Krachteloze benen. Voeding?

Vanwege mijn woonplaats, zijn de meeste trippen die ik maak op de fiets slechts dagtrippen van tussen de 30 en 80 kilometer. Van dit soort etappes is zeker 60% onverhard en zeer heuvelachtig. Hierbij komt dat men rekening moet houden met een vrij constante windkracht van 4 tot 6 en 32 graden met de UV index op 10. Kortom, een dagtrip is vaak toch nog wel redelijk hard “werken”.

Voor mij persoonlijk zijn deze etappes geen enkel bezwaar, maar vaak wel voor eventuele fietsenbezitters die meewillen. Het komt nog wel eens regelmatig voor dat hun energie “op” is. Men klaagt over “geen kracht meer” in de benen. Nu ik weet dat hun conditie over het algemeen goed is en men eigenlijk ook niet echt helemaal is “uitgeput”, wil ik aannemen dat men de oorzaak elders moet vinden.

Mijn vermoeden in deze is “suiker”. Zelf voorzie ik mijzelf altijd met 1 of 2 repen mars of snickers voor onderweg en zorg ervoor dat ik altijd fatsoenlijk heb gegeten aleer ik mijn geliefde rijwiel opstap. Voor mij dus geen problemen.

Mijn vraag is deze: denken jullie dat ik in de goede denkrichting zit? Wat kan ik een persoon aanbevelen om te nuttigen (indien nabij voorradig) als men klaagt over “krachtloze” benen? Wat geeft hen een "boost", een "pep"?

Ik vraag dit omdat ik voor de zoveelste keer met een 26 jarige niet rokende fanatieke voetballer 20 kilometer voor het eindpunt 2 uur moest zeulen aleer we er waren.

…zucht…advies?

Bij het fietsen onder zware omstandigheden ben ik ook wel eens geplaagd door 'hongerklop'. Dit vloert je inderdaad volledig. Op dat moment ben je gewoon te laat en kan alleen een langere pauze met goed eten en drinken je nog wat verder helpen.

De remedie voor mij is om heel vaak een klein beetje te eten en dus niet te wachten op een hongergevoel. Chocoladerepen, koekjes, boterhammen met chocopasta doen het allemaal prima. Als je aan de late kant bent met eten kan druivesuiker of frisdrank (cola) waar veel suiker in zit inderdaad wel helpen.

Ook een vochttekort kan algehele slapte opleveren. Wie niet zo vaak fietst en dan ook nog onverhard heeft misschien moeite om al fietsend te drinken. Ook dan helpt het om vaak een korte stop (even genieten van het uitzicht, even op de kaart kijken) te hebben. Neem ruim voldoende water mee, zodat je niet het idee hebt zuinig aan te moeten doen.

Verder kan misschien zoutgebrek een rol spelen. Vooraf ook iets hartigs bij het ontbijt en wat gezoute noten voor onderweg kunnen helpen.

Lisette

Hallo,

Ook ik ken dit. Als ik ga fietsen, dan moet ik heel regelmatig eten.
's ochtends voor we weggaan eet ik drie a 4 boterhammen. Daarna eet ik elke anderhalf uur 2 a 3 boterhammen en ook nog wel eens een muslireep oid.
Als ik geen kracht meer in mijn benen voel, dan moet ik ook echt eten. Dan eet ik alles wat binnen handbereik ligt.

Het beste kun je dan inderdaad een pauze inlassen en iets eten met langzame suikers. Een muslireep, plak koek, boterham, bord pasta..
Als je echt niet meer kunt, en je moet door, gewoon een reep chocolade eten.De suiker wordt meteen in je bloed opgenomen, en je suikerspiegel schiet omhoog, waardoor je weer energie hebt.
Vaak merk je dan wel dat je binnen een uur weer honger hebt, omdat deze "snelle suikers" veel sneller opraken, waardoor je bloedsuikerspiegel weer daalt.

Wat ook een idee is: ipv water, ranja in je bidon. Tijdens het drinken krijg je al suiker binnen.

Veel eten is idd de boodschap.
Begin een dag van tevoren al met je vol stouwen met kooldydraatrijke producten.

Flink ontbijten en tijdens het fietsen ook blijven bijeten en drinken.

Zoek eens in google op "Koolhydraten stapelen", kan je veel info over vinden.

Bedankt voor de reacties.


Het is dus verstandig om te vragen of zij, net als ik, hun bordje wel hebben leeggegeten. Hmmm...

Bananen.

Somchai schreef:Bananen.
Het blijkt dus allemaal neer te komen op de koolhydraten. De site http://www.watziterin.nl bleek een uitkomst te zijn.

Wat betreft de koolhydraten, is hier een uittrekseltje:

Koolhydraten (Per 100 gram)
-------------------------------------------
Suiker........................99.90 gram
Rijstwafel...................84.00 gram
Cornflakes.................84.00 gram
Mars..........................74.60 gram
Ontbijtkoek................67.90 gram
Muesli.......................66.00 gram gemiddeld
Brinta........................65.00 gram
Twix..........................64.90 gram
Jam..........................62.00 gram
Chips........................55.00 gram gemiddeld
Snickers....................54.00 gram
Bruin brood................50.00 gram gemiddeld
Macaroni...................28.30 gram
Banaan.....................19.00 gram

Dit hebben de meesten van ons wel eens gehad. Als het zover is doet een liter drinkjoghurt wonderen bij mij. Het magische woord: Yop. In '92 hier van de Pyreneën mee naar huis gefietst. Nu ga ik nog steeds als ik in Frankrijk kom direct de supermarkt binnen om te kijken of ze Yop hebben.

Eet smakelijk,

Richard

Een mooi ouderwets sterk verhaal van die drinkyoghurt....van de Pyreneën mee naar huis gefietst.

Die verhalen vertel je maar bij het kampvuur als je een paar glazen wijn op hebt, dan weet ik tenminste zeker dat ik je niet sirieus moet nemen.

Je kan beter over je voeding nadenken(caloriën-verhaal, verbruik, koolhydraten etc.) van te voren en dus niet zomaar naar iets grijpen. En een goed stevig ontbijt vormt de basis voor hoe je je voelt de gehele dag.

Mocht je toch krachteloze benen krijgen(lege maag gaat het hier toch niet over?)

1/3 druivensap met 2/3 water.....worden de koolhydraten zeer snel in je bloed opgenomen en voordeel is je hebt gelijk vocht.
Dit is géén sterk verhaal!

Hoi laagrijder,

Je doet een beetje denigrerend over mijn sterke verhaal, maar als ik je verhaal lees zitten we toch wel degelijk op 1 lijn.
Ten eerste is voorkomen beter dan genezen, zoals altijd. Maar mocht het dan zover komen, dan is het zaak om koolhydraten snel te laten opnemen. Vloeibaar werkt dan meestal sneller dan vast. En in drinkjoghurt zitten veel druivesuikers en andere koolhydraten, zowel als veel vocht. En daarbij vind ik het ook nog erg lekker, maar dat hadden jullie al in de gaten.
En een beetje overdrijven mag toch best? Ik was net goed op dreef. Lijkt me logisch dat je niet heel Frankrijk doorkruist op Yop.
Maar ik zal die tip ook onthouden. Lijkt me ook lekker.

Fiets ze,

Richard

hoi Richard (en anderen die dit lezen),

Even goeie vrienden, je pakte mij bij het MISTRAL onderwerp. Dacht pak jou ook even terug.

Ik zal me weer tot de realiteit keren en proberen alleen maar sirieuze vragen en /of tips te plaatsen. Moet zeggen dat overdrijven af en toe ook wel leuk is, is het niet bij het kampvuur dan maar hier achter de computer met een glas bier op vrijdagavond.

Fijn weekend!
Ho, ho, ik wil Richard even bijtreden. Yop is inderdaad een wondermiddel om door Frankrijk te zoeven. En wat meer is... het is tegenwoordig ook in België en Nederland te krijgen. Ik wil overigens absoluut geen reclame maken voor Nestlé hoor... andere merken doen het even goed. Maar een koude Yop Noix de Coco... jummie.

Groetjes,

Astrid

Koolhydraten zijn prima maar vergeet je eiwitten niet! Tijdens het fietsen raken je spieren beschadigd (zeker als je te lang fietst en er melkzuur in je spieren komt, wat die krachteloze benen kan verklaren) en die moeten herstellen. Belangrijk is dat voor en na het fietsen genoeg eiwit (aminozuren) binnenkrijgt.
Eiwitten hebben bovendien dezelfde voedingswaarde (4kCal/g) als koolhydraten. Ik neem altijd eiwitrepen mee, die vind je gewoon bij het Kruidvat. Bovendien wordt een teveel aan eiwitten uitgepiest en niet opgeslagen in de vorm van vetten :wink: !

Succes ermee

Oh ja,
Eiwitten kunnen niet werken zonder koolhydraten dus voor het fietsen een bordje havermout of volkoren pasta!

Even terug naar de oorzaak van het probleem: de fanatieke voetballer kan niet meekomen.
Ligt het niet gewoon aan het feit dat voetballers over minder conditie beschikken dan duursporters zoals fietsers en hardlopers?
AFgelopen zomer kwam ik een voetbaltrainer tegen op de fiets. Die 'klaagde' over het feit dat voetballers 'watjes' waren. 2x in de week een wedstrijd spelen vinden ze veel; 2 uur trainen op een dag ook.

Echte fietsers daarentegen (kijk naar de tour de france) rijden vaak > 200 km per dag en dat weken achtereen, en gaan daarbij ook de bergen over.

Kortom: een groot deel wordt mi verklaard door een goede basisconditie en doorzettingsvermogen.

Eten en drinken is zeker ook niet onbelangrijk. Laat ze beginnen met een bord pasta na de boterhammen 's morgens. Vul dat aan met bananen, mueslirepen, idd yop, tabletjes druivensuiker, en het zal een stuk beter gaan.

Succes,
Freek

Door toch in de loop van de tijd met veel "gasten" te hebben gefietst, lijkt het mij toch, los van het feit dat goede voedinig essentieel is, dat de motivatie de grootste boosdoener is.

Naar alle waarschijnlijkhied gaat het lichaam anders om met de verwerking van je voeding als je "anders" gemotiveerd ben. Nu heb ik ook in de gaten dat vrouwlijke fietsers het langer volhouden dan de mannelijke (toevallig?) Zij willen niet presteren maar wel graag de rit afmaken.

Heren?

Bedank in ieder geval voor jullie reacties.