een buisje van aluminium of staal even lang als je vork breed is.
Snelspanner erdoor en klaar is kees. Zo steekt er ook nog een niets uit je losse wielen die je op het frame tiewrapt.

Groeten, John.

johntelleman schreef:Zo steekt er ook nog een niets uit je losse wielen die je op het frame tiewrapt.
Zeg jongens,

heel duidelijke taal voor de beginnende leek... wat is precies een 'niets' die uit losse wielen steekt?


Dick

Sorry Dick,

Met 'een niets' bedoel ik eigelijk 'niets' en met 'niets' bedoel ik dat er geen snelspanner uit je wiel steekt.
Mijn verontschuligingen voor het onvolledige taalgebruik, maar ik internet tussen mijn werk door.

Groeten, John.

Tussen fabrikant en fietsenmaker wordt een fiets ook wel eens vervoerd zonder voorwiel (oa Giant mountainbikes). Dan zitten ze met hetzelfde probleem. Er zitten dan een apparataatje in de vork die dezelfde functie heeft als de snelspanner met buisje. De fietsenmaker gooit ze weg, maar als je het vraagt weten ze vast wat je bedoeld en krijg je er 1 mee.

Hallo iedereen,

Binnenkort vertrekken we naar Thailand, de fiets gaat mee in het vliegtuig.
We hebben een baggagelimiet van 25 kg, plus 8 kg handbaggage.
Vorige keer hebben we fietsdozen gebruikt, maar ik vrees dat het deze keer niet zal lukken omwille van het gewicht.
Vandaar dat we niet anders kunnen dan de fietsen zo meegeven.

Ze hebben me gevraagd om de gebruikelijke dingen te doen, zoals stuur in de richting van de fiets, pedalen eraf en banden half leeg. Ik ga ook werken met noppenplastiek (bubbeltjesfolie voor de nederlanders :wink:

Maar zijn er nog andere dingen die ik moet doen ? Ik denk aan het losmaken van de derailleur, en die bv. meenemen met de gewone baggage ? Misschien wel omslachtig, vooral om nadien alles terug correct afgesteld te krijgen.

Hopelijk loopt het allemaal goed af, want je hoort vele verhalen...

Alle tips zijn welkom !

groeten,

Koen

Een kader noemen we in Nederland een frame. Kader is afgeleid van het Franse woord cadre, Dat zou voor Vlamingen toch gevoelig moeten zijn.

In een vaag verleden heb ik vroeger eens enkele weken bij DHL Gewerkt.
Nu steeds meer mensen met fietsen gaan vliegen...

Naar mijn weten wordt op passagiers vluchten ook een deel voor vrachtlading gebruikt.(mijn kennis is enigzins gedateerd)

Zou het een optie kunnen zijn vliegtuigcontainers aan te laten passen voor fietsenvervoer?

Wie gaat er lobbyen bij de vliegtuigmaatschappijen?

Roald schreef: Naar mijn weten wordt op passagiers vluchten ook een deel voor vrachtlading gebruikt.(mijn kennis is enigzins gedateerd)

Zou het een optie kunnen zijn vliegtuigcontainers aan te laten passen voor fietsenvervoer?
Een vrachtcontainer inrichten voor fietsenvervoer zou ideaal zijn!
Alleen jammer dat de meeste maatschappijen vliegen om geld te verdienen.
Een container vullen met vracht levert meer op dan b.v. ??n fiets.

Tevens is je fiets onbeschermd tussen afleveren aan de bali en de container, en omgekeerd. Moet je je fiets alsnog inpakken.

Groeten, John.

arjen schreef:Tussen fabrikant en fietsenmaker wordt een fiets ook wel eens vervoerd zonder voorwiel (oa Giant mountainbikes). Dan zitten ze met hetzelfde probleem. Er zitten dan een apparataatje in de vork die dezelfde functie heeft als de snelspanner met buisje. De fietsenmaker gooit ze weg, maar als je het vraagt weten ze vast wat je bedoeld en krijg je er 1 mee.
Klopt. Ze zijn echter alleen voor de voorvork te krijgen. De achtervork loopt meestal meer risico.
Ipv staal of alu, kun je voor de achtervork ook een stukje electiciteitsbuis nemen, en dit op 135 (mtb) afzagen. (eerst even nameten).

Groeten,

Marco

Hi Koen,

Ik weet niet wanneer je precies vertrekt, maar tijdens de Europese FietsrouteMarkt, 6 november a.s. vindt je alle informatie over het verpakken van je fiets. De verschillende mogelijkheden en ook het verpakken in bubbeltje folie, komt aan de orde.

Zie: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=3000

Groet,
Rena :wink: